Рекомендації до проведення фенологічних спостережень.

Про матеріал
Ведення спостережень – складний процес, що ввібрав в себе знання різних природничих галузей , які мають прикладне та еколого – просвітницьке значення в житті людини. Систематичне ведення фенологічних спостережень за природою вчать дітей проводити спостереження, організовувати дослідницьку практичну діяльність, створювати проєкти. Заключним етапом спостережень має стати вивчення та аналіз народних прикмет, що надасть можливість прогнозувати погоду.
Перегляд файлу

Рекомендації до проведення фенологічних спостережень.

Вибери і опиши ділянку для проведення спостережень у природі. Це може бути схил балки, парк, узлісся, берег річки тощо. Спостереження можна вести як самостійно, так і групою по 3-6 чоловік. На ділянці спостережень вибери одне(контрольне) дерево, один чагарник, один вид рослин, зміна стану яких ти будеш описувати.

       Веди спостереження щоденно(бажано при поверненні зі школи). Помітивши зміни стану рослинності, тваринного світу, в календарі фенологічних спостережень постав дату, час і зроби запис ( наприклад: 25.10; 12.00 – з’явились перші жовті фарби на листі клена. 25.04; 10.00- бачив першу ластівку. 04.12; 7.35 – сніг уперше вкрив землю, ліг на дерева).

         У дні, коли суттєві зміни не помічені, записів не роби.

          Слідкуй не лише за життям диких , але і культурних рослин.

          Визначай дати весняного і осіннього перельоту птахів, появу і зникнення комах,жаб, початок побудови гнізд, перші весняні пісні солов’я тощо.

Опис ділянки для фенологічних спостережень

  1. Де розташована ________________.
  2. Назва дерева, за яким ведуться спостереження ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­_________________.
  3. Назва чагарника, за яким ведуться спостереження _________________.
  4. Назви трав’янистих рослин, за якими ведуться спостереження:

А) дикоростучі ____________________;

В) культурні________________________.

Підсумки спостережень у природі

за 2022- 2023 навчальний рік

  1. Поява першого жовтого листя ( на контрольному дереві) __________.
  2. Перший заморозок на грунті _______________.
  3. Повне осіннє розфарбування (контрольного дерева) ___________.
  4. Дати льотів павутини (бабиного літа _____________.
  5. Перший мороз у повітрі __________________.
  6. Перше випадання сніжинок __________________.
  7. Кінець листопаду ( у контрольного дерева) __________.
  8. Перше замерзання ставків ___________.
  9. Відліт перелітних птахів (вкажи яких) _______________.
  10.  Початок сталого снігового покриву ______________.
  11.  Схід сталого снігового покриву _________________.
  12.  Початок руху соку у берізок, кленів ____________.
  13.  Скресання криги на водоймах ________________.
  14.  Останній заморозок у повітрі ________________.
  15.  Набрякання бруньок контрольного дерева _______________.
  16.  Останній заморозок на поверхні грунту _________________.
  17. Поява перших метеликів ______________.
  18. Поява сходів контрольного виду трав’янистих рослин ____________.
  19.  Розпускання бруньок ______________.
  20.  Кущіння злаків _________________.
  21.  Масові сходи картоплі __________________.
  22.  Поява суцвіть, бутонів:

А) на контрольному дереві _________________;

Б) на контрольному чагарнику _______________-;

В) на контрольній дикоростучій трав’янистій рослині __________.

      23. Дата прильоту ластівок ______________.

      24.  Перша гроза ______________.

       25. Зацвітання:

             А) контрольного дерева __________________;
             Б) контрольного чагарника _________________;

             В) контрольного виду трав _____________________.

        26. Відцвітання яблуні (початок літа) ________________.

        27.  Початок достигання плодів, насіння:

                А) контрольного дерева _________________________;

                Б) контрольного чагарника _____________________;

                В) контрольного виду дикорослих трав _______________;

              Г) контрольного виду культурних трав’янистих рослин.

 

Чи знаєш ти прикмети ?

На дощ:

  • Посилюється аромат лісових квітів, акації, реп’ях розправляє свої гачки;
  • Зранку трава суха;
  • Конюшина складає свої листочки і схиляється, квіти кульбаби, будяка, підбілу, в’юнка закриваються;
  •  Сухі гілки з дерев у тиху погоду падають;
  • Ліс шумить без вітру;
  • Мало видно зірок;
  • Зранку парить;
  • Сонце сідає багряно;
  • Хмари похожі на вежі і скелі;
  • Червоне коло навколо повного Місяця;

На гарну погоду:

  • Листя картоплі повертається до неба;
  • Чистий захід Сонця;
  • Яскраво – голуба веселка в дощ.

Тварини завбачають погоду:

  • Павук ретельно плете павутинняя – на сиру погоду;
  • Мурашки ховаються у мурашнику – на грозу;
  • Бджоли сидять вдома – на дощ, а рано вилітають – на ясний день;
  • Коники у полі голосно цвіркочуть – на засуху;
  • Кроти вилазять з – під землі – чекай дощу;
  • Півні розспівались, а кури кудкудакають – на негоду;
  • Увечері риба бавиться, плещеться на поверхні водоймища – на гарну погоду.

Запам’ятай, що метелики дають тобі змогу орієнтуватися. Відпочиваючи, вони складають свої крильця так, щоб сонячні промені падали на них згори вниз. Як правило, кінці крилець рано – вранці спрямовані на схід, у полудень – на південь, а ввечері – на захід.

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Позакласні заходи
Додано
29 січня 2023
Переглядів
313
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку