Рекорди у Всесвіті й на Землі

Про матеріал

Рекорди у Всесвіті й на Землі

Всесвіт

  • Найяскравіші зірки: Сиріус, Канопус, Альфа Центав-ра, Толиман, Арктур, Вега, Капела, Ригель, Порціон, Ахернар, Акрукс, Альтаїр, Бетельгейзе

Земля

  • Великі винаходи китайців
Перегляд файлу

Рекорди у Всесвіті й на Землі

Всесвіт

  • Найяскравіші зірки: Сиріус, Канопус, Альфа Центав-ра, Толиман, Арктур, Вега, Капела, Ригель, Порціон, Ахернар, Акрукс, Альтаїр, Бетельгейзе.
  • Найбільше сузір’я: Гідра, назване на ім’я міфічного чудовиська. Воно складається з 68 зірок, видимих неозброєним оком, і займає близько 3 % площі зо-ряного неба.
  • Мю Цефея: найбільша зірка, у 2 400 разів більша за Сонце.
  • Галактика М31: найвіддаленіший з об’єктів, який легко спостерігати неозброєним оком на відстані 2,5 млн світлових років.
  • Галактика М33: на відстані 2,6 млн світлових ро-ків.
  • Сиріус: найяскравіша зірка на небі, відстань 8,6 млн світлових років.
  • Велика Магелланова Хмара: друга за наближенням галактика, відстань — 169 000 світлових років.
  • Ета Кіля: найважча зірка, важча за Сонце у 200 ра-зів.
  • Південний Хрест: найменше сузір’я.
  • Проксима Центавра: найближча до нас зірка, від-стань 4,2 світлових років.
  • Альфа Центавра: друга за наближеністю до нас
  • найближча з видимих неозброєним оком зірка від-стань — 4,4 світлових років.
  • Карликова галактика Стрільця: найближча галактика, відстань 50 000 світлових років.
  • Найбільші з видимих зірок порівняно із Сонцем: — Мю Цефея — у 2 400 разів — Фау Цефея В — в 1 600 разів — Антарес — в 1 000 разів — Бетельгейзе — у 800 разів — Рас-Альгеті — в 600 разів
  • Найменші зірки: «білий карлик» діаметром 10 000 км — чайна ложка речовини, з якої він скла-дається, важить цілих 5 тонн.
  • Нейтронна зірка діаметром 25 км: чайна ложка речовини важить 1 млрд тонн.
  • Найбільш стислі об’єкти у Вселеної «чорні діри»:виникають у результаті вибухів наднових зірок. Одна з подвійної зірки в сузір’ї Лебедя X1 безсумнівно є «чорною дірою».

Земля

Великі винаходи китайців

  • Магнітний компас: IV ст. до н. е. (у Європі відомий XI ст.)
  • Папір: II ст. до н. е. (у Європі в перші виготовлена XII ст.)
  • Корабельне кермо: I ст. н. е. (запозичене європей-цями в 1180 р.)

 

  • Висячий міст: I ст. н. е. (уперше побудований у США у 1801 р.)
  • Котушка для волосіні: III ст. (у Європі відома XVII ст.)
  • Парасолька: IV ст. (у Європі відомий з XVIII ст.)
  • Сірники: VI ст. (у Європі виготовлялися з XIX ст.)
  • Друкарство: VIII ст. (у Європі розпочали друкувати XIV ст.)
  • Гральні карти: IX ст. (у Європі відомі з XIII ст.)
  • Паперові гроші: IX ст. (виготовлені у Швеції 1661 р.)
  • Порох: IX ст. (у Європі відомий з XIII ст.)
  • Ракета: XII ст. (у Європі виготовили в XIV ст.)
  • Перші у світі механічні годинники в 725 р. змайстрував буддійський чернець І Син. У них використовувалося водяне колесо. Воно поверталося в міру того, як одна із чаш, припасованих до його лопат, наповнювалася водою. Але ці годинники досить швидко вийшли з ладу. У 1092 р. китайський майстер Си Сун побудував годинники, схожі на попередні, висотою 12 м. Вони пропрацювали 50 років.

Перший фотоапарат

  • Найбільш рання з фотографій, що дійшли до нас, була зроблена в 1827 р. французом Ньєпсом.
  • Найперша із успішних фотографій була зроблена в 1837 р. Дагером. Їх робили на мідних пластинках і закріплювали розчином звичайної солі.
  • Вільм Тальбо в 1835 р. виготовив перший знімок негативно-позитивним способом.
  • Француз Баярд придумав спосіб перенесення позитивного зображення на папір — 1839 р.
  • Перша фотографія була зроблена в 1861 р. шотланд-ським фізиком Д. Максвеллом.
  • У 1888 р. американець Д. Істмен винайшов фото-камеру «Кодак». Він же придумав фотоплівку, яку можна було заряджати в спеціальні касети.
  • У 1891 р. американський винахідник Т. Едісон створив апарат, який назвав «кінетоскоп».
  • У 1895 р. два брати — французи Луї та Огюст Люм’єр продемонстрували публіці кілька коротких фільмів.
  • Найшвидша камера, здатна зафіксувати найбільш стрімкий рух, — це електронно-оптичний перетворю-вач «Імакон». За одну секунду «Імакон» спроможний зробити мільярд знімків!

Електричні засоби зв’язку

  • У 1838 р. С. Морзе розробив телеграфний код —абетку Морзе.
  • У 1878 р. американський винахідник А. Белл перший у світі зателефонував своєму асистентові й сказав: «Уотсоне, зайдіть, ви мені потрібні».
  • У 1877 р. Т. Едісон винайшов фонограф — перший прилад для запису звуку.
  • У 1901 р. італійський винахідник Г. Марконі наді-слав сигнал — три крапки, що позначають в абетці Морзе латинську букву «S»,— за 3 520 км, через весь Атлантичний океан.
  • У 1926 р. шотландський винахідник Д. Логі Бер першим продемонстрував телевізійний апарат.

«Залізні коні» залізниць

  • У 1804 р. англійським інженером Р. Тревитиком був продемонстрований перший чотириколісний локомотив, він проїхав порожнім зі швидкістю 8 км/год.
  • У 1829 р. був створений паровоз Джорджом і Ро-бертом Стефенсонами — «Ракета», він рухався зі швидкістю 46,7 км/год.
  • Нійбільш великим, важким і потужним паровозом в історії був «Великий хлопчик», побудований в 1941 р. у США, довжиною в 40 м він важив понад 600 т і легко тягнув потяг загальною вагою в 3600 т по горах. «Великому хлопчикові» було потрібно до 22 т вугілля в годину, рухаючись на повній швидко-сті, він витрачав 50 т води.
  • Світовий рекорд швидкості серед паровозів був установлений 3 липня 1938 р. Рекордсменом став локомотив з обтічним корпусом — «Меллард». На дистанції близько 400 км він розвивав швидкість до 201,16 км/год.
  • У 1987 р. у Японії під час випробувального заїзду, поїзд на магнітній подушці розвинув швидкість 400 км/год.
  • Французький швидкісний поїзд (TGV) є найшвидшим у світі залізничним засобом пересування — у 1990 р.розвинув швидкість 515 км/год. Поїздом керує ЕОМ, комп’ютер регулює роботу гальм, кондиціонерів повітря.

Велетні морських трас

  • Нафтові танкери — найбільші транспортні засоби у світі. Рекордсменом серед них є танкер «Вікінг Єго-ви». Його довжина становить близько півкілометра, на його палубі можна розмістити чотири великих футбольних поля.
  • Найбільшим було п’ятищоглове вітрильне судно «Франс» — довжина його сталевого корпуса ста-новила 127 м. Після спуску на воду в 1911 р. він проплавав 11 років.
  • Найбільший океанський лайнер: «Гранд Принцеса»,може перевозити до 2 600 пасажирів.
  • Найбільший підводний човен: російська субмарина «Тайфун», вона оснащена балістичними ракетами.

Від першого велосипеда

  • У 1817 р. барон фон Дрез уперше приїхав на своєму винаході — двоколісному сидячому самокаті, на-званим ним дрезиною.
  • У Парижі в 1861 р. батько й син Мишо створили велосипед, прилаштувавши педалі до переднього колеса, який прозвали «костотрясом».
  • У 1870 р. англійський винахідник Д. Старлі винай-шов велосипед, переднє колесо якого мало діаметр 1,5 м і було більше від заднього, за що його прозвали «пенні-фартинг».
  • У 1885 р. англійський винахідник Д. Старлі у свого «ровера» через ланцюгову передачу з’єднав педалі із заднім колесом.
  • У 1888 р. Джон Бойд Данлоп з Белфаста запропо-нував використати шини, накачані повітрям.
  • Рекордна швидкість: 105 км/год належить так зва-ному «лежачому» велосипеду обтічної форми, на якому велосипедист обертає педалі, перебуваючи в положенні лежачи.
  • Перший в історії успішний політ на апараті, керо-ваному мускульною силою людини, був проведений 12 червня 1979 р. американським велосипедистом Б. Аллеом. Його аероплан «Легкий Альбатрос» з роз-махом крил в 29 м, що важив усього 25 кг, за 2 години 49 хв перетнув протоку Ла-Манш.

До першого автомобіля

  • Паровий візок Кюньо, створений у 1769 р. могли везти чотири чоловіки зі швидкістю 5 м/год.
  • У 1885 р. німецький інженер Карл Бенц побудував триколісний екіпаж з бензиновим мотором.
  • В автівці Бенца, побудованій у 1885 р., мотор зна-ходився під сидінням.
  • У 1886 р. німецький винахідник Г. Даймлер побудував мотоцикл із бензиновим двигуном.
  • У 1890 р. французькі майстри Р. Паньяр й Е. Левассор поставили на свою машину мотор Даймлера.
  • У 1895 р. на французький «Пежо» уперше були встановлені гумові шини.
  • У 1898 р. на першому «Рено» на зміну ланцюговій передачі прийшов кардановий вал.

Найшвидші автомобілі

  • Перший світовий рекорд швидкості був установлений біля містечка Ашер під Парижем в 1898 р., через 13 років після винаходу автомобіля.
  • Перший рекордсмен з електродвигуном «Жанто» був виготовлений у березні 1899 р. графом Гастоном де Шесселу-Лоба. Його швидкість була 93,7 км/год.
  • Грудень 1899 р. Камиль Женази став першим водієм, що перевищив швидкість в 100 км/год на електро-мобілі «Жаме-Контант».
  • У 1902 р. перший рекордсмен з паровим двигуном«Серполле» досяг швидкості 120 км/год. «Морс» — автомобіль із бензиновим двигуном — розвинув швидкість 124,1 км/год.
  • У 1927 р. швидкості в 300 км/год досяг автомобіль «Сонячний промінь», винайдений англійцем Генрі Сегрейна.
  • У 1937 р. автомобілем «Удар блискавки» був уста-новлений останній «бензиновий» рекорд — досяг швидкості 501,4 км/год.
  • У 1939 р. автомобіль «Рейлтон» першим перевищив швидкість 600 км/год.
  • У 1964 р. автомобіль «Дух Америки» з реактивним двигуном встановив новий рекорд швидкості понад 800 км/год.
  • У 1970 р. американець Гару Габелік на автомобілі «Блакитне полум’я», оснащеному реактивним дви-гуном, перевищив швидкість в 1 000 км/год.
  • У 1983 р. англійський водій Ричард Нобле роз-винув на своєму автомобілі «Траст-2» швидкість в 1019 км/год. «Траст-2» був обладнаний реактив-ним двигуном з літака-винищувача й спалював 4,5 л палива в секунду. Його тверді колеса були зроблені з алюмінію.

Подорож повітрям

  • Першим літальним апаратом були повітряні кулі,наповнені теплим повітрям. Вони були запущені 15 червня 1783 р. французами — братами Жозефом й Етьеном Монгольф’є. Їхня куля здійнялася на ви-соту 1 800 м. У кошику були три пасажири — вівця, півень, качка.
  • 21 листопада 1783 р на повітряній кулі полетіли люди — де Розьє й Д’Арланде, вони стали першими повітроплавцями.
  • У 1849 р. з пагорба був запущений планер, побудо-ваний Д. Кейли.
  • У 1857 р. Фелікс дю Тампль побудував літак із двигуном, дію якого було засновано на принципі годинникового механізму.
  • У 1884 р. російський винахідник А. Можайський побудував важкий літак з паровим двигуном.
  • У 1890 р. французький інженер К. Адер на своєму аеро­ плані з паровим двигуном «Еоле» пролетів 50 м. Він нагадував величезного кажана й був некерований.
  • У 1891 р. німець Лилиенталь зробив безліч керованих польотів на планерах.
  • Американець С. Ланглі в 1903 р. побудував аероплан з бензиновим двигуном.Німець Карл Ятхо був одним з перших авіаторів усвіті. Він літав на некерованому аероплані, що на-гадує повітряного змія на висоті 60 м.
  • Історичний політ аероплана «Флаер-1» братів Райт відбувся в піщаних дюнах біля Кити-Хаук (США). Їхній літак, що пілотував Орвилл, протримався в повітрі 12 с і пролетів усього 36 м. Це був перший усвіті керований повітряний політ на апараті із двигуном.

Перші вертольоти

 У 500 р. н.е. китайці винайшли «літаючу дзиґу».

 Над створенням літального апарата, подібного до вертольота, працював Леонардо да Вінчі, великий італійський художник, учений й інженер епохи Відро-дження. Він назвав свій літальний апарат гелікоптер, від грецьких слів «гвинт» й «крило».

 У 1784 р. у Франції була продемонстрована модель вертольота конструктора Б’єнвеню, що фактично була вдосконаленою китайською «дзиґою».

 У 1909 р. Ігор Сикорський побудував вертоліт.

 У 1923 р. автожир, створений іспанцем Хуаном де ла Сьерва, став попередником сучасних вертольотів.

 У 1928 р. Сьєрва на своєму автожирі пролетів Ла-Манш.

 У 1936 р. першим вертольотом, що відповідає всім вимогам, став «Фокке-Анхеліс» Fa-61, сконструйо-ваний Генріхом Фоці.

 У 1939 р. вертоліт VS-300, сконструйований Іго-рем Сикорським, став прообразом всіх наступних моделей гвинтокрилих машин. Він запропонував використати два несучих гвинти, які оберталися б у різних напрямках.

 У 1941 р. вертоліт провів у повітрі 1 годину й побив рекорд тривалості польоту.

Найшвидший реактивний літак

 Першим літальним апаратом, швидкість якого 1 126 км/год перевищувала швидкість звуку, став аероплан Х-1, або «Чарівна Гленніс», оснащений реактивним двигуном.

 3 жовтня 1967 р. американський льотчик Вільям Найт пролетів на літаку Х-15 з ракетним двигуном зі швидкістю 7 274 км/год.

 Літак Х-15 може літати вище за реактивних літаків у шарах тропосфери. 22 серпня 1963 р. він досяг висоти 107 960 м.

 Найбільш швидкісним літальним апаратом з реак-тивним двигуном є американський розвідувальний літак «Локхід» SR-71, або «Чорний дрізд», з макси-мальною швидкістю польоту 3 911 км/год.

 1 вересня 1974 р. літак зробив найшвидший в історії переліт через Атлантичний океан від Нью-Йорка до Лондона за 1 годину 55 хв.

 У 1990 р. США замінив «Чорний дрізд» на більш швидкий літак — «Аврору», що може літати на висоті 30 км зі швидкістю 7 000 км/год.

Література

1. Энциклопедический словарь юного астронома — М., 1989.

2. Энциклопедический словарь юного физика.— М., 1989.

3. Энциклопедический словарь юного техника.— М., 1989.

4. Детская энциклопедия «Хочу все знать».— М., 2000.

5. Ресурси Інтернет.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, Матеріали до уроків
Додано
14 серпня 2018
Переглядів
932
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку