"Реалізація педагогіки партнерства в умовах дистанційного навчання"

Про матеріал
У матеріалі представлено досвід роботи з використання технології "Педагогіки партнерства" на уроках української мови та літератури під час дистанційного навчання.
Перегляд файлу

ЗАПОРІЗЬКА ГІМНАЗІЯ № 59 

ЗАПОРІЗЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Реалізація педагогіки партнерства

в умовах дистанційного навчання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                            Учитель української мови та літератури

                                           Кілєва Оксана Анатоліївна

 

 

 

 

 

Запоріжжя 

2024

ЗМІСТ

 

ВСТУП………………………………………………………………………………..3

РОЗДІЛ 1 ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ ТЕХНОЛОГІЇ ПЕДАГОГІКИ ПАРТНЕРСТВА В ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ……….5

1.1 Сутність технології педагогіки партнерства та її можливості у навчанні.......5

1.2 Аналіз базової моделі технології педагогіки партнерства……………………5

РОЗДІЛ 2 ШЛЯХИ РЕАЛІЗАЦІЇ ТЕХНОЛОГІЇ ПЕДАГОГІКИ ПАРТНЕРСТВА У ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ…………………………………..7

2.1 Педагогіка партнерства в умовах дистанційного навчання…………………..7

2.2 Використання педагогіки партнерства на різних етапах уроку…….………...9

Висновок…..…………………………………………………………..……….........16

Список використаних джерел……………………………………….……………..17

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                           Вступ

Освіта, як одна з найважливіших складових суспільства, з одного боку залежить від процесів, що відбуваються в ньому, повинна швидко реагувати на зміни у розвитку різних сфер країни: науково-технічної, економічної, політичної; з іншого – впливає на всі процеси та сторони життя, оскільки готує фахівців, розвиває особистість, формує певні життєві погляди. Тому особливої уваги заслуговує сучасний стан, проблеми впровадження та  перспективи інновацій  в освіту нашої країни.

Головне завдання, що стоїть перед школою і кожним педагогом, - дати учневі якісну освіту, глибокі й міцні знання та вміння використовувати їх у житті, на практиці. Школа повинна навчити здобувача освіти знаходити шляхи розв’язання життєвих проблем, формувати здатність до самостійного і творчого мислення. Кожен учитель несе відповідальність за те, якими учні вийшли з його уроку. Після навчання у дітей повинно виникнути бажання відтворювати засвоєне, відстоювати свою думку, отримуючи радість і задоволення від роботи на уроці.

Як домогтися того, щоб на уроках не було байдужих спостерігачів, а були лише активні, цілеспрямовані, творчі здобувачі освіти? Як домогтися високих результатів на кожному уроці?

Процесу активізації навчально-пізнавальної діяльності учнів, підвищення в них інтересу до здобуття знань, формування вмінь і  навичок сприяє впровадження сучасних інноваційних технологій, ґрунтовна мотивація теми уроку, наступність і послідовність засвоєння матеріалу, урахування вікових та індивідуальних особливостей дитини. Розвиток освітнього простору спонукає вчителя до вироблення нових підходів у навчанні в умовах модернізації освіти.

 

Мета дослідження:

- обґрунтувати актуальність використання технологій педагогіки партнерства для підвищення пізнавальної активності дітей;

- розкрити теоретичні аспекти поняття «педагогіка партнерства»;

- ознайомитися з методами технології педагогіка партнерства;

- дослідити ефективність даного методу у навчально – виховному процесі.

Ідея: використання технології «педагогіки партнерства» сприяє створенню рівноправної взаємодії між вчителями, батьками та учнями, що є необхідною умовою ефективного навчання.

Основні завдання:                                                 

1.З’ясувати суть технологій педагогіки партнерства.                          

2.Розглянути структуру і методику технологій педагогіки партнерства. 3.Розкрити шляхи вдосконалення сучасного уроку української мови завдяки технологій педагогіки партнерства

4.Поділитися досвідом роботи з використання технології критичного мислення.

Об’єкт дослідження: технологій педагогіки партнерства на уроках української мови в умовах дистанційного навчання.

Предмет дослідження: використання технології педагогіки партнерства, що

має  реалізувати нові підходи до здобуття освіти: впровадження інноваційних активних методів навчання, створення сприятливої рівноправної атмосфери.

 

 

 

 

 

РОЗДІЛ 1 ТЕОРИТИЧНИЙ АНАЛІЗ ТЕХНОЛОГІЇ ПЕДОГОГІКИ ПАРТНЕРСТВА В ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

  1.   Сутність технології педагогіки партнерства та її можливості у навчанні

Оскільки мовно-літературна галузь органічно вливається в освітнє середовище, то формування національно свідомої, духовно багатої мовної особистості передбачає орієнтацію кожного вчителя до нових сучасних технологій оволодіння мовою та літературою. Очевидно, що в умовах реалізації Концепції Нової української школи вчитель повинен мати не лише ґрунтовні знання з свого предмета, а й володіти методикою навчання предмета, використовуючи інноваційні методи, електронні засоби навчання нового покоління, розробляти матеріали з урахуванням роботи за допомогою сучасних електронних ресурсів, вмотивовано використовувати інформаційно-комунікаційні технології з метою забезпечення розвитку ключових та предметних компетентностей.

Іншими словами, система освіти набуває принципово нових властивостей та призначення. Основними критеріями інновацій є позитивні зміни у діяльності та мисленні усіх учасників освітнього процесу.

Взаємодія між вчителями, батьками та учнями на сьогодні є необхідною умовою ефективного навчання. В умовах модернізації української освіти особливого значення набуває впровадження педагогіки партнерства, яка є одним із дев’яти ключових компонентів, зазначених у концепції. Вона передбачає побудову нових, якісних стосунків між усіма учасниками освітнього процесу: вчителями, батьками, учнями.

1.2 Аналіз базової моделі технології педагогіки партнерства

Педагогіка партнерства – напрям, що заключає в собі систему методів та прийомів виховання і навчання на засадах гуманізму та творчого підходу до розвитку особистості. https://www.youtube.com/watch?v=8VWuhwv1B2U

Педагогіка партнерства має змінити не лише авторитарну комунікацію «вчитель – учень», а й реалізувати нові підходи до здобуття освіти: впровадження інноваційних активних методів навчання, створення сприятливої рівноправної атмосфери.

Перехід на змішане навчання в умовах пандемії КОВІД-19, а потім і на дистанційне навчання в умовах війни, спричинив багато викликів для вчителів, батьків та учнів, вплинув на погляди впровадження і педагогіки партнерства. Адже дистанційне навчання не передбачає прямого контакту вчителя з учнями чи батьками, а забезпечується лише завдяки інформаційно-комунікаційним технологіям.

Дослідження з проблеми організації дистанційного навчання (Вержбицький В., Вороніна Т., Кривонос О., Попов Ю. та інші) доводять, що переваги такого навчання значно вагоміші, ніж недоліки, а можливості такого навчання ще не достатньо вивчені.

Основні принципи підходу педагогіки партнерства:

-         повага до особистості,

-         доброзичливість і позитивне ставлення,

-         довіра у відносинах,

-         діалог – взаємодія – взаємоповага,

-         розподілене лідерство ( проактивність, право вибору та відповідальність за нього, горизонтальність зв’язків),

-         принцип соціального партнерства (рівність сторін, добровільність прийняття зобов’язань, обов’язковість виконання домовленостей).

В урядових документах, що стосується особливості педагогіки партнерства вказано, що нова школа працюватиме на вище згаданих засадах, в основі яких – спілкування, взаємодія та співпраця між учителем, учнем і батьками. Учні, батьки та вчителі, об’єднані спільними цілями та прагненнями, є добровільними та зацікавленими однодумцями, рівноправними учасниками освітнього процесу, відповідальними за результат.

 

РОЗДІЛ 2 ШЛЯХИ РЕАЛІЗАЦІЇ ТЕХНОЛОГІЇ ПЕДАГОГІКИ ПАРТНЕРСТВА У ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ

2.1. Педагогіка партнерства в умовах дистанційного навчання

Стосунки між учасниками навчально-виховного процесу мають базуватися на свободі та відповідальності, і саме вчителю доводиться пояснювати учням і батькам, що свобода – це не вседозволеність, вона обмежена відповідальністю. А для того, щоб  користуватися цією свободою, необхідно навчитися домовлятися, щоб забезпечити рівноправне партнерство.

Реалізація  ідей педагогіки партнерства починається з розподілу функцій вчителя та учня і організація їх співпраці. У функції вчителя входить ретельно підготувати навчальне завдання, продумати в деталях шляхи його виконання. Функція учня – на добровільних засадах прийняти запропоновану вчителем задачу як свою і прикласти можливі зусилля для її вирішення.  У такому випадку  усі учасники навчального процесу – рівноправні, вони – суб’єкти діяльності.

Як же в  умовах дистанційного навчання побудувати довірливі стосунки зі своїми учнями, як налагодити взаємодію на основі співпраці, не маючи безпосереднього контакту? Як організувати партнерські стосунки з батьками для ефективного навчання їхніх дітей на відстані? Такі питання на сьогодні стоять перед учителем.

Співпраця, партнерство, спільний процес пізнання і відкриттів, постійне створення ситуації успіху – ось складові самореалізації учня в освітньому середовищі. На цих засадах відбувається удосконалення методичного інструментарію, зокрема застосування певних методів навчання, заснованих на співпраці, активній участі дитини в навчанні, зокрема:

-         інтерактивні технології навчання,

-         навчання та виховання без примусу,

-         творча співпраця з батьками,

-         стимулювання самоосвітньої діяльності учнів,

-         створення проблемних ситуацій,

-         впровадження методів самооцінки і взаємоперевірки,

-         цифрові технології.

На сьогодні визнаю певну низку переваг дистанційного навчання:

1.Навчання в найбільш психологічно комфортній на сьогоднішній день для дитини обстановці – вдома, за її комп’ютером. Використання комп’ютерних технологій також сприяє підвищенню комп’ютерної грамотності та загальної мотивації, інтересу до навчання.

2.Індивідуальні терміни та темп навчання. Адже дистанційне навчання дає можливість дитині працювати у власному ритмі, враховуючи індивідуальні можливості.

3.Високий рівень самостійності  та творчості. Учень працює індивідуально, проте за необхідності може в будь-який час отримати консультацію від вчителя та підтримку від батьків.

4.Подолання територіальних обмежень. Дистанційне навчання дозволяє учасникам освітнього процесу, що знаходяться в різних місцях, працювати разом.

Щодо ефективного дистанційного навчання вчителю-практику необхідно дотримуватись таких правил:

-         використовувати однаковий підхід, засоби та платформи для комунікації, які є зручними і для вчителя, і для учня;

-         використовувати спілкування, споглядання та слухання шляхом виходу на онлайн-зустрічі у Google Classroom, Google Meet для інструктажів, аналізу завдань і дискусій з учнями;

-         використовувати єдину прозору систему оцінювання;

-         використовувати гейміфікацію завдань;

-         планувати домашні завдання у формі гри, квестів, творчих завдань, які дають більше шансів, що учні не просто виконають завдання, а й активно залучаться до глибшого вивчення теми;

-         одразу домовитись з учнями, щодо термінів виконання завдання.

Вважаю, щоб партнерство між вчителем, учнями та батьками було ефективним, потрібно перш за все позитивно ставитись до кожного учасника освітнього процесу. Гарне ставлення до дітей є підґрунтям до гарних стосунків з батьками.

Педагогіка партнерства, компетентнісний підхід і дистанційне навчання потребують новітнього освітнього середовища. Таке середовище допомагають створити новітні інформаційно-комунікаційні технології. Вони підвищують ефективність роботи, управління освітнім процесом й водночас створюють умови для можливості індивідуального підходу до навчання.

2.2. Використання педагогіки партнерства на різних етапах уроку

На сучасному етапі існують електронні платформи, які допомагають ефективно організувати навчально-виховний процес та удосконалити комунікацію між усіма учасниками цього процесу.

Ми користуємося електронною платформою Google Meet, яка дозволяє проводити заняття у дистанційному форматі з учнями та організувати спілкування з батьками.

Окремої уваги заслуговують набір інструментів та сервісів  Google, які можна використовувати для оптимізації навчання (Google Classroom,  Google Документи, Google Форми і Google Chat, Google Презентації, Google Jamboard).

Під час підготовки до уроку користуюся онлайн-ресурсами для вчителя:

Веб-ресур НУШ

Студія онлайн-освіти EdEra

Всеукраїнська школа онлайн

Доступна освіта

Мова - ДНК нації

Лайфхаки з української мови

Лайфхаки з української літератури

Тренажер з правопису української мови

Український театр онлайн

Живі письменники

Українська література в іменах

Урізноманітнити роботу на уроці допомагають платформи з онлайн-тестами, інтерактивними вправами, командними іграми (створюючи самостійно чи використовуючи вже готові вправи): LearningApps. Wordwall,  Class time, JustClass, Nearpod, liveworksheets, YouTube.

https://wordwall.net/uk/resource/63260186

https://wordwall.net/uk/resource/63258997

https://wordwall.net/uk/resource/60982259

З метою створення на уроці сприятливих умов, активізації ініціативи, творчого самовираження учасників освітнього процесу використовую методи, які дозволяють учням бути суб’єктами діяльності:

-         методи вільного вибору (вільна бесіда, вибір прийомів взаємодії тощо);

-         активні методи (учні в ролі вчителя, обговорення в групах, дискусія..);

-         методи спрямовані на самопізнання та розвиток інтелекту;

-         групові види роботи, де у процесі співпраці кожен учень має можливість проявити та реалізувати себе.

Обов’язково, готуючи завдання, чітко визначаю результат, якого має досягти учень  та знайомлю дітей з критеріями оцінювання за виконану роботу. Оскільки онлайн-урок – це урок про залучення різних електронних ресурсів, то також намагаюся враховувати  й можливість варіативності  та диференціації завдань.

Для налаштування позитивного клімату в класі кожен урок починаю із хвилинки емоційного налаштування, використовуючи такі вправи: «Подаруй посмішку», «Кольоровий настрій», «Комплімент», «Скринька ідей та очікувань». Вони викликають у дітей радість, пробуджують активність,покращують настрій.

C:\Users\Laptop\Desktop\Снимок экрана 2024-01-14 191939.pngC:\Users\Laptop\Desktop\Снимок экрана 2024-01-14 192035.png

 

На уроках української мови у 5 класі активно використовую дошку Jamboard у Google Meet, пропонуючи учням індивідуальні, парні, групові види завдань, які діти завжди із захопленням виконують. Та пропонують свої можливі варіанти подібних завдань.                                                                                                             Фонетична транскрипція                                                                                                     Звуки мови та мовлення                                                                                            Чергування голосних                                                                                                             Типи мовлення

Активізації роботи на уроці та підвищення інтересу учнів до знань є використання інтерактивних вправ, які моделюють реальні життєві ситуації. Наприклад: «Одним словом», «Мозковий штурм», «Закінчи речення», «Ти мені – я тобі», «Герої твору в нашому класі», урок вільного спілкування, робота на онлайн-дошці, створення ментальних карт з вивченої теми, дослідження інтернет-джерел, здійснення само- та взаємоперевірки, виконання тестів у   Google Формі                                                                                                                Другорядні члени речення                                                  https://forms.gle/D9pacrumxDxNJvqu5

Готуючи урок, потрібно спланувати його загальну структуру та покроковий план проходження так, щоб учні, які пропустили заняття, змогли опрацювати матеріал самостійно в асинхронному режимі. А також такі уроки можна використати для перевернутого навчання. Завжди цікавлюся у дітей, чи зручно їм працювати з запропонованою інформацією, чи зрозуміла надана інструкція, чи не перенавантажений урок.

C:\Users\Laptop\Desktop\Снимок экрана 2024-01-14 200431.pngC:\Users\Laptop\Desktop\Снимок экрана 2024-01-14 200416.png

Завдання вчителя під час дистанційного навчання не використати нескінченну кількість методів та ресурсів, а  створити комфортне середовище для розвитку та підтримки дитини.

Вивчення історичних творів на уроках української  літератури  виходять за межі літературознавства в іншу сферу – історію. Пропоную завдання, виконання яких допомагають розкрити і ту історичну епоху, у яку був створений твір, і ту, що описана у творі; учні дають історичний коментар, складений на основі вивчення додаткової літератури, фактів, документів. Шукаючи відповіді, використовують електронні засоби пошуку.

Під час роботи на уроці розвитку мовлення «Складання й розігрування діалогу – обміну думками та враженнями від телепередач» запропонувала восьмикласникам спробувати себе у ролі інтерв’юєра та взяти інтерв’ю у члена своєї родини, записати відео.

Одним із завдань кінці вивчення певної теми чи у кінці семестру, року є фотоквест. Завдання можуть виконуватися як індивідуально учнем, так і у парі з товаришем.

Фотоквест до Дня української словесності

Фотоквест для учнів 9 класу

Культурна дипломатія (квест)

Впізнати твір за ілюстрацією.

Приклади інтерактивних вправ використаних на уроках української мови та літератури:

- створення реклами одного із запропонованих предметів, щоб однокласники захотіли його придбати;

Чи може бути телебачення корисним?

- висловлення власної думки з питання «Чи може бути корисним телебачення»;

- уміння робити та правильно реагувати на компліменти;

- обрати вид транспорту і розробити власний маршрут до столиці України, міста Києва, користуючись картою України. Дати коротку інформацію про міста і села через які пролягає маршрут;

- спілкування у групі, чаті за допомогою смайликів. Підготувати загадку для однокласників зображеннями смайликів, створення ребусів;

Приклади робіт дітей

Впізнай фразеологізм (приклади робіт учнів)

- проведення соціального дослідження «»Кишенькові гроші учнів 5-го класу». Знайти українські прислів'я та приказки, в яких зустрічаються економічні поняття (наприклад: «гроші», «жадібність», «праця», «багатство» тощо);

- проведення консультації з батьками та представлення фінансового плану очима їх дитини: «Як раціонально використовувати кишенькові гроші»;

Фінансова грамотність

- перегляд фільму за мотивами твору І.Франка «Захар Беркут» з батьками. Порівняти враження від фільму батьків та дітей. Порівняння змісту оригіналу твору з фільмом;

- створення презентацій;

- швидке опитування в Mentimeter;

C:\Users\Laptop\Desktop\Снимок экрана 2024-01-14 200214.pngC:\Users\Laptop\Desktop\Снимок экрана 2024-01-14 200209.png

- створення метальних карт

Лексикологія

C:\Users\Laptop\Desktop\Снимок экрана 2024-01-14 195954.png

Важливим етапом уроку також є рефлексія, яка допомагає оптимізувати навчальний процес. Особливо корисною є рефлексія наприкінці уроку. Вона дозволяє оцінити активність учнів на всіх етапах уроку. Наприклад, використання елементів формувального оцінювання: техніка картки самооцінювання,  «Піднятої руки» (в режимі уроку онлайн використання інструментів Google Classroom), «Вогники компліментів», «Мої здобутки» (за принципом прийому «Мікрофон» назвати 2 факти, продовживши фрази: «я не знав…», «тепер я знаю…»). Такі прийоми надають можливість швидко проаналізувати результат і скорегувати подальшу діяльність.

Серед уроку доречно використовувати хвилинки відпочинку. Це можуть бути музичні, поетичні фізкультхвилинки.

Фізкультхвилинка (була актуальною у грудні).

Батьківські збори також проводжу дистанційно за допомогою інструмента Google Meet, використовуючи  Google документи, презентації, додаток Google Jamboard. Також у роботі з батьками використовую опитування через Viber,  Google Forms тощо.

                                                         ВИСНОВОК

Отже, технологія «педагогіки партнерства» в умовах дистанційного навчання побудована на співпраці та партнерстві є важливим елементом для створення атмосфери активної взаємодії учасників навчального процесу, створення «ситуації успіху».  Реалізації принципів педагогіки партнерства сприяє використання  різноманітних електронних ресурсів, володіння якими є запорукою ефективної комунікації учитель – учень – батьки.

   

 

 

 

 

 

 

                             Список використаних джерел

1.Концептуальні засади реформування середньої школи «Нова українська школа». 2016. https://base.kristti.com.ua/?p=1129

2.Заворотнюк В. Формування ціннісних орієнтацій учнів на уроках української мови й літератури. – [Електронний ресурс]. –https://naurok.com.ua/formuvannya-cinnisnih-orientaciy-uchniv-na-urokah-ukra-nsko-movi-ta-literaturi-34296.html

3. Федірчик Т., Дідух В. Педагогіка партнерства як чинник формування ефективної взаємодії учасників освітнього процесу в умовах Нової української школи. Гірська школа Українських Карпат. 2019. № 21. С. 50–54. http://lib.pnu.edu.ua:8080/bitstream/123456789/8575/1/1929-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-4038-1-10-20200201.pdf

4.Концепції Нової української школи : матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю. Мелітополь, 2018. С. 119–121. 

https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/bitstream/lib/23232/1/2018_Starosta%20V_Popadich%20O_s.195-198%3B%20Starosta%20V_Keminj%20I_s.230-233%20Melitopol.pdf

5.Бабухіна З. Формування життєвих компетентностей на уроках української мови та літератури [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://zosh5.org.ua/

6.Шульга А., Дідух В. (2020) Можливості дистанційної освіти в педагогіці партнерства. Актуальні питання гуманітарних наук. Педагогіка. Вип.29. Т.4. С.256-262.http://www.aphn-journal.in.ua/archive/29_2020/part_4/41.pdf

7.Барабаш О. (2018) Педагогіка партнерства-сучасний тип взаємодії між учасниками освітнього процесу. Учитель початкової школи. №8. С.3-7. file:///C:/Users/Laptop/Downloads/UPSh_2018-08_p3%20(2).pdf

8. Микола Скиба "Краще разом..."

9.Дистанційне навчання: як зацікавити учнів - поради від учительки.

10. Нова українська школа: порадник для вчителя / Під заг. ред. Бібік Н. М. — К.: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2017. — 206 с.

11. Конспекти до уроку Української мови за підручником «Українська мова». Автори:  Голуб Н.Б., Горошкіна О.М.» для 5 класу.

https://vsimpptx.com/author/ukrayinska-mova-n-golub-o-goroshkina-5-klas

 

 

 

docx
Додано
16 січня
Переглядів
130
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку