Огляд будови травної системи. Процес травлення.

Про матеріал
Травна система — система органів у багатоклітинних тварин, призначена для переробки і видобування з їжі поживних речовин, всмоктування їх в кров і виділення з організму неперетравлених залишків (кінцевих продуктів життєдіяльності).
Перегляд файлу

Урок 8

Огляд будови травної системи. Процес травлення.

 

2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

1.Вправа «Біологічний футбол»

Учень називає питання та ім’я учня, який дає на нього відповідь. У випадку, коли відповідь правильна, учень, який її дав, називає своє запитання та ім’я іншого учня, який на нього буде відповідати і так далі (якщо відповідь невірна, то питання повертається до того, хто його поставив)

2.   Проаналізуйте схему «Негативний вплив надлишку або нестачі деяких складових харчового раціону на здоровя людини». Зробіть висновок.

4.Засвоєння нового матеріалу

1. Загальний план будови травної системи

Пригадайте:

  • Що таке травна система?

(Травна система — система органів у багатоклітинних тварин, призначена для переробки і видобування з їжі поживних речовин, всмоктування їх в кров і виділення з організму неперетравлених залишків (кінцевих продуктів життєдіяльності).

  • З чого складається травна система у ссавців?

(Травна система складається з травного каналу і розміщених за його межами залоз, секрет яких надходить до травного каналу)

  • Чим представлена травна трубка?
  • Які травні залози характерні для тварин? (печінка, підшлункова, слинні)

Самостійна робота з підручником, метод «Позначки»

Запитання для опрацювання:

  • Яка будова травної системи людини?

Учні роблять позначки олівцем на полях під час самостійного опрацювання теоретичного матеріалу:

«V» – інформація  підтверджує попередні знання учнів;

«+» – нова інформація для учня;

«–» – інформація суперечить знанням учнів,

«?» –  інформація незрозуміла під час читання, яка потребує додаткового пояснення.

Проектування зображення на екран:

Після опрацювання учні обговорюють незрозумілу під час читання інформацію, яка потребує додаткового пояснення. Вчитель узагальнює і коригує відповіді учнів, використовуючи демонстраційні матеріали

Матеріал для вчителя:

Травний канал починається ротовим отвором, за яким слідує порожнина рота, де їжа піддається механічній обробці і починається її хімічне перетворення під впливом секрету, що надходить з слинних залоз. Потім ротова порожнина переходить у звужену частину травного тракту - глотку і стравохід, через які проводиться харчова грудка в шлунок. У шлунку їжа піддається подальшим хімічним перетворенням під впливом шлункового соку, виділень залозами шлунка. Шлунок переходить у тонку кишку - найбільш вузьку і довгу частину шлунково-кишкового тракту. Утонкому кишечнику відбувається істотне хімічне перетворення поживних речовин, тому що сюди надходить сік підшлункової залози, дуже багатий ферментами, виділяється кишковий сік залозистими клітинами кишечнику, а також виливається жовч, яка продукується печінкою. Утонкому кишечнику відбувається всмоктування поживних речовин. Тонка кишка переходить в більш широкий по просвіту відділ травного каналу - товсту кишку. Тут закінчується травлення і відбувається головним чином всмоктування води, мінеральних солей і формування калових мас. Травний канал закінчується заднім прохідним отвором, через який видаляються з організму неперетравлені частини їжі.

Складання опорної схеми:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розповідь вчителя:

Більшість органів травної системи має трубкоподібну форму в складається з трьох оболонок:

  • Зовнішня – сполучнотканинна;  у ній містяться судини і нервові волокна;
  • Середня – м’язова, утворена двома шарами непосмугованих (гладеньких) мязів: у зовнішньому – розміщені вздовж каналу, а у внутрішньому – кільцеподібно. Почергове скорочення м’язової тканини двох шарів забезпечує пересування їжі вздовж травного каналу.
  • Внутрішня – утворена епітеліальною тканиною, яка містить багато залоз, що виділяють у порожнину каналу травні соки й слиз.

2. Функції травної системи

Розповідь вчителя, складання опорного конспекту:

Функції травної системи:

  • секреторна
  • рухова,
  • всмоктувальна,
  • видільна.

Завдання учням:

  • Поясніть ці функції.

Обговорення відповідей:

  • Секреторна функція полягає в утворенні залозистими клітинами травних соків, які містять ферменти, що розщеплюють білки, жири, вуглеводи.
  • Рухова функція здійснюється мускулатурою травного каналу і забезпечує жування, ковтання, пересування їжі по травному каналу та виділення неперетравлених решток.
  • Всмоктування здійснюється слизовою оболонкою шлунка, тонкого і товстого кишечника. Цей процес забезпечує надходження перетравлених органічних речовин, солей, вітамінів і води у внутрішнє середовище організму.
  • Видільна  функція проявляється виділенням речовин з внутрішнього середовища в просвіт шлунково-кишкового тракту, який приймає участь у підтримці кислотно-лужного та водно-сольового рівноваги.

5.Узагальнення і закріплення знань

«Закінчи речення»

  • Система органів травлення складається з травного каналу і…. (травних залоз)
  • Травний канал поділяється на таку відділи:… (ротова порожнина, глотка, стравохід, шлунок, тонкий кишечник, товстий кишечник, пряма кишка)
  • До травних залоз відносяться: ….. (слинні залози, печінка, підшлункова залоза, залози стінки шлунка та кишечнику)
  • Стінки травного каналу складаються з трьох основних оболонок:…(зовнішня, внутрішня, середня (мязова))
  • Внутрішня стінка утворена… (епітеліальною тканиною)
  • Основи сучасної фізіології травлення були закладені дослідженнями видатного вченого… (І.П.Павлова)

 

doc
Додано
3 квітня 2020
Переглядів
1386
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку