Година спілкування
«Світ без насильства. Скажемо «Ні!» булінгу.»
Доброго дня, шановні студенти. Сьогодні ми з вами тут для того, щоб обговорити важливу тему - тему насильства та жорстокості серед молоді.
Кожному з нас, хоча б раз у житті доводилося зіткнутися з насильством. Воно могло застосовуватися проти вас самих, ви могли бути свідком, або самі ставали тими, хто ображає.
Ми поговоримо про насильство та жорстокість, яка направлена на одну дитину. Це явище називають булінгом.
Булінг (від англ. bully - насильник). Погодьтеся, страшно звучить? Але справа навіть не в звучанні, а в тому, що це явище оточує нас всюди - в кожному навчальному закладі, і найстрашніше - те, що воно несе за собою надзвичайно негативні наслідки.
Сьогодні ми спробуємо зрозуміти почуття жертви булінгу, та поведінку агресора. І найголовніше, разом знайдемо шляхи допомоги постраждалій дитині та спробуємо убезпечити себе, щоб не зіграти одну з ролей у булінгу.
Сподіваюся, вам буде цікаво та пізнавально і ви з користю проведете час.
У кожної людини є право - любити іншого,
або не любити, поважати, або не поважати.
Але ні у кого немає права бити людину по обличчю –
нехай навіть просто словесно.
Усі діти мають право на любов та піклування батьків, родичів, громади та держави. Інтереси дітей є першочерговими. Всі діти є рівними у своїх правах. Говорячи про свої права, пам’ятайте: вони є і в решти людей. Люди різних національностей, різних можливостей, різних віросповідань і різного кольору шкіри мають рівні права.
Отже, всі ми з вами різні, та водночас, рівні в своїх правах.
Але ми живемо у світі, де, на превеликий жаль, існує таке негативне явище, як насилля. Прояви насильства супроводжують людство з давніх давен. Упродовж тисячоліть одна людина кривдить іншу людину, чинить насильство щодо неї. У світі постійно відбуваються війни, напади на людей, дискримінація, приниження. Ми вже звикли сприймати насильство, як щось неминуче. Але ж прояви насильства порушують права людини, принципи вільного та справедливого існування.
Ви вже зрозуміли, що сьогодні ми з вами продовжимо розмову про таке ганебне явище в суспільстві, як насилля. Отже, тема нашої години спілкування «Світ без насилля. Скажемо « Ні булінгу! »».
Головні завдання нашої години спілкування:
УМІТИ РОЗПІЗНАТИ насильство
НЕ ДОПУСКАТИ насильства
ВМІТИ ЗАХИСТИТИСЬ від насильства
Насильство – це застосування агресивних, жорстоких дій однієї людини по відношенню до іншої, що порушують права і свободу особистості та завдають шкоди фізичному, психічному, моральному здоров’ю, а також розвитку. Насильство – це встановлення влади та контролю однією людиною над іншою.
Є такі види насильства:
Фізичне насильство — невипадкове завдання тілесних ушкоджень (спроба вбивства, побиття, катування, завдання фізичних пошкоджень, жбурляння різними предметами);
Сексуальне насильство — використання людини для отримання сексуального задоволення (зґвалтування і сексуальні домагання – інколи в присутності інших людей, сексуальні образи, насильницьке задоволення статевої пристрасті неприродним способом)
Економічне — нездатність батька або особи, яка доглядає за дитиною, забезпечити основні потреби дитини в їжі, одязі, житлі (фінансовий контроль і фінансові обмеження, заборона працювати і вчитися, свідоме руйнування та пошкодження майна, позбавлення можливості користуватися майном).
Психологічне насильство — відсутність доброзичливої, здорової атмосфери (постійне стеження, погрози, залякування, шантаж, контроль життя та спілкування, ізоляція, заборона на спілкування).
Випадки насильства серед молоді завжди були частиною школи, навчального закладу, однак зараз вони стають дедалі помітнішими.
Насильство в освітньому середовищі має різні прояви. Воно може проявлятися як у формі одноразових, так і в вигляді систематичних дій.
Найнебезпечнішим є повторюваність випадків насильства в освітньому середовищі. Саме систематичні насильницькі дії є БУЛІНГОМ або цькуванням.
Булінг – це цькування однієї дитини іншою, агресивне переслідування, яке часто поширене в школах, навчальних закладах.
Булінг (цькування) – це діяння (дія або бездіяльність) учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи.
Тому хочу зосередити вашу увагу, що булінг (цькування) відрізняється від сварок або конфліктів типовими ознаками.
Характерні ознаки |
|
Булінг |
Конфлікт |
Систематичність (повторюваність) діяння - вчинення насильства (фізичного, економічного, психологічного, сексуального, в тому числі за допомогою засобів електронної комунікації) двічі і більше разів стосовно однієї і тієї ж особи.
|
Не регулярність та випадковість. |
Булінг |
Конфлікт |
Майже завжди має злий умисел, коли метою дій кривдника є умисне заподіяння психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страху, тривоги, бажання підпорядковувати потерпілого своїм інтересам та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого |
Відсутність злого умислу |
Булінг |
Конфлікт |
Дисбаланс (нерівність) сил – різниця у фізичному розвитку, соціальному статусі, стані здоров’я (наявність інвалідності чи особливих освітніх потреб) тощо. |
Баланс (рівність) сил між його учасниками – відносна рівність фізичних сил, соціального статусу, стану здоров’я тощо. |
Булінг |
Конфлікт |
Відсутність розкаяння у кривдника. |
Спостерігається розкаяння сторін конфлікту та спрямованість зусиль сторін конфлікту на його вирішення. |
Розглянемо дві ситуації.
Ваше завдання – визначити, яка з них свідчить про те, що між хлопцями виник конфлікт, а яка – демонструє булінг (цькування).
Ситуація 1. Денис, учень 7 класу, під час перерви обідав у їдальні, а коли зайшов у клас, щоб готуватися до уроку, побачив, що Віталій і Артем кидаються його пеналом. Денис обізвав хлопців лайливим словом і сказав негайно віддати пенал. Віталій, який в цей момент тримав пенал в руках, замість того,щоб віддати Денису, кинув його у сміттєвий бак. Денис за це грубо висловився щодо Віталія. Між хлопцями зчинилася сварка.
Ситуація 2. Микита, учень 2 класу, вже довгий час чує образливі слова від однокласниці, яка майже щодня називає Микиту «бовдуром». Хлопцеві це дуже образливо. Він спочатку намагався стримуватися, не звертати уваги, але потім також почав говорити образливі слова дівчині, а іноді навіть виникали бійки між цими дітьми.
Пропоную докладніше дізнатися про види булінгу.
Види булінгу
Вербальний (словесний) булінг.
Фізичний булінг.
Соціальний булінг.
Що це таке: соціальне залякування або булінг із застосуванням тактики ізоляції припускає, що когось навмисно не допускають до участі в роботі групи, трапеза це за обіднім столом, гра, заняття спортом чи громадська діяльність.
Кіберзалякування, кібербулінг.
Отже:
Соціальна структура булінгу:
Зараз послухайте притчу:» Все залишає свій слід ».
Жив-був один дуже запальний і нестриманий молодий чоловік. І ось одного разу його батько дав йому мішечок з цвяхами і сказав, щоб кожен раз, коли він не стримає свого гніву, вбити один цвях в стовп огорожі. У перший день в стовпі було декілька десятків цвяхів. Другого дня ще більше.. Наступного тижня він навчився стримувати свій гнів, і з кожним днем число забитих в стовп цвяхів стало зменшуватися. Хлопець зрозумів, що легше контролювати свій гнів, ніж забивати цвяхи. Нарешті прийшов день, коли він жодного разу не втратив контроль над своїми емоціями. Він розповів про це своєму батьку і той сказав, що цього разу кожен день, коли синові вдасться стриматися, він може витягнути зі стовпа по одному цвяху. Йшов час, і прийшов день, коли він міг повідомити батька про те, що в стовпі не залишилося жодного цвяха. Тоді батько взяв сина за руку, підвів до огорожі і сказав: «Ти непогано впорався, але ти бачиш, скільки в стовпі дірок? Він вже ніколи не буде таким як раніше. Коли говориш людині що-небудь зле, у нього залишається такий шрам, як і ці дірки. І неважливо, скільки разів після цього ти вибачишся - шрам залишиться».
Насилля також має свої наслідки. Науковцями доведено, що діти, які зазнали будь-яких проявів насилля, переживають такі почуття, як страх, безсилля, образу, самотність, біль, озлобленість; часто замикаються в собі, стають сумними, вередливими. Поступово у них зникає відчуття захищеності. Дуже часто вони починають вести нездоровий спосіб життя, скоюють злочини. І коли дорослішають, переносять цю жорстокість в суспільство.
Жертви булінгу переживають важкі емоції — почуття приниження та сором, страх, розпач і злість. Такі учні іноді просто бояться ходити до школи. Допомогти жертві булінгу інколи досить просто.
Перше, що ти можеш зробити, — не підтримувати тих, хто знущається. Твоє ставлення має бути таким, щоб ініціатори булінгу відчули, що ти не погоджуєшся з тим, що відбувається. Якщо бачиш, що з когось насміхаються, допоможи йому вийти з цієї ситуації, покажи свою підтримку, скажи, що він чи вона не заслуговує на таке ставлення.
Люди, яких ображають, часто почуваються самотніми — допоможи їм відчути, що вони не одні».
Бувають ситуації, які можуть спровокувати насилля. Часто людина сама своїми діями створює умови для виникнення таких ситуацій.
А саме: провокації, обзивання один на одного, насмішка, плітки, обмови і т.д.
Поведінку, яку може спровокувати насилля, називають «віктимною» (латинське жертва), тобто людина поводиться як потенційна жертва, створюючи передумови до насилля.
Поведінка може бути провокативною та необережною.
Провокативною вважається поведінка, коли потенційна жертва спілкується з незнайомими людьми, відвідує їхні квартири, залишається наодинці з цими людьми.
Необережна поведінка не є провокативною, але створює умови для зґвалтування чи іншого насильства. Це – необачні вчинки. Наприклад, поява у темному чи безлюдному місці. Якщо дитина знає про це – її шанси стати жертвою значно меншають.
Як ми можемо запобігти насиллю? Як зробити наше життя кращим, добрішим?
Що можете зробити саме ви, щоб проявів насилля було якомога менше навкруги нас?
Пам'ятка юнакам і дівчатам!!!
1. Пам'ятайте, що насильство над вами, здійснене вашими батьками та однолітками, не є нормою життя.
Насилля — неприпустима річ у стосунках людей.
2. У сім'ї та в колективі ви маєте право на те, щоби до вас ставилися з повагою, не ображали.
3. Ви маєте право на захист, якщо навіть найрідніші люди принижують вашу гідність.
4. Поділіться своїми проблемами з учителем, куратором, психологом, соціальним педагогом; зверніться до поліції.
5. Не вірте в погрози з боку кривдників.
6. Ви маєте право висловлювати й відстоювати свою думку. Чітко й однозначно висловлюйте осуд щодо насильницької поведінки взагалі.
7. Знайте: коли вас постійно контролюють, принижують, примушують до чогось, використовують у спілкуванні з вами лайливі слова — це насильство.
8. Не вважайте, що ви заслужили на таке ставлення з боку дорослих. Ніхто, у тому числі ваші батьки, рідні, не мають права принижувати вас, поводитися жорстоко стосовно дитини — це карається законом. У Сімейному кодексі (ст. 150, ч. 7) написано: «Забороняються фізичні покарання дітей батьками та інші види покарань, які принижують людську гідність. Дитина може подати позов до суду, до громадських організацій, якщо виховання не належне».
9. Навчіться розрізняти поняття «добро»і «зло».Усе, що принижує людську гідність, — зло, усе, що возвеличує гідність людини, — добро.
Тому викиньте із своїх сердець злість, ненависть, байдужість. І тоді вас, щирих і добрих, всі любитимуть і поважатимуть, і світ стане кращим.
Часом досить однієї лагідної посмішки, одного сонячного промінчика, одного дотику руки, щоб зробити щасливими тих хто є поруч з нами.
То чого ми цього не робимо? Давайте подаруємо один одному привітну посмішку і крапельку доброти ...
Отже, я надіюсь, що у вашому житті ніколи не буде насилля. І що ви ніколи не будете його застосовувати по відношенню до інших людей. Бо це ганебно і жорстоко. Люби ближнього як самого себе і тоді все у твоєму житті буде добре.
Закінчити сьогоднішню годину спілкування я хочу притчею «Скільки важить сніжинка».
Одного разу маленька синичка, сидячи на засніженій гілці дерева, запитала в дикого голуба:
Одного разу я сиділа на ялиновій гілці, й почався снігопад. Це ще не була віхола, й легкі сніжинки спокійно лягали на дерева. Я нарахувала 7 435 679 сніжинок, які опустилися на ялинову гілку. І коли остання сніжинка, що, як ти сказав, важить не більше, ніж нічого, впала на неї – гілка зламалася. Після цього синичка злетіла, залишивши голуба у глибокій задумі.
Скільки важать наші слова? Часом ті слова, які не важать нічого, наші вчинки, які ми робимо, непомітні для нас самих,. Лягають великою образою й болем на інших. І під таким тягарем може зламатися кожна людина. Я точно знаю, що хоча б раз, але кожен із нас завдавав образи іншим, навіть не помічаючи цього.
Насправді слова, з якими ми звертаємося одне до одного, важать дуже багато: добрими, лагідними можна підняти людині настрій, зробити її щасливою, а злими і жорстокими – засмутити,,,, образити, принизити і навіть убити. Про це потрібно пам’ятати під час спілкування і конфлікту, щоб не зіпсувати стосунків назавжди.
Тому пам’ятайте правило, яке називають золотим «Усе, що хочете аби робили вам люди, те робіть їм і ви».
Я думаю, що ви зрозуміли зміст цієї притчі. І кожен зробить для себе висновок про свою поведінку по відношенню до інщих.
1