Реалізація змістових ліній при викладанні хімії

Про матеріал
Методичні рекомендації щодо використання наскрізних змістових ліній на уроках хімії. Презентація до виступу на засіданні професійної спільноти вчителів хімії.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

РЕАЛІЗАЦІЯ НАСКРІЗНИХ ЛІНІЙ ПРИ ВИКЛАДАННІ ХІМІЇПідготувала вчитель хіміїКідрівського ліцею. Волочнюк Оксана Михайлівна

Номер слайду 2

ВСТУПКомпетентнісний підхід у навчанні передбачає інтеграцію ресурсів змісту курсу хімії та інших предметів на основі провідних соціально й особистісно значущих ідей, що втілюються в сучасній освіті:уміння вчитисяекологічна грамотність і здоровий спосіб життясоціальна та громадянська відповідальністьініціативність і підприємливість

Номер слайду 3

Наскрізні лінії"Екологічна безпека і сталий розвиток"Підприємливість і фінансова грамотність""Громадянська відповідальність"«Здоров’я і безпека»

Номер слайду 4

Змістова лінія «Екологічна безпека і сталий розвиток»Реалізується на зразках, що дають змогу учневі усвідомити причинно-наслідкові зв’язки у природі і її цілісність; важливість сталого розвитку країни для майбутніх поколінь. Результатом реалізації цієї змістової лінії є не лише обізнаність учня із екологічними проблемами, пов’язаними із дотриманням чистоти навколишнього середовища, процесами горіння і дихання, кислотними дощами, стійкими органічними забруднювачами, а й усвідомлення можливості розв’язування цих проблем засобами хімії.

Номер слайду 5

•Тема: «Розчини». 9 клас. Для боротьби з фітофторою у сільському господарстві застосовують розчин мідного купоросу. Для цього зазвичай готують 1,5 % розчин купрум (ІІ) сульфату для обробки грунту та рослин. Розрахуйте масу Cu. SO4•5 H2 O, який необхідно для виготовлення 20 кг такого розчину.•Тема: «Основні класи неорганічних сполук». 8 клас. Карбон (IV) оксид – газ, що посилює парниковий ефект. Карбон (IV) оксид виділяється в атмосферу при розкладі деяких неорганічних сполук. Обчисліть об’єм (н.у.) вуглекислого газу, який потрапить в атмосферу при прожарюванні вапняку масою 500 кг, якщо масова частка домішок у ньому становить 20%. Приклади Завдань•Тема: «Вода». 7 клас. Щогодини в північній півкулі випадає 2000 тонн «кислотних дощів». Назвіть речовини, які спричиняють таке явище. Укажіть їх вплив: а) на живі організми; б) споруди з металів і бетону; в) техніку;г) твори мистецтва з мармуру, вапняку.

Номер слайду 6

•Тема: «Неметали». 11 клас. Кожної хвилини в атмосферу виділяється близько 12000 т вуг­лекислого газу. Яку масу вапня­ку з масовою часткою домішок 20 % потрібно прожарити, щоб одержати вуглекислий газ такої ж маси? До чого призводить збіль­шення вуглекислого газу в атмо­сфері? Які причини виникнення парникового ефекту? Чому вугле­кислого газу більше взимку, а ніж улітку?Приклади Завдань•Тема: «Вуглеводні. Целюлоза». 10 клас. Раціональне лісокористування передбачає повну переробку деревини. Яку масу триацетатцелюлози можна добути з деревних відходів масою 3,24 т, якщо масова частка целюлози в деревині – 50%, а масова частка виходу естеру становить 75 % від теоретично можливого?

Номер слайду 7

На уроках хімії учні ознайомлюються зі здобутками вітчизняних учених та їхньою громадянською позицією, оцінюють розвиток вітчизняного виробництва на основі досягнень хімічної науки, навчаються працювати в команді, відповідально ставитись до завдань, визначених колективом, та ретельно виконувати свою частину роботи. Результатами, що засвідчують продуктивність реалізації цієї лінії, є усвідомлення учнями відповідальності за результати навчання, які можуть у майбутньому вплинути на розвиток країни; сумлінне виконання завдань у команді; раціональне використання речовин; участь у захисті довкілля і збереженні його для себе та майбутніх поколінь. Змістова лінія «Громадянська відповідальність»

Номер слайду 8

•Написання міні-проєктів з дослідженнями на тему «Як захистити себе від шкідливих забруднень повітря?»: Виявлення пилу в повітрі. Встановлення джерел його забруднення. Поглинання вуглекислого газу і виділення кисню рослинами при фотосинтезі. Вивчення впливу автомобільного транспорту на навколишнє середовище. Біоіндикація: рослини – детектори забруднення довкілля (ліхеноіндикація). Продуктом творчих проектів можуть бути інфографіки, створення інтерактивних плакатів чи буклетів «Наше майбутнє!». Приклади Завдань•Створення рекламних листівок, зашифрованого повідомлення(криптограми), організація флешмобу на тему «Що потрібно зробити, щоб повітря стало чистішим?»

Номер слайду 9

•Гра «Знайди помилку». Команди (по чотири-п’ять учнів) одержують схему виробництва. У схемі є помилки (технологічні, хімічні, порушення техніки безпеки), через які завдано збиток навколишньому природному середовищу або здоров’ю людини. За відведений час команди мають знайти ці помилки, указати шляхи їх усунення й способи ліквідації наслідків забруднення із числа тих, які наведено в завданні. Виграє команда, яка швидше за всіх упоралась із завданням. Приклади Завдань•Гра «Екологічна експертиза» . У класі формують пари. Кожна пара одержує однаковий за змістом текст про екологічний стан конкретної місцевості й аналізує його тільки в рамках зазначеного для неї напрямку: 1-ша пара – грунт; 2-га пара – повітря й стан атмосфери; 3-тя пара – вода; 4-та пара – стан флори; 5-та пара – стан фауни. Потім кожна група зачитує частину тексту, яка відбиває конкретний напрямок. Завдання: учасники гри мають визначити характер підприємства, розташованого в певній місцевості, технологічну схему виробництва, потоки шкідливих викидів і представити проект екологічно безпечного виробництва.

Номер слайду 10

Дає учням змогу усвідомити, з одного боку, значення хімії для охорони здоров’я, а з іншого – можливу шкоду продуктів сучасної хімічної технології у разі неналежного використання їх. У результаті реалізації цієї змістової лінії учень беззастережно дотримується правил безпечного поводження з речовинами і матеріалами в лабораторії, побуті й довкіллі; обізнаний із заходами безпеки під час реакції горіння, маркованням небезпечних речовин; усвідомлює залежність здоров’я від чистоти води, повітря, складу харчових продуктів, згубну дію алкоголю на організм людини; дотримується здорового способу життя. Реалізація змістової лінії «Здоров’я і безпека» на уроках хімії може відбуватися на будь-якому етапі у формі інструктажу, ділової гри, розв’язання задач, анкетування, складання пам’яток. Змістова лінія«Здоров'я і безпека»

Номер слайду 11

•Загадки. Медична загадка Відомо, що гемоглобін крові містить хімічний елемент Ферум. Тому при низькому вмісті гемоглобіну (анемії) призначають препарати, що містять цей елемент. Здогадайтесь, як в давнину лікували хворих на анемію, використовуючи певний фрукт і деякий предмет. Опишіть хімізм цього процесу. Екологічна загадка Американський еколог писав: «Заміна мила миючими засобами не зробила нас більш … ніж ми були, але зовнішнє середовище стало більш …». Які б слова ви вставили?•Тема: «Вуглеводні». 10 клас. У минулому були випадки отруєння людей у вугільних шахтах чадним газом. Оскільки карбон (П) оксид не має запаху, то небезпека підступала непомітно. Шахтарі, спускаючись в шахти, брали з собою як своєрідний індикатор канарку в клітці: канарки непритомніють від присутності в повітрі слідів газу. Обчислите, який об'єм (за н. у.) займуть 0,5 моль СО; 56 г СО. Приклади Завдань•При виконанні лабораторних та практичних робіт обов’язковим є повторення правил техніки безпеки під час роботи.

Номер слайду 12

Націлює учнів на мобілізацію знань, практичного досвіду і ціннісних установок у ситуаціях вибору і прийняття рішень. У навчанні хімії такі ситуації створюються під час планування самоосвітньої навчальної діяльності, групової навчальної, експериментальної роботи, виконання навчальних проєктів і презентування їх, розв’язування розрахункових і контекстних задач, вироблення власної моделі поведінки у довкіллі. Підприємливість і фінансова грамотність – усвідомлення учнем необхідності розвитку безвідходних виробництв, ініціативи і підприємливості, інженерного вирішення проблеми, яка може заподіяти не шкоду, а дати прибуток. Змістова лінія «Підприємливість та фінансова грамотність»

Номер слайду 13

•Ділова гра: (робота в командах: директор, наукові співробітники, економісти, екологи, технологи) на тему: «Очищення газових відходів на підприємствах – це найважливіший шлях захисту біосфери. Як би ви вчинили, будучи директором заводу та маючи достатню суму грошей. Запропонуйте способи очищення повітря». Мета: розробити технічі рішення щодо зменшення пилоутворення та забруднення повітря. Учні повинні представити проект екологічно-безпечного підприємства. •Тема: «Жири». 10 клас. На складі продірявилася стеля, і вночі у залишену відкритою бочку з олією набралася дощова вода. Що треба зробити, щоб відновити олію і не сплачувати збитків?Приклади Завдань•Тема: «Застосування вуглеводнів». 9 клас. Під час добування корисних ко­палин відкритим способом (кар'є­рами) втрати становлять 10 %, а підземним, шахтним — 35 %. Об­числіть масу втрат під час добуван­ня 2300 кг вапняку різними спосо­бами. Яким способом вигідніше добувати вапняк? Чому?

Номер слайду 14

ВИСНОВОКЧерез наскрізні змістові лінії відображаються провідні соціально й особистісно значущі ідеї, які послідовно виявляються в процесі навчання учнів хімії. Їх реалізація передбачає використання різних типів уроку, форм уроку та методів викладання і начання

Номер слайду 15

Список використаних джерел. Державний стандарт базової і повної середньої освіти. [Електронний ресурс]– Режим доступу до ресурсу: http: mon.gov.ua. Задачі екологічного змісту. [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://himyyaschool.at.ua/ekologichni_zadachi.pdf. Кіторга Л. І. Хімія. Наскрізні змістові лінії в дидактичному матеріалі / Л. І. Кіторга. – Первомайськ, 2019. – 31 с. Величко Л. Наскрізні змістові лінії в курсі хімії основної школи//Біологія і хімія в рідній школі. – 2018. – №2. Методичні рекомендації щодо викладання предмета «Хімія» в середній та старшій школі за новим державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти. [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: http://moippo.mk.ua

pptx
Додано
27 жовтня 2023
Переглядів
304
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку