Мотивація до навчання в школі є дуже важливою і ще більш важливою для дитини є підтримка батьків. Якщо дитина бачить необхідність здобуття знань для батьків, вона і сама прагнутиме вчитись, адже батьки - це завжди приклад для дитини.
Рекомендації батькам щодо створення умов сімейного виховання, які забезпечують високу навчально-пізнавальну мотивацію школяра
Мотивація є дуже важливим компонентом освітнього процесу. Вона залежить від різних чинників: особливостей місця і процесу навчання, індивідуальних психологічних особливостей учня і вчителя. Природно, що певний вплив на формування навчально-пізнавальної мотивації має і сімейне оточення дитини. Для того, щоб у дитини сформувалися адекватні мотиви до навчання, батькам слід пам'ятати про деякі правила, регулярно їх дотримуватися і доповнювати своїми власними перевіреними пунктами.
Перша і, мабуть, найголовніша рекомендація для батьків – любіть свою дитину. Двієчник він або відмінник, перший або останній в класному рейтингу – він все одно найкращий. Якщо дитина росте і виховується в атмосфері любові, вона буде слідувати побаченому прикладу.
Говоріть з дитиною якомога частіше. Цікавтеся її шкільним життям, розповідайте про необхідність і важливість школи, освіти, знань. Відповіді дитини не просто слухайте, а ставте до них питання. Якщо дитина буде бачити, що школа цікава для вас, вона теж буде нею зацікавлена.
Пропонуйте свою допомогу в підготовці домашніх завдань, загальношкільних або класних проектів. Але не слід робити роботу за дитину. Якщо дитина допомоги не потребує або таких проектів немає – придумайте свій проект, де дитина змогла б на практиці застосувати знання, які вона отримала під час уроків в школі. Таким чином, у неї підвищиться мотивація до навчання, адже вона буде бачити необхідність шкільних знань.
Будь-який, навіть незначний, прогрес дитини в навчанні повинен бути відзначеним, адже зазвичай батьки більше уваги акцентують на негативних вчинках. Увага батьків до позитивних змін завжди послужить відмінною мотивацією для продовження дій в тому ж дусі.
Також слід пам'ятати про підтримку в ситуаціях провалу. Не слід звинувачувати дитину, а тим більше її розумові або фізичні можливості. Краще скажіть – «Наступного разу у тебе обов'язково вийде вирішити цю задачу». І дитина буде з нетерпінням чекати цього наступного разу. Вона буде сама в себе вірити, якщо в неї вірять рідні та близькі люди.
Якщо у дитини є проблеми з навчанням, поговоріть з її вчителем, можливо, він підкаже оптимальні шляхи вирішення цих проблем. Тільки не варто робити цього в присутності дитини. Постійний контакт батьків і дітей з вчителями також має позитивний вплив на підвищення навчально-пізнавальної мотивації. Але тут важливо не «перегинати палицю». Дитина повинна відчувати від батьків і вчителів не тільки контроль, а в першу чергу, підтримку і розуміння.
Чітко визначайте цілі і завдання, які необхідно вирішити. Визначаєте і оголошувати терміни для поставлених завдань. Намагайтеся не відставати від графіка запланованих робіт. Підтримуйте і заохочуйте, якщо дитина виконала завдання понаднормово або випередила намічений графік.
Найпотужніший стимул для дитини – «Вийшло!!!». Без нього дитина не бачить сенсу навчання. Складне завдання краще поділити на підпункти так, щоб дитина змогла самостійно зробити їх. Якщо в певній діяльності дитина досягне майстерності, то її внутрішня мотивація зросте.
Необхідно своєчасно і ретельно відстежувати результати навчальної діяльності дитини. Відзначати позитивні моменти, а також звертати увагу на те, чого не вдалося досягти.
Досить добре мотивує дітей якась певна система похвали, наприклад, вечірні сімейні посиденьки, де батьки і діти разом аналізують минулий день або тиждень.
Не рекомендується батькам порівнювати результати своєї дитини з результатами інших дітей. Це може викликати агресію, роздратування і тільки погіршить ситуацію.
Контроль батьків для дітей необхідний, але також слід надавати дітям хоча б частково свободу вибору. Нехай дитина сама вирішує, що вона буде вивчати спочатку, а що потім.
Слід повторити, що батьки повинні бути прикладом для дитини в усьому, навчально-пізнавальна мотивація не виняток. Якщо дитина бачить реальну необхідність в знаннях на прикладі своїх батьків, то вона також буде бажати про досягнення успіхів у навчанні.