Поради батькам
«Як вирішувати мовленнєві логічні задачі»
Підготувала вчитель-логопед Тамара Науменко
Мовленнєві логічні задачі — це розповіді-загадки про природу, відповіді на які дитина може дати лише тоді, коли чітко усвідомлює закономірності та причинно-наслідкові зв'язки між явищами та об'єктами в природі. Тому перед їх використанням батькам потрібно обов'язково проводити відповідну роботу. Проблемні запитання спонукають малюків до пізнання, розвивають логічне мислення, активізують мовлення: у дітей виникає бажання висловлюватися. На перших етапах розв'язанню мовленнєвих задач потрібно пояснити дітям завдання. Надалі аби активізувати розумову діяльність дітей, пропонувати їм самостійно складати мовленнєві задачі.
Ось невелика добірка літературних розповідей евристичного характеру, що завершуються проблемними запитаннями.
Про що розповів їжачок
Кожний по-своєму готується до зими. Стрибає білка-непосида. Збирає горіхи, жолуді, розкладає їх по дуплах, у щілинах дерев, а якщо знайде на землі грибок, зірве його та повісить сушити на дереві — взимку їй це дуже знадобиться. Цілий день працює білка та все поглядає на сусіда-їжака, який до осені ледачим, неповоротким став, мало бігає лісом, не ловить мишей, залізе в сухе листя й дрімає. «Чому ти, їжачку, зовсім розлінувався? — запитує білка, — Чому до зими не готуєшся, їжу не запасаєш? Узимку їсти нічого буде». Засміявся їжачок та щось тихо сказав білці, так тихо, що я не почула. Що їжак сказав білці? Чому засміявся, почувши її запитання?
Книжка про осінь
Мама купила Сашкові нову книжку. Там було три картинки. На першій — дерева стояли з жовтим листям. Такі самі листочки вкривали землю. Світило сонце, і дерева здавалися золотими. Весела була картинка. На другій картинці листя на деревах було менше, небо затягнули хмари, ішов дощ. Сумна була картинка. А на третій картинці дерева стояли зовсім голі, лише дуб не скинув свого листя. Опалого листя багато на доріжках, під деревами. У повітрі кружляє та повільно падає перший сніг. «Як називається перша картинка?» — запитав Сашко маму. «Осінь», — прочитала мама. «А ця?» — показав Сашко на другу картинку. «Осінь», — знову прочитала мама. «А ця?» — запитав Сашко про третю картинку. «Осінь», — знову прочитала мама.
Чому про осінь намальовано три різні картинки? Як розкласти їх по порядку: що раніше, що потім?
Перші квіти
На лісових галявинах зацвітають перші весняні квіти. Вони такі ніжні, на довгих тоненьких ніжках — блакитні шапочки пробиваються з-під снігу.
Чи знаєте ви, як вони називаються? А якого кольору інші весняні квіти? Як вони пахнуть? Чи бачили ви на них комах? Як потрібно оберігати ранні квіти? Чому перші весняні квіти з'являються не в кожному лісі? На яких галявинах ви бачили такі квіти?
Ігротека
Загальновідомо, що ігри допомагають дітям упоратися з величезним потоком інформації, яка необхідна для уміння орієнтуватися у навколишньому світі. Особливу увагу я приділяю іграм, які спрямовано на розвиток зв'язного мовлення, формування вмінь комунікативної діяльності у цілому та за допомогою невербальних засобів зокрема. Такі ігри розвивають кмітливість, учать дітей висловлювати будь-які, навіть найнесподіваніші, припущення, щоб знайти компромісний варіант розв'язання проблеми, як, скажімо, у грі «А що було б, коли б... ? ». Пропоную дітям поміркувати і висловити свої припущення: «А що було б, коли б зникли всі дерева на Землі?», «А що було б, коли б хижі тварини у казках стали вегетаріанцями?» тощо.
Я широко використовую у своїй роботі такі ігри, як «Що й навіщо?», «Що можна робити... (виделкою, гребінцем, піском)?». Наприклад:
«Уявіть, як ще можна використати олівець (листок, точку, грибок)! я — як указку, диригентську паличку, термометр, жезл тощо.
Разом з усвідомленням поліфункціональності предмета у дітей розвивається уява, а уява, за висловлюванням Альберта Ейнштейна, важливіша за знання, тому що знання обмежені, уява ж охоплює все на світі, стимулює прогрес, є джерелом еволюції.
Коли спостерігаю за своїми вихованцями і радію тим змінам, які помічаю в них: діти розкуті, допитливі, активні, вільно спілкуються одне з одним та з дорослими. А головне — люблять українську мову й залюбки вживають у активному мовленні образні вирази, пестливі слова, крилаті вислови, в яких багатогранно віддзеркалюється милозвучність і поетична краса рідної мови.
Лексичні та мовленнєві вправи
ЗАВДАННЯ: дібрати близькі за значенням слова (синоніми) до слів занедужала— ... (захворіла) одказує — ... (відповідає) тюпати — ... (ходити) палав — ... (горів) канючити — ... (просити) теревенити — ...(розмовляти) рипнули — ... (скрипнули) говорити — ...(промовляти) плакати — ... (ридати) приголубити — ... (пригорнути) вештатися — ... (бродити) волає — ... (кричить)
ЗАВДАННЯ: замінити вираз близьким за значенням словом
Сильна метелиця — ... (хуртовина)
Велике нещастя — ... (горе)
Сильний дощ — ... (злива)
Буря на морі — ... (шторм)
Дощ із блискавкою — ... (гроза)
Слізьми вмиватися — ... (горювати)
Стукнуло в голову— ... (пригадав)
Плутатися під ногами — ... (заважати)
Корчити дурника — ... (прикидатися)
Повісити носа — ... (розстроїтися)
ЗАВДАННЯ: завершити порівняння (метафору)
Небо синє, наче ... (море)
Повітря тепле, наче ... (парне молоко)
Сніг пухкий, наче ... (пух)
Річка блищить, наче ... (дзеркало)
Дівча гарне, наче ... (калина)
Ведмедик м'який, наче ... (подушка)
Плаття оранжеве, наче ... (апельсин)
Сік холодний, наче ... (лід)
ЗАВДАННЯ: сказати інакше
Срібні хмари — ... (сизі хмари)
Безхмарне дитинство— ... (щасливе дитинство)
Срібне волосся — ... (сиве волосся)
Волошкові очі — ... (сині очі)
Щедрий урожай — ... (багатий урожай)
Золоте серце — ... (добре серце)
Золоті руки — ... (умілі руки)
Упасти з неба — ... (несподівано з'явитися)
Язик свербить — ... (хочеться сказати)
ЗАВДАННЯ: «відгадати» слова
пухнастий, пречистий, іскристий, холодний ... (сніг)
лютий, пекучий, тріскучий ... (мороз)
морозяний, сонячний, свіжий, короткий ... (день)
чисте, блакитне, безмежне... (небо)
прозора, джерельна, чиста ... (вода)
чорна, снігова, важка, велика ... (хмара)
запашний, білий, смачний …. (хліб)
червоне, солодке, соковите ... (яблуко)
милозвучна, мелодійна, багата, рідна ... (мова)
ЗАВДАННЯ: «розфарбувати» слова:
весна— ... (зелена, блідо-голуба)
ніч — ... (чорна, фіолетова, срібна)
метелик— ... (райдужний, червоний)
дощ — ... (срібний, прозорий)
троянда — ... (червона, оксамитова)
небо — ... (синє, блакитне, насуплено-сіре)
Вправа «Творці краси»
ЗАВДАННЯ: перетворити непоширені речення на поширені Прилинула (на крилах) весна (весна-чарівниця). Махнула рукавом — і потекли (дзвінкі, жваві, веселі) струмки з-під снігу. Все прокидається від (зимового, глибокого, тривалого, міцного) сну. Паростки тягнуться до (ясного, золотого, теплого, весняного) сонця. (Весняні, веселі, кохані) Квіти підводять (тендітні) голівки. А сонце у (синьому, бездонному глибокому, безхмарному) небі сміється. І цілує (зелену, молоду, несміливу) травичку та (ніжні, духмяні, чарівні) квіти. А квіти й розцвіли, (засміялися, моргнули сонцю).