Розвивальне заняття для дітей старшого дошкільного віку
«Подорож до пісочної країни»
Мета:
Матеріал: пісочниця, в ній пісок (сухий і мокрий), лялька - Пісочна фея, пульверизатори, іграшки, магнітофон.
Хід заняття
Звучить спокійна, тиха музика. Діти разом з психологом заходять до гупи і вітаються.
Психолог: Діти, а чи ви любите казки? (Відповіді дітей). Я теж дуже люблю! А особливо ті, в яких є добрі чарівники і феї. Сьогодні я вам хочу розповісти одну казку. Десь далеко-далеко за морем-океаном, в тридев'ятому царстві, в тридесятій державі живе собі, поживає Пісочна фея. І ця фея - не проста, вона добра чарівниця, яка любить дітей і дуже хоче з вами познайомитися.
Психолог: А ви хочете потрапити в казку і познайомитися з нею?
Діти: Так!
Психолог: Але щоб потрапити в казку, нам потрібно стати в коло, взятися за руки, заплющити очі і всім разом вимовити чарівні слова.
Психолог: Я зараз скажу вам чарівні слова , а ви повторюйте за мною:
Пісочна фея нам допоможи,
В країну чарівну ти нас перенеси,
В долоніми плеснемо
Один, два, три
В пісочній країні опинилися ми!
Психолог: Ось ми й опинилися в казковій країні. Психолог бере ляльку - Пісочну фею і каже: Діти, подивіться фея дуже сумна ... Давайте я запитаю у феї, що сталося? Психолог вдає, ніби фея каже щось на вухо, при цьому міняє свій вираз обличчя: здивоване, спантеличене ...
Психолог: Фея розповіла мені, що була пісочна країна з зеленими лісами, красивими квітами, блакитними озерами і сонячними містами. Жителі цієї країни були дуже щасливі, тому-то їм ніхто нічого не забороняв. Вони могли, їсти цукерки, кататися на каруселях, бігати по калюжах, розмовляти з незвичайними тваринами, птахами і квітами, дружити з гномами, співати і танцювати. Але одного разу злий чарівник знищив все в пісочної країні. І стала пісочна країна темною і сумною.
Психолог: Діти чи готові ви допомогти феї повернути красу в її країну?
Діти. (Відповіді)
Психолог: Тоді вирушаємо разом с феєю до пісочної країни (психолог тримає ляльку на руках). Давайте міцно візьмемося за руки і вимовимо чарівні слова:
Пісочна фея нам допоможи,
В країну чарівну ти нас перенеси,
В долоніми плеснемо
Один, два, три,
В пісочної країні опинилися ми!
Психолог: А ось і пісочна країна, де живуть друзі пісочної феї. Подивіться. Як тут пусто і сумно. Один пісок. Але цей пісок не простий. Він чарівний. Він може відчувати дотики. Чути та говорити. Перш ніж ми розпочнемо працювати в пісочниці, необхідно пригадати правила поведінки з піском.
Діти. (Відповіді)
Вправа «Здрастуй, пісок!»
Діти різними способами доторкаються до піску
Психолог: Покладіть долоньки на пісок. Давайте його погладимо внутрішньою, потім тильною стороною долоні. Який пісок? ..
Діти: (сухий, м'який)
Психолог: Давайте з ним привітаємося: «Здрастуй пісок!». Послухайте ... Він з вами вітається. Ви все чуєте? .. Погано чуєте, бо йому сумно і самотньо. Він каже тихим голосом.
Психолог: А давайте його розвеселимо! Пощекочу я його спочатку однією рукою кожним пальчиком, потім інший. А тепер пощекочу двома руками. Тепер плавними рухами як змійки побігли по піску пальчиками. Ви чуєте, як він сміється? ...
Психолог: Давайте його погладимо між долонями. Візьміть в руки пісок міцно-міцно, потихеньку відпустіть. Ще раз давайте його візьмемо в руки міцно, щоб жодна піщинка не впала з кулачків. Пісочок, ми тобі допоможемо!
Психолог: Молодці дітки ось ми і розвеселили пісок!
Гра-вправа «Пісочний хованки»
Психолог: Злий чарівник заточив всіх пісочних жителів в темницю. Там їм темно, холодно, самотньо. Ми повинні допомогти вийти їм звідти. Але наших маленьких друзів охороняють слуги чарівника. Щоб вони нас не побачили, нам потрібно сховатися і сказати заклинання. Давайте з вами візьмемо, один одного за руки, закриємо очі і вимовимо чарівні слова:
Пісочна фея нам допоможи,
В темницю друзів заточили вороги,
Один, два і три,
І наших друзів ми врятуємо з біди!
Педагог пропонує дітям акуратно розкопати пісочок у всіх куточках Пісочної країни і визволити друзів з темниці за допомогою своїх долоней. Діти за допомогою пальчиків відкопують заховані в піску іграшки і називають їх.
Психолог: Я пишаюся вами! Ви так старалися! Подивіться, як світяться у них оченята, вони посміхаються вам! І ви посміхніться їм у відповідь.
Психолог: Діти, ми врятували жителів Пісочної країни, але подивіться навколо все зруйновано. Нам з вами треба все створювати спочатку. Подивіться на пісок, він який?
Діти: Сухий
Психолог: А з такого піску можна що - небудь побудувати?
Діти: НІ !!!
Психолог: Але нам потрібно пожвавити пісок. А що потрібно всьому живому (рослинам, птахам, тваринам, людям) для життя?
Діти: Вода!
Психолог: Звичайно, вода. Але нам потрібні будуть помічники, так як ми одні не впораємося. Давайте покличемо дощик, який допоможе нам все оживити, адже у дощика всі краплі – чарівні.
Вправа «Пісочний дощик».
Кожній дитині видається пульверизатор, за допомогою якого вони обприскують пісок.
Педагог: Подивіться, скільки чарівних крапель нам приготував дощик. Беріть їх і починайте поливати пісок:
Дощик, лий веселіше!
Теплих крапель не шкодуй
Для лісів, для полів
І для малюків
І для мам і для тат
Кап - кап! Кап - кап!
Психолог: Ви чудо помічники! Пісок вам дуже вдячний. Але ж злого чарівника, який зачарував пісочну країну ми так і не прогнали і не перемогли!
Вправа «Переможець злості». Звучить музика
Психолог: Давайте виліпимо з піску щільний кулю. А тепер на цій кулі намалюємо злого чарівника. А який він, чарівник?
Діти: (злий, не любить дітей, що не хороший)
Діти за прикладом дорослого роблять з мокрого піску кулю, на якій позначає заглибленнями або малює очі, ніс, рот.
Психолог: Це «куля-злюка». Тепер Зруйнуйте пісочний кулю і проженіть злого чарівника, не забуваючи про чарівні слова: «Проганяємо злість, запрошуємо радість». Діти кулачками, долонями, пальцями руйнують пісочний кулю.
Психолог: Тепер повільно вирівняні поверхню піску руками. Давайте покладемо долоньки на пісок. Ви відчуваєте, що більше немає злого чарівника? Я вас вітаю, ми впоралися із завданням. Ми перемогли злість!
Вправа «Візерунки на піску»
Психолог: Подивіться, в нашій Пісочній країні немає радості і життя. Нам треба повернути красу цьому маленького світу. Ви любите малювати?
Діти: відповіді
Психолог: Я сподіваюся, що ви добре малюєте. Я вам пропоную малювати незвичайним способом: на піску пальцями, руками. Давайте намалюємо гарні візерунки на піску. Подивіться, які візерунки на піску можна намалювати. Психолог малює візерунки (прямі і хвилясті доріжки, парканчики, драбинки). Придумайте свій візерунок чи малюнок.
Психолог: Чудово! Подивіться на візерунки своїх друзів, вам сподобалися вони?
Діти: (відповіді)
Психолог: Тепер потрібно, щоб країна стала такою ж радісною і щасливою, якою і була раніше (звучить фонограма пісні Н.Королевой «Маленька країна»). Подивіться, що розчаклувати ще. Педагог простягає дітям коробочки з рослинами (деревами, квітами); різними будівлями, спорудами; тваринами
Діти розставляють предмети на піску
Психолог: Пісочна країна ожила! Спасибі, мої маленькі чарівники! А нам пора повертатися
По закінченні роботи педагог пропонує дітям вимити руки і сісти на стільці
Рефлексія заняття:
Психолог: Діти, сьогодні ми з вами познайомилися з чарівною країною, врятували жителів Пісочній країни, оживили саму країну! Дізналися, який буває пісок. Чим відрізняється сухий пісок від вологого. Самі приготували вологий пісок. Ми з вами сьогодні зробили багато хороших вчинків. У мене радісний настрій, я рада допомогти жителям Пісочній країни. А який у вас настрій і що нового дізналися ви? (Відповіді дітей)
Ритуал «виходу» з Пісочній країни
В долоньки наші подивіться -
Мудрішими стали адже вони!
Спасибі, милий наш пісок,
Ти нам сміливішими стати допоміг!