« Реалізація принципів педагогіки партнерства в умовах дистанційного навчання».
Одним із ключових компонентів формули Нової української школи є педагогіка партнерства, місія якої допомогти розкрити та розвинути здібності, таланти та можливості на основі партнерства між учителем, учнем і батьками. Адже партнерство – це підтримка!
Педагогіка партнерства – чітко визначена система взаємовідносин усіх учасників освітнього процесу ( учнів, батьків, вчителів). Ґрунтується на навчанні без примусу , ідеї опори. Вільному виборі, ідеї випередження. Ідеї великих блоків.
В умовах дистанційного навчання підвищилися пріоритети реалізації головних принципів педагогіки партнерства, які були закладені в «Концепції нової української школи» . Згадаємо їх:
-
повага до особистості;
-
доброзичливість і позитивне ставлення;
-
довіра у відносинах;
-
діалог – взаємодія – взаємоповага;
-
розподілене лідерство (проактивність, право вибору та відповідальність за нього, горизонтальність зв’язків);
-
принципи соціального партнерства (рівність сторін, добровільність прийняття зобов’язань, обов’язковість виконання домовленостей)».
В основі педагогіки партнерства – спілкування, взаємодія та співпраця між учителем, учнем і батьками. Учні, батьки та вчителі, об’єднані спільними цілями та прагненнями, є добровільними та зацікавленими однодумцями, рівноправними учасниками освітнього процесу, відповідальними за результат. Формула успіху педагогічної взаємодії включає :
-
інтерактивні форми;
-
навчання та виховання без примусу;
-
творчу співпрацю з батьками;
-
цифрові технології.
На сучасному етапі. Педагогами визнано низку переваг дистанційного навчання:
-
навчання в психологічно комфортній, звичній для дитини обстановці за її комп’ютером. Використання комп’ютера в процесі навчання сприяє також підвищенню загальної мотивації та інтересу до навчання, адже задіюються нові форми роботи за комп’ютером та причетність до пріоритетного напряму освітньо-наукового прогресу;
-
індивідуальні терміни і темп навчання. Дистанційне навчання дає змогу учневі працювати у власному ритмі, виділивши необхідну кількість годин для опрацювання тієї чи іншої теми, враховуючи індивідуальні можливості школяра;
-
високий рівень самостійності та творчості. Під час цифрового навчання учень має змогу більше працювати самостійно, проте за необхідності може в будь-який час отримати допомогу від вчителя;
-
подолання територіальних і часових обмежень. Дистанційне навчання допомагає учасникам освітнього процесу, що знаходяться в різних місцях, працювати разом, що неабияк сприяє розширенню можливостей отримати необхідні знання.
Окремо хочу звернути увагу на поради вчителів-практиків щодо ефективного дистанційного виконання домашніх завдань. Рекомендовано дотримуватися таких правил:
-
використовувати однаковий підхід, засоби та платформи для комунікації. Платформа має бути зручною як для вчителя, так і для учня.
-
Використовувати спілкування, споглядання та слухання. Має бути вихід у прямі ефіри для інструктажів, аналізу завдань і дискусії з учнями хоча б раз на 2–3 дні.
-
Використовувати єдину систему оцінювання.
-
Використовувати гейміфікацію завдань.
-
Використовувати систему « питання – відповідь ».
-
Виконання домашніх завдань у формі гри зробить їх цікавими та необтяжливими. Чим більше ігрових елементів і квестів буде у ваших матеріалах, тим більше шансів, що учні не просто виконають домашнє завдання, а й активно долучаться до більш глибинного вивчення теми.
-
Одразу домовтеся з учнями, коли й куди вони можуть надсилати вам запитання. Інакше ви зможете цілий день просидіти в обіймах комп’ютера чи телефону.
На сучасному етапі існує ряд електронних платформ, які допоможуть не тільки ефективно організувати навчально-виховний процес у закладі освіти, а й удосконалити комунікацію між усіма учасниками освітнього процесу. Розглянемо деякі з них. Наприклад, платформа Firefly дозволяє проводити не лише проводити заняття у дистанційному форматі, а ще й організовувати спілкування з батьками. Окремої увагу заслуговують сервіси Google Workspace for Education - набір інструментів та сервісів Google, які можуть використовувати освітні заклади для оптимізації навчання. Також Google Workspace for Education пропонує декілька варіантів, виходячи із потреб суспільства:
навчання, такі як Google Classroom, Google Meet, Документи Google, Google Форми і Google Chat.
-
Google Workspace for Education Plus– включає в себе всі функції Education Standard і Teaching and Learning Upgrade з додатковими функціями для певних служб, такими як відстеження відвідуваності в Google Meet.
-
Ресурс Class Charts допомагає спланувати та управляти класами, як в очному, так і в дистанційному форматі. До сервісу входять наступні функції: автоматичне розташування учнів; історія взаємодії окремого учня з іншими учнями у класі; управління поведінкою та аналітика; домашні завдання; відвідування; благополуччя; крамниця нагород; додатки для батьків та учнів.
-
LearningApps.org – сервіс створення інтерактивних модулів навчання (створення власних та використання вже готових інтерактивних вправ)/
-
Class time – платформа з онлайн-тестами та командними іграми.
-
Вчи. юа - міжнародна онлайн платформа для навчання математики в інтерактивній формі для початкової школи.
Для оцінювання освітніх завдань. Рекомендуємо використовувати цифрові інструменти:
-
онлайн-тести з автоматичним зворотним зв’язком. Неможливо перевірити сотні дитячих робіт через фото. Тести перевіряють рівень запам’ятовування інформації, відтворення або роботу з іншими гаджетами. Сервіси: Quizlet, Google Forms, Kahoot, Pear Deck.
-
Навчання через відео. Якщо ви посилаєте відео, то бажано, щоб до
нього була якась перевірка. Адже просто подивитися відео і зробити
типову вправу – недієво. Краще прив’язати до відео те, що ви будете оцінювати. Сервіси: Ed Puzzle, Khan Academy, Nearpod, YouTube.
-
записані пояснення/відгуки на діаграмах, розв’язках чи процесах (обговореннях), якщо ви користуєтеся цими додатками. Просто писати на тому, що надсилають діти. Сервіси: Flipgrid, Explain Everything, Seesaw, Screencastify, Kaizena.
-
Створення портфоліо робіт для спостереження за навчанням. Я наразі не маю однозначної відповіді, які мають бути завдання. Хтось говорить про більш творчі, хтось – про репродуктивні, тому що треба відпрацьовувати уміння і навички. Це питання відкрите, але завжди має бути баланс. Сервіси: Seesaw, Book Creator, Pages, Google Sites.
-
Обговорення тем/Дошки. Обговорювати (наприклад, картини на образотворчому мистецтві чи літературний твір). Сервіси: Flipgrid, Padlet, Viber.
-
Опитування допомагає перевірити знання з теми, а також отримати відповідь чи думку батьків класу стосовно того, чи іншого запитання. Сервіси: Mentimeter, Poll Everywhere, Survey Monkey.
У своїй практичній діяльності вчителі початкових класів нашої школи , використовують сервіс Google Workspace for Education, а саме такі його інструменти: як Google Classroom, Google Meet, Документи Google, Google Forms,Google Jamboard. Тут ми розміщуємо завдання, матеріали, інформацію та опитування для батьків та дітей. Також працюємо з платформами LearningApps.org та Вчи. юа, де створюємо нові завдання та використовуємо вже готові інтерактивні вправи.
Батьківські збори проводимо дистанційно за допомогою інструмента Google Meet, де також працюємо з Google документами, презентаціями, додатком Google Jamboard. Також в роботі з батьками практикуємо опитування через Viber, Google Forms тощо.
Таким чином, в умовах дистанційного навчання важливим елементом у реалізації принципів педагогіки партнерства є різноманітні цифрові сервіси, оволодіння якими є запорукою ефективної комунікації учитель – учень – батьки.