Нова українська школа – це ключова реформа Міністерства освіти і науки. Головна мета – створити школу, у якій буде приємно навчатись і яка даватиме учням не тільки знання, як це відбувається зараз, а й вміння застосовувати їх у житті. Нова українська школа – це школа, до якої приємно ходити учням. Тут прислухаються до їхньої думки, вчать критично мислити, не боятись висловлювати власну думку та бути відповідальними громадянами. Водночас батькам теж подобається відвідувати цю школу, адже тут панують співпраця та взаєморозуміння.
Основна мета навчально – виховного процесу в сучасній школі – навчити людину жити, сформувати ефективну особистість, яка здатна успішно адаптуватися в суспільстві й самореалізуватися. Зберігаючи наступність із початковою школою забезпечуємо подальше становлення особистості дитини, її фізичний, інтелектуальний, соціальний розвиток; формуємо здатність до творчого самовираження, критичного мислення, виховуємо ціннісне ставлення до держави, рідного краю, української культури, пошанування своєї гідності та інших людей, збереження здоров’я. Формуємо ключові компетентності і компетенції
Соціальні і громадянські компетентностіУміння навчатися впродовж життя6 Підприємливість8 Загальнокультурна грамотність911 КЛЮЧОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ:7 Екологічна грамотність і здорове життя1011 Фінансова грамотність, що передбачають ініціативність, готовність брати відповідальність за власні рішення, вміння організовувати свою діяльність для досягнення цілей
Організація освітньої діяльності в 5 класі здійснюватиметься відповідно до *Законів України «Про освіту», «Про повну загальну середню освіту», *Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року (схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14.12.2016 № 988-р – https://cutt.ly/Oy. A9z5p),* Державного стандарту базової середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.09.2020 р. № 898 (https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannya-derzhavnih-standartiv-povnoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920-898)
Рекомендовані ресурсні матеріали ЛИСТ МОН від 06.08.2021 №4.5/2303-21 МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ОСОБЛИВОСТЕЙ ОРГАНІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ У ПЕРШОМУ (АДАПТИВНОМУ) ЦИКЛІ / 5 КЛАСАХ ЗЗСО ЗА ДЕРЖАВНИМ СТАНДАРТОМ БАЗОВОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ РЕАЛІЗАЦІЇ КОНЦЕПЦІЇ "НОВА УКРАЇНСЬКА ШКОЛА https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/83419/НОВА УКРАЇНСЬКА ШКОЛА: ПОРАДНИК ДЛЯ ВЧИТЕЛЯhttps://nus.org.ua/wp-content/uploads/2017/11/NUSH-poradnyk-dlya-vchytelya.pdf. ЯК УЧИТЕЛЯМ ОЦІНЮВАТИ УЧНІВ У 5 КЛАСАХ НУШ https://education.24tv.ua/yak-vchitelyam-otsinyuvati-uchniv-vesti-zhurnal-pereviryati-zoshiti_n1762908?fbclid=Iw. AR2kngg. Gmwuv. Zg4 MHw. H4 K4 N9 AQdt7a1kqq. MRm4 S-FU5n. B-Du-XYMPL8 Yw. Aw. ОСОБЛИВОСТІ ОЦІНЮВАННЯ І ВЕДЕННЯ ЖУРНАЛІВ У 5-Х КЛАСАХ НУШ https://mon.gov.ua/ua/news/mon-spilno-z-komandoyu-pidtrimki-reform-ministerstva-rozyasnili-osoblivosti-ocinyuvannya-i-vedennya-zhurnaliv-u-5-h-pilotnih-klasah-nush ПІДГОТОВКА ВЧИТЕЛЯ ДО РОБОТИ В НУШ ( курсова підготовка, участь у вебінарах, конференціях тощо)
Члени ПС визначилися з предметними Модальними навчальними програмами та відповідними підручниками ,за якими будуть здійснювати послідовне забезпечення досягнення учнів 5 класу конкретних освітніх результатів визначених Державним стандартом освіти. Модельна навчальна програма «Українська мова. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (авт. Заболотний О. В., Заболотний В. В., Лавринчук В. П., Плівачук К. В., Попова Т. Д.). Модельна навчальна програма «Українська література. 5-6 класи»для закладів загальної середньої освіти(автори: Архипова В. П., Січкар С.І., Шило С. Б.)Модельна навчальна програма «Зарубіжна література. 5–6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Ніколенко О. М., Ісаєва О. О., Клименко Ж. В., Мацевко-Бекерська Л. В., Юлдашева Л. П., Рудніцька Н. П., Туряниця В. Г., Тіхоненко С. О., Вітко М.І., Джангобекова Т. Модельна навчальна програма «Вступ до історії України та громадянської освіти. 5 клас» для закладів загальної середньої освіти (автори Гісем О. В., Мартинюк О. О.)Модельна навчальна програма «Іноземна мова 5-9 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори: Редько В. Г., Шаленко О. П., Сотникова С. І., Коваленко О. Я., Коропецька І. Б., Якоб О. М., Самойлюкевич І. В., Добра О. М., Кіор Т. М.)
Реалізація освітньої програми з предметів здійснюється через забезпечення в освітній діяльності таких принципів: гуманізм як норма поваги до особистості та основа побудови партнерського спілкування з дитиною; інтеграційні засади побудови та організації освітнього процесу; визнання самоцінності кожного вікового періоду та орієнтація на вікові особливості; створення сприятливих умов для формування і розвитку у дитини пізнавальних, психічних процесів, належної спрямованості на активність у соціумі, конструктивних мотивів поведінки, самосвідомості, позитивної самооцінки, самоповаги та шанобливого ставлення до тих, хто її оточує; урахування індивідуальних інтересів, здібностей, темпу розвитку дитини.
ОСОБЛИВОСТІ ОЦІНЮВАННЯ Підходи до системи оцінювання відображено в «Методичних рекомендаціях щодо особливостей організації освітнього процесу у першому (адаптивному) циклі / 5 класах ЗЗСО за Державним стандартом базової середньої освіти в умовах реалізації концепції “Нова українська школа”» (Лист МОН від 06.08.2021 №4.5/2303-21) МОН РЕКОМЕНДУВАЛИ: У ПЕРШОМУ СЕМЕСТРІ ЗАЛИШИТИ ФОРМУВАЛЬНЕ ОЦІНЮВАННЯ; У ДРУГОМУ - ПЕРЕЙТИ ДО БАЛЬНОЇ СИСТЕМИ (ЗАФІКСУВАТИ ВХІДНИЙ РІВЕНЬ, ЩОБ МОЖНА БУЛО ВІДСТЕЖУВАТИ РЕЗУЛЬТАТ , ЯКИЙ БУДЕ МАТИ УЧЕНЬ/УЧЕНИЦЯ НА ЗАКІНЧЕННЯ 6 КЛАСУ) Формувальне оцінювання – «безперервний потік зворотного зв'язку з учнями», «слушні коментарі та зрозумілі пропозиції, які допомагають учневі усвідомити власні прогалини в знаннях так, щоб він накопичив достатньо інформації для просування вперед».
ФОРМУВАЛЬНЕ ОЦІНЮВАННЯ НА КІНЕЦЬ І СЕМЕСТРУ: • ЗАЛИШАЄТЬСЯ РІВНЕВЕ (ПОЧАТКОВИЙ, СЕРЕДНІЙ, ДОСТАТНІЙ, ВИСОКИЙ); • МАЄ БУТИ УСНИМ І ВИКОРИСТОВУВАТИСЯ НЕ ДЛЯ ПОРІВНЯННЯ ДІТЕЙ У КЛАСІ, А ДЛЯ ВИМІРУ ІНДИВІДУАЛЬНИХ РЕЗУЛЬТАТІВ КОЖНОГО; • МАЄ ДОПОМОГТИ УЧНЯМ УСВІДОМИТИ СПОСОБИ ДОСЯГНЕННЯ КРАЩИХ РЕЗУЛЬТАТІВ НАВЧАННЯ. ПІДСУМКОВЕ ОЦІНЮВАННЯ ЦЕ: 1. СЕМЕСТРОВЕ: ЗДІЙСНЮЮТЬ ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ ЯК РІЗНИХ ВИДІВ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПРОТЯГОМ СЕМЕСТРУ, ТАК І ДИНАМІКИ ОСОБИСТИХ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНЯ / УЧЕНИЦІ. 2. РІЧНЕ: ЗДІЙСНЮЮТЬ НА ОСНОВІ ЯК СЕМЕСТРОВИХ (АБО СКОРИГОВАНИХ СЕМЕСТРОВИХ) ОЦІНОК, ТАК І ДИНАМІКИ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНЯ ПРОТЯГОМ РОКУ. Особливості перевірки зошитів протягом І семестру: • РЕЗУЛЬТАТИ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ У ЗОШИТАХ РОЗГЛЯДАТИ ЯК ЕЛЕМЕНТ ПОТОЧНОГО, ФОРМУВАЛЬНОГО ОЦІНЮВАННЯ, • ПІД ЧАС ПЕРЕВІРКИ ЗОШИТІВ НЕОБОВ’ЯЗКОВО ДОТРИМУВАТИСЬ БАЛЬНОГО ОЦІНЮВАННЯ, ЗОКРЕМА, ОКРІМ КОРОТКИХ ПИСЬМОВИХ КОМЕНТАРІВ ПІД ЧАС АНАЛІЗУ РЕЗУЛЬТАТІВ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ У ЗОШИТАХ, МОЖНА РОБИТИ ПОЗНАЧКИ «ДИВ.» АБО СТАВИТИ ПІДПИС.
Шляхи впровадження НУШ у 5 класі: Через зміст освіти ( навчальні програми, Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти, підручники). Через методи навчання, які ґрунтуються на організації активної власної діяльності школярів. Через форми організації навчальної діяльності (групові, індивідуальні, фронтальні). Через засоби навчання, метою яких є спонукати учнів мислити. Нове покоління набирає обертів, диктуючи нам свої правила, що ми не повинні ігнорувати. У такий ситуації найкращім рішенням є тільки симбіоз поколінь — максимальне взаєморозуміння та співпраця.
Нова школа працюватиме на засадах «педагогіки партнерства». Основні принципи цього підходу: • повага до особистості;• доброзичливість і позитивне ставлення;• довіра у відносинах, стосунках;• діалог - взаємодія - взаємоповага;• розподілене лідерство (проактивність, право вибору та відповідальність за нього, горизонтальність зв'язків);• принципи соціального партнерства (рівність сторін, добровільність прийняття зобов'язань, обов'язковість виконання домовленостей).
В основі педагогіки партнерства – СПІЛКУВАННЯ, ВЗАЄМОДІЯ ТА СПІВПРАЦЯ між учителем, учнем та батьками. Діалог і багатостороння комунікація між учнями, учителями та батьками змінить односторонню авторитарну комунікацію “вчитель” – “учень” Учитель має бути твоїм другом. Це – аксіома. Як дитина може сприймати певну інформацію, якщо вона вчиться у людини, якої боїться? Цього не повинно бути. Якщо ти людину сприймаєш як друга, тоді інформація засвоюється краще і цікавіше. УЧИТЕЛЬ має бути ДРУГОМ, а родина – залучена до побудови освітньої траєкторії дитини
БЕРЕМО ДО УВАГИ Будуть широко застосовуватися методи викладання, засновані на співпраці (ігри, проекти – соціальні, дослідницькі,експерименти, групові завдання тощо). Учні залучатимуться до спільної діяльності, що сприятиме їхній соціалізації та успішному перейманню суспільного досвіду. Буде змінено підходи до оцінювання результатів навчання. Оцінки слугуватимуть для аналізу індивідуального прогресу і плануванню індивідуального темпу навчання, а не ранжування учнів. Оцінки розглядатимуться як рекомендація до дії, а не присуд.
Сучасному педагогу необхідно вибрати те “зерно”, що дасть змогу створити свою міні-методику викладання в Новій українській школі . Використання пісень, відео- та аудіо матеріалів під час навчального процесу. Сьогоднішні діти проводять величезну кількість часу за переглядом відео. Чому б не робити це з користю? Привчайте школярів до роботи з навчальними додатками і пошуку необхідної інформації в інтернет-просторі. Навчайте їх писати короткі відгуки, резюмування засвоєної інформації. Сучасні підлітки не люблять довгих творів і досліджень. Есе – кращий спосіб отримати фідбек від учнів. Гейміфікація. Гра — один з найкращих способів навчання, практичне застосування і відпрацювання отриманих знань у веселій формі. Діти насолоджуються такою формою засвоєння знань і при цьому показують значний прогрес у навчанні. Кінестетичні активності, під час яких задіяні різні канали сприйняття інформації. Діти вчаться під час фізичної активності, у русі! Це змагання, квести, екскурсії, проєкти — знання на практиці, а не в теорії. Візуалізація інформації. Завдяки переважанню візуального каналу сприйняття, дуже важливо використовувати наочні матеріали — це значно спрощує процес навчання і засвоєння інформації. Різні джерела інформації – відеофрагменти з фільмів і передач, статистичні дані, таблиці, аудіозаписи. Використовуйте багато роздаткових матеріалів з яскравими ілюстраціями; Часта зміна активностей. Через короткострокову концентрацію дуже важливо постійно змінювати активності. У цілому кожен вид діяльності повинен займати 7–10 хвилин, щоб діти не втомлювалися і не перемикали увагу на щось інше.Індивідуальний підхід — наші діти мають зовсім інший стиль навчання, тому дуже важливо враховувати особливості кожного учня окремо і шукати індивідуальний підхід до кожної дитини. Особливо це стосується гіперактивних і повільних дітей. В класі можуть бути учні, які вже добре знайомі з новою темою. Завжди орієнтуйтеся на згадані категорії дітей і розробляйте для них персональні завдання, які їх можуть зацікавити. Враховуючи всі ці моменти навчання, захопити і зацікавити дитину нам буде нескладно.
Рекомендації Відомий американський експерт у сфері освіти дорослих і дітей Дж. Коатс у праці «Покоління та стилі навчання» дає такі поради сучасним вчителям щодо побудови адекватного стилю навчання учнів, які відносяться до «Покоління «зетів»: Добре структурувати навчальний процес. Покоління росте в дуже «впорядкованому» світі та потребує такого ж порядку й логічної послідовності від навчання. Його представники бажають точно знати, що і в які терміни від них вимагається – ця інформація має бути дуже докладною. Забезпечити «зворотній зв'язок». Сучасні учні завжди хочуть знати, наскільки точними є їхні припущення, чи правильно вони розуміють матеріал, чи роблять помилки, тому вдячні вчителю за увагу та участь. Зробити навчальний матеріал «яскравим і візуальним». Діти найкраще сприймають візуальну інформацію. Різні джерела інформації – відеофрагменти з фільмів і передач, статистичні дані, таблиці, аудіозаписи. Використовуйте багато роздаткових матеріалів з яскравими ілюстраціями
Рекомендації Скоротити та візуалізувати інформацію. Текстові матеріали повинні бути простими для розуміння, структура тексту має відповідати його змісту, а ключові моменти – виділені візуально. Крім того, для цього учнів дуже важливим є підбиття підсумків за кожним етапом навчання – і майже негайна постановка завдань до наступного етапу. Керувати мудро. Учні не будуть зневажати вчителя, якщо вони відчувають, що їхні знання в деяких питаннях більш глибокі, ніж його. Однак вони безумовно бажають, щоб учитель надав їм можливість продемонструвати ці знання, і будуть дуже вдячні, якщо він проявить щирий інтерес. Представники покоління «зетів» хочуть, щоб наставник був здатним і мудрим керівником, а не "все знав". Спілкуватися усно. Використовуйте методики, які включають усний обмін інформацією між учнями: вербалізована інформація швидше і краще зберігається в пам'яті. Спілкування учнів між собою стимулює пам'ять і робить навчальний процес більш динамічним.
Рекомендації Подавати матеріал в оптимістичному тоні. Позитивізм мислення сприяє розумовій активності. Ставити перед учнями зрозумілі й реальні цілі. Представники «покоління «зетів» готові робити все максимально ефективно, але для цього вони повинні знати, що саме вимагається від них. Також учитель повинен допомогти зрозуміти, навіщо учневі потрібна певна інформація, і надати найкращу можливість скористатися нею. Використовувати ефективно час. Учні не здатні утримувати увагу на будь-чому понад 15-20 хв. Поділіть навчальний час на певні інтервали, протягом яких в них буде змінюватися вид діяльності. Не перевантажувати інформацією. Покоління «зетів» хоче отримувати «сконцентровані» знання. Крім того, вони свідомо ігнорують етапи уроку, спрямовані на «закріплення» матеріалу за допомогою його багаторазового повторення: як тільки суть навчального матеріалу їм стає зрозумілою, подальше повторення того ж матеріалу стає «недоречним».
Дякую за увагу! Щоденний труд учителя – це знахідки, новації, У молодих й досвідчених – різноманітність ідей! Винагорода вчителю – не орден, не овації. Досягнення учителя – це успіхи дітей. Зміст освіти та її методика мають бути наближені до практики. Менше теорії, а більше практичного застосування у житті