перед сучасним загальноосвітнім навчальним закладом постає проблема створення умов, що, з одного боку, через впровадження нових інноваційних технологій навчання та виховання уможливить оптимізацію розвитку життєвих компетентностей, природних нахилів, творчого потенціалу кожної дитини і допоможе стати їй творцем свого життя, а з іншого - сприятиме формуванню в учнів свідомого ціннісного ставлення до власного здоров'я як першочергової умови формування та реалізації життєвих компетентностей.
РЕАЛІЗАЦІЯ ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНИХ УМОВ ВПЛИВУ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОГО ПРОСТОРУ ШКОЛИ НА ЗДОРОВ’Я УЧНІВ
Валентина Волкова
Директор ЗОШ І-ІІІ ступеня №20
м. Маріуполь
Проблема здоров'я людини - одна із найактуальніших проблем сьогодення. В Україні внаслідок несприятливих умов життя збільшується кількість захворювань серед підростаючого покоління, тому збереження здоров'я учнів виходить за межі медичної проблеми і стає соціальною. Не є новою думка, що ні краса, ні розум нічого не варті без здоров'я. І якщо ми прагнемо стати європейською державою, то маємо, насамперед, подбати про здорове покоління, яке в подальшому зможе реалізувати власні життєві компетенції.
Отже, перед сучасним загальноосвітнім навчальним закладом постає проблема створення певних умов, що, з одного боку, через впровадження нових інноваційних технологій навчання та виховання уможливить оптимізацію розвитку життєвих компетентностей, природних нахилів, творчого потенціалу кожної дитини і допоможе стати їй творцем свого життя, а з іншого - сприятиме формуванню в учнів свідомого ціннісного ставлення до власного здоров'я як першочергової умови формування та реалізації життєвих компетентностей.
Більшість із нас ототожнює здоров'я з медициною. Але медичне обслуговування (медична сестра протягом навчального дня, певне медичне обладнання для елементарних замірів, діагностики, програмне забезпечення для обробки даних тощо) для багатьох закладів освіти в Україні повною мірою не доступне. Тому проблема полягає у можливості забезпечення педагогічним колективом таких умов розвитку дитини, які б могли максимально забезпечити формування здоров'язбережувального мислення особистості.
Це можливо здійснити шляхом багатовекторної модернізації навчально-виховного процесу.
Розглядаючи проблему реалізації оздоровчої функції освіти, педагогічний колектив звернувся до ідеї В.О. Сухомлинського щодо збереження та зміцнення здоров’я дітей, а саме: «Я не боюся ще і ще раз повторити: турбота про здоров’я – це найважливіша праця вихователя. Від життєрадісності, бадьорості дітей залежать їхнє духовне життя, світогляд, розумовий розвиток, міцність знань, віра у свої сили» [6, с. 155].
Модель, яка упроваджується в навчально-виховний процес нашої школи, має п’ять етапів.
І етап Підготовка відповідних документів для переходу до впровадження здоров'язбережувальних технологій (Концепція школи, Програма розвитку, розробка плану поетапної реалізації поставлених задач). |
ІІ етап Розробка та впровадження системи комплексного моніторингу стану здоров'я учнів, рівня сформованості вaлеологічної компетентності вчителів та учнів. |
ІІІ етап Створення системи навчальної та виховної роботи, що забезпечує позитивний розвиток фізичного, духовного та соціального здоров'я дитини і педагога.
|
IV етап Здійснення перевірки ефективності застосування новітніх технологій за станом здоров'я учнів, рівнем сформованості вaлеологічної компетентності, рівнем навченості та вихованості учнів. |
V етап Узагальнення досвіду формування здорового способу життя учнів на основі розробленої компетентнісної Моделі Школи культури здоров'я. Висвітлення досвіду діяльності закладу на науково - практичних конференціях різного рівня, у науково-педагогічній літературі. |
Мета здоров'язбережувальних освітніх технологій навчання - забезпечити учневі можливість збереження здоров’я за період навчання в школі, дати йому необхідні знання та навички щодо здорового способу життя, навчити використовувати отримані знання в повсякденному житті.
Слід розглянути, за яких умов освітнє середовище буде вважатися здоров'язбережувальним.
Невідповідність між сучасними вимогами щодо здоров'я учнів та фактичною системою керівництва формуванням, зміцненням та збереженням здоров'я учасників навчально-виховного процесу є на сьогодні актуальною проблемою освіти. Виникає необхідність теоретичної та інноваційної практичної реалізації організаційно-педагогічних умов впливу здоров'язбережувального середовища освітніх закладів на здоров'я дітей.
Здоров'я та ставлення до здоров'я учнів і педагогів відіграє важливу роль у зв'язку з тим, що освітні заклади є ланкою соціалізації дітей, де серед інших цінностей засвоюється усвідомлення цінності здоров'я, формується мотивація збереження власного здоров'я та здоров'я оточуючих.
Незважаючи на те, що на здоров'я учнів впливає комплекс загальноекономічних, гігієнічних, екологічних та інших чинників у всьому різноманітті, провідними, що форсують різні передпатологічні і патологічні стани, фахівці вважають умови виховання і навчання.
Звідси стає зрозумілим, що від того, наскільки навчально-виховне навантаження адекватне фізіологічним і пізнавальним можливостям дітей, багато в чому залежить їх розвиток, психічне і фізичне благополуччя.
Разом з тим, саме умови шкільного навчання і виховання в цей час розглядаються як один з основних чинників ризику здоров'я учнів. Тому більшість учених і педагогів вважають, що і досі у вітчизняній освіті, не дивлячись на декларовану їі «гуманізацію», освітнє середовище стає все більш небезпечним для здоров'я дитини. У нашій школі двічі протягом навчального року робиться моніторинг захворюваності учнів. У кожному класному журналі школи оформлені «Листки здоров’я», які містять результати медогляду дітей, рекомендації щодо фізичної групи для кожного учня, щоб учителі - предметники могли ними користуватись. Аналізуючи стан здоров’я учнів станом на 01 грудня 2017 року школи бачимо такі результати (табл.1):
Кількість учнів |
З них обстежено |
Розподіл дітей на групи для занять фізкультурою |
Звільнені від фізкуль-тури |
|||
Кіль-кість
|
% від загальної кількості |
|||||
основна |
підготов-ча |
спеціаль-на |
||||
331 |
331 |
100% |
111 |
127 |
91 |
2 |
Таблиця 1. Розподіл учнів на групи для занять фізичною культурою
Головним завданням у діяльності педагогічного колективу навчального закладу на сучасному етапі повинно бути збереження і зміцнення здоров’я дітей, формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя у вчителів, учнів та їхніх батьків.
Ми виявили, що на стан фізичного, психічного, духовного здоров’я учнів впливає багато факторів (табл.2)
Клас |
4 класи |
7 клас |
9 клас |
Середній вік батьків, матерів |
33 роки |
36 років |
40 років |
Кількість учнів, які мають старших братів та сестер |
15 уч. |
7 уч. |
5 уч. |
Кількість учнів, які мають молодших братів та сестер |
13 уч. |
9 уч. |
8 уч. |
Кількість родин, які мають 1 дитину |
22 |
8 |
9 |
Дозвілля Улюблений вид занять у вільний час: Читання Перегляд передач Танці Прослуховування музики Прогулянки з друзями Заняття спортом Майстрування та шиття Відвідування гуртків Гра на комп’ютері |
43% 68% 2% 54% 84% 53% 8% 74% 54% |
38% 83% 27% 61% 86% 73% 11% 73% 61% |
19% 57% 16% 78% 100% 39% 3% 27% 78% |
Організація позашкільного відпочинку: Час прогулянки на вулиці у будні: Менше 1 години Менше 2 годин Більше 2 годин |
15% 34% 37% |
16% 41% 41% |
4% 7% 61% |
Місце проведення літніх канікул: У місті У селі У таборі На курорті |
38% 55% 46% 15% |
57% 44% 46% 19% |
36% 31% 24% 17% |
Регулярність харчування: Харчуються регулярно Харчуються нерегулярно |
50% 50% |
45% 55% |
27% 73% |
Харчування вранці: Снідає вдома Вранці не снідає снідає в школі |
82% 16% 0% |
93% 3% 18% |
73% 17% 5% |
Харчування в школі: Харчується в школі Бере з собою їжу |
100% 12% |
87% 13% |
44% 34% |
Таблиця 2. Фактори, які впливають на стан фізичного, психічного, духовного здоров’я учнів
Ми виявили чинники, які на сьогодні руйнують здоров'я дітей, з боку батьків:
Освітні інновації, які порушують здоров'я:
Надаємо перелік внутрішньошкільних факторів, які є потенційною загрозою для здоров'я учнів і які намагаємося усунути в нашій школі:
1. Гігієнічні умови:
2. Організаційні умови (залежні більшою мірою від адміністрації школи):
3. Педагогічні чинники (залежні більшою мірою від учителя):
Перераховані та інші аналогічні фактори — це поле нашої діяльності, ті напрями, працюючи над якими можна і потрібно переламати тенденцію до зниження рівня здоров'я підростаючого покоління.
Процес упровадження здоров'язбережувальних технологій в учнівське середовище буде результативним, якщо:
Формування ціннісної мотивації особистості до здорового способу життя, виховання здорової людини – процес досить складний і суперечливий. На нього впливають умови розвитку держави, громадська думка, тобто найчастіше ті чинники, що не залежать від школи. Орієнтація і стан сімейного виховання не завжди допомагають нам у цій роботі. Збільшення кількості проблемних родин, зайнятість батьків, звідси – несумлінне виконання виховних функцій. До того ж, за результатами соціологічних досліджень, багато дітей саме в родині здобувають перший негативний життєвий досвід. Тому слід не один рік працювати над тим, щоб кожна дитина усвідомила той факт, щоб стан здоров’я тільки на 30% залежить від чинників зовнішнього середовища, а також те, що здоров’я є основною життєвою цінністю людини.
Звичайно, вирішення проблеми збереження здоров’я дітей та підлітків потребує пильної уваги всіх зацікавлених у цьому: педагогів, медиків, батьків, представників громадськості. Однак особливе місце та відповідальність в оздоровчій діяльності відводиться освітній системі, яка повинна й має всі можливості для того, щоб зробити освітній процес здоров’язберігаючим, і в цьому випадку мова йде вже не просто про стан здоров’я сучасних школярів, а про майбутнє України.
Учителі початкових класів і загалом усієї школи спрямовують свою роботу на те, щоб школа була для учнів – школою здоров’я і радості, для вчителів школою творчості, а для батьків – школою спокою. Школа сьогодні – це територія прогресу.
Прогрес – це розвиток. Розвиток – це здорові діти, це – здорова нація.
Учитель може зробити для здоров'я дитини набагато більше, ніж лікар. Якщо філософія освіти відповідає на запитання «навіщо вчити?», а зміст освіти визначає «як учити?», то з погляду збереження здоров'я, учити необхідно так, аби не зашкодити здоров'ю ані учня, ані вчителя.
Список літератури: