ІНКЛЮЗИВНО-РЕСУРСНИЙ ЦЕНТР
ІРПІНСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Рекомендації для батьків дітей з особливими освітніми потребами щодо роботи зі скоромовками та чистомовками
Скоромовки — це надзвичайна знахідка для батьків та педагогів. Вони формують культуру мовленнєвого спілкування, чисту вимову та правильну артикуляцію. Скоромовки сприяють загальному розвитку мовлення дітей. Використання різних скоромовок на заняттях з дітьми приносить величезну кількість позитивних емоцій і дітям, і дорослим.
Як же працювати над скоромовкою?
1. Спочатку повільно проговоріть скоромовку двічі, чітко артикулюючи (вимовляючи) кожен звук.
2.Проговоріть скоромовку повільно.
3.Опрацюйте артикуляцію беззвучно.
4.Вимовте текст скоромовки пошепки.
5.Проговоріть скоромовку повільно і чітко.
6.Вимовляйте скоромовку з різною інтонацією.
7. Далі дитина повторює сама чи з вашою допомогою скоромовку кілька разів повільно. Коли дитина запам’ятає скоромовку, тоді повторює швидше.
8. Повторювати скоромовку можна таким чином (щоб перетворити це в гру):
• пошепки – повільно,
• тихо – трішки швидше, голосніше – ще трішки швидше, дуже голосно – дуже швидко.
Можете при цьому «диригувати» рукою, показуючи різні рівні (знизу вгору чи навпаки), а дитина буде з відповідною силою голосу вимовляти.
СКАРБНИЧКА СКОРОМОВОК
Молодший дошкільний вік (4-й рік життя)
Цим дітям рекомендують нескладні скоромовки на звуки [К], [В], [С], [Б], [П], [З] та на голосні
[Б] |
Босий хлопець Сіно косить. |
[С] |
На столі стоїть сільниця, У сільниці – сіль. |
|
Бабин біб розцвів у дощ, Буде бабі біб у борщ. |
|
Семен сіно віз – не довіз, Лишив сани – узяв віз. |
|
У бобра добра багато. |
|
Смаженю смажив, Смажив Саша, Замість смажені У Саші сажа. |
[Л] |
Лис малий і більший лис По гриби ходили в ліс. Заздрить білка в лісі лису –Лис лисички ніс із лісу. |
[З] |
На возі – коса, Під возом – лоза. Килимом зеленим зазеленіли поля. |
[Ц] |
Всім подобається це куце цуценя. |
[К] |
Ходить квочка Коло кілочка, Водить діточок Коло квіточок. |
[Р]+[Л] |
Їла Марина малину. |
[У] |
Улас у нас, Панас у вас. |
Середній дошкільний вік (5-й рік життя)
Дітям середнього дошкільного віку варто тренувати шиплячі звуки [Ж], [Ч], [Ш], [ДЖ] та поєднання різних звуків
[Ж] |
Золоті жолуді зовсім пожовкли. |
[Ш] |
Шишки – на сосні, Шашки – на столі. |
|
Біжать стежини поміж ожини. |
|
На шафі шапка, У шафі – шубка. |
|
Дзижчить під житом жвавий жук, Бо жовтий він вдягнув кожух. |
|
Сів шпак на шпаківню, Заспівав шпак півню, Ти не вмієш так, як я, Так як ти не вмію я. |
[Ґ]+[ДЗ]та ін. |
Свинка плащика купила З нього ґудзика згубила Свинка ґвалту наробила Поки ґудзика змінила. |
|
Шепче вітер: «Ша-ша-ша! Шубку білочка знайшла!». Шелестить трава похила: «Шубку білочка купила!». Шепчеш ти і вірю я: «Шубка в білочки своя». |
Старший дошкільний вік (6-7-й роки життя)
З дітьми старшого дошкільного віку варто попрацювати над звуком [Р] та над його поєднанням з іншими звуками, а також скоромовки-діалоги
[Р] |
Кричав Архип, Архип охрип, Не треба Архипу Кричати до хрипу. |
[П]+[Р] |
Пилип посіяв просо, Просо поспіло, Пташки прилетіли, Просо поїли, Пилип плаче. |
|
Всіх скоромовок не перескоромовиш, не перевискоромовиш. |
[К]+[Р] [Б]+[Р] |
Краля Клара кроля прала, А кролицю в бриля вбрала, А братикам-кроленятам Прикріпила криленята. |
[Р]+[Т] |
Тротуарами тритони Тягнуть тістечок три тонни. За тритонами пітони Тягнуть ще чотири тонни. А на тістечка кроти Вже роззявили роти. |
[М]+[Л] та ін. |
Ліз Мартин через тин, За яким великий млин. Вдома всім сказав Мартин, Що не меле зараз млин, Бо втомився дуже він. |
[П]+[Р] |
Прийшов Прокіп, налляв окріп. Іде Гаврило – ще не зварилось, Прийшов Денис – налляв сім мис, Прийшов Тарас – з’їв все нараз. |
[К]+[Р]+[П] |
Купив кріль пилку, Поклав на узгірку. Поки пилку шукав, Комар пилку украв. |
Діалог |
- Де, вороно-каркароно, ти була? Що, вороно-каркароно, принесла? Покружляла, покружляла я вгорі, Горобців порозганяла у дворі. Стріла півня, розбишаку-пісняра, І чкурнула, дременула із двора. |
Діалог |
Семен сказав своїм синам: – Сини, складіть скирту сіна. Сини склали скирту сіна. Семен сказав своїм синам: – Спасибі. |
Робота зі скоромовками важка, хоча й цікава. Але вона завжди корисна, оскільки в ході її активно тренуються органи мовлення. Скоромовки налагоджують ритмічність дихання. Крім того, правильній постановці дихання й розвитку артикуляції допомагають і чистомовки.
Серед ефективних засобів розвитку звукової культури чинне місце належить чистомовкам. З їх допомогою вдається налагодити промовляння дітьми певного звуку чи звукосполучення. Головне, спонукати дитину чітко їх артикулювати.
До цього виду діяльності можна переходити лише тоді, коли у дитини вільно виходить правильне вимовляння окремого звуку, представленого у вправі. Діти люблять жартівливі віршики, чистомовки з повтореннями окремих складів:
А-а-а-котика нема Е-е-е — де наш котик, де?
У-у-у — мишку з'їв малу.
І-і-і — він,спить на печі.
И-и-и — має гарні сни.
О-о-о — не будіть його. І-і-і — тихо, мишки всі
Щоб наш ротик працював,
Звуки гарно промовляв, Чистомовки будем вчити,
Щоб швидко й чітко говорити.
Язик угору — ша, ша, ша; Наша Маша в ліс пішла. Язик донизу — са, са, са; Укусила ніс оса.
Жа, жа, жа — ми побачили вужа.
Жу, жу, жу — по галявині ходжу.
Жи, жи, жи — мені допоможи. Жі, жі, жі — гострі ножі.
Ра, ра, ра — висока гора.
Ру, ру, ру — хліб я беру.
Ар, ар, ар — загудів комар.
Ор, ор, ор— росте мухомор.
Ас-ас-ас- дує вітерець на нас.
Іс-іс-іс – йду через ліс.
Лі-лі-лі- живе білка у дуплі.
Лю-лю-лю- дуже друзів я люблю. Ра-ра-ра - ми весела дітвора.
Через поле і лісок-ок-ок-ок-ок, Йшов маленький їжачок-ок-ок-ок-ок. Спинку спритно вигинав-ав-ав-ав-ав, Гострі голки наставляв-ав-ав-ав-ав. На галявинці грибки-ки-ки-ки-ки
Позбирав він залюбки-ки-ки-ки-ки, Покотився по землі-лі-лі-лі-лі, Відпочив він на гіллі-лі-лі-лі-лі.
Потім встав та потягнувся-увся-увся-увся-увся, Та й додому повернувся-увся-увся-увся-увся. Звеселились їжачата-ата-ата-ата-ата І зустріли радо тата-ата-ата-ата-ата.
А ще можна читати чистомовки і добавляти потрібні слова.
Жа-жа-жа – ми побачили ...
Жу-жу-жу – по галявині ...
Жі-жі-жі – дуже гострі ... Жи-жи-жи – мені ...
Зу-зу-зу – погодуй ... За-за-за – йди додому ...
Ла-ла-ла – молоко ...
Ло-ло-ло – ідемо в ...
Лу-лу-лу – купили ми ...
Ли-ли-ли – липку ... Лі-лі-лі – рученьки ...
Ма-ма-ма – молока ...
Мо-мо-мо – зараз ... Му-му-му – ідемо ...
Ти-ти-ти – висока ...
Ті-ті-ті – вогонь у ...
Та-та-та – сильні руки в ...
То-то-то – принеси ... От-от-от – прилетів ...
Рі-рі-рі – на деревах ... .
Ір-ір-ір – горобців повен ... .
Ар-ар-ар – відкриваєм ... . Рік-рік-рік – незабаром Новий ... .
Ець-ець-ець – подув сильний ... .
Аї-аї-аї – облітає листя в ... .
Го-го-го – ми збираємо ... . Ас-ас-ас – принесемо його в ... .
Корисні посилання:
https://dinadefectologlogopedblogpostcom.blogspot.com/ https://korekshiunuupedagogblogpostcom.blogspot.com/ https://logopedirpin.blogspot.com/
https://www.facebook.com/groups/1544739658896546/ https://www.facebook.com/groups/1251894954851732/ https://www.facebook.com/groups/360915324282190/
https://learning.ua/mova/doshkilniata/utvoriuiemo-chystomovky - чистомовки http://abetka.ukrlife.org/skoro_voznyuk.htm -скоромовки
Матеріал підготували : Ірина Тимошенко, корекційний педагог
Діна Тимошенко-Ушакова, вчитель-логопед