Необхідно враховувати дані особливості учнів у своїй роботі, з метою зниження і нормалізації рівня шкільної тривожності, підвищення шкільної мотивації, забезпечення особистісного розвитку, поліпшення успішності, психологічного клімату в класному колективі.
Рекомендації по роботі з учнями, які мають підвищений рівень шкільної тривожності
Необхідно враховувати дані особливості учнів у своїй роботі, з метою зниження і нормалізації рівня шкільної тривожності, підвищення шкільної мотивації, забезпечення особистісного розвитку, поліпшення успішності, психологічного клімату в класному колективі.
Для цього необхідно застосовувати такі рекомендації:
1. Уникати надмірно емоційних реакцій з приводу невдач учнів, порівняння учнів один з одним, тому що це сприяє виникненню страхів, підвищення тривожності, зниження рівня шкільної мотивації, виникнення у дітей мотиву уникнення невдачі, формування заниженої самооцінки, неврозів, погіршення взаємин між учителем і учнем. Для створення у дітей ситуації успіху, краще намагатися показувати позитивну динаміку в результатах окремого учня, пояснювати причини невдач, чітко роз'яснювати систему вимог і оцінювання, вчити дітей долати труднощі, витягуючи уроки з невдач, щоб уникати їх надалі, заохочувати дітей.
2. Пам'ятати, що надмірно напружена обстановка перед контрольною, може знизити результати у дітей з високою тривожністю. Необхідно провести попередню бесіду з класом (або з конкретними дітьми) з метою обговорення способів подолання стресу, підготовки до контрольних, обговорити варіанти поведінки при отриманні поганої оцінки. Потрібно намагатися підвищити у дітей впевненість в своїх силах і знизити зайву тривожність. Залякування дітей часто призводить до протилежних результатів.
3. При роботі з невпевненими в собі і сором'язливими дітьми необхідно пам'ятати, що будь-яка відповідь біля дошки, підвищена увага, призводить таких дітей в стан стресу. Тому потрібно намагатися створювати на уроках максимально безпечну з психологічної точки зору атмосферу взаємоповаги: припиняти спроби приниження, тиску, насмішок з боку дітей, сприяти підвищенню самооцінки і впевненості в собі шляхом заохочення і підкреслення позитивних моментів в роботі. Дуже важливо налагодити довірчі відносини з такими дітьми, використовувати індивідуальні бесіди з метою корекції зайвої тривожності і страху самовираження.
4. При роботі з дітьми, що зазнають соціальний стрес, дітьми - «ізгоями», дітьми, які негативно відносяться до школи, необхідно в першу чергу налагодити контакт з ними і встановити довірчі відносини. Потрібно постаратися з'ясувати, які проблеми турбують дитину, запропонувати свою допомогу. Для поліпшення психологічного клімату в класі необхідно проводити позашкільні заходи, налагодити роботу з лідерами і бажано, використовувати їх допомогу в керівництві класом, залучати дітей групи ризику до участі в житті класу, школи, виконання доручень, сприяти саморозкриттю, самоствердженню, підвищенню авторитету дітей групи ризику серед однокласників.
5. Для роботи з дітьми, що мають проблеми в стосунках з вчителями, необхідно перш за все вислухати обидві сторони.
Дуже часто причинами взаємної неприязні є:
Для того щоб уникнути негативних наслідків, необхідно довести до учнів перелік вимог і санкцій вчителя, свого роду укласти договір, і, що дуже важливо, контролювати його виконання.
Діти будуть знати про вимоги і можливі покарання, і в разі інциденту, учитель зможе покарати учня, пославшись на цей договір. Складність полягає в тому, що необхідно бути послідовним і виконувати договір в будь-якому випадку, без поблажок.
Якщо вчитель сам зробив помилку, некоректно, несправедливо повівся, потрібно обов'язково визнати свою помилку і вибачитись.
Такий стиль поведінки сприяє підвищенню авторитету вчителя, дисциплінує класний колектив, сприятливо позначається на відносинах з учнями і їх батьками.
Тест шкільної тривожності
( за методикою Філіпса)
Психолог. Я запропоную тобі тест про те, як ти почуваєшся в школі. Відповідай відверто, пам’ятай, що тут немає добрих чи поганих відповідей, довго не думай. Відповідай на запитання тільки «так» чи «ні».
Анкета
Ключ до запитань: «+» - Так, «-» - Ні
1 – |
11 + |
21 – |
31 – |
41 + |
51 – |
2 – |
12 – |
22 + |
32 – |
42 – |
52 – |
3 – |
13 – |
23 – |
33 – |
43 + |
53 – |
4 – |
14 – |
24 + |
34 – |
44 + |
54 – |
5 – |
15 – |
25 + |
35 + |
45 – |
55 – |
6 – |
16 – |
26 – |
36 + |
46 – |
56 – |
7 – |
17 – |
27 – |
37 – |
47 – |
57 – |
8 – |
18 – |
28 – |
38 + |
48 – |
58 – |
9 – |
19 – |
29 – |
39 + |
49 – |
|
10 – |
20 + |
30 + |
40 – |
50 – |
|
Опрацювання та інтерпретування результатів
Виокремлюють запитання, відповіді на які не збігаються із ключем тесту. Наприклад, на 58 запитання дитина відповіла «Так», тоді як у ключі цьому запитанню відповідає «-», тобто відповідь «Ні». Відповіді, що не збігаються з ключем, - це прояви тривожності. Під час обробки підраховується:
понад 50% - підвищена тривожність;
понад 75% - висока тривожність;
Рівень тривожності визначається так само, як і в першому випадку. Аналізується загальний внутрішній емоційний стан учня, який багато в чому визначається наявністю тих чи інших тривожних синдромів (факторів) та їх кількістю.
Чинник |
Номер запитання |
|
2, 4, 7, 12, 16, 21, 23, 28, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58. S = 22 |
|
5, 10, 15, 20, 24, 30, 33, 36, 39, 42, 44 S = 11 |
|
1, 3, 6, 11, 17, 19, 25, 29, 32, 35, 38, 41, 43 S =13 |
|
27, 31, 34, 37, 40, 45 S = 6 |
|
2, 7, 12, 16, 21, 26 S = 6 |
|
3, 8, 13, 17, 22 S = 5 |
|
9, 14, 18, 23, 28 S = 5 |
|
2, 6, 11, 32, 35, 41, 44, 47 S = 8 |
Опрацювання результатів
Змістова характеристика кожного синдрому (чинника)