Мета проекту: продемонструвати інтеграцію природничих наук (біологія) у технологію, інженерію, мистецтво та математику, показати практичне застосування науки у реальному житті; розвивати інтерес до природничих, технічних дисциплін; формувати навички дослідницького пошуку, експериментальної роботи, вміння працювати в команді
Відділ освіти Покровської міської ради.
Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів № 6
Проект
Реалізація елементів SТЕМ-освіти під час навчального процесу в 9 класі
Автор Сільченко Л. Й.,
учитель математики
2018
Клас 9
Тема проекту: Реалізація елементів SТЕМ-освіти під час навчального процесу в 9 класі ЗОШ № 6 міста Покровська
Мета проекту: продемонструвати інтеграцію природничих наук (біологія) у технологію, інженерію, мистецтво та математику, показати практичне застосування науки у реальному житті; розвивати інтерес до природничих, технічних дисциплін; формувати навички дослідницького пошуку, експериментальної роботи, вміння працювати в команді
Тип: навчальний проект з використанням SТЕМ-технології
Методична картка проекту
|
S |
Т |
Е |
А |
М |
Предмет |
Біологія |
Технології |
Інженерія |
Мистецтво |
Математика |
Тема |
Узагальнюючий урок з теми: «Гриби».
|
Вироби для власних потреб: побудова кресленика виробу, виготовлення викрійки та самого виробу. |
Економічне обґрунтування проекту Формування ринкової ціни кінцевого продукту даного проекту |
Оздоблення виробів: візерунки,орнаменти, вибір кольорової гами |
Тема:Довжина кола й дуги кола, площа круга та його частин |
Мета |
Узагальнити і систематизувати знання учнів про царство Гриби; перевірити теоретичні знання й практичні навички дітей, їх уміння порівнювати, працювати в групах, робити висновки; розвивати вміння знаходити риси подібності представників царства з рослинами і тваринами; Розвивати практичні навички застосовувати знання з інших предметів, зокрема з геометрії, для поглиблення знань з даної теми; виховувати екологічну культуру та науковий світогляд. |
Закріпити знання та вміння учнів про конструювання, виконання опису моделі, продовжувати знайомити учнів з найпростішими прийомами технічного моделювання. Навчити вносити необхідні зміни і доповнення на кресленнях виробу відповідно до малюнку моделі. Розвивати просторову уяву, образне мислення, художній смак. Розвивати активні комунікаційні навички та вміння працювати в команді. Виховувати охайність, бережливе ставлення до оточуючих речей. |
Ознайомити учнів з основними поняттями економічної системи, навчити здійснювати економічне обґрунтування проекту; сприяти вихованню правильного ставлення до загальнолюдських цінностей і продуктивних сил; розвивати самостійність, цілеспрямованість, організованість; формувати ціннісне ставлення до праці. |
Навчити підбирати відповідні матеріали, кольори, візерунки , орнаменти та інші види оздоблень. Виховувати естетичний смак, та відчуття прекрасного. |
Перевірити та закріпити поняття кола і круга, удосконалити вміння знаходити площу круга, довжину кола, систематизувати знання про число π, розвивати творче та логічне мислення учнів,формувати зацікавленість у результатах роботи, розвивати інтерес до математики, розширювати зв'язок з іншими предметами, вчити етиці і культурі спілкування. Робота в групах.
|
Ключові поняття |
Гриби, хлорофіл, середовище, хітин, міцелія, мікориза, мікологія |
Виріб, розмір, моделювання, стільниця, спідниця |
Економіка, система, ціна, собівартість, прибуток |
Матеріали, візерунки, орнамент, оздоблення. |
Коло, круг, радіус, діаметр, довжина, площа |
Математика
Тема: Довжина кола й дуги кола, площа круга та його частин.
Мета уроку: Перевірити та закріпити поняття кола і круга, удосконалити вміння знаходити площу круга, довжину кола, систематизувати знання про число π, розвивати творче та логічне мислення учнів,формувати зацікавленість у результатах роботи, розвивати інтерес до математики, розширювати зв'язок з іншими предметами, вчити етиці і культурі спілкування. Робота в групах.
Організаційний момент уроку:
Розподіл класу на чотири групи, учні мають різний рівень успішності.
Вибір учасниками групи спікера (озвучення результатів) та секретаря (фіксування результатів)
Усне опитування. Метод "Незакінчене речення"
Працюємо разом:
1) Коло – це…
2) Відрізок, який сполучає будь-яку точку кола з його центром, називається …
3) Діаметр – це відрізок, який сполучає дві точки на колі і проходить через його …
4) Скільки радіусів можна провести у колі ?
5) В будь-якому колі діаметр від радіуса в 2 рази …
6) Число становить …
7) Коло і його внутрішня область - це…
8) Формула довжини кола С = …
9) Площа круга обчислюється за формулою S = …
10) Частина кола обмежена двома радіусами – це …
11) Формула довжини дуги кола l=…
12) Площа сектора обчислюється за формулою ….
Люди разом можуть здійснити те, що не в змозі зробити самотужки. Єднання умів і рук, концентрація їхніх сил може стати майже всемогутньою.
Д. Уебстер
Алгоритм роботи в групі, для отримання результату:
Кожен учень групи отримує картку з завданням.
Знаходить відповідь.
Обговорення відповіді в групі.
Фіксування відповіді в карті результатів.
Озвучення результату.
Завдання
Завдання 1
Використовуючи малюнок, назвати:
Завдання 2 |
||||
R=16м |
||||
|
1 |
2 |
3 |
4 |
D |
32м |
64м |
8м |
80м |
Завдання 3 |
||||
D=104дм |
||||
|
1 |
2 |
3 |
4 |
R |
10,4дм |
208дм |
5,2дм |
52дм |
Завдання 4 |
||||
R=5см |
||||
|
1 |
2 |
3 |
4 |
C |
3,14см |
3,41см |
31,4см |
314см |
S |
785 |
78,5 |
7,85 |
0,785 |
Завдання 5
Круг поділено на n рівних секторів.
Знайдіть кут сектора. Встановіть відповідність
№ |
Кільк. секторів |
Відпо- відь |
Величина кута |
1 |
4 |
А |
90 |
2 |
10 |
Б |
72 |
3 |
5 |
В |
36 |
4 |
6 |
Г |
60 |
5 |
9 |
Д |
120 |
6 |
3 |
Е |
40 |
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
Е |
1 |
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
Завдання 6
Знайти діаметр поверхні шапочки гриба, що має форму круга, якщо довжина кола, яким він обмежений дорівнює 18,84 см.
Завдання 7
На площі галявини лісу, що має форму круга виросли гриби лисички. Яку площу займають гриби якщо довжина кола, що обмежує галявину 94,2 м.
Результати роботи групи.
Завдання |
Відповідь |
1 |
|
2 |
|
3 |
|
4 |
|
5 |
|
6 |
|
7 |
|
Підсумок роботи учнів, використовуючи лист самоконтролю,
що має кожен учень.
|
Так
|
Ні
|
1. Чи зрозумів я вивчений матеріал?
|
|
|
2. Чи цікавим для мене був цей урок?
|
|
|
3. Чи зможу я використати отримані знання у повсякденному житті?
|
|
|
4. Я працював на уроці на ____ %
|
|
|
5. Заслуговую оцінку ____
|
|
|
Підсумок роботи кожної групи
Критерії |
Номер, або назва групи |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
|
Розподілили завдання |
|
|
|
|
Обговорювали ввічливо |
|
|
|
|
Говорили по черзі |
|
|
|
|
Обговорювали тихо |
|
|
|
|
Результат зобразили охайно |
|
|
|
|
Біологія
Тема: Узагальнюючий урок з теми: «Гриби».
Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про царство Гриби; перевірити теоретичні знання й практичні навички дітей, їх уміння порівнювати, працювати в групах, робити висновки; розвивати вміння знаходити риси подібності представників царства з рослинами і тваринами;
Розвивати практичні навички застосовувати знання з інших предметів, зокрема з геометрії, для поглиблення знань з даної теми; виховувати екологічну культуру та науковий світогляд.
Тип уроку: узагальнення та систематизації знань.
І. Організаційна частина уроку.
Налаштування учнів на роботу на уроці.
Повідомлення теми і мети уроку.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Підійшло до логічного завершення вивчення теми «царство Гриби». Протягом семи уроків ми вивчали дану тему дізналися, що гриби – це живі організми, які належать до окремого царства – царства «Гриби».
Сьогодні ми відправимося по гриби із кошиками. За кожну правильну відповідь учень отримує грибок у кошик. Щасти вам! Самі спритні зберуть у кошики максимальну кількість грибів.
Ми з*ясували, що гриби – це своєрідні організми, які поєднують в собі ознаки рослин і тварин.
Що ж спільного у грибів з рослинами і тваринами?
Робота в парах:
Завдання: заповніть схему, розподіліть цифри правильних відповідей у відповідний стовпчик:
Царство Гриби
Подібність Подібність
із рослинами із тваринами
( 1, 5,10, 11) (3, 4, 6, 8, 9)
Взаємоперевірка.
Робота в групах:
Завдання: кожній групі роздається на парту однакова кількість однакових запитань. Учні повинні за 5 хвилин дати максимальну кількість відповідей.
Індивідуальна робота. Проведення гри «Вірю-не вірю»:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
+ |
- |
+ |
+ |
- |
+ |
+ |
+ |
- |
+ |
Взаємоперевірка.
Робота в групах
Усе в природі повинно бути виміряно, все може бути пораховано. М. Лобачевський
Організаційний момент:
Об'єднання учнів у чотири групи з різним рівнем успішності.
Вибір учасниками групи спікера
1. Спікер групи подає інформацію про вид грибів, що готували члени групи в якості домашнього завдання, інші учасники групи вносять доповнення, в цей час демонструються слайди з зображенням грибів даного виду.
2. Кожна група отримує завдання у вигляді математичної задачі, яка містить додаткову інформацію про даний вид грибів.
3. Результат: 1. Виділення нової інформації про гриби, що містилася в задачі
2. Отримання результату математичних розрахунків
3. Кожна група колективно оцінює результат своєї роботи по 12-ти бальній
системі, спікер повідомляє оцінку.
Завдання для роботи в групах
1. Інформаційна частина (Домашнє завдання)
2. Картинки для слайду
3. Задача (В кожній запропонованій задачі маємо три задачі, в залежності від кількості учнів у групі, кожну задачу розв`язує декілька учнів, що дає можливість звірити результати та залучити до роботи кожного учня)
1 група
Лисичка справжня
Зовнішній вигляд[
Шапка лисички опукла, плоска або увігнута, лійкоподібна, часто асиметрична, жовта, гладенька. Пластинки вузькі, складчастоподібні, з численними анастомозами, жовті. Спори 7,5-9,5 Х 3,5-5 мкм. Ніжка коротка, 2-4 см завдовжки, кольору шапки, звужена до основи, суцільна, гладка. М'якоть щільна, як гумова, біла, рідше — злегка жовта, з приємним запахом і смаком. Має значний вміст вітаміну В2
Практичне використання
Лисички добрий їстівний гриб. Вживається свіжим, маринованим, солоним і сушеним. Має специфічний смак і аромат. Приємний, смачний гриб третьої категорії, але засвоюється важко. Містить вітаміни В2, С та ін. За вмістом каротину перевершує всі відомі гриби.
До лисички справжньої подібна лисичка несправжня, яка чітко відрізняється кольором м'якоті — у несправжньої він жовто-помаранчевий або блідо-рожевий.
лисичка несправжня
Задача
Шапка грибів лисички 2,5-5 см у діаметрі. Знайти площу шапки найменшого, найбільшого гриба та площу шапки гриба з середнім діаметром. Відповідь округлити до сотих.
2 група
Гриби рижики
Зовнішній вигляд
Шапка рижиків м'ясиста, увігнута, іноді майже лійкоподібна, сірувато-оранжево-руда, з темнішими, більш або менш виразними концентричними смугами, гола, клейкувата. Пластинки оранжево-жовті або вохряні, від дотику зеленіють. Спори 7-9 Х 6-7 мкм, бородавчасті. Ніжка кольору шапки або світліша, 3-7 Х 1-2,5 см, щільна, згодом з порожниною. М'якуш у шапці жовтий, у ніжці білий (всередині), у периферичній частині шапки та особливо ніжки оранжевочервоний, при розрізуванні на повітрі поволі зеленів. Молочний сік оранжево-червоний, з приємним (гоструватим) смаком і запахом, на повітрі не змінюється (лише через кілька годин став сіро-зеленим).
В Україні поширений на Поліссі та в Прикарпатті. Росте у хвойних лісах, збирають у серпні — жовтні.
Практичне використання
Рижик - дуже добрий їстівний гриб. Плодові тіла рижика, який росте на дуже вологих місцях, зелено-руді. Використовують вареним, смаженим, про запас засолюють. Виявлено антибіотик лактаріовіолін
Задача
Шапка грибів рижики 3-12 см у діаметрі Знайти площу шапки найменшого, найбільшого гриба та площу шапки гриба з середнім діаметром. Відповідь округлити до сотих.
3 група
Білий гриб
Зовнішній вигляд
Білий гриб найкращий з відомих їстівних грибів. Зустрічається по всій Україні. Росте у листяних (під дубом, буком, грабом, березою, ліщиною) і хвойних (під сосною, ялиною) лісах. Трапляється як опецькуватий, часто з шапкою меншою від ніжки, так і крисатий, з шапкою учетверо більшою за ніжку.
Шапка гриба напівсферична опукло-розпростерта, сірувато-, рудувато- або червонувато-коричнювата чи кольору горіха.
Найбільшого білого гриба в Україні — вагою 2,850 кілограма — зірвала на Волині, у Смідинському лісі Старовижівського району, ковельчанка Ніна Феодосіївна Данилюк 20 серпня 2000 року. Величезний гриб не поміщався у відрі: його шапка по окружності мала 94 сантиметри, а ніжка — майже 40 сантиметрів.
Чистого білого гриба вагою 2 кілограми зірвав мешканець Любешова Копанчук Михайло Пилипович за селом Воля Любешівська Волинської області 7 жовтня 1992 року. Шапка гриба мала діаметр 34 сантиметри.
На білого гриба схожий неїстівний гриб гірчак, який відрізняється тим, що спори у нього рожеві, сітка на ніжці чорна, м'якуш дуже гіркий.
Задача
Шапка білих грибів 3-20 см (до 50 см) у діаметрі. Знайти площу шапки найменшого, найбільшого гриба та площу шапки гриба з середнім діаметром. Відповідь округлити до сотих.
4 група
Гриб червоний мухомор
Зовнішній вигляд
Червоний мухомор - це класичний отруйний гриб, який запобігає тим, що оточують про небезпеку своїм яскравим зовнішнім виглядом. Він поширений повсюдно по всій території Росії і часто використовується з лікувальною метою в народній нетрадиційній медицині. Відразу хочеться попередити вас про недопустимість вживанню будь-яких настойок на основі червоного мухомора. Річ у тому, що в його склад входить сильнодіючі отрути, які здатні проникати крізь шкірні покриви. Це викликає сильне отруєння з поразкою переважно парасимпатичної нервової системи. Смертельна доза для людини складає всього лише 5-10 грам м'якоті в чистому вигляді.
Форма шапки гриба на початку півсферична в міру зростання з кулі вона поступово перетворюється на плоске блюдце. При підвищеному рівні вологості навколишнього повітря поверхня може покриватися слизистим секретом, який дуже тягучий і липкий. Діаметр капелюшка дорослого гриба може досягати гігантських розмірів - до 30 см. Шкірка яскраво-червона, різної густини кольору, блискуча, усіяна білими бородавчастими пластівцями. М'якоть біла, під шкіркою світло-оранжева або ясно-жовта, з легким запахом. Пластинки шириною 0,8—1,2 см, білі або кремові, часті, вільні, є багаточисельні проміжні пластинки. Ніжка циліндрова, заввишки 8—20 і діаметром 1—2,5 см, біла або жовтувата.
Задача
Шапка у мухоморів 8-20 см (до 30 см) у діаметрі. Знайти площу шапки найменшого, найбільшого гриба та площу шапки гриба з середнім діаметром. Відповідь округлити до сотих.
Технології
Тема: Вироби для власних потреб: побудова кресленика виробу, виготовлення викрійки
та самого виробу.
Мета: Закріпити знання та вміння учнів про конструювання, виконання опису моделі, продовжувати знайомити учнів з найпростішими прийомами технічного моделювання. Навчити вносити необхідні зміни і доповнення на кресленнях виробу відповідно до малюнку моделі. Розвивати просторову уяву, образне мислення, художній смак.
Розвивати активні комунікаційні навики та вміння працювати в команді.
Виховувати охайність, бережливе ставлення до оточуючих речей.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок
Обладнання: картки завдання, набір для творчості
Хід уроку
Математику повинні вчити в школі ще з тією метою, щоб пізнання, що тут здобуваються, були достатніми для звичайних потреб в житті.
В. Л. Лабочевский
Технології (дівчатка) |
Технології (хлопчики) |
1. Актуалізація знань, умінь, навичок учнів. |
|
Цікавий "мікрофон": Я журналіст і буду підходити до кожного з вас, задаючи запитання, а ви будете давати відповіді у мікрофон.
Запитання 1: Чому спідниці належать до поясних виробів? Відповідь тому, що їх носять на поясі.. Запитання 2: Які ще вироби можна віднести до поясних? Відповідь: брюки, фартушки, шорти теж поясні вироби, бо носяться на поясі.
Демонструється слайд з різними видами спідниць
Запитання 3: Які основні фасони спідниць ви знаєте? Відповідь: є 4 основні фасони спідниць: пряма, розширення донизу, клинова, кльошова.
|
"Мікрофон": 1. Що таке фурнітура? 2. На які види ділиться фурнітура? 3. Обери із запропонованих малюнків до якого виду відноситься фурнітура. Запиши номер малюнка. 4. Які етапи технологічного процесу виготовлення індивідуальних корпусних меблів
( складання креслення виробу, вибір матеріалу і фурнітури)
|
2. Мотивація навчальної діяльності. |
|
поглибити знання про виготовлення спідниць різних видів › знати , які вироби називаються поясними › уміти правильно застосовувати здобуті знання у побуті › сформулювати ідеальний кінцевий результат. Дати відповідь на запитання: « Що нового я навчився на уроці?»
|
поглибити знання про виготовлення корпусних меблів › знати , що називається індивідуальними меблями, масовим виробництвом › уміти правильно застосовувати здобуті знання у побуті › сформулювати ідеальний кінцевий результат. Дати відповідь на запитання: « Що нового я навчився на уроці?» |
3. Узагальнення і систематизація знань, умінь та навичок |
|
Зразок ляльки, яку необхідно одягнути в спідницю-сонце |
Зразок столу до якого необхідно виготовити стільницю |
|
|
Інструкційна карта виготовлення спідниці - сонце 1 Виміряти талію це довжина кола С= 2 Знайти радіус даного кола: 3 Виміряти довжину спідниці, що відповідає ширині Н геометричної фігури – кільце 4 Знайти радіус кола для виготовлення спідниці R= r + H 5 Вирахувати сторону квадрата тканини для виготовлення спідниці а=2R 6 Циркулем, окреслити кола, радіуса R і r зі спільним центром 7 Вирізати круг, обмежений великим колом 8 Вирізати круг, в середині даного, що обмежений малим колом, отримаємо кільце 9 Відрізати резинку, що відповідає довжині малого кола – величина талії 10 Прикріпити резинку – отримаємо пасок спідниці 11 За бажанням, можна прикрасити спідницю візерунком, орнаментом, або аплікацією 12 Продукт готовий до використання |
Інструкційна карта виготовлення стільниці 1 Визначити радіус стільниці 2 Вирахувати сторону квадрата 3 Циркулем, заданого радіуса, окреслити коло 4 Вирізати круг, обмежений даним колом 5 За формулою обчислити довжину кола, що обмежує стільницю, для придбання пластикової полоси, що оздоблює стільницю 6 Прикріпити універсальним клеєм до країв стільниці 7 Закріплюємо стільницю 8 За бажанням, можна виконати оздоблення стільниці візерунком, або орнаментом 9 Продукт готовий до використання
|
7. Кінцевий продукт, його можливий вигляд |
|
|
|
8. Прибирання робочих місць. |
|
9. Оголошення результату роботи над проектом кожної групи. |
Економічне обґрунтування проекту.
Формування ринкової ціни кінцевого продукту даного проекту .
Мета: ознайомити учнів з основними поняттями економічної системи, навчити здійснювати економічне обґрунтування проекту; сприяти вихованню правильного ставлення до загальнолюдських цінностей і продуктивних сил; розвивати самостійність, цілеспрямованість, організованість; формувати ціннісне ставлення до праці.
1. Організаційний момент
Працюємо в попередньо об`єднаних групах.
2. Актуалізація знань
Запитання для фронтального експрес-опитування:
1. Назвіть види конструкторської документації.
2. Яка інформація міститься у специфікації?
3. Що таке прайс - лист?
4. Що таке витрати?
5. Що таке собівартість?
6. Що таке ціна, класифікація цін
7. Які є види технічної документації?
8.Що міститься у технологічній карті?
9. Що міститься в операційній карті?
3. Узагальнення необхідних знань
- Дохід є виручкою підприємства від реалізації продукції, надання послуг та виконання робіт.
Дохід = витрати + прибуток. Основу витрат складає собівартість продукції.
- Собівартість продукції — це витрати на виробництво і збут продукції.
Собівартість включає:
- Прибуток — сума, на яку доходи перевищують пов'язані з ними витрати.
4. Практична робота
На уроці технологій кожен з вас виготовив виріб з картону чи паперу, це макети виробів, які можна виготовити з матеріалів, що за звичай відповідають даним виробам.
Завдання кожного учня:
1) Вибрати матеріали для свого виробу, користуючись прайс-листами (Додаток 2)
2) Порахувати їх необхідну кількість
3) Порахувати витрати на придбання матеріалів, користуючись прайс-листами (Додаток 2)
5. Спікер кожної групи оголошує, які матеріали вибрані та витрати на них.
Попередньо учасники групи вибирають чий виріб буде прокоментовано.
6. Оцінка результатів колективної та індивідуальної праці учнів на уроці
за карточками (Додаток 3)
Додаток 1
Заготовки для виготовлення ніжок столів
2 шт
2 шт
Додаток 2
Прайс – лист реалізації деревини
№ пп |
Назва матеріалу |
Ціна 1 в грн |
1 |
Фанера |
80,00 |
2 |
ДСП |
140,00 |
3 |
Береза |
300,00 |
4 |
Сосна |
320,00 |
5 |
Дуб |
540,00 |
|
Допоміжні матеріали |
Ціна |
1 |
Пластикова полоса для оздоблення країв стільниць |
60,00 грн за 1м |
2 |
Клей універсальний |
700,00 грн за 1 кг |
Прайс – лист реалізації тканини
№ пп |
Назва матеріалу |
Ціна 1 м в грн |
1 |
Креп-сатин |
90,00 |
2 |
Ситець |
120,00 |
3 |
Льон |
150,00 |
4 |
Шифон |
240,00 |
5 |
Шовк |
280,00 |
6 |
Фурнітура - широка резинка для паска |
40,00 |
Додаток 3
Картка оцінювання
………………………………………………………………………
Я хочу отримати оцінку на уроці |
Я заробив/заробила за урок |
Оцінка моїх знань групою
|
Оцінка вчителя |
|
|
|
|
Джерела
1. М. Абрамової Дерев'яні вироби своїми руками М. «Мій світ» 2005 р.
2. hobbytech.com.ua/5-питань-про-stem-освіту/
3. https://imzo.gov.ua/.../stem-osvita-stan-vprovadzhennya-ta-p..
4. subject.com.ua/lesson/biology/9klas/index.html
5. osvita.ua › Середня освіта › Форум педагогічних ідей
6. metodportal.net/node/35936
1