Стаття "РОЗВИТОК ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ УЧНІВ У ПОЛІКУЛЬТУРНОМУ СЕРЕДОВИЩІ"

Про матеріал
Обдарованість - явище багатогранне і складне. Україна – молода поліетнічна держава, яка прагне до інтеграції в світове та європейське співтовариство. Тому ми потребуємо дійсно талановитої молоді, яка буде в майбутньому розбудовувати нашу державу. Для цього кожен педагог повинен працювати потужно з кожною дитиною, адже всі діти мають таланти, їх треба помітити і розвинути.
Перегляд файлу

РОЗВИТОК ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ УЧНІВ У  ПОЛІКУЛЬТУРНОМУ СЕРЕДОВИЩІ

Василишина Г. В.

Комунальний заклад Сумська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів № 18,

м. Суми, Сумської області

 

                                                                                               Генії не падають з неба,

                                                                                   вони повинні мати можливість

                                                                                                         отримати освіту й

                                                                                            мати умови для розвитку.

                                                                                                                        А. Бебель 

                                                                                                                                      

Україна – молода поліетнічна держава, яка прагне до інтеграції в світове та європейське співтовариство. В основу концепції державної етнополітики в Україні покладено принцип рівності прав і свобод громадян незалежно від їхнього національного (етнічного) походження, раси, віросповідання, мови. Сьогодні культурне, релігійне й мовне розмаїття українського суспільства усвідомлюється невід’ємним чинником у процесі державотворення. Тому постає необхідність цілеспрямовано готувати підростаюче покоління до життя в культурно гетерогенному й мінливому світі. Важливу роль у вирішенні цього завдання належить полікультурному вихованню учнів у школі як одній із наймасовіших соціальних інституцій сучасності.

Полікультурне виховання, яке спрямовується на збереження усього розмаїття культурних цінностей та характеризує співіснування багатьох культур, жодна з яких не є домінуючою, може розглядатися як процес цілеспрямованої соціалізації молоді, що передбачає оволодіння системою наукових і загальнонаукових здібностей, комунікативних і емпатійних умінь, які дозволяють школяреві здійснювати соціокультурну взаємодію і виявляти розуміння інших культур, а також толерантність стосовно інших носіїв. Відтак, актуалізація обдарованості особистості школярів реалізується у контексті полікультурного виховання. Важливим є формування людини, яка знає свою культуру і відчуває гордість за належність до неї, володіє високим етнокультурним статусом. Незнання своєї культури викликає почуття неповноцінності, незручності за належність до даної культури, етносу, відмову ідентифікуватися з ним.

Розвиток творчих здібностей в полікультурному середовищі передбачає організацію  багатогранного навчально-виховного середовища, одним із аспектів якого постає спрямованість на вдосконалення полікультурного виховання і навчання, що, в свою чергу, передбачає занурення вихованців у  полікультурне середовище та сприяє виявленню в них певних здібностей через реалізацію принципу "талант – це сума талантів". У нашому випадку можна говорити про принцип "талант – це сума культур", який сприяє процесу соціалізації у контексті міжетнічних взаємодій.

Обдаровані діти – майбутній цвіт нації, інтелектуальна еліта, гордість і честь України, її світовий авторитет, а тому перед кожним педагогічним колективом стоїть завдання спрямоване на забезпечення формування інтелектуального потенціалу нації шляхом створення оптимальних умов для всебічно обдарованої молоді.

Актуальними завданнями сучасної школи є пошук оптимальних шляхів посилення мотивації учнів щодо навчання, підвищення їх розумової активності, спонукання до творчості, виховання школяра як життєво й соціальне компетентної особистості, здатної здійснювати самостійний вибір і приймати відповідальні рішення в різноманітних життєвих ситуаціях, вироблення вмінь практичного і творчого застосування здобутих знань.

Обдарованість — це не лише своєрідне поєднання здібностей людини, а й своєрідний сплав її особистісних якостей. Розвиток і виховання обдарованих дітей вирішує проблему формування творчого потенціалу суспільства. Виховати з обдарованої дитини особистість, адаптовану до складностей сучасного життя, досить важко. У розвитку творчих можливостей учнів велике значення має випереджальний характер навчання й виховання.

Одним з найважливіших чинників розвитку обдарованості учнів є особистість педагога. Учитель творчий, який сам прагне до досягнення високих результатів,є тим прикладом, що допомагає учневі цілком свідомо, з урахуванням своїх здібностей здійснити розвиток талантів. Вміння педагога методично правильно організувати цей процес згодом дасть учням змогу досягти високих результатів.

В основу роботи з обдарованими дітьми в полікультурному середовищі покладено принципи: 

  • єдність, що передбачає спільність мети і завдань кожного з ступенів, наступність і взаємозв’язок між ними, надання усім дітям однакових стартових умов;
  • орієнтація на вищі кінцеві результати; 
  • безперервна передача знань( навчатися й навчати інших необхідно стільки, скільки потребує досконале володіння темою); 
  • співпраця й товариська взаємодопомога; 
  • різноманітність завдань;
  • навчання за здібностями.

Удосконалити навчально-виховний процес з обдарованими дітьми, дати їм ґрунтовні, міцні знання, озброїти їх практичним розумінням основ наук допомагає, насамперед, періодичність проведення олімпіад, конкурсів-захистів науково-дослідницьких робіт, КВК, турнірів, конкурсів знавців, вікторин, інтелектуальних аукціонів, змагань, ігрових тренінгів, інтелектуальних марафонів.

У роботі з обдарованими дітьми вчителі школи використовують такі форми навчання: індивідуальні, фронтальні, групові. Фронтальні заняття – дискусії, семінари, організаційно-діяльнісні ігри, рольові ігри. Групові заняття – парні, постійні групи із зміною функцій їх учасників, груповий поділ класу з однаковим завданням, з різним завданням. Із загальним звітом кожної групи перед усім класом. Особливою популярністю серед обдарованих дітей користуються дискусійні форми (симпозіуми, дебати, "круглі столи”, невеликі сесії, ділові бесіди типу інтерв’ю).

Обдарованість - явище багатогранне і складне. Описати всі можливі шляхи його виявлення і розвитку не легко. Розповсюджена думка, що творчі здібності властиві будь-якій дитині, треба лише зуміти розкрити їх і розвинути. Це, безумовно, так. Таланти існують від великих і яскравих до скромних і малопомітних. І задача вчителя в роботі з обдарованими дітьми полягає в тому, що в конкретних умовах масової школи за допомогою конкретних матеріалів: програм, прийомів, методик навчання виявляти елементи інтелектуальної, академічної і творчості обдарованості в шкільному навчальному процесі в повсякденній педагогічній діяльності. Педагогічний колектив усвідомлено працює над створенням освітнього простору школи як сукупності умов для розвитку особистості. Враховуючи сучасні тенденції, поступово здійснюється перехід до нової педагогічної установки - від ідеї розвитку до ідеї саморозвитку, самоактуалізації всіх учасників освітнього процесу в школі.

 

                                              Література

  1. Библер В. С. Школа диалога культур: основы программы / В. С. Библер. – Кемерово: Алеф, 1992. – 93 с.
  2. Брандес В. М. Проблеми дитячої обдарованості в контексті нейрофiзiологiчних поглядiв (концепцiя функцiональної асиметрiї мозку людини) В. М. Брандес, О. В. Вознюк // Вісник Житомирського педагогічного університету. – 2000. – № 4. – С. 35–40.
  3. Квасниця  І. Полікультурне виховання майбутнього громадянина як складова

національного. - // Початкова школа. - 2009. - №4. – С. 10 – 14.

  1. Компанієць В.О. Сутність і особливості сучасного полікультурного виховання / Компанієць В.О. // Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді: Зб. наук. праць. – Київ – Житомир: Вид-во ЖДУ, 2004. – Вип.6. – Кн.1. – С.62-67.
  2. Нафанець О. Роль полікультурної освіти старшокласників у становленні толерантної особистості / О. Нафанець //Рідна школа. – 2010. – № 4. – С. 49–52.
  3. Перотті А. Виступ на захист полікультурності / А. Перотті. – Париж: Видавництво Ради Європи, 1994. – 127 с.
  4. Рубан С. Розвиток творчих здібностей учня. - // Директор школи. Шкільний світ. - 2010. - № 37. – С. 22-25
  5. Солодка А. К. Полікультурне виховання старшокласників у процесі вивчення гуманітарних предметів : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.07 ''Теорія і методика виховання'' / А. К. Солодка. – Київ,

2005. – 15 с.

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
1 травня 2019
Переглядів
705
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку