Реалізація компетентнісного підходу на уроках біології в умовах інформаційно-освітнього простору міста.

Про матеріал
Одним з основних критеріїв компетентності учнів – вміння використовувати інформаційно-комунікаційні технології у своїй навчальній діяльності. Це є однією із задач біологічної науки на сучасному етапі
Перегляд файлу

Реалізація компетентнісного підходу на уроках біології в умовах інформаційно-освітнього простору міста.

 

 

 

Моє педагогічне кредо уже тривалий час залишається таким: «Даючи знання – не відбирай здоров’я». Проблема збереження здоров’я наших учнів була і залишається актуальною. А на сьогоднішній день все менше залишається дітей, які навчаються і закінчують школу здоровими. Тому важливою складовою навчально-виховного процесу в школі є формування мотивації до збереження і зміцнення здоров’я. 

  На уроках біології я ставлю за мету давати учням теоретичні знання про здоров’я та його складові частини, як воно закладається у людини з самого народження, як зберігається і руйнується. Намагаюсь розкрити учням, що здоров’я – поняття багатопланове і містить у собі не лише фізичну складову, а й психічну, і соціальну, і духовну. Учні восновному цінують фізичне здоров’я, тобто злагоджене функціонування окремих органів і всіх систем органів. Старшокласники ще розуміють, що психічне здоров’я не менш важливе, ніж фізичне. Розкриваю учням те, що саме психічне здоров’я складається із емоційної частини, до якої входять самоповага, гарний настрій, здатність розуміти почуття інших та розумової частини, що включає здатність одержувати й аналізувати інформацію та уміння використовувати цю інформацію у повсякденному житті. Багатьма дослідженнями доведено, що психічне здоров’я – це запорука особистого успіху. До важливості цих складових необхідно додати ще духовне здоров’я – формування цінностей у житті. Вивчаючи кожну тему розділів біології рослин, тварин, людини та загальної біології знаходжу час, щоб звернути увагу учнів на бережливе ставлення до свого організму і оточуючих людей. Виходячи з цього:
- створюю у кабінеті біології комфортну атмосферу, адже проводити уроки у класі, де все на своєму місці і немає нічого зайвого – це важлива складова досягнення успіху у навчанні:

- допомагаю створити емоційний комфорт та ситуацію успіху, що є профілактичним способом запобігання психічного травматизму, стресу, неврозу;
- не дозволяю принижувати учнів, тому що на сьогоднішній день за статистикою психіка дітей порушена, і у дитини, яка відчуватиме приниження, буде викликатися агресія до вчителя та його предмету, а потім до когось або чогось іншого і в цілому складеться стереотип, що все виправити можна лише використовуючи приниження чи образи;
- враховую індивідуальні стилі навчання, майже, кожного учня класу, тобто тип темпераменту, ліво- чи правопівкульність, кінестетику, що допомагає мені встановити на що здатен у навчанні той або інший учень;
- забезпечую на уроках рухову активність, що сприяє профілактиці стомлення мозку (кисневому голодуванню), тобто мої учні ніколи не сидять за партами так, що їм не можна і поворухнутись, а це підвищує ефективність їхньої розумової і пізнавальної діяльності:

- забезпечую таку атмосферу, щоб учні не боялися вчителя, інакше вони не можуть сконцентрувати увагу, не можуть запам’ятати необхідного, тому що стрес ніколи не буває продуктивним і здоровим явищем;
- при вивченні ботаніки та зоології часто пропоную учням перевтілитися у якусь рослину чи тварину,тобто зайняти іншу нішу життя на планеті, що сприяє розвитку уяви, емоцій, відповідального ставлення до всього живого, чим активізується пізнавальна активність і формується психічне і духовне здоров’я:перевтілення носить назву імаготерапія;

- на уроках біології людини, вивчаючи системи органів, пропагую: важливість здорового способу життя, необхідність профілактики захворювань, значення вірного харчування, дотримання режиму сну та бадьорості, важливість загартування, боротьба з шкідливими для здоров’я факторами і, звичайно, дотримання сексуальної поведінки, що впливає на функціонування репродуктивної системи, яка є запорукою майбутнього здорового сімейного життя:

- використовую технології толерантного спілкування, які сприяють зниженню неприязні, розвитку емпатії та комунікативних здібностей, що необхідно для зміцнення психічного здоров’я;
- використовую різні види мистецтва, що важливо для профілактики емоційного напруження, а учні цим можуть розкритися і показати свій внутрішній світ, що сприяє зміцненню духовного здоров’я;
- використовую релаксопедичний метод, що включає в себе психологічне розвантаження, наприклад, сміхотерапію, яка створює бадьорий та життєрадісний тонус;

- використання рефлексії на уроках фіксує власне ставлення кожного до уроку і виховує стійку соціальну позицію, тому я намагаюсь, щоб учні у більшості випадків ішли з уроків біології задоволеними почутим, побаченим та реалізувавши себе: «успіх породжує успіх, а невдача – невдачу»;
- мені ніколи не бракує добрих і щедрих слів моїм учням, і ще …, за тривалий час спілкування з ними, я зрозуміла, що контакт з учнями, і результативність нашої роботи можливі у більшій мірі лише тоді, коли називати всіх по імені, а не по прізвищу.

Я вважаю, що такі методи сприяють формуванню у школярів компетентнісного ставлення до свого здоров’я, а на сьогоднішній день здоров’язберігаючі компетентності пов’язані з готовністю вести здоровий спосіб життя у фізичній, соціальній, психічній та духовній сферах. 
А ще компетентнісне ставлення до здоров’я перекликається із таким завданням курсу біологічної науки як: формування емоційно-ціннісного ставлення до природи, до себе, до людей, до загальнолюдських духовних цінностей. 
Крім цього звертаюсь до рекомендацій, які були вироблені роками:
- Якщо дитину постійно критикувати - вона вчиться ненавидіти.
- Якщо дитину часто висміювати - вона стає замкнутою.
- Якщо дитині постійно докоряти - вона починає жити з почуттям провини.
- Якщо дитину підбадьорювати - вона починає вірити в себе.
- Якщо дитину хвалити - вона вчиться бути вдячною.
- Якщо дитину підтримувати - вона вчиться цінувати себе.
- Якщо дитина живе у розумінні і доброзичливості - вона вчиться знаходити любов у цьому світі.

   Висновок із сказаного такий: керуючись такими методами у викладанні біології формується в учнів компетентнісне ставлення до особистого здоров’я як найважливішої ланки повноцінного життя людини.

 

Використання інформаційно-комунікаційних технологій – один з основних критеріїв компетентності учнів

 Одним з основних критеріїв компетентності учнів – вміння використовувати інформаційно-комунікаційні технології у своїй навчальній діяльності. Це є однією із задач біологічної науки на сучасному етапі. Як вчитель біології я:
- оцінюю будь-яку роботу учня, виконану за допомогою інформаційно-комунікаційних технологій для будь-якої діяльності. Це потребує індивідуального підходу до учнів під час навчання залежно від їхніх здібностей, індивідуального розвитку рівня абстрактно-логічного мислення. Необхідність створення інформаційного простору як із предмета, так і з саморозвитку особистості учня викликає необхідність, щоб я була компетентною не тільки зі свого предмета. Це у свою чергу потребує шукати серед колег-учителів інших предметів однодумців, навчати їх використанню інформаційно-комунікаційних технологій заради спільної діяльності з учнями;
- обираю значну кількість різноманітних завдань, гнучко змінюючи їх зміст за бажанням учня, щоб заінтригувати та зацікавити його;
- постійно займаюсь наукою, підвищуючи свій освітній рівень, щоб бути у руслі рівня її розвитку і допомагати учням у вирішенні біологічних завдань, використовуючи знання з інших галузей;
- допомагаю учням у їхній інформаційно-комунікаційній діяльності, оцінюючи та консультуючи їх роботи із загального природничого циклу. Цим знаходжу нові обдарування серед учнів, нові завдання, створюючи скарбничку досвіду. Звичайно, завдання повинні бути доступними для всіх груп учнів за їхнім розвитком, видом інтелекту та видом обдарованості.
 Наочний супровід і мотивація учнів під час опрацювання методів і засобів отримання компетентності складається з:
- мотиваційного стимулювання й заохочення учнів; 
- електронних посібників учителя, щоб бажаючі могли його використовувати й після видачі теоретичного матеріалу; 
- підготовки довідково-методичних рекомендацій, де учень за вказівками вчителя виконує вправи за сходинками ускладнення вмінь і логічно-розумових міркувань. 
 Щоб упроваджувати в навчальний процес нові знання з інформаційних технологій, я як учитель біології:
- спостерігаю за змінами в інформаційних технологіях, за появою нових; 
- створюю власні дидактичні засоби для учнів.
 Усе це потребує фінансових вкладень на придбання техніки та програмного забезпечення й витрат вільного часу на освоєння нового. Але ж знання виступають безпосереднім інструментом всіх практичних педагогічних дій і методологічним фундаментом професійної діяльності. І вся система теоретичних знань, знань-засобів, знань-цінностей реалізується всистемі моїх професійних педагогічних умінь. 
 Важливим у вивченні біології є обґрунтована послідовність вивчення розділів курсу, що дає знання не окремих розділів, а задає цілісну предметну компетентність з усього курсу. Тому основними сферами моєї діяльності як сучасного вчителя для виконання розвитку компетентностей учнів є:
- систематизація накопичуваного матеріалу не за темами, а за завданнями різних профілів навчання біології;
- розробка різних тем із методичними рекомендаціями з виконання, оскільки це є мірилом компетенції учня від пошуку та моделюванню до створення роботи;
- розробка шаблонів планів різних типів уроку, щоб можна було вибирати потрібний під певну тему уроку, його мету та систему задач, складу учнів, для яких створюється урок;
- моніторинг рівня вивчення тем, аналіз і висновок про подальший розвиток викладання теми із метою підвищення компетентності учнів із теми для особистого розвитку;
- дослідження психологічної та інтелектуальної готовності учнів до вивчення предмета, теми, розділу, що полегшує вибір матеріалу до уроків, зменшує напруженість у діяльності;
- підготовка мотиваційного, теоретичного, психологічного повторення за темами, що полегшує вибір матеріалу до уроків, зменшує напруженість у діяльності;
- створення банку додаткових і домашніх завдань до різних категорій учнів за розвитком інтелекту й обдарованості, щоб створити атмосферу творчості та саморозвитку в навчанні.
 Головним продуктом інновацій як процесу творчої діяльності є зростання педагогічної майстерності вчителя, рівня його культури, мислення, світогляду тощо. Отже, творчий пошук педагогічних інновацій веде до новоутворень у цілісній системі особистості, сприяє професійному самовдосконаленню. 
Виходячи з основних принципів проектування уроку з використанням інформаційних технологій, я виділяю стадії макроаналізу, технологічної стадії та стадію мікроаналізу. Це передбачає визначення дидактичної мети з орієнтацією на досягнення певних результатів, аргументацію необхідності застосування в навчальному процесі інформаційних технологій та електронних засобів, вибору необхідного ресурсу конкретного методичного призначення. 
 Використання інформаційно-комунікаційних технологій робить мої уроки і яскравими, і насиченими, так як на них майже кожен учень працює активно, в них розвивається допитливість, пізнавальний інтерес. Комп'ютер дозволяє підсилити мотивацію навчання: 
- шляхом активного діалогу учня з комп'ютером (людини з машиною);
- розмаїтістю й барвистістю інформації (текст + звук + колір + анімація);
- шляхом орієнтації навчання на успіх, тому що дозволяє довести рішення будь-якого завдання, опираючись на необхідну підказку;
- витримкою, спокоєм і «дружністю» машини стосовно учня.
           Таким чином, використання інформаційно-комунікаційні технології у процесі організації навчання школярів біології дозволяє:
 активізувати когнітивно-креативну активну діяльність учнів;   
 індивідуалізувати процес навчання; 
 здійснювати моніторингові відстеження результативності навчання; 
 створити комфортні психологічні умови для учнів при відповіді на питання та організувати самоконтроль;
 використовувати інформаційну базу глобальної мережі Інтернет та локальну шкільну мережу; 
 реалізувати входження учня у реальний світ дорослих, у виробничу діяльність людини сучасного інформаційного цифрового суспільства в процесі роботи учня й учителя з використанням комп'ютерних технологій.

 

 

docx
Додано
20 червня 2020
Переглядів
864
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку