розширювати знання педагогів шодо професійної майстерності сучасного педагога, викликати бажання дискутувати, спонукати до творчості в практичній роботі
Мета:
Хід тренінгу:
Вправа «Ланцюжок асоціацій»
Психолог: Протягом останніх років відчувається дефіцит творчої особистості, здатної відкривати нове, мислити нестандартно, опираючись на власний досвід, пропонувати оригінальні ідеї.
Усім відомо, що уява тісно пов’язана з асоціаціями, тому для початку пропоную вам взяти участь у вправі «Ланцюжок асоціацій». Привітаємося один із одним дещо незвичайним способом: потрібно назвати своє ім’я і транспорт, на якому ви могли б приїхати. Транспортний засіб повинен починатися на ту ж букву, що й ваше ім’я.
Психолог: Дякую, у вас дуже багата уява.
Вправа «Мої очікування»
Мета: з’ясувати сподівання та очікування учасників від зустрічі.
Психолог: кожен із вас прийшов на зустріч зі своїми сподіваннями. Пропоную вам закінчити речення «На сьогоднішню зустріч я прийшла для того, щоб…». Учасники відповідають на запитання по черзі.
Інформаційне повідомлення
Психолог: Творчість - це здатність дивуватися і пізнавати, вміння знаходити рішення у нестандартних ситуаціях та схильність до глибокого усвідомлення свого досвіду. Стимулом педагогічної творчості є визнання дітей і батьків, рушійною силою – любов до дітей, прагнути якомога краще їх виховати і навчити. База творчого підходу до своєї діяльності – знання методик, передового педагогічного досвіду. Творчого педагога відзначає постійний пошук оптимальних дидактичних і педагогічних рішень. Творчості можна навчитися, вона тісно пов’язана з педагогічною майстерністю.
Проблему творчості розглядали багато психологів-науковців і педагогів. Вони давали різні визначення цьому поняттю, називали ознаки, за якими можна визначити творчі здібності. Кожен науковець прагнув розширити трактування понять «творчість» і «творча особистість». Проте немає тільки одного правильного визначення «творчість».
У вузькому сенсі творчість – людська діяльність, яка породжує щось якісно нове, те, що має суспільно-історичну цінність. Не кожну людину можна назвати творчою особистістю, потрібно врахувати цінність і значущість нового результату, хоча масштаб його може бути різним.
У широкому сенсі творчість - це практична або теоретична діяльність людини, під час якої з’являються нові результати: знання, рішення, способи діяльності, матеріальні цінності. Тобто творчі здібності так чи інакше притаманні кожній нормальній людині.
Вправа «Моє бачення творчого вихователя»
Мета: Визначити якості, що характеризують креативного вихователя сучасного дошкільного закладу.
Психолог: Вправа називається «Моє бачення творчого вихователя». Ви повинні протягом п’яти хвилин до кожної літери слова «Творчість» дібрати якості, які, на вашу думку, характеризують творчого вихователя дошкільного закладу. Після виконання завдання представник групи зачитує версію розшифровки слова «Творчість».
Т- толерантний, терплячий, трудолюбивий..
В- винахідливий, відкритий, впевнений, вольовий, відвертий…
О- оригінальний, оптимістичний, організований, органічний…
Р- рішучий, розкутий, реактивний, романтичній, різний…
Ч- чутливий, чесний, чуйний, чарівний…
І- ініціативний, ірраціональний, інтелектуальний, інтелігентний…
С- самостійний, свідомий, самодостатній, сумлінний, сміливий…
Т- товариський, турботливий, тактовний…
Ь………
Вправа «Творча ідея»
Мета: Стимулювати творчу уяву і фантазію, розвиток оригінальності, швидкості та гнучкості мислення.
Завдання: Кожному індивідуально необхідно витягнути із мішечка предмет та придумати і записати, як можна звичайний предмет використати незвичайно.
Предмети: ложка, цвях, пензлик, книжка, дзеркало, ґудзик, шкарпетка, соска, окуляри, ялинкова шишка, використана ручка, ластик, каблучка, спиця, лампочка, повітряна кулька, лялька, лінійка, корзина, стрічка, календарик, мушля, кульок.
Психолог: Без педагога з неординарним мисленням сучасний дошкільний заклад не може існувати. Адже лише такі педагоги здатні виховувати творчу особистість. Високого рівня у своїй роботі педагог досягає на основі творчості й обов’язково за рахунок, сумлінності, працьовитості, готовності долати труднощі.
В.Сухомлинський наголошував: «Робота педагога – це творчість, а не буденне вштовхування в дітей знань». Від підкреслював, що справжній учитель-мастер не може жити без творчості, повторюючи одне й те саме все своє життя. Тільки творчий педагог може розвинути творчі можливості, творчі здібності дітей.
Гра «Ми гарні фантазери або малюнкова історія»
Мета: Відчути на практиці себе фантазером і створити розповідь. Розвивати оригіналість і гнучкість мислення, стимулювати творчу уяву та фантазію.
Завдання: Кожній групі учасників називаються будь-які 5 слів. А потім учасники на осліп дістають із скриньки картки і складають оповідання, використовуючи картки і надані 5 слів.
На виконання завдання відводиться 5 хвилин. Після закінчення кожна група зачитує своє оповідання.
Психолог: Кажуть, що справжня жінка може з нічого зробити три речі: салат, капелюшок та конфлікт. Ми з вами справжні жінки. І я переконана, що крім цих трьох речей можемо дещо створити. Зараз вашій уяві пропонується вправа «Ми гарні фантазери або малюнкова історія».
Учасники виконують завдання у підгрупах, а по закінченні зачитують свої розповіді.
Рухавка «В порт прибув корабель»
Мета: Підвищення уваги учасників за допомогою рухавки, створення довірливої атмосфери між учасниками тренінгу.
Психолог: А зараз ми з вами трохи відпочинемо і пограємо у цікаву гру. Я вам бути розповідати історію і показувати відповідні рухи та кожен раз добавлятиму один рух, який ви повторюєте разом зі мною.
Хід гри:
Психолог: Ось ми з вами трішки відпочили і тепер продовжуємо далі. Надіюсь вам сподобалась ця гра.
А зараз ми з вами дізнаємося, які риси притаманні творчим людям. Цим питанням займався науковець Х.Швет, який визначив такі риси:
Творчість захоплює, окриляє, допомагає почуватися успішним. Творчість — це чарівне дерево, в якого постійно з'являються нові паростки, аби дати життя ще яскравішим і соковитішим гілкам.
Творчо можна снідати, помічаючи у шматочку сиру обриси гриба, а в каші — степ, море або поле бою, особливо якщо орудувати ложкою. Творчо можна застилати ліжко, влаштовуючи у складках таємничі проходи. Творчо можна купатися, прати, спостерігати, творча людина не почувається самотньою, навіть якщо вона сама.
Уява — незамінний помічник у створенні нової реальності. Активно використовуючи уяву, спостережливість, сприймання, знання про навколишній світ, про те, як могло б бути по-іншому, вже з дитинства створюються незвичайні за кольором та сюжетом малюнки — відображення внутрішнього світу.
Експрес-повідомлення психолога
Риси творчої особистості:
Умови, що заважають виявленню творчості:
Вправа «Бліц-опитування»
Мета: Зосередження уваги учасників на основних аспектах педагогічної творчості.
Психолог: Кожна група отримує завдання, на які слід дати відповіді.
1.Що спонукає вихователя до творчості?
2.Які риси притаманні творчому педагогу?
3.Як впливає творча діяльність вихователя на творчість дітей?
4.Педагогічна творчість – це право чи обов’язок вихователя?
5.Чи можливе творче завдання педагога без постійного розвитку загальної культури особистості?
Вправа «Продовж відомий вислів»
Мета: Сприяти розвитку сміливості у висловлюваннях, дотепності, допитливості та гнучкості думки.
Психолог: Прислів'я, приказки, народні прикмети — неоціненна скарбниця народної творчості й мудрості. Є дуже багато влучних висловів, які відображають різні аспекти нашого життя. І зараз ми спробуємо долучитися до цієї скарбниці народної мудрості, виконуючи вправу «Продовж відомий вислів».
Усі учасники гри сидять колом. По колу пускається «таємнича скринька» із записаними незавершеними висловами. Кожен учасник по черзі дістає записку з висловом і намагається оригінально його завершити. Після цього ведучий озвучує попередній варіант вислову.
Приклади висловів:
(жінка молодіє).
розіб'єш).
(менше говорити).
Вправа: «Професіограма сучасного вихователя»
Мета: з'ясувати професійні та особистісні якості, притаманні сучасному вихователю дошкільного закладу.
Психолог: Я бачу, що тут зібралися творчі люди, яким до вподоби цікаві та оригінальні завдання, тому ми переходимо до наступного завдання. Виконання попередніх вправ дає нам змогу стверджувати, що розвивати свої здібності можна в будь-якому віці, незалежно від досвіду роботи і життєвих досягнень. Зараз хочеться нагадати, що основне завдання, яке ми перед собою ставили на початку роботи — це формування творчої особистості педагога. Зараз ми з вами спробуємо скласти Професіограму сучасного вихователя дошкільного закладу. Отже, наступна вправа, що пропонується вашій увазі — «Професіограма сучасного вихователя» (виконуватиметься індивідуально або підгрупами).
Сучасний вихователь дошкільного закладу має бути творчою особистістю. Уявімо собі, що творча особистість,книжка ( яку ми з вами зараз зробимо), складається з окремих сторінок. І кожна сторінка має велике значення. Зараз ми разом спробуємо створити всі можливі сторінки, з яких складається професіограма творчого вихователя сучасного дошкільного закладу. На аркушах вам необхідно зробити за допомогою різних матеріалів, які є на ваших столах колажі з рисами, які мають бути притаманними сучасному творчому вихователю дошкільного закладу. (Робота учасників.)
Психолог: після того як ви виконаєте своє завдання кожен презентує свою роботу. Після того, як всі учасники презентували свої колажі, всі вони за допомогою дироколу або стиплеру з’єднуються і утворюють книгу: «Професіограма сучасного вихователя».
Рефлексія «Продовж речення»
Мета: Підбити підсумки зустрічі, чи здійснилися сподівання.
Психолог: Ось і підійшов до кінця наш тренінг. Я пропоную вам продовжити такі речення:
- мені було легко…..
- мені було важко….
Вправа «П'ять добрих слів»
Мета: Створити позитивну атмосферу групової взаємодії.
Психолог: Кожен із учасників повинен обвести свою руку на аркуші паперу і на малюнку долоні написати власне ім'я. Потім необхідно передати аркуш сусідові праворуч, який на одному пальчику має записати побажання власнику малюнка. Далі аркуш передається іншому учаснику, доки не буде записано п'ять побажань. Аркуш повертається до свого власника.