РЕАЛІЗАЦІЯ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ В РОБОТІ МЕТОДИСТА ПРИ ПІДГОТОВЦІ КВАЛІФІКОВАНИХ РОБІТНИКІВ ЗВАРЮВАЛЬНОГО ВИРОБНИЦТВА В КРИВОРІЗЬКОМУ ПРОФЕСІЙНОМУ БУДІВЕЛЬНОМУ ЛІЦЕЇ
СЕРЕДЕНКО-РОЖКО Л.О. методист Криворізького професійного будівельного ліцею (м. Кривий Ріг Дніпропетровська обл.)
Яка ж роль методичної служби закладу професійно-технічної освіти для формування компетентнісного підходу у підготовці кваліфікованих робітників зварювального виробництва? Роль полягає у формуванні та системній підготовці якісних компетентностей педагога, який буде готовим до змін, а значить навчить компетентного учня. Зупинюсь на деяких ключових компонентах професійної компетентності педагогів, що готують майбутніх зварювальників. Інформаційна компетентність, яка передбачає володіння інформаційними технологіями, уміння опрацьовувати різні види інформації. Серед них уміння й навички роботи з друкованими джерелами, уміння здобувати інформацію з інших джерел, переробляти її відповідно до цілей і завдань педагогічного процесу. Результатом інформаційної компетентності є створені блоги викладачів спецтехнології та майстрів виробничого навчання http://blogvikla.blogspot.com/;http://svbudyka.blogspot.com/, http://surnina59li.blogspot.com/, http://gruvalpzvarnuk5.blogspot.com/,
Продуктивна компетентність - це вміння працювати, отримувати результат, ухвалювати рішення та відповідати за них. Більшість науковців серед ключових компетенцій педагога на перше місце ставить саме продуктивну компетентність. Також продуктивною компетентністю вважаю наступні заходи:
- проведення ліцейного конкурсу професійної майстерності серед майстрів виробничого навчання Криворізького професійного будівельного ліцею
«Майстер виробничого навчання . Професія гаряча обробка металів». Частиною проведення конкурсу був спеціальний тур, де майстри виробничого навчання представляли систему створення комплексно-методичного забезпечення уроків виробничого навчання. Методист разом з старшим майстром, як члени журі перевіряли КМЗ за спеціальним алгоритмом і дані заносили в Таблицю критеріїв оцінювання змісту комплексно-методичного забезпечення уроків виробничого навчання з професій: «Електрогазозварник»; «Електрогазозварник, електрозварник на автоматичних та напівавтоматичних машинах». Автономізація на компетентність - це здатність до саморозвитку, творчості, самовизначення, самоосвіти, конкурентоспроможність. Адже педагог перш за все вчиться сам, це вічний учень. Педагоги постійно займаються самоосвітою вони є учасниками Міжнародних, Всеукраїнських, обласних, міських форумів, а саме:
- вебінар ІПТО НАПН України з технології проектного навчання. Доповідь «Впровадження проектного навчання з метою формування енергоефективної компетентності майбутніх кваліфікованих робітників. З досвіду роботи викладача спецтехнології»;
- навчально-методичний семінар новітніх технологій на базі Криворізького кабінету НМЦ ПТО у Дніпропетровській області: «Ознайомлення з регіональним компонентом для професії «Електрогазозварник»;
- у VІІ Всеукраїнській науково-практичній конференції
«Інноваційна професійно-технічна освіта: пошуки шляхів оновлення»;
- на базі ліцею було проведено Всеукраїнську інтернет-конференцію «Модель інноваційно-освітнього простору ПТНЗ. Методист і старший майстер: компетентність та методичні аспекти в роботі» https://www.youtube.com/watch?v=kDECSNIHRCM&feature=youtu.be .
- Створення та ведення персонального блогу учителя;
- Технології Web-2.0 та інтернет-сервіси для педагога, їх місце в сучасному уроці;
- Створення інтегрованого уроку за допомогою «живих картинок» на ThingLink.
Предметна компетентність, до змісту якої входить володіння певними засобами навчання у сфері навчального процесу (спеціальність). Це сукупність умінь і навичок, необхідних для стимулювання активності як окремих учнів, так і колективу в цілому. До неї входять уміння вибирати правильний стиль і тон у спілкуванні, управляти їх увагою, темпом діяльності. Прикладом розвитку цієї компетентності є проведення щорічних практичних звітів серед викладачів та майстрів виробничого навчання, методичних конкурсів на кращу освітню ініціативу педагогічного складу (викладачів, майстрів виробничого навчання, голів методичних комісій, вихователів гуртожитку, психолога, соціального педагога, бібліотекаря) містить. Положення про проведення містить Додаток 1, переможецею якого в цьому році була викладач спецтехнології з професії «Електрогазозварник» вона працювала над темою Імплементація уроків теоретичного навчання у конкретне виробництво. Посилання на матеріали конкурсу http://kpbl.ucoz.ua/Konkurs/surnina_l-urok_na_virobnictvi.pdf .
Соціальна компетентність - це вміння жити та працювати з оточуючими та бути в темі сучасного ринку праці, інноваційних виробничих технологій, регіонального компоненту, тому педагоги є учасниками співпраці з
- ТОВ «Криворіжелектромонтаж» - залучення до проектів виробничого туризму, відвідання екскурсій до музеїв на виробництві;
- ТОВ «Світекс» - Проект «Інноваційні підходи в стажуванні педагога(майстра виробничого навчання) на виробництві;
- ПАТ «Північний ГЗК» - діє Программа співпраці між підприємством
та ліцеєм щодо залучення талановитої, кваліфікованої молоді
на виробництво.
Список використаних джерел:
1. Гуржій А.М., Орлова І.В., Шут М.І., Самсонов В.В. Засоби навчання загально-освітніх навчальних закладів (теоретично-методологічні основи).
2. Коваленко В. Науково-методичне забезпечення професійної підготовки фахівців з будівельної механізації.//Професійно-технічна освіта. №3,
3. Ничкало Н.Г. Науково-методичне забезпечення діяльності закладів професійної освіти в нових соціально-економічних умовах. Удосконалення навчально-виховного процесу в професійних закладах сільськогосподарського профілю. Науково-методичний збірник. Відпов. Ред. Ничкало Н.Г.-К.: Інститут системних досліджень освіти. Інститут педагогіки АПН України.-1993.-
Методичний кабінет ліцею оголошує ліцейний конкурс на кращу освітню ініціативу, яка буде реалізована конкретним учасником конкурсу у 2016-2017 н.рр..
Конкурс покликаний створити комунікаційний майданчик для впровадження найкращих ідей у сферах – навчання; навчально-виробничої сфери та виробничої (практичної) сфери. Створення менеджментного міжсферового партнерства та запровадження інноваційних методів діяльності в роботі ліцею для його успішного функціонування направленого на модернізацію і оновлення.
Для участі у конкурсі необхідно зареєструватися (заповнити заявку до 10.09.2016) Додаток 1 на сайті КПБЛ http://www.kpbl.ucoz.ua у рубриці «Конкурс 2017»
Отримані, в рамках конкурсу описи ініціатив, будуть опубліковані на сайті, а переможці конкурсу отримають Дипломи І, ІІ, ІІІ ступенів.
Спосіб реалізації ініціативи – її оприлюднення шляхом практичного впровадження (Всеукраїнська конференція; семінар; секція, інша реаліті форма реалізації).
Переможці визначатимуться в таких номінаціях:
Критерії відбору переможців:
Головний критерій: модернізація і оновлення навчально-виховного середовища (процесу)в ліцеї, як результат реалізації ініціативи;
Визначення переможців:
Конкурсна комісія з визначення переможців конкурсу складатиметься з представників освітніх партнерських установ та організацій, що входять до складу Міністерства освіти і науки України, а також незалежного онлайн-голосування. Рішення конкурсної комісії буде опубліковане на сайті КПБЛ у травні 2017 року.
Додаток 1
Заявка
ПІБ |
Посада |
Номінація |
Тема освітньої ініціативи |
Спосіб реалізації, дата оприлюднення |
Очікуваний результат на фінішу |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|