Рекомендації педагогам про особливості використання наочності для дітей, які мають з тяжкі вади зору

Про матеріал
Рекомендаціїї для педагогів інклюзивної форми навчання, які працюють з дітьми, які мають важкі вади зору. Файл містить інформацію про можливості пристасування наочності до особливостей зорового сприйняття при різних діагнозах патології очей.
Перегляд файлу

Рекомендації педагогам про особливості використання наочності для дітей,

які мають з тяжкі вади зору

      

        Вади зору  - не перешкода для розвитку дитини, її  навчання, оволодіння життєвими компетенціями.

 Але педагог має враховувати діагноз лікаря - офтальмолога,  а також специфічні особливості  зорового сприйняття та пізнавальної діяльності таких  дітей. Це може бути сповільненість, неповнота та фрагментарність сприйняття, часом спотворення зорових образів та уявлень.  Учням з порушеннями зору притаманні порушення уваги, недостатня швидкість перемикання з одного виду діяльності на інший, порушення орієнтування в просторі, почуття рівноваги, координації рухів, як наслідок – зниження рухової активності, що в свою чергу приводять до порушення осанки, сколіозу, плоскостопості.

     Особлива категорія – це слабозорі діти ( гострота зору нижче 0,4). Сповільненість та нечіткість, вузькість сприйняття слабозорої дитини  може привести до труднощів розпізнавання предметів, їх кольору, форми та розмирів.

   При організації навчання педагог повинен  дотримуватися  загальних вимог режиму охорони зору в класі та вимог до використання наочності.

Вимоги до наочності на уроці:

  • Натуральні об'єкти, муляжі, реалістичні зображення - краща наочність. Включайте в процес пізнання тактильне сприйняття, якщо це можливо. Чим частіше буде використатися ця наочність, тим краще буде засвоєний матеріал. Одне й той же посібник варто використати багаторазово з різною метою, звертати увагу на дрібниці.
  • Демонстраційна наочність виготовляється з використанням контрастних кольорів (чорний, синій)  на  білому, жовтому тлі. Висота букв і цифр демонстраційного полотна 12 см., товщина штриха 1,5 мм.
  • Індивідуальні картки для слабозорого учня виготовляються розміром 10х15 см, запис шрифтом, що він читає легко, комп'ютерний набір - кегль 18-20.
  •  Учитель при показі повинен користуватися вказівкою, не тримати наочність у руках.
  • Використання індивідуальних підставок: учні зі збіжною  косоокістю й  короткозорі  користуються  індивідуальними  підставками для книг і наочності  - кут 45 градусів,  підставки для розбіжної косоокості – кут 20 градусів.

 

 

Ці рекомендації можуть бути використані при організації навчання дитини з важкими вадами зору:

 

Діагноз лікаря -офтальмолога

Особливості зорового

сприйняття

Рекомендації

Міопія

(короткозорість)

Погано сприймається предмет (зображення, текст) на далекій відстані, при поганому освітленні. Утруднено перевід погляду з близької відстані на далеку.

♦   Очкова корекція

♦   Наблизити предмет (текст) до очей

♦   Підсилити освітлення предмета

Афакія

(відсутність в оці

кришталика)

Неможливість сприйняття при поганому освітленні, уповільнене сприйняття.

♦   Очкова корекція

♦   Додаткова корекція для близького сприйняття

♦   Підмалювати об'єкт, обвести котурн, збільшити контраст

♦   Добре обвести предмет (зображення, текст)

♦   Збільшити час розглядання

Астигматизм

(неправильне переломлення променів)

Зображення не зберігається в одному фокусі. Перекручування цифр на папері.

♦   Очкова корекція

♦   Включити в пізнавальну діяльність обмацування предметів, інші види сприйняття

♦   Рельєфна наочність

Дегенерація жовтої плями.

 

Дегенерація сітківки.

Погано розрізняють світлі зображення на темному фоні.

 

Порушення кольорового сприйняття. Використання трафаретів для концентрації

погляду. Неможливість сприйняття об'єкта у цілому. Випадання частини зображення, звужене поле зору.

 

♦   Темні фігури на світлому фоні

♦   Збільшити час сприйняття, учити сприйняттю зображення послідовно вроздріб

♦   Оптимальний розмір ілюстрацій 9x12

♦   Аналіз ілюстрацій вроздріб

Атрофія зорових нервів.

Вузьке поле зору.

Уповільнене сприйняття. Швидка стомлюваність. Порушення кольорового сприйняття.

♦   Збільшити час сприйняття

♦   Спланувати більш однієї фізкультхвилинки і гімнастики для очей

Гіперметропія (далекозорість)

Утруднене сприйняття вдалині і на близькій відстані. Утруднене сприйняття дрібних деталей. Утруднення при читанні.

♦   Очкова корекція

♦   Обводити, виділяти дрібні деталі

♦   Збільшити відстань між рядками

♦   Збільшити час розглядання

Порушення рухових

функцій очей

(косоокість, ністагм)

Порушення цілісного сприйняття. Сповільненість сприйняття.

♦   Використовувати рельєфні зображення

♦   Збільшити час розглядання

Аномалія кольору.

Порушення відчуття кольору в різному ступені.

♦   Аналіз колірної гами

♦   Використовувати чорно-білу наочність

Катаракта

(помутніння кришталика)

Порушення цілісного сприйняття.

♦   Збільшити час розглядання

♦   Підсилити контраст

♦   Використовувати рельєфну наочність

♦   Використання лінзи.

Глаукома

(підвищення тиску

усередині ока)

Швидка стомлюваність. Звуження поля зору, випадання ділянок у полі зору. Головний біль, біль в очах.

♦   Дотримуватися режиму зорового навантаження

♦    Не допускати фізичних перевантажень, підйому вантажу, тривалого перебування в темряві чи поганому освітленні

Альбінізм

(відсутність пігменту в шкірі, волоссі, оболонках

ока)

Утруднено сприйняття при яскравому освітленні. Порушено відчуття кольору. Порушення цілісного сприйняття. Сповільненість сприйняття.

♦  Знизити яскравість освітлення при посиленні контрасту зображення

 

 

1

 

doc
Пов’язані теми
Педагогіка, Методичні рекомендації
Інкл
Додано
31 жовтня 2023
Переглядів
235
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку