Речення, його граматична основа (підмет і присудок)

Про матеріал
Поглибити знання учнів про члени речення, зокрема головні; вдосконалювати вміння визначати граматичну основу речення; формувати загальнопізнавальні вміння виділяти граматичну основу в реченні,визначати спосіб морфологічного вираження підмета і присудка; розвивати культуру мовлення та творчі вміння побудови речень і зв'язних висловлювань; виховувати любов до природи, почуття взаємоповаги.
Перегляд файлу

 

Відкритий урок

з української мови

5 клас

Речення, його граматична

основа (підмет і присудок)

 

 

 

 

 

 

вчитель української мови та літератури

Голота Тетяна Михайлівна

 

 

 

 

 

 

Речення, його граматична основа (підмет і присудок)

Мета: поглибити знання учнів про члени речення, зокрема головні; вдосконалювати вміння визначати граматичну основу речення; формувати загальнопізнавальні вміння виділяти граматичну основу в реченні,визначати спосіб морфологічного вираження підмета і присудка; розвивати культуру мовлення та творчі вміння побудови речень і зв'язних висловлювань; виховувати любов до природи, почуття взаємоповаги.

компетентності: «Спілкування державною мовою», математична, інформаційно – цифрова, «Уміння вчитися впроводж життя», соціальна та громадянська, підприємливість;

Тип уроку: поглиблення й систематизація вивченого, урок – подорож

Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, презентація, проектор, мапа, піратський капелюх.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

Станція «Привітання» (Психологічне налаштування)

Продзвенів уже дзвінок,

Час почати наш урок.

У світ знань почнемо мандрувати,

 Та члени речення ми будемо вивчати.

ІІ. Повідомлення теми й мети уроку

1.Слово вчителя

Дорогі діти! Сьогодні урок незвичайний. Нам із вами випала нагода помандрувати, але доведеться виконувати різноманітні завдання. Для щасливого повернення нам потрібно виконати всі вправи. Будьте уважні та спостережливі, тоді прогулянка стане приємною і корисною.

 

   Діти, для того, щоб справитися на уроці із завданнями, будьте старанними й уважними. А ще створіть собі і своїм однокласникам гарний настрій -  погляньте один на одного й подаруйте посмішку.

   А ще прошу вас подумати, що ви чекаєте від нашого сьогоднішнього уроку і чи буде вам цікаво на ньому. А тепер відповідно до цього я пропоную вам обрати «Смайл уроку» серед запропонованих і намалюйте його на полях у зошиті.(На дошці смайли. Один учень обирає смайл уроку біля дошки).

Розпочнемо науково – дослідницьку прогулянку в ту синтаксичну частину нашого морського лабіринту, який називається «Синтаксис».

Щоб цікавішою була мандрівка, я пропоную провести її у формі гри. Для цього сформуємо дві команди методом жеребкування.( ПІДМЕТ ПРИСУДОК). 

На дошці прикріпити ознаки словосполучення та речення.

 

Як ви вже зрозуміли, мова сьогодні піде про речення.

 Ми будемо використовувати ті знання з даної теми, які ви отримали в початкових класах, будемо продовжувати вчитися знаходити в реченні підмет і присудок(тобто граматичну основу); дізнаємося про  те, якими частинами мови можуть бути головні члени речення і вчитимемося розпізнавати їх, також дізнаємося, які за складом бувають речення.

-         Отже, ми сьогодні будемо вивчати речення та його граматичну основу

Запишіть у зошитах дату й тему уроку.

 

А під час уроку ви повинні:

  • дізнатися, що таке граматична основа речення;  визначати способи вираження підмета і присудка; удосконалювати творчі вміння;
  • уміти знаходити головні члени речення; розрізняти двоскладні та односкладні речення;
  • навчитися визначати межі речень, ставити запитання до головних та другорядних членів речення й виділяти їх умовними позначками.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Гра«Вірю – не вірю»(Діти плескають в долоні)

Словосполучення складається з головного і другорядного слова? (Ні)

2) Сполучення слів «берег і море» є словосполученням? (Ні)

3) Чи можуть підмет і присудок бути словосполученням? (Ні)

4) Сполучення слів «тепла вода» є непоширеним словосполученням? (Так)

5) Поширеним є сполучення слів, що складається з трьох і більше слів? (Так)

6) Сполучення слів «люблю плавати» є словосполученням? (Ні)

 

III.Опрацювання нового матеріалу

( На дошці в хаотичному порядку прикріплені речення(Настала осінь

золота. Вулицею біг веселий хлопчик.), словосполучення( Золота осінь.

Веселий хлопчик.),слова (Осінь. Хлопчик.)).
Діти, давайте з вами подивимось на дошку. На ній були прикріплені зразки слів, словосполучень, речень, але якийсь жартівник все переплутав, давайте виправимо помилки.

Чи правильна ваша думка перевіримо. А допоможе нам у цьому наш - порадник – книга (с.164)

Речення

Речення – це найменша одиниця спілкування, яка складається зі слова чи кількох слів, об’єднаних граматично, і характеризується смисловою та інтонаційною завершеністю. Граматичний зв’язок слів у реченні здійснюється за допомогою закінчень і службових слів.

Центром речення виступає його граматична основа, яка складається з головних членів речення (підмета і присудка) або одного головного члена речення. Другорядні члени речення (означення, додаток, обставина) утворюють групу підмета і групу присудка.(с.166)

Головні члени речення — підмет і присудок.

Підмет — це головний член речення, що означає предмет, про який говориться в реченні, і відповідає на питання: хто? що?.

Присудок — це головний член речен¬ня, який означає, що говориться про підмет, і відповідає на питання: що робить підмет? що з ним робиться? який він є? хто він такий? що він таке?.

Головні члени речення — підмет і присудок.

Підмет підкреслюють однією лінією (__), присудок — двома (==).

Творчо-пошукове завдання.

Прочитайте речення, визначте в кожному граматичну основу.

1. Кожна травичка на своєму корені росте. 2. Вдома і стіни гріють. 3. Кожен край має свій звичай. 4. Без діла псується сила.

Народна творчість

https://subject.com.ua/textbook/mova/5klas_5/5klas_5.files/image161.jpg

 

« Лінгвістичний феєрверк».

У вас на партах лежить текст. Використовуючи уже набуті знання, поділіть його на речення. Доберіть заголовок , спишіть, правильно ставлячи розділові знаки.

 Мамин кавун лежав на лаві Костик намагався не дивитися на нього, але час від часу немов хтось голову повертав до кавуна а як половинку з'їсти - подумав та від цієї думки Костикові стало соромно йому пригадалось невесела дідова усмішка невесела вона була того, що він не почастував дідуся - не дав йому жодної скибочки від сорому Костикові захотілося піти з хати він вийшов у садок і сів під шовковицею

( В. Сухомлинський).

Вправа-гра  « Плутанка».

Поставте подані слова у такій формі, щоб із них можна було скласти речення. Утворені речення запишіть.

1. Річка, над, журитись, верби, тихо.

 2. Летіти, вирій, у, гуси, далекий.

3. Журавлі, прохолодний, ранок, поля, над, пролітали.

4. Чистий, бачити, серед, джерело, немало, скелі, я.

Гра «Знайди слово».

   Перепишіть прислів'я, вставте вибраний із довідки підмет або присудок.

1. Хату ... держать. 2. Праця чоловіка ... . 3. З однієї печі неоднакові.... 4. У вмілого руки .... 5. У доброго хазяїна й ... не пропаде. 6. Кожна ... своє болото хвалить.

Довідка: Годує. Калачі. Руки. Не болять. Жаба. Соломинка

 

IV. Підсумок уроку.

Чи засвоїли ви матеріал, перевіримо за допомогою сигнальних карточок. Слухайте уважно запитання.

1.Речення є засобом:

А. Вираження почуттів;

Б. Називання предмета, його ознак;

В. Вираження думки.

2. Граматична основа речення - це:

А. Головне слово;

Б. Підмет і присудок;

В. Присудок

З .Підмет називає :

А. Предмет чи особу;

Б. Ознаку предмета;

В. Дію, що виконує особа.

4. Підмет найчастіше виражається:

А. Іменником;

Б. Прикметником;

В. Дієсловом.

5. Присудок відповідає на питання:

А. Який? Звідки?;

Б.Чому?

В. Що робив? Що робить ?.

 

І на закінчення уроку мені б хотілося почути ваше враження від сьогоднішнього заняття.

( Метод « Рефлексія », діти по черзі відповідають.)

 

На сьогоднішньому уроці я:

           -   дізнався…

-    зрозумів…

-    я не знав, а тепер знаю…

-    мені найбільше сподобалось…

-    я змінився (і т.д.)

А як ваший настрій змінився? Намалюйте смайлик на полях.

V.Оцінювання.

 Ви були сьогодні в режимі СМС: сміливими, мужніми, старанними.

VІ.Домашнє завдання

Вивчити с.164 – 166, впр.414

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Голота Татьяна
Додано
8 лютого 2022
Переглядів
2674
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку