Стаття "Рефлексія на уроці — це спільна діяльність учнів і вчителя"

Про матеріал

Рефлексія на уроці — це спільна діяльність учнів і вчителя

Один із принципів розвиваючого навчання — принцип активності та свідомості. Учень може бути активним, якщо усвідомлює мету навчання, його необхідність, якщо кожна його дія є усвідомленою та зрозумілою.

Перегляд файлу

Рефлексія на уроці — це спільна діяльність учнів і вчителя

Один із принципів розвиваючого навчання — принцип активності та свідомості. Учень може бути активним, якщо усвідомлює мету навчання, його необхідність, якщо кожна його дія є усвідомленою та зрозумілою.

Обов’язковою умовою створення розвиваючого середови-ща на уроці є етап рефлексії. Слово рефлексія походить від латинського reflexio — звернення назад. Словник іноземних слів визначає рефлексію як роздум про свій внутрішній стан, самопізнання. Тлумачний словник російської мови трактує рефлексію як самоаналіз. У су-часній педагогіці під рефлексією розуміють самоаналіз діяльності та її результатів.

Рефлексія може здійснюватися не лише наприкінці уроку, як це прийнято вважати, але й на будь-якому його етапі. Рефлексія спрямована на усвідомлення пройденого шляху, на збирання до спільної скарбнички усвідомле-ного, обдуманого, зрозумілого кожним. Її мета не просто піти з уроку із зафіксованим результатом, а побудувати смисловий ланцюжок, порівняти способи й методи, за-стосовані іншими, із власними.

Виходячи з функцій рефлексії, пропонується така кла-сифікація:

 рефлексія настрою та емоційного стану;

 рефлексія діяльності;

 рефлексія змісту навчального матеріалу.

Для вибору того чи іншого виду рефлексії слід врахо-вувати:

а) мету заняття;

б)  зміст і складність навчального матеріалу;

в)  тип заняття;

г) способи та методи навчання;

е) вікові й психологічні особливості учнів.

Проведення рефлексії настрою та емоційного фону до-цільне на початку уроку з метою встановлення емоційного контакту з групою та наприкінці діяльності.

Ось деякі прийоми роботи, які я використовую на уро-ці.

1. Застосовую картки із зображенням осіб (учні на аркушиках замальовують свій настрій (малюють смайлики) на початку уроку та наприкінці).

2. Використовую також колірне зображення настрою, емоційно-художнє оформлення за допомогою кольо-рових смужок Люшера. На кожній парті в учнів лежать кольорові смужки, вони вибирають будь-яку з них і приклеюють її до зошита. Можна скласти колірне панно настрою учнів на початку уроку та порівняти його зі складеним наприкінці уроку. Такі колірні панно я вивішую на дошку. Відомо, якому настрою відповідає який колір:

 червоний — захоплений;

 оранжевий — радісний, теплий;

 жовтий — світлий, приємний;

 зелений — спокійний;

 синій — незадоволений, сумний;

 фіолетовий — тривожний, напружений;

 чорний — занепад, смуток.

Сучасні технології передбачають, що учень повинен не лише усвідомити зміст матеріалу, але й осмислити спо-соби та прийоми своєї роботи, уміти обрати найбільш раціональні. Що я робив? З якою метою? Чому я це роблю так? Який результат я отримав? Який варіант кращий? — ось ті питання, які ставлять собі учні, які володіють рефлексією, тобто які вміють усвідомлювати свою діяльність. Рефлексія діяльності дає можливість осмислення способів і прийомів роботи з навчальним матеріалом, пошуку найбільш раціональних. Цей вид рефлексії я застосовую на етапі перевірки домашнього завдання, захисту проектних робіт. Застосування цього виду рефлексії наприкінці уроку дає можливість оцінити активність кожного учня на різних етапах уроку, викорис-товуючи, наприклад, прийом «сходів успіху». Самооцінка активності на кожному етапі уроку:

Я все знаю, все вмію -УСПІХ.

Я нічого не знаю, не вмію

Найголовніше — допомогти учневі переосмислити свій неуспіх, знайти його причину з позиції: «неуспіх — ви-падковий, успіх — закономірний». Важливо переорієн-товувати з песимістичної оцінки подій на оптимістичну. Доцільно на етапі рефлексії ще раз пригадати й акценту-вати увагу учнів на ефективності роботи з використанням алгоритму, тобто в певній послідовності. Наприклад, на завершальних етапах вивчення теми (проблеми) учні, працюючи над проектом, отримують пам’ятки з вказів-ками або порадник, де детально описані дії.

Під час організації дискусії на уроці пропоную учням правила ведення дискусії, які допомагають розв’язувати як виховні завдання (формування комунікативної та дис-кусійної культури), так служать і вербальним матеріалом для учнів на етапі рефлексії.

Правила ведення дискусії

 Я критикую ідеї, а не людей.

 Моя мета не в тому, щоб перемогти, а в тому, щоб дійти якнайкращого рішення.

 Я вислухаю міркування кожного, навіть якщо я сам не згоден.

 Я прагну осмислити й зрозуміти обидва погляди на проблему.

 Я змінюю власну точку зору, коли факти дають для цього чітку підставу.

Ефективність розв’язування поставленої навчальної задачі (проблемної ситуації) можна оформити у вигляді графічного організатора «риб’яча кістка», «граблі», «пі-сочний годинник», «кетяг».

Прийом «Графічний організатор» має певний сенс і зна-чення: учні систематизують свої знання, встановлюють зв’язки між ними, утворюючи тим самим систему знань. Включається емоційна сфера, уява.

Прийом «Що, якщо...?» передбачає включення на етапі рефлексії питань, які починаються зі слів: «Що, якщо...?» Ці питання дозволяють учням по-новому, з іншого боку,поглянути на проблему, висунути свої припущен-ня, свої гіпотези, що сприяє розвитку гіпотетичного мислення учнів.

Рефлексію вмісту навчального матеріалу я використовую для виявлення рівня усвідомлення змісту пройденого. Ефективний прийом незавершеної пропозиції, тези, підбо-ру афоризму, рефлексія досягнення мети з використанням «дерева цілей», оцінки «приросту» знань і досягнення цілей (вислови: «Я нічого не знав» — «Тепер я все знаю»). Зазвичай наприкінці уроку підбиваються його підсумки, обговорення того, про що дізналися, і того, як працювали, тобто кожен оцінює свій вклад у досягнення поставленої на початку уроку мети, свою активність, ефективність роботи класу, захопливість і корисність вибраних форм роботи. Учні по колу висловлюються одним реченням , обираючи початок фрази з екрану рефлексії на дошці:

 сьогодні я дізнався...

 було цікаво....

 було важко...

 я виконував завдання...

 я зрозумів, що...

 тепер я можу...

 я відчув, що...

 я набув...

 я навчився...

 у мене вийшло...

 я зміг...

 я спробую...

 мене здивувало...

 урок дав мені для життя...

 мені захотілося...

Для підбиття підсумків уроку можна скористатися впра-вою «Плюс — мінус — цікаво». Цю вправу можна ви-конувати як усно, так і письмово, залежно від наявності часу. Для письмового виконання пропонується заповнити таблицю з трьох граф.

Плюс «+»

Мінус «–»

Цікаво

 

 

 

 

 

 

Плюс «+» Мінус «–» Цікаво

У графу «П» — «плюс» записується все, що сподобалося на уроці, інформація та форми роботи, які викликали позитивні емоції, або на думку учня можуть бути йому корисними для досягнення певної мети.

У графу «М» — «мінус» записується все, що не сподо-балося на уроці, здалося нудним, викликало неприязнь, залишилося незрозумілим або інформація, яка, на думку учня, виявилася для нього непотрібною, даремною з точки зору розв’язування життєвих ситуацій.

У графу «Ц» — «цікаво» учні вписують усі цікаві факти, про які дізналися на уроці та що б ще хотіли дізнатися з цієї проблеми, ставлять запитання до вчителя.

Цю таблицю вигадав Едвард де Боно, доктор медичних наук, доктор філософії Кембриджського університету, фахівець у області розвитку практичних навичок у га-лузі мислення. Ця вправа дозволяє мені як вчителеві поглянути на урок очима учнів, проаналізувати його з              точки зору цінності для кожного учня. Для учнів най-більш важливими будуть графи «П» і «Ц», оскільки в них міститимуться пам’ятки про ту інформацію, яка може їм коли-небудь знадобитися.

Наприкінці уроку можна запропонувати учням анкету, яка дозволяє здійснити самоаналіз, надати якісну та кіль-кісну оцінку уроку. Деякі пункти можна варіювати, до-повнювати, це залежить від того, на які елементи уроку звертається особлива увага. Можна попросити учнів аргументувати свою відповідь.

На уроці я працював

активно / пасивно

 

 

Своєю роботою на уроці я

задоволений / не задоволений

 

 

Урок для мене здався

коротким / довгим

 

 

За урок я

не втомився / втомився

 

 

Мій настрій

стало краще / стало гірше

 

 

Матеріал уроку мені був

зрозумілим / незрозумілим

 

корисним /некорисним

 

цікавим / нудним

 

 

Домашнє завдання мені

легким / важким

здається

цікавим / нецікавим

 

 

 Відповіді підкреслити

Для оцінювання учнями активності та якості своєї роботи на уроці пропоную на полях зошита умовно позначити свої відповіді:

 «У –» — відповів на питання вчителя, але відповідь неправильна

 «У +» — відповів на питання вчителя, відповідь правильна

 «Я –» — відповів за власною ініціативою, але відпо-відь неправильна

 «Я +» — відповів за власною ініціативою, відповідь правильна

 «0» — не відповідав

Обговорюючи наприкінці уроку результати своїх спосте-режень, учні зможуть об’єктивно оцінити свою активність та якість роботи.

Прийом «чарівна лінієчка» (оцінна шкала) дозволяє учневі зробити це об’єктивно.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11  12

Важко?                              Цікаво?                               Комфортно?

Таке оцінювання:

 дозволяє будь-якому учневі побачити свої успіхи;

 має інформативний характер;

 сприяє формуванню позитивної самооцінки.

Для того, щоб закінчити урок на позитивній ноті, можна скористатися одним із варіантів вправи «Комплімент» (комплімент-похвала, комплімент діловим якостям), у якій учні оцінюють внесок кожного в урок і дякують одне одному та вчителеві за проведений урок. Такий варіант завершення уроку дає можливість задоволення потреби у визнанні особистої значущості кожного.

Концепція розвивального навчання передбачає навчан-ня школярів роботі в різних режимах (індивідуальний, груповий, колективний).

Колективна навчальна діяльність створює умови для опанування спілкуванням. Тому діяльність рефлексії, як будь-яка інша, може організовуватися в індивіду-альній і груповій формі. Щоб показати учням, як вони працювали в гурті, який рівень їхньої комунікації, аналізується не лише результат, але й процес роботи, який можна оцінити за таким алгоритмом (на дошці вивішується таблиця, спільно з учнями вона заповнюється та аналізується).

Як спілкування

— Робило її більш ефективною;

в ході роботи впли-

— гальмувало виконання завдання;

вало на виконання

— не дозволило точно виконати за-

завдання?

вдання, зіпсувало стосунки в групі

 

 

На якому рів-

— Обмін інформацією;

ні більшою мірою

— взаємодія;

здійснювалося

— взаєморозуміння;

спілкування в гру-

— були рівномірно задіяні всі рівні

пі?

 

 

 

Якого рівня кому-

— Недолік інформації;

нікативних труд-

— недолік засобів комунікації (мов-

нощів зазнавали

них зразків, текстів та ін.);

учасники групи під

— труднощі в спілкуванні

час виконання за-

 

вдання?

 

 

 

Як спілкування

— Робило її більш ефективною;

в ході роботи впли-

— гальмувало виконання завдання;

вало на виконання

— не дозволило точно виконати за-

завдання?

вдання, зіпсувало стосунки в групі

 

 

На якому рів-

— Обмін інформацією;

ні більшою мірою

— взаємодія;

здійснювалося

— взаєморозуміння;

спілкування в гру-

— були рівномірно задіяні всі рівні

пі?

 

 

 

Якого рівня кому-

— Недолік інформації;

нікативних труд-

— недолік засобів комунікації (мов-

нощів зазнавали

них зразків, текстів та ін.);

учасники групи під

— труднощі в спілкуванні

час виконання за-

 

вдання?

 

 

 

 

Рефлексія контрольно-оцінювальної діяльності під час організації колективно-навчальної діяльності в групі передбачає урахування кожного взаємоконтроля учня та взаємооцінки. Для цього використовуються оцінні карти, мета яких — навчити адекватно оцінювати себе та інших. Можна запропонувати учням зробити короткі записи — обґрунтування оцінки у вигляді похвали, схва-лення, побажання тощо.

Оцінна карта

 

 

 

 

 

я                                 сусід                           група                       клас                    учитель

План відгуку про відповідь

1. Правильність.

2. Повнота.

3. Послідовність.

4. Структура: вступ, доказ, висновок.

5. Самостійність відповіді.

6. Оригінальність.

7. Творчий підхід до відповіді.

Правильне, об’єктивне оцінювання учнів забезпечує:

 позитивна мотивація навчально-пізнавальній ді-яльності;

 активне залучення учнів до пізнавальної діяльності;

 підтримка на уроках позитивної, доброзичливої атмосфери;

 підтримка у дітей позитивної самооцінки

Все, що робиться на уроці з організації діяльності реф-лексії — не самоціль, а підготовка в свідомій внутрішній рефлексії розвитку дуже важливих якостей сучасної особистості: самостійності, заповзятливості та конку-рентоспроможності.

Самостійність. Не вчитель відповідає за учня, а учень аналізує, усвідомлює свої можливості, сам робить свій вибір, визначає міру активності та відповідальності в своїй діяльності.

Заповзятливість. Учень усвідомлює, що він може зро-бити тут і зараз, щоб стало краще. У разі помилки або невдачі не зневірюється, а оцінює ситуацію і, виходячи з нових умов, ставить перед собою нову мету й завдання та успішно розв’язує їх.

Конкурентоспроможність. Уміє робити щось краще за інших, діє в будь-яких ситуаціях ефективніше.Проте, процес рефлексії має бути багатогранним, оскільки оцінювання повинне проводитися не лише учнем, але й оточуючими. Таким чином, рефлексія на уроці — це спільна діяльність учнів і вчителя, що дозволяє удо-сконалювати навчальний процес, орієнтуючись на осо-бистість кожного учня.

Ми з вами добре знаємо, що будь-яка людина з радістю робить те, що у неї добре виходить. Але будь-яка діяльність починається з подолання труднощів. У людей рефлексій дорога від перших труднощів до перших успіхів значно коротша. У нашій професії вчителя немає межі доско-налості. Те, що ще вчора видавалося єдино можливим, сьогодні здається застарілим. З’являються нові ідеї та бажання щось змінити. І будь-який творчо працюючий учитель перебуває в постійному пошуку.

Все, що ми робимо зараз,— це не самоціль, серйозна підготовка до постійної внутрішньої рефлексії. Давайте повернемося до питань рефлексій і поставимо їх собі:

— Що я роблю?

— З якою метою?

— Які результати моєї діяльності?

— Як я цього досяг?

— Чи можна робити краще?

— Що я робитиму далі?

Поки вчитель ставить собі ці запитання — він розвиваєть-ся. Як тільки він починає задовольнятися досягнутим — припиняється його професійне зростання.

Безумовно, рефлексія є обов’язковою умовою самороз-витку вчителя.

Література

1. Кульневич С. В., Лакоценина Т. П. Анализ современного урока: Практическое пособие. — Ростов-на-Дону: Учитель, 2003.

2. Кульневич С. В., Лакоценина Т. П. Современный урок. Часть 1: Научное практическое пособие. — Ростов-на-Дону: Учи-тель, 2004.

 

3. Соколова Л. А. Компонент рефлексивной деятельности как необходимое условие развития учителя и учащихся. — Ростов-на-Дону: Учитель, 2003.

 

4. Давидов В. В., Рубцов В. В. Развитие основ мышления реф-лексии школьников в процессе учебной деятельности. — Новосибирск, 1995.

 

5. Дубовицька Т. Д. До проблеми діагностики навчальної мо-тивації // Питання психології. — 2005. — № 1.

 

 

«Фізика в школах України» № 11–12 (159–160) червень 2010 р.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Бакунец Ольга
    Дуже гарна стаття. Дякую.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Осіпчук Валентина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Фізика, Інші матеріали
Додано
14 серпня 2018
Переглядів
26727
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку