Якість навчання безпосередньо залежить від рівня мотивації. Тому мета сучасного вчителя: вдосконалення процесу навчання шляхом: 1) розробки способів підвищення мотивації навчання та їх застосування; 2) встановлення впливу цих способів на кінцеві результати навчання учнів при вивченні мови та літератури. Перед сучасним вчителем передусім стоїть завдання задіяння в навчанні таких ресурсів, які пробуджуватимуть і підтримуватимуть в учнів інтерес до пізнання нового. У цих умовах важливого значення набуває мотивація як важливий компонент освіти. Від мотивації учня залежить його успішність, глибина й міцність знань, бажання і здатність навчатися протягом усього життя. Однією з найнеобхідніших умов виховання людини сучасного суспільства є розвиток її унікальності та індивідуальності. Перед учителем стоїть завдання створити дитині умови для її максимального самовизначення і саморозвитку. Реалізація цього неможлива без правильної мотивації навчання та розвитку інтересу до нього. Проблема формування мотивації знаходиться на стику навчання й виховання. Формування мотивації – це виховання учнівської молоді, створення системи цінностей, пріоритетів соціально прийнятних в українському суспільстві, у поєднані з активною поведінкою учня, що означає взаємозв’язок між усвідомленими та реально діючими мотивами.
Мотивація навчальної діяльності — це інтереси, потреби, прагнення, емоції, переконання, ідеали, установки, які спонукають учня до діяльності. Мотивація сприяє появі в учня навчальної ініціативи й любові до навчання, спонукає його діяти з максимальною енергією в різних навчальних ситуаціях. Мотив (франц. motif, лат. motus - рух) - спонукання до діяльності, пов'язане із задоволенням потреб людини. Мотиваційна динаміка залежить не тільки від рівня компетентності та ентузіазму учнів, але і від вчителя. Поняття мотивації
Умовно замкнений цикл мотивації можна представити у вигляді схеми: Успіх («нагорода», яка не обов’язково повинна бути оформлена як високий бал у журналі) у навчанні дарує радість, задоволення, пробуджує інтерес, підвищує самооцінку та створює потужний імпульс до пізнання нового. Тож якщо розглядати питання стратегічно, то мотивований учень не тільки успішно опановуватиме професію та знання, у нього пробуджуватиметься допитливість й усвідомлення набуття компетенції в процесі навчання.
Існує кілька теорій мотивації діяльності людини, але для викладача важливо одне: опанування способами створення на уроці такого навчального середовища, у якому б учні відчували внутрішню потребу вчитися. Це може бути за умови, коли учень самостійно ставить перед собою цілі й докладає зусилля для їхнього досягнення. Необхідними умовами мотивації до навчання в учня повинні бути: допитливість учня; прагнення задовольнити свою допитливість; бажання самовдосконалюватися; досягнення поставленої мети. Важливою умовою навчання є наявність пізнавальної потреби і мотиву самовдосконалення, самореалізації та самовираження.
Існує два способи змусити дітей учитися — через активізацію зовнішньої та внутрішньої мотивації. Зовнішня мотивація учень мотивований зовні (викладачем, батьками), він бере участь у навчальному процесі заради похвали, визнання або щоб уникнути покарання. Учень мало зацікавлений в саморозвитку і працює на короткотривалу (заслужити похвалу, не отримати низький бал), а не довготривалу (розвиток, удосконалення) перспективу. мотиви: соціальні, оціночні, на результат і т.п. Внутрішня мотиваці: учні мають працювати заради цілей, які вони самі для себе визначили, а не цілей, нав’язаних іншими. За таких умов розвивається глибинний інтерес до предмета Учень отримує внутрішню винагороду за рахунок підвищення почуття власної гідності, самооцінки, задоволення від того, що досягнув мети. мотиви: внутрішнє задоволення, інтерес, потреби, допитливість. На жаль, не існує єдиної магічної формули для мотивації учнів. Багато чинників впливає на мотивацію: інтерес до предмета, усвідомлення його корисності, прагнення до успіху, впевненість і почуття власної гідності, наполегливість і терпіння, врешті-решт — подобається чи не подобається викладач. І, звичайно ж, не всі учні орієнтовані на цінності, вони мають різні потреби й бажання. Зрозуміло, що для вчителя важливо створити умови для появи в учнів як зовнішньої, так і внутрішньої мотивації.
Підвищення інтересу до мови та літератури залежить, більшою мірою, від того, наскільки вміло побудована навчальна робота. Треба подбати про те, щоб кожен учень працював активно й захоплено. Для цього необхідно розвинути в учнів почуття допитливості і пізнавального інтересу. Цікавий урок - шлях до підвищення мотивації цікавий урок створюю за рахунок наступних умов: змісту навчального матеріалу (коли дитині просто подобається зміст даного предмета); методів і прийомів навчання. Шляхи підвищення ефективності уроків мови та літератури: Раціональний вибір мети і завдань уроку, його змісту і структури. Застосування методів і прийомів активного навчання учнів. Вміле поєднання колективних, групових та індивідуальних форм навчання на основі диференціації. Систематичне використання різних видів самостійної роботи учнів. Зв’язок теоретичного матеріалу і вправ. Посилення практичної спрямованості. Використання сучасних засобів навчання. Удосконалення міжпредметних зв’язків. Удосконалення форм і методів контролю навчальних досягнень учнів.
Формуванню мотивації загалом сприяють: − загальна атмосфера позитивного ставлення до навчання; − залучення учнів до спільної навчальної діяльності у партнерській взаємодії (через парні, групові форми роботи); − побудова взаємин «педагог-учень» на основі створення ситуацій успіху, використання різних методів стимулювання; − цікавість, незвичайний виклад нового матеріалу; − образне, яскраве мовлення, створення позитивних емоцій у процесі навчання; − використання пізнавальних ігор, дискусій, створення проблемних ситуацій і їх спільне та самостійне розв’язання; − вивчення матеріалу на основі життєвих ситуацій, досвіді педагогів та учнів; − розвиток самостійності й самоконтролю учнів у навчальній діяльності, планування, постановки цілей і реалізації їх у діяльності, пошуку нестандартних способів вирішення навчальних завдань
Методи мотивації та стимулювання навчальної діяльності, які доцільно використовую на уроках: 1. Метод емоційного стимулювання у поєднанні зі словесним методом. Прийоми: наведення цікавих прикладів, фактів; створення ситуації новизни, інформування про сучасні дослідження. 2. Проблемно - пошуковий метод . Прийоми: створення проблемної ситуації, «мозкова атака»; дослідницькі, творчі, інформаційні проекти. 3. Методи, які стимулюють пізнавальні запитання учнів. Прийоми: вправи, які примушують учнів ставити запитання або шукати правильних шляхів виконання; запитання, спрямовані на отримання додаткової інформації. 4. Методи, що стимулюють ініціативу учнів . Прийоми: самостійне творче складання завдання; самостійне складання завдань за аналогією на новому змісті; пошук аналогів у повсякденному житті. 5. Методи, що стимулюють ініціативу, яка виявляється під час діяльності. Прийоми: прийом навмисних помилок; прийом спільного з учителем пошуку розв’язання проблеми; прийом «лабіринту», прийом виконання практичних вправ.
Використання комп’ютерних технологій, мультимедійних засобів навчання. Вважаю, що використання ІКТ може активізувати всі види навчальної діяльності: вивчення нового матеріалу, підготовка і перевірка домашнього завдання, самостійна робота, самостійні і контрольні роботи, позакласна робота, творча робота. Одним із важливих методів активізації пізнавальної діяльності учнів є метод проектів. Використання елементів інтерактивних технології. Під час проведення уроків застосовую парну і групову роботу (в малих та великих групах). Найчастіше парну роботу я проводжу на етапі застосування набутих знань. Тому, учнів у класі поділяю на пари з різними навчальними можливостями, бо кожна з цих пар потребує особливого, індивідуального підходу. Нестандартні уроки .З метою підвищення ефективності уроків як основної форми навчання проводжу уроки-лекції, уроки-семінари, комбіновані уроки, уроки-заліки, уроки-консультації, використовуючи різні сучасні технології: "мозковий штурм", "коло ідей" , «навчаючи – учусь», тощо Для формування позитивної мотивації на своїх уроках та в позаурочній діяльності я використовую:
Організація різних форм контролю навчально - пізнавальною діяльністю (фронтального, групового, індивідуального), а також само - та взаємоконтролю. Диференційовані домашні завдання та прийоми випереджувального навчання . Використання різноманітного дидактичного матеріалу ( у вигляді карток, на яких містяться індивідуальні завдання для учнів, опорні таблиці, тестові завдання, задачі з практичним змістом. Періодично проводжу літературні диктанти. Вони сприяють виробленню певного ритму роботи.) Я вважаю, що міцні й осмисленні знання отримують учні завдяки продуманому використанню на уроках опорних конспектів, кожен з яких містить в собі у сконцентрованому вигляді програмовий матеріал, що вивчається на уроці. Під час використання таких конспектів в учнів крім словесної, працює ще й зорова пам'ять, що дає змогу глибше і свідоміше засвоїти новий матеріал, залучити їх до пошукової роботи. Використання різноманітних методів похвали та заохочення (оцінка як стимул, позитивним стимулом є наклейки, цукерки та ін., грамоти та подяки, які учень отримує після уроку за результатами своєї навчальної діяльності). Для формування позитивної мотивації на своїх уроках та в позаурочній діяльності я використовую:
На жаль, з кожним роком діти все більш втрачають зацікавленість до навчання. Начебто і створюється багато для навчання. А причина проблеми проста - дитина не розуміє, навіщо їй це потрібно. Тобто немає мотивації. Шкільна діяльність для різних дітей має різний зміст. Для одних вона є засобом отримати похвалу батьків, для інших – проникнення у суспільне життя. Мотиви навчання не повинні бути пасивними і споглядальними, вони, передусім, повинні базуватися на активному інтересі до того, що вивчається тому активно залучаю учнів до позакласної роботи, а це : змагання, ігри, вікторини, конкурси; шкільні олімпіади; інтелектуальні змагання; Виготовлення плакатів; підготовка доповідей,презентацій, проектів.
«Ми повинні побачити в кожній дитині Особистість, якою вона є, і Людину, якою вона стане» Ефективне застосування ІКТ технологій в педагогічній діяльності Впровадження нових підходів у викладанні та вихованні здобувачів освіти Формування скарбнички матеріалів роботи із вихованцями Поліпшення технологій дослідницької та проектної діяльності -
Щоб уміти вловити настрій учнів, їх зацікавленість предметом вчитель повинен бути психологом, здійснювати гуманний підхід до навчання, привчаючи учнів до самостійного подолання труднощів, до пошуку виходу із складних ситуацій. Для цього він повинен розширювати вибір оптимальних методів, форм і засобів навчання, сміливо втілювати в практику досягнення педагогічної науки, долати формалізм в педагогічній діяльності, постійно перебувати в творчому пошуку. Навчальна мотивація – це процес, який запускає, спрямовує й підтримує зусилля, спрямовані на здійснення навчальної діяльності. Це – складна, комплексна система, створена мотивами, цілями, реакціями на невдачі, наполегливістю й установками учня. Навчальна діяльність є провідною діяльністю молодшого школяра, основною метою є успішне засвоєння знань і вмінь, необхідних для подальшого ефективного використання в житті. «Людина, що не знає нічого, може навчитися, справа тільки в тому, щоб запалити в ній бажання вчитися» Д.Дідро МОТИВАЦІЯ – це справді найкращий ключ до пізнання.