Реалізація інноваційного освітнього експерименту «ЕКО-школа» у гімназії «Гармонія»

Про матеріал
Реалізація інноваційного освітнього експерименту «ЕКО-школа» у гімназії «Гармонія» для зацікавлених учителів 5-9 класів
Перегляд файлу

Реалізація інноваційного освітнього експерименту

 «ЕКО-школа» у гімназії «Гармонія»

Головним  скарбом  життя  є  здоров’я,  і,  щоб  його  зберегти, потрібно багато що знати.

 Авіцена

Збереження та зміцнення здоров’я учнів, в результаті глобальної діджиталізації суспільства вцілому, а освіти зокрема, та виклики, спричинені світовою пандемією, підштовхнули нас до удосконалення та розвитку нашого навчального закладу, в якому життя і здоров’я його вихованців на першому місці. Актуальність питання полягає в тому, що сьогодні одним із пріоритетних напрямків діяльності суспільства є екологічне виховання здобувачів освіти,  яке має відбуватися в першу чергу через освітнє середовище школи та забезпечувати розвиток особистості учня з його інтелектуальним, фізичним і творчим потенціалом.

На нашу думку, головне завдання закладу освіти – підготувати дитину до повноцінного якісного життя. Лише здорова дитина має потребу у навчанні, в процесі якого формується характер. Зробити успішну кар’єру і побудувати міцну сім’ю значно легше буде тим, хто вміє вчитися, планувати і досягати поставленої мети.

У гімназії «Гармонія» велика увага завжди приділялася вихованню в учнів свідомого ставлення до здоров’я як до засобу втілення власних мрій і бажань у майбутньому, тому можливість долучитися до інноваційного освітнього експерименту регіонального рівня «ЕКО-школа» і створити освітній заклад, покликаний реалізувати компетентнісне навчання та забезпечити виховання здорової особистості, яка вміє і знає, як правильно піклуватися про себе, була позитивно сприйнята учасниками освітнього процесу.

Гімназія «Гармонія» є учасником інноваційного освітнього експерименту регіонального рівня «ЕКО-школа» 2019 року. Організувавши роботу із створення Концепції формування екологічного та здоров`язберігаючого середовища здобувачів освіти, яка спрямована на організацію як формальної екологічної освіти (в закладі загальної середньої освіти, інститутах підвищення кваліфікації), так і неформальної (за допомогою засобів масової інформації, кіно, музеїв, виставок, заходів природоохоронних товариств тощо), забезпечує реалізацію наскрізних змістових ліній «Екологічна безпека та сталий розвиток» і «Здоров'я та безпека», і складається з наступних напрямів діяльності: еколого-компетентнісний, дослідницько-експериментальний, проєктно-пошуковий,  діяльнісно-природоохоронний, організаційно-моніторинговий та інформаційно-просвітницький.

У Концепції зазначено, що ключовою метою екологічного виховання здобувачів освіти на уроках і в позаурочний час є формування відповідального та дбайливого ставлення до природи, що базується на:

     екологічній свідомості та самосвідомості;

  формуванні стійкої потреби власного свідомого дотримання екологічних принципів природокористування;

     розвитку навичок екологічної культури;

     активній участі в суспільно корисній праці з захисту, догляду та оптимізації стану довкілля;

     пропаганді в найширших межах екологічних знань;

     активній діяльності з вивчення та охорони природи своєї місцевості.

Результатом екологічного виховання має стати презентація учнем чітко сформованої екологічної культури та розвинутої екологічної свідомості.

 

Еколого-компетентнісний напрям

Еколого-компетентнісний напрям ґрунтується на ключовому принципі екологічного виховання, який забезпечує міждисциплінарний інтеграційний підхід у процесі формування екологічної культури учнів, систематичність та безперервність екологічної освіти школярів у процесі всіх основних видів діяльності у школі — пізнавальної, ігрової, трудової, спортивної тощо

Еколого-компетентнісний напрям здійснюється шляхом накопичення здобувачами освіти знань з навчальних предметів про об’єкти живої та неживої природи, закономірності розвитку та функціонування екосистем, аналіз та прогнозування екологічних ситуацій в регіоні, закріплення певних нормативних правил поведінки у довкіллі.

Змістові лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток» і «Здоров'я та безпека» знаходять своє продовження у програмах навчальних предметів, підручниках та ґрунтуються на методичній системі роботи педагогів гімназії.

Варто зазначити, що екологічне виховання учнів 5–9-х класів здійснюється не лише на уроках біології, географії, хімії чи фізики. Усі вчителі-предметники намагаються формувати екологічну культуру учнів. Учитель гімназії Марія Ятчук на уроках німецької мови у 5 класі завершує модуль  «Природа» захистом міні-проєктів «Моя улюблена тварина», виконуючи який учні описують зовнішні ознаки, особливості поведінки та ареал поширення тварин. Учні 6 класу, вивчаючи теми «Погода»,  «Погодні умови кожної пори року»,  «Прогноз погоди»,  «Природні катастрофи»,  «Ми захищаємо природу», щоденно спостерігають за погодними явищами та вчаться їх описувати. Завершується модуль конкурсом на кращого диктора у телепередачі «Прогноз погоди на завтра». Учні 8 класу, вивчаючи теми «Ландшафти»,  «Погода»,  «Тварини»,  «Природа рідного краю», «Проблеми навколишнього середовища», «Джерела енергії»,  «Сортування сміття в Німеччині»,  «Захист навколишнього середовища» завершують модуль  конкурсом есе «Мої щоденні 5 кроків назустріч природі»/«Що я роблю у повсякденному житті для захисту природи».

Вчителі-предметники, класні керівники гімназії застосовують різні форми екологічного виховання: проведення тематичних тижнів, тематичних виховних годин на екологічну тематику (бесід, диспутів, лекцій, заочних екскурсій, відео екскурсій та ін.), участь у різноманітних конкурсах, вікторинах, заходах на екологічну тематику, природоохоронних акціях (малюнки, вірші, ілюстрації, композиції, фотоматеріали та ін.), на яких здійснюється компетентнісне навчання та виховання здорової особистості.

Щорічно у гімназії проводиться Тиждень здорового способу життя та «16 днів без насилля» (вчитель біології та основ здоров’я Світлана Банах), де обговорюються теми шкідливих звичок, здорового харчування, ролі вітамінів для збереження і зміцнення здоров’я, проблеми біоетики: вплив рослинного і тваринного світу на емоційне здоров’я учнів, питання стресу та стресостійкості (Додаток 23); Інженерний тиждень (вчитель фізики Наталія Рапінда), День безпечного інтернету (вчителі інформатики Любов Меленчук, Наталія Шмідель). Впродовж кількох днів з гімназистами проводять виховні години на тему «Безпека в Інтернеті», перегляд та обговорення відеороликів і презентацій «Ігроманія», урок-практикум «Зворотній бік  Інтернету».

 Учні гімназії активно вивчають природу України, здійснюючи екскурсії: «Мандрівка Файним містом» (8 клас, 02.10.2019, класний керівник Безух Т.В.), за маршрутами «Тернопіль - о. Синевір – с. Колочава – Тернопіль» (8, 9 класи, 19.10-20.10.2019, класні керівники Безух Т.В., Рапіта Н.М.),  «Тернопіль – Умань – Дендропарк «Софіївка» – Вінниця – Тернопіль» (6 клас, 05.10.2019, класний керівник Зарихта О.В.).

Дистанційна форма освіти стала викликом для всіх учасників освітнього процесу – вчителів, дітей і батьків. Усі виявилися морально і психологічно не готовими тривалий час працювати в такому форматі. Але карантин може стати найкращим часом для формування у дітей низки життєвих компетенцій, в тому числі самоорганізації.

Для забезпечення якісного компетентнісного навчання у закладі використовується інформаційно-освітній простір гімназії, який створено у 2016 році на базі навчальної платформи MOODLE. У розділі «Освітня діяльність» створено віртуальні навчальні кабінети з усіх навчальних дисциплін. Інформаційно-освітній простір слугує інструментом співпраці учнів, вчителів, батьків, громадськості, органів управління освітнього регіону та дозволяє забезпечити надання якісних освітніх послуг здобувачам освіти як при очному так і при змішаному чи дистанційному навчанні в умовах карантину. Використання  платформи MOODLE сприяє кращій самоорганізації як учителів, так і учнів, адже у сучасних дітей через гаджети, інформаційну перенасиченість, загальні еволюційні процеси, самоорганізація запізнюється. Робота з MOODLE допомагає структурувати навчальну діяльність, не обмежуватися в часових рамках.

 

Дослідницько-експериментальний напрям

Дослідницько-експериментальний напрям ґрунтується на принципі єдності інтелектуальної та емоційно-вольової сфер у діяльності учнів із вивчення та поліпшення стану навколишнього середовища. Учні 7-9 класів гімназії щороку виконують дослідження екологічного спрямування під керівництвом вчителя хімії Ольги Спільніченко за наступною тематикою:

1. Проблема забруднення повітря та способи її розв’язування.

2. Поліпшення стану повітря у класній кімнаті під час занять.

3. Способи очищення води в побуті.

4. Збереження чистоти водойм: вирішення проблеми у вашій місцевості.

5. Еколого-економічний проєкт «Зберігаючи воду – заощаджую родинний бюджет».

6. Вплив хімічних сполук на довкілля і здоров’я людини.

7. Дослідження pH ґрунтів своєї місцевості.

8. Дослідження впливу кислотності й лужності ґрунтів на розвиток рослин.

9. Дослідження pH атмосферних опадів та їхнього впливу на різні матеріали в довкіллі.

10. Дослідження природних об’єктів в якості кислотно-основних індикаторів.

11. Дослідження pH середовища мінеральних вод України.

12. Використання полімерів – еколого-економічний аспект.

13. Альтернативні джерела енергії.

14. Екотрофологія – наука про екологічно безпечне харчування.

15. Дослідження хімічного складу їжі.

16. Друге життя паперу.

17. Джерела органічного забруднення території громади (мікрорайону).

18. Екологічна ситуація в моїй місцевості: відчуваю, думаю, дію.

19. Анкетування учнів навчального закладу щодо їхньої участі у вирішенні екологічних проблем місцевості.

Також завдяки роботі вчителя хімії Ольги Спільніченко учні гімназії залучені до Міжнародного проєкту «Наукові пікніки в Україні», мета якого  - популяризація науки простим і водночас незвичним для нашого суспільства способом: абсолютно кожен охочий, незалежно від віку, статусу і знань може власноруч провести експеримент в імпровізованій лабораторії просто неба.

Вчитель гімназії Любов Меленчук на уроках інформатики та технологій пропонує гімназистам  навчально - дослідницькі, практично-орієнтовані, творчі  STEАM-проєкти: «Живі барви вишивки», «Виготовлення годівниці для птахів», «Новорічна  іграшка з природних матеріалів в українському стилі». Особливостями такого виду діяльності є робота у групах, яка розвиває у дітей соціально-комунікативні якості, конструктивне мислення, фантазію, уяву, виховує інтерес до спільної праці і народних традицій, здійснює  екологічне виховання, розвиває вміння використовувати те, що дала нам природа, не використовуючи пластик чи інші матеріали, що забруднюють довкілля, та вчить обирати необхідні матеріали для виготовлення виробів в рамках розрахованого і обґрунтованого бюджету. А результатом такої роботи є шкільне подвір’я з естетичними годівничками, виготовлені ємності для насіння квітів з екологічного матеріалу, чудові новорічні  іграшки з природних матеріалів в українському стилі на набутий практичний досвід використання теоретичних знань у реальному житті.

 

Проєктно-пошуковий напрям

Проєктно-пошуковий напрям ґрунтується на дослідженні взаємозв’язків локальних, регіональних, національних та світових екологічних проблем,  формує вміння осмислювати екологічні явища в світі, висловлювати власні незалежні судження про стан природи, розумно й адекватно взаємодіяти з нею. Чудовою нагодою перевірити свої знання і навички володіння компетенцією «Екологічна грамотність і здорове життя» є залучення учнів до різноманітних проєктів та написання пошуково-дослідницьких робіт.

Важливу роль у формуванні екологічної свідомості учнів гімназії «Гармонія» відіграє освітній загальногімназійний проєкт «Плекаємо обдарованість»,  який діє у закладі  з 2012  року і пропонує учням взяти участь у щорічних Нобелівських читаннях та написанні  пошуково-дослідницьких робіт.

ХІ Нобелівські читання у гімназії «Гармонія» відбулись онлайн 25 травня 2020 року і були присвячені Нобелівським лауреаткам. Учасники читань мали змогу збагатити власний рівень наукових знань, обміркувати глобальні цілі сталого розвитку, слухаючи виступи про Джоді Вільямс – засновницю Міжнародного руху за заборону протипіхотних мін (учениця 9 класу Маріанна Яшкін, вчитель історії Надія Сидор), Естер Дюфло – другу жінку-лауреатку в історії нагородження та наймолодшу власницю економічної премії «за експериментальний підхід до зменшення глобальної бідності у світі» (учениця 8 класу Анастасія Мовчко, вчитель географії та фінансової грамотності Галина Балан), Ольгу Токарчук – польську письменницю з українським корінням, яка неодноразово демонструвала свої екологічні погляди (учениця 9 класу Катерина Василечко, вчитель української мови і літератури Марія Мельник). Організатор читань – вчитель хімії Ольга Спільніченко.

Результати своїх досліджень гімназисти презентують на Днях науки, які організовує наукове товариство гімназії. У квітні 2020 року учасники звітної наукової конференції заслухали доповіді учнів 8-9 класів на теми «Піролізна переробка пластикових відходів» , «Експертиза якості чаю й чайних напоїв, які реалізуються в роздрібній торгівлі м. Тернополя.  Хімічні методи виявлення фальсифікації харчових продуктів», «Бактерії і сміття», «Тернопільський став: у плині літ та екології сьогодні». Наукові керівники – вчитель хімії Ольга Спільніченко та вчитель біології Надія Слабіцька.

Учні гімназії «Гармонія» беруть активну участь у проєктній роботі на платформі навчальної програми Європейської Комісії eTwinning. У 2020 році гімназисти працювали під керівництвом вчителя-ітвіннера Оксани Турчин над проєктом «Online and Healthy», який здобув Відзнаку Національного взірця та був визнаний найкращим проєктом жовтня 2020 року. Для реалізації цього проєкту використовувалось інтегроване навчання, яке об’єднувало вміст та навички з більш ніж однієї предметної області. Проєкт був створений за часів пандемії, і основною його метою було надати учням відчуття приналежності до спільноти та розуміння того, що вони не залишились один на один з проблемою всесвітнього масштабу, і  що з попелу глобальної пандемії ми зможемо побудувати світ, який визнає нашу найбільшу силу – один одного. Проєкт характеризувався тісною співпрацею між школами, обміном досвіду щодо здорового способу життя під час навчання онлайн. Гімназисти отримали досвід безпечного навчання в Інтернеті та продемонстрували, як грамотно та відповідально використовувати інтернет технології. Учні порівнювали спосіб життя до пандемії та під час неї. Завдання проєкту – мотивувати учнів жити здоровим життям, навчаючись онлайн, розвивати їхні творчі здібності та навички ІКТ. Було надано справжній досвід вивчення реальних проблем. Ми розвивали такі компетенції, як робота в команді, навчання учнів цінувати інших та виявляти емпатію, прийняття рішень, лідерство, орієнтація на результати, зосередження на своїх цілях і розуміння кроків, необхідних для їх досягнення, вирішення проблем, розвиток організаційних навичок, ефективне управління часом, демонстрація ефективності за допомогою наявних ресурсів та моніторинг прогресу. Робота у проєкті принесла Національну відзнаку якості та звання «Найкращий проєкт жовтня».

У 2021 році гімназисти взяли участь у Всеукраїнському соціальному проєкті «СпільноСильно» (керівник Марія Чамарник, вчитель англійської мови, педагог-організатор). Завдання проєкту – самостійно, за мінімальні кошти вирішити одну з проблем громади: допомогти самотнім людям. Учні виготовляли еко-сумки з підручних матеріалів та наповнювали їх продуктами першої необхідності. Разом з ГО «Карітас», під гаслом «Вік не робить тебе самотнім», роздавали продукти харчування самотнім, знедоленим людям міста Тернополя, займалися волонтерською благодійною діяльністю.

 

Діяльнісно-природоохоронний напрям

Діяльнісно-природоохоронний напрям ґрунтується на принципі прогностичності, що передбачає виховання відповідальності за збереження середовища життя для майбутніх поколінь та участь в екологічній діяльності на всіх рівнях.

У гімназії активно реалізується метод екологічних колективних творчих справ, який дозволяє організувати спільний пошук учнями кращого розв’язання важливих завдань щодо поліпшення становища довкілля. Він дозволяє залучати до вирішення поставлених завдань вчителів, учнівське самоврядування, батьків, фахівців із захисту довкілля, громадські організації.

Прикладом такої екологічної колективної творчої справи стало облаштування внутрішнього дворика гімназії. Спільно з усіма учасниками освітнього процесу ми  взяли  участь у створені макету клумб, підборі і посадці рослин, виборі декоративних матеріалів та їх розміщенні на ділянці.

Разом із громадською організацією «Ліга студентів Тернопільщини»,  батьками, випускниками гімназії, небайдужими мешканцями вулиці В.Чорновола колектив гімназії взяв участь у розробці і організації голосування за малий проєкт №84 «Освітньо-інформаційний простір» громадського бюджету Тернополя на 2021 рік. Метою проєкту є облаштування на території занедбаного двору біля гімназії сучасного простору, де передбачено декілька локацій: навчально-відпочинкову, мистецько–розважальну та кінотеатр просто неба. Дворик стане чудовим продовженням скверу імені героя України В’ячеслава Чорновола, а його локації – місцем для проведення сучасних пленерних уроків, семінарів, читань поезії, святкувань, неформальних нарад, тренінгів, дискусійних платформ як для учнів гімназії, студентів коледжу, так і для усіх бажаючих. Робота з його облаштування здійснюватиметься у 2021 році

15 жовтня 2020 року учні гімназії долучилися до акції «Чисті руки», яку проводили студенти Галицького коледжу імені В’ячеслава Чорновола під керівництвом вчителя біології Надії Слабіцької. Мета акції: привернути увагу дітей і дорослих до сучасного і правильного миття рук з милом, як найефективнішого та дешевого способу захистити себе від різних інфекційних захворювань.

25 березня 2020 року гімназисти взяли участь у Дні фест-імунітету, в рамках якого виготовляли тематичні екоплакати, газети та листівки, робили проби з екостолу імунопродуктів, говорили про імунітет на годині пізнання «Фест-імунітет».

 

 

Організаційно-моніторинговий напрям

Адміністрацією гімназії проведено опитування серед учнів та батьків з метою діагностування їхньої  готовності до реалізації завдань інноваційного освітнього  експерименту «ЕКО-школа» та щодо згоди на використання персональних даних дітей, які беруть участь у експерименті (листопад 2019 р.) і опитування серед педагогів, учнів та батьків «Створюємо еко-школу разом» (травень 2020 р.). Результати моніторингу використані при формуванні освітньої програми на 2020/2021 н.р. За бажанням учнів і батьків у варіативну складову робочого навчального плану введено курс за вибором «Основи повноцінного харчування людини» для учнів 8 і 9 класів та факультатив «Абетка природи» для учнів 5 класу.

В опитувальнику для батьків містилися наступні запитання:

  1.                   Чи має значення для Вас та Ваших дітей озеленення подвір'я та приміщень школи?
  2.                   Як Ви мотивуєте Ваших дітей до здорового способу життя та збереження довкілля?
  3.                   Чи потрібно, на Вашу думку, створювати освітні заклади зі здоровим екологічним середовищем (ЕКО-школи)?
  4.                   Екологічне виховання для моєї сім’ї – це
  5.                   Чи хотіли б ви, щоб Ваші діти навчалися в освітньому закладі зі здоровим екологічним середовищем (ЕКО-школі)?
  6.                   Як Ви думаєте, чи готовий педагогічний колектив школи, у якій навчаються Ваші діти, створити освітній заклад зі здоровим екологічним середовищем (ЕКО-школу)?
  7.                   Чи хотіли б Ви, щоб Ваші діти частіше навчалися на природі?
  8.                   Чи брали участь Ваші діти в екологічних конкурсах, проєктах, заходах обласного, всеукраїнського, міжнародного рівнів упродовж трьох попередніх років?
  9.                   У яких шкільних заходах Ви брали участь разом зі своїми дітьми (потрібне підкресліть): фізкультхвилинках; рухливих іграх; танцювальних перервах; флешмобах; спортивних змаганнях; оздоровчих заходах; туристичних походах; велозаїздах; просвітницьких заходах, присвячених міжнародним дням календаря здоров’я; брейнрингах; вікторинах; квестах; конкурсах; фестивалях; виставках малюнків; КВК; виступах агітбригад; шкільних спортивних святах; проєктах; мініпроєктах.

Анкета для здобувачів освіти була такою:

  1. Чи комфортно Вам перебувати у школі?
  2. Чи має значення для Вас озеленення подвір'я та приміщень школи?
  3. Чи хвилює Вас екологічний стан довкілля?
  4. Екологічне виховання для моєї сім’ї –це
  5. Що Ви робите для покращення стану довкілля біля школи?
  6. Чи є у Вашій школі контейнери для сортування сміття?
  7. Чи вважаєте Ви необхідним інформування учнів школи про екологічний стан вашої місцевості?
  8. Як слід чинити з учнями, котрі забруднюють довкілля?
  9. До Вашої класної кімнати залетів джміль. Ви знаєте, що ця комаха боляче жалить, проте приносить багато користі у природі. Що Ви робитимете і чому?
  10. Чи хотіли б ви, щоб навчальні заняття частіше відбувалися на свіжому повітрі?
  11. Чи вважаєте Ви екологічну освіту необхідною та обов’язковою?
  12. Як Ви вважаєте, що негативно впливає на ваше здоров’я?
  13. Що Вас мотивує до ведення здорового способу життя та зміцнення здоров’я?
  14. У якій ролі ви, здебільшого, берете участь у шкільних екологічних заходах?
  15. Якщо б Вам запропонували зібрати команду (5-6 чоловік) для вирішення завдань, пов’язаних зі створенням здорового екологічного середовища у школі, де Ви навчаєтеся, то кого б Ви запросили?
  16. Які гуртки, факультативи чи курси за вибором здоров’язбережувального та екологічного напрямку Ви хотіли б відвідувати у своїй школі?
  17. Із якими державними та/або громадськими організаціями (іншими закладами освіти, установами), що займаються вирішенням екологічних проблем, співпрацює, заклад освіти, в якому Ви навчаєтеся?

 

Інформаційно-просвітницький напрям

Презентація проведеної роботи з реалізації інноваційного освітнього експерименту регіонального рівня «ЕКО-школа» здійснюється вчителями закладу через участь у фахових і творчих конкурсах,  проєктах, висвітлення досвіду роботи закладу у засобах масової інформації, на сайті гімназії http://garmonia.gi.edu.ua, сторінці «Гімназія «Гармонія»» у фейсбуці https://www.facebook.com/groups/gymnasiumharmony

Підвищити власний професійний рівень і мати можливість згодом поділитись отриманими знаннями з колегами та  учнями, а також здійснювати просвітницьку діяльність дозволяє правильна організація освітньої та самоосвітньої роботи педагогів.

23 вересня 2021 вчителі Світлана Банах, Ольга Спільніченко разом з директором Марією Чамарник взяли участь в обласному форумі педагогічних працівників «ЕКСПО-2021», на якому представили нашу гімназію як еко-школу, адже ми не лише навчаємо дітей, а й виховуємо фізично, інтелектуально, емоційно здорову особистість у комфортному, екологічному середовищі.

Згідно Концепції формування екологічного та здоров`язберігаючого середовища здобувачів освіти гімназії «Гармонія» кінцевим конкретним результатом екологічного виховання випускників закладу освіти мають стати:

• системні знання про екологічні закономірності та проблеми людства і ймовірні шляхи їх розв’язання;

• розуміння необхідності докорінних змін у процесі взаємодії людини з природою з метою її відновлення;

• виявлення адекватної громадянської позиції щодо випадків порушень в сфері охорони природи, недопущення власних порушень правил поведінки в природному середовищі;

• ведення здорового способу життя через обмеження деяких окремих шкідливих видів продуктів, намагання раціонально харчуватися, відсутність шкідливих звичок;

• зменшення витрат матеріальних та енергетичних ресурсів, прагнення до зменшення кількості побутових відходів;

• посильна, з власної ініціативи, участь в екологічній діяльності на всіх рівнях.

 

Фізкультурно-оздоровча робота

Проблему здоров’язберігаючої діяльності у гімназії неможливо відділити від організації фізкультурно-оздоровчої роботи з учнями. Для вчителів проводяться консультативні заняття щодо організації малих спортивних форм (фізкультхвилинок, валеологічних пауз, рухливих перерв). Раціональність гігієнічної організації уроків, упровадження здоров’язберігаючих технологій в освітній процес систематично контролюється адміністрацією гімназії.

Важливим елементом організації  навчальної діяльності гімназистів є проведення фізкультхвилинок, так званих руханок, рухомих ігор на свіжому повітрі, загальнорозвиваючих вправ, спортивних естафет, змагань, оздоровчого плавання, яке поєднує можливість гармонійного розвитку організму, яскраво виражену оздоровчу спрямованість, важливе прикладне значення, емоційну привабливість водного середовища.

Користь від занять плаванням

Плавання - унікальний вид спорту, корисний як для дорослих, так і для дітей. Плавання дозволяє не тільки зміцнити здоров'я, а й покращити зовнішній вигляд. Воно позитивно впливає на основні показники фізичного розвитку людини: ріст, вагу, зміцнення серцево-судинної й нервової системи, розвиток дихального апарату та м'язової системи. Плавання також є прекрасним засобом профілактики та виправлення порушень постави, сколіозів, плоскостопості, тому, враховуючи усі ці позитивні наслідки на організм дитини, близько 30% усіх занять з фізкультури у гімназії «Гармонія» відводяться на оздоровче плавання.

Виконуючи плавальні рухи руками і ногами, учні залучають до роботи майже всі м'язи тіла, що сприяє гармонійному розвитку мускулатури. Варто зазначити, що при заняттях плаванням практично відсутня небезпека травмування опорно-рухового апарату.

Плавання має психогігієнічне значення, усуваючи безсоння і інші ознаки різної нервової напруги, знижуючи надмірну збудливість, укріплюючи нервову систему. Масажуючи і очищаюча дія води робить шкіру еластичнішою, сприяє нормальному виконанню її функцій.

Психологами встановлено, що заняття плаванням розвивають такі риси особистості, як цілеспрямованість, наполегливість, самостійність, рішучість, сміливість, дисциплінованість, уміння співпрацювати в колективі. Саме тому плавання сприятливо впливає не тільки на фізичний розвиток людини, а й на формування її особистості. В стародавній Греції про неосвічену людину говорили «Він не уміє ні плавати, ні читати».

Плавання є найбільш гармонійним і естетичним фізичним навантаженням. Не перенавантажуючи організм, воно не тільки тренує максимальну кількість органів і систем, але і є скульптором вашого тіла, що надзвичайно важливо для гармонійного розвитку особи.

Оптимізація рухового режиму учнів – один із чинників, що дозволяє наблизити шкільне середовище до природного середовища дитини.

Кінні прогулянки

Прогулянки на конях – чудовий вид активного відпочинку, який володіє здатністю впливати на оздоровлення всього організму. Немає шляхетнішої тварини, ніж кінь. Його лагідна поведінка, терплячість і розважливість сприяють хорошій релаксації при психофізичних розладах,  допомагають віднайти гармонію з природою та душевний спокій, відпочити від міської метушні.

Учні гімназії «Гармонія» відвідують Клуб верхової їзди «Стара Підкова». Опановувати  науку триматись в сідлі їм допомагають досвідчені інструктори. Сівши верхи на коня, взявши в руки вуздечку, діти  мають змогу мандрувати не манежем, а маршрутом, який  проходить крізь ліс. Свист вітру, краса первозданної природи, єдність із слухняною і сильною твариною, гармонія в душі і відчуття нескінченної радості та безтурботності – все це незабутні відчуття!

Щоб отримати потужний заряд позитивної енергетики, яку коні дарують усім, хто їх любить, не обов’язково сідати верхи, досить пригорнутися до цієї благородної тварини, відчути її тепло та спокій. Користь від кінних прогулянок неоціненна:

 спілкування з кіньми сприятливо впливає на психоемоційний стан людини, допомагає впоратися зі стресами й депресіями, покращує настрій і заспокоює нервову систему;

 під час кінних прогулянок у вершника задіяні практично всі групи м'язів, тим самим поліпшується м'язовий тонус організму людини. Особливо добре опрацьовуються м'язи преса, стегон і спини. Примітно, що навантаження на суглоби при цьому менше, ніж при бігу та інших фізичних навантаженнях;

 верхова їзда чудово тренує вестибулярний апарат;

 кінні прогулянки сприяють поліпшенню кровообігу, позитивно впливають на роботу дихальної системи, осилюють обмін речовин;

 регулярні кінні прогулянки — чудовий засіб для боротьби з целюлітом і зайвою вагою, а також для підтримки гарної, підтягнутої фігури;

 лікувальна верхова їзда (іпотерапія) широко використовується для лікування, реабілітації та поліпшення стану при багатьох захворюваннях організму. Вона можлива тільки за призначенням лікаря і проводиться під суворим контролем фахівців;

 кінні прогулянки проходять на свіжому повітрі і, звичайно ж, сприяють збагаченню організму киснем, що дуже позитивно впливає на весь організм в цілому.

Оздоровчо-мовні табори

На базі гімназії «Гармонія» вже багато років працює літній табір «Живчики». У червні 2018 року гімназія долучилася до програми «GoCamp» – найбільшої освітньої волонтерської програми в Східній Європі – та запросила до роботи у таборі волонтера з Великобританії Джорджа Вутова.

У гімназії було організовано роботу літнього табору-студії «HAPPINESSHUB», метою якого було створити відповідне мовне середовище та умови для заохочення учнів до вивчення англійської мови. У таборі відпочивало 36 учнів 5-8 класів. Літній мовний табір проводився під час канікул, коли школярі потребують відпочинку. Саме тому основна мета мовного табору – зацікавити учнів іноземними мовами, полегшити самостійну підготовку вдома, оздоровити та мотивувати їх до роботи у наступному навчальному році. Більшість часу діти проводили на відкритому повітрі, де грали різноманітні рухові ігри, проводили естафети, смакували свіжими овочами і фруктами та домашньою випічкою – і все це іноземною мовою. Пріоритетними напрямками роботи табору були оздоровлення, загартування, виховання і розвиток дітей.

Метою сучасної школи є підготовка дітей до життя. Кожен учень має отримати під час навчання знання, що знадобляться йому в майбутньому житті. Здійснення означеної мети можливе за умови запровадження технологій здоров’язберігальної педагогіки.

       Учителі гімназії «Гармонія», володіючи сучасними педагогічними знаннями, у постійній взаємодії з учнями, їхніми батьками, медичними працівниками та шкільними психологами, планують й організовують свою діяльність з урахуванням пріоритетів збереження та зміцнення здоров’я всіх суб’єктів педагогічного процесу.

      Сферою формування здорового способу життя дітей та підлітків є система освіти, стратегічним завданням якої є виховання освіченої, творчої особистості, всебічний розвиток людини, становлення її духовного,  психічного та фізичного здоров’я.

      Сучасний заклад освіти – гімназія «Гармонія» - відокремлений структурний підрозділ Галицького коледжу імені В’ячеслава Чорновола - вважає своїм обов’язком удосконалення власного освітнього середовища та надання якісних знань про екологічну культуру, формування, збереження та зміцнення здоров’я.

Перспективні напрямки розвитку

 гімназії «Гармонія» у галузі збереження та зміцнення здоров’я

 

НАПРЯМОК РОЗВИТКУ

ПРИКЛАД ВПРОВАДЖЕННЯ

  1.  

Валеологічний

Тижні здорового способу життя, тижні без насильства, вітамінні дні, дні збереження води

  1.  

Фізичне виховання

Оздоровче плавання, іпотерапія, фітнес

  1.  

Психологічне виховання

Тренінги, бесіди, виховні години, антибулінгові заходи, музико-, казко- та кольоротерапія

  1.  

Здорове харчування

Організація здорового харчування у закладі освіти

  1.  

Соціальний

Організація благодійних акцій для сиріт, людей похилого віку, тварин

  1.  

Громадський

Робота з громадськими організаціями, участь батьківської громадськості

  1.  

Учнівське самоврядування

Залучення учнівського самоврядування до організації навчально-виховного процесу

  1.  

Науково-експериментальний

Написання науково-дослідницьких робіт, участь у наукових пікніках, Днях науки

  1.  

Просвітницький

Видання буклетів, бюлетенів, газет з питань формування здорового способу життя серед підлітків

  1.  

Духовний

 

Організація уроків доброти, днів толерантності, ввічливості, відповідальності


 

 

 

docx
Додав(-ла)
Чамарник Марія
Додано
3 травня 2022
Переглядів
674
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку