Рекомендації для батьків дітей з особливими освітніми потребами щодо роботи зі скоромовками та чистомовками

Про матеріал
Скоромовки — це надзвичайна знахідка для батьків та педагогів. Вони формують культуру мовленнєвого спілкування, чисту вимову та правильну артикуляцію. Скоромовки сприяють загальному розвитку мовлення дітей. Використання різних скоромовок на заняттях з дітьми приносить величезну кількість позитивних емоцій і дітям, і дорослим.
Перегляд файлу

ІНКЛЮЗИВНО-РЕСУРСНИЙ ЦЕНТР

ІРПІНСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

 

Рекомендації для батьків дітей з особливими освітніми потребами щодо роботи зі скоромовками та чистомовками

 

Скоромовки — це надзвичайна знахідка для батьків та педагогів.  Вони формують культуру мовленнєвого спілкування, чисту вимову та правильну артикуляцію. Скоромовки сприяють загальному розвитку мовлення дітей.  Використання різних скоромовок на заняттях з дітьми приносить величезну кількість позитивних емоцій і дітям, і дорослим.

Як  же працювати над скоромовкою?

1. Спочатку повільно проговоріть скоромовку двічі, чітко артикулюючи (вимовляючи) кожен звук. 

2.Проговоріть скоромовку повільно. 

3.Опрацюйте артикуляцію беззвучно. 

4.Вимовте текст скоромовки пошепки. 

5.Проговоріть скоромовку повільно і чітко. 

6.Вимовляйте скоромовку з різною інтонацією. 

7.  Далі дитина повторює сама чи з вашою допомогою скоромовку кілька разів повільно. Коли дитина запам’ятає скоромовку, тоді повторює швидше.

8.  Повторювати скоромовку можна таким чином (щоб перетворити це в гру):

      пошепки – повільно,

      тихо – трішки швидше, голосніше – ще трішки швидше, дуже голосно – дуже швидко.

Можете при цьому  «диригувати» рукою, показуючи різні рівні (знизу вгору чи навпаки), а дитина  буде з відповідною силою голосу вимовляти.

СКАРБНИЧКА СКОРОМОВОК

Молодший дошкільний вік (4-й рік життя)

Цим дітям рекомендують нескладні скоромовки на звуки [К], [В], [С], [Б], [П], [З] та на голосні

[Б]

Босий хлопець Сіно косить.

[С]

На столі стоїть сільниця, У сільниці – сіль.

 

Бабин біб розцвів у дощ, Буде бабі біб у борщ.

 

Семен сіно віз – не довіз, Лишив сани – узяв віз.

 

У бобра добра багато.

 

Смаженю смажив,

Смажив Саша,

Замість смажені У Саші сажа.

[Л]

Лис малий і більший лис По гриби ходили в ліс. Заздрить білка в лісі лису –Лис лисички ніс із лісу.

[З]

На возі – коса, Під возом – лоза.

Килимом зеленим зазеленіли поля.

[Ц]

Всім подобається це куце цуценя.

[К]

Ходить квочка

Коло кілочка,

Водить діточок Коло квіточок.

[Р]+[Л]

Їла Марина малину.

[У]

Улас у нас, Панас у вас.

 

 

Середній дошкільний вік (5-й рік життя)

Дітям середнього дошкільного віку варто тренувати шиплячі звуки [Ж], [Ч], [Ш], [ДЖ] та поєднання різних звуків

 

[Ж]

Золоті жолуді зовсім пожовкли.

[Ш]

Шишки – на сосні, Шашки – на столі.

 

Біжать стежини поміж ожини.

 

На шафі шапка,

У шафі – шубка.

 

Дзижчить під житом жвавий жук, Бо жовтий він вдягнув кожух.

 

Сів шпак на шпаківню,

Заспівав шпак півню,

Ти не вмієш так, як я, Так як ти не вмію я.

[Ґ]+[ДЗ]та ін.

Свинка плащика купила

З нього ґудзика згубила

Свинка ґвалту наробила Поки ґудзика змінила.

 

Шепче вітер: «Ша-ша-ша!

Шубку білочка знайшла!».

Шелестить трава похила:

«Шубку білочка купила!».

Шепчеш ти і вірю я:

«Шубка в білочки своя».

 

Старший дошкільний вік (6-7-й роки життя)

З дітьми старшого дошкільного віку варто попрацювати над звуком [Р] та над його поєднанням з іншими звуками, а також скоромовки-діалоги

 

[Р]

Кричав Архип,

Архип охрип, Не треба Архипу

Кричати до хрипу.

[П]+[Р]

Пилип посіяв просо,

Просо поспіло,

Пташки прилетіли, Просо поїли,

Пилип плаче.

 

Всіх скоромовок не перескоромовиш, не перевискоромовиш.

[К]+[Р]

[Б]+[Р]

Краля Клара кроля прала,

А кролицю в бриля вбрала, А братикам-кроленятам Прикріпила криленята.

[Р]+[Т]

Тротуарами тритони

Тягнуть тістечок три тонни. За тритонами пітони

Тягнуть ще чотири тонни. А на тістечка кроти

Вже роззявили роти.

[М]+[Л] та ін.

Ліз Мартин через тин, За яким великий млин.

Вдома всім сказав Мартин, Що не меле зараз млин, Бо втомився дуже він.

[П]+[Р]

Прийшов Прокіп, налляв окріп.

Іде Гаврило – ще не зварилось,

Прийшов Денис – налляв сім мис, Прийшов Тарас – з’їв все нараз.

[К]+[Р]+[П]

Купив кріль пилку, Поклав на узгірку.

Поки пилку шукав,

Комар пилку украв.

Діалог

- Де, вороно-каркароно, ти була?

Що, вороно-каркароно, принесла? Покружляла, покружляла я вгорі, Горобців порозганяла у дворі. Стріла півня, розбишаку-пісняра, І чкурнула, дременула із двора.

Діалог

Семен сказав своїм синам:

  Сини, складіть скирту сіна.

Сини склали скирту сіна.

Семен сказав своїм синам:

  Спасибі.

 

 

 Робота зі скоромовками важка, хоча й цікава. Але вона завжди корисна, оскільки в ході її активно тренуються органи мовлення. Скоромовки налагоджують ритмічність дихання. Крім того, правильній постановці дихання й розвитку артикуляції допомагають і чистомовки.

Серед ефективних засобів розвитку звукової культури чинне місце належить чистомовкам. З їх допомогою вдається налагодити промовляння дітьми  певного звуку чи звукосполучення. Головне, спонукати дитину чітко їх артикулювати.

До цього виду діяльності можна переходити лише тоді, коли у дитини вільно виходить правильне вимовляння окремого звуку, представленого у вправі. Діти люблять жартівливі віршики, чистомовки з повтореннями окремих складів: 

 

А-а-а-котика нема Е-е-е — де наш котик, де?

У-у-у — мишку з'їв малу.

І-і-і — він,спить на печі.

И-и-и — має гарні сни.

О-о-о — не будіть його.  І-і-і — тихо, мишки всі 

 

Щоб наш ротик працював,

Звуки гарно промовляв, Чистомовки будем вчити,

Щоб швидко й чітко говорити.

 

Язик угору — ша, ша, ша; Наша Маша в ліс пішла. Язик донизу — са, са, са;  Укусила ніс оса.

 

Жа, жа, жа — ми побачили вужа. 

Жу, жу, жу — по галявині ходжу.

Жи, жи, жи — мені допоможи. Жі, жі, жі — гострі ножі.

 

 Ра, ра, ра — висока гора. 

 Ру, ру, ру — хліб я беру.

Ар, ар, ар — загудів комар.

Ор, ор, ор— росте мухомор.

Ас-ас-ас- дує вітерець на нас.

Іс-іс-іс – йду через ліс. 

Лі-лі-лі- живе білка у дуплі. 

Лю-лю-лю- дуже друзів я люблю. Ра-ра-ра - ми весела дітвора.

 

Через поле і лісок-ок-ок-ок-ок,  Йшов маленький їжачок-ок-ок-ок-ок. Спинку спритно вигинав-ав-ав-ав-ав, Гострі голки наставляв-ав-ав-ав-ав.  На галявинці грибки-ки-ки-ки-ки

Позбирав він залюбки-ки-ки-ки-ки, Покотився по землі-лі-лі-лі-лі, Відпочив він на гіллі-лі-лі-лі-лі.

Потім встав та потягнувся-увся-увся-увся-увся, Та й додому повернувся-увся-увся-увся-увся. Звеселились їжачата-ата-ата-ата-ата І зустріли радо тата-ата-ата-ата-ата.

 

А ще можна  читати чистомовки і добавляти потрібні слова.

 

Жа-жа-жа – ми побачили ...

Жу-жу-жу – по галявині ...

Жі-жі-жі – дуже гострі ... Жи-жи-жи – мені ...

 

Зу-зу-зу – погодуй ... За-за-за – йди додому ...

 

Ла-ла-ла – молоко ...

Ло-ло-ло – ідемо в ...

Лу-лу-лу – купили ми ...

Ли-ли-ли – липку ... Лі-лі-лі – рученьки ...

 

Ма-ма-ма – молока ...

Мо-мо-мо – зараз ... Му-му-му – ідемо ...

 

Ти-ти-ти – висока ...

Ті-ті-ті – вогонь у ...

Та-та-та – сильні руки в ...

То-то-то – принеси ... От-от-от – прилетів ...

 

Рі-рі-рі – на деревах ... .

Ір-ір-ір – горобців повен ... .

Ар-ар-ар – відкриваєм ... . Рік-рік-рік – незабаром Новий ... .

 

Ець-ець-ець – подув сильний ... .

Аї-аї-аї – облітає листя в ... .

Го-го-го – ми збираємо ... . Ас-ас-ас – принесемо його в ... .

 

Корисні посилання:

https://dinadefectologlogopedblogpostcom.blogspot.com/ https://korekshiunuupedagogblogpostcom.blogspot.com/ https://logopedirpin.blogspot.com/

https://www.facebook.com/groups/1544739658896546/ https://www.facebook.com/groups/1251894954851732/ https://www.facebook.com/groups/360915324282190/

https://learning.ua/mova/doshkilniata/utvoriuiemo-chystomovky - чистомовки http://abetka.ukrlife.org/skoro_voznyuk.htm -скоромовки

 

Матеріал підготували : Ірина Тимошенко, корекційний педагог

                                                                Діна Тимошенко-Ушакова, вчитель-логопед

 

 

 

 

 

pdf
Пов’язані теми
Логопедія, Інші матеріали
Інкл
Додано
25 квітня 2020
Переглядів
1729
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку