Психологічні та вікові особливості учнівства 5-го класу
П’ятий клас – кінець дитинства, період, що безпосередньо передує підлітковому. В цей час діти в основному врівноважені, спокійні, вони відкрито і довірливо відносяться до дорослих, визнають їх авторитет, чекають від вчителів, батьків, інших дорослих допомоги та підтримки. Це відкриває великі можливості з погляду виховних впливів.
Основні задачі розвитку учнів п’ятого класу:
У середній школі докорінно змінюються умови навчання: діти переходять від одного основного вчителя до системи «класний керівник – вчителі-предметники». Те, що перехід цей збігається з кінцем дитинства (досить стабільним періодом розвитку), сприятливо для адаптації школяра до нових вчителів, нових умов.
Більшість дітей переживають цей перехід як важливий крок у їхньому житті. Центральне місце посідає, по-перше, сам факт закінчення початкової школи, і, по-друге, предметне навчання. Незважаючи на те, що і раніше діти вивчали різні предмети, саме при переході в середню школу вони починають розуміти й усвідомлювати зв’язок цих предметів з певною областю знань.
Для багатьох дітей, що навчалися спочатку в одного вчителя, перехід до декількох вчителів з різними вимогами, різними характерами, різним стилем відносин також є зовнішнім показником їхнього дорослішання.
Аналіз показує, що вчителі середньої школи часто не бачать різниці між п’ятикласниками й іншими учнями середньої школи і пред’являють до всіх однакові вимоги. Великі вимоги найчастіше виявляються їм не під силу. Звідси підвищена залежність певної частини дітей від дорослих, «причепливість» до класного керівника, плач, капризи, інтерес до книг і ігор, виникає відчуття самотності, того, що нікому з дорослих у школі вони не потрібні.
Важливо, насамперед, звернути увагу вчителів та батьків на вікові особливості дітей. Педагоги і батьки найчастіше одночасно і «одорослюють» п’ятикласників, вважаючи на те, що вони повинні бути самостійними, організованими, і підкреслюють їхню «дитячість». Це створює подвійність, суперечливість відносин і системи вимог, що засвоюється школярами. Вони швидко навчаються маніпулювати дорослими за допомогою цієї подвійності.
Також у цей час в школярів дуже сильно виражене емоційне ставлення до навчального предмету.
Проблеми, що пов’язані з віковими особливостями:
Таким чином, найбільш важливим є орієнтація дітей на вироблення об’єктивних критеріїв успішності і неуспішності, прагнення перевірити свої можливості і знаходити (за допомогою дорослих) шляхи подолання їх розвитку і удосконалення.
Ще одним напрямком роботи під час адаптаційного періоду дітей є виявлення та обговорення індивідуальних особливостей школярів. Саме індивідуальні особливості дітей (підвищена повільність або імпульсивність, боязкість, надмірна чутливість до зауважень і т. п.), до яких пристосувався вчитель початкових класів, зненацька стають своєрідним «каменем спотикання» у середній школі.
Один з головних напрямків роботи у п’ятому класі – продовження формування загально навчальних умінь і навичок, уміння вчитися. Якщо сформовані в початковій школі уміння і навички не відповідають матеріалові та вимогам п’ятого класу, діти підвищено сенситивні до навчання.
Необхідно також звернути увагу на розвиток логічної пам’яті і довільної уваги школярів. Якщо цього не робити, то вони розвиваються стихійно з певними порушеннями в більшості дітей.
Заняття доцільно складати з коротких пояснень, виконання спеціальних вправ і їхнього обговорення. Саме вправи, навчання конкретним прийомам, які школяр відразу може використовувати в своїй навчальній роботі, складають основний зміст заняття.
На заняттях з п’ятикласниками важливо використовувати гумор. У цей час діти дуже люблять жартувати, розповідати анекдоти. Дуже важливо, щоб дорослі розуміли значення гумору для розвитку дітей. Бути терпимими до дитячих жартів і уміли використовувати гумор у навчальній роботі. Як відомо, багато досить складних речей запам’ятовуються досить легко (іноді на все життя), якщо вони представлені в жартівливій формі, з дотепним порівнянням.
Труднощі в навчанні:
Усі зазначені причини нерідко виступають не ізольовано, а спільно, поєднуючись в досить складній комбінації, і вимагають звичайно спільної активної роботи не тільки психолога і педагога, але і батьків, а головне – самого підлітка
Висновки:
Отже, центральний напрямок роботи в п’ятих класах – це орієнтація на повне вирішення задач періоду дитинства, тобто попередніх рівнів його розвитку.
У дитини четвертого класу повинно бути:
- розвинуте теоретичне мислення;
- сформовані уміння вчитися, здобувати нові знання самостійно;
- відчуття компетентності.
На основі цього в п’ятому класі розвивається:
У п’ятикласників є сильна потреба у спілкуванні з однолітками, тому вони охоче відкликаються на групові форми роботи з інтерактивними методами навчання, вікторини, де є можливість суперничати, вигравати.
Рекомендації вчительству:
Наприклад:
Інтернет ресурси:
https://mon.gov.ua/ua/tag/nova-ukrainska-shkola
https://divovo.in.ua/berejite-ditej-takimi-yakimi-voni-ye-zrobite-yih-takimi-yakimi.html?page=4
http://alkema0213.blogspot.com/2013/03/10-11.html
1