Релігія стародавніх греків

Про матеріал
Очікувані результати: Після цього уроку учні зможуть • розповідати про релігійні вірування стародавніх греків; • аналізувати язичеські релігії народів Стародавнього світу; • виступати перед аудиторією; • виявляти власне ставлення до театрального мистецтва, взявши участь у рольовій грі.
Перегляд файлу

 

   Доброго дня! Сказавши ці чарівні слова, ми побажали один одному добра.

    

Тож

 З гарним настроєм хто прийшов – махніть рукою,

Хто чує мене – кивніть головою,             

Хто бачить мене - прошу оком моргнути,

Хто найвеселіший - ви всім усміхніться.

Хто ввічливий - сусідові злегка вклоніться

 

 

                                                                                   Девіз уроку:

                                                                     «Вигадуй, пробуй, твори!

                                                                      Розум, фантазію прояви!

                                                                      Активним і уважним будь

                                                                      І про кмітливість не забудь!»

 Щоб налаштуватися на роботу проведемо     аутотренінг

Скажімо, чи можна побудувати будинок без даху, а дах без будинку? Уявіть, що ви будинок, а я дах. Отже, без вас я не можу існувати, а ви без мене. Тому ми повинні працювати разом, щоб досягти  своєї мети.

      Роботу на сьогоднішньому уроці буде регулювати світлофор, не справжній, а саморобний. Ви скажете як?  Поясню. Якщо в ході уроку ви готові до відповіді на поставлені питання, то, піднімаючи світлофор, будете повертати його зелену сторону, яка буде свідчити про вашу готовність, якщо червону сторону, то ви не готові до відповіді.

Актуалізація опорних знань, умінь і навичок

    Припливла до нас хмаринка, щоб полегшити наше знайомство з новою сторінкою грецької цивілізації. Краплинками нашої хмаринки є поняття, хронологія, географічні об’єкти. Пригадай історію, яку розповідає хмаринка. Поясніть наведені у ній  поняття, дати, географічні об’єкти.

  • Фінікія
  • Фінікійські мореплавці
  • Колонія
  • Колонізація
  • Карфаген
  • XІVІ ст. до н. е.
  • Метрополія
  • Бібл
  • Тір
  • Сідон

Звання « Знавець історії Фінікії» присвоюється .... Привітаємо переможця, який керуючись настановами девізу уроку, активним і уважним будь, здобув перемогу з найвищим балом. Наслідуйте приклад вашого товариша і отримуйте задоволення від роботи на уроці.

   Сьогодні ми продовжуємо формувати такі поняття, як колонія, колонізація, метрополія. Хмаринка допомогла нам пригадати, як у XІ-VІ ст. фінікійські мореплавці заснували колонії на островах Середземного моря, а також на його пд. і зх. узбережжях. Однак невдовзі у них з’явилися конкуренти – греки. В Греції казали: « Елліни розселилися на берегах Середземного моря, як жаби навколо ставка». Про розмах переселень свідчить і кількість закладених греками поселень. Їх нараховувалось кілька сотень, а переселенців близько двох мільйонів. Саме тому вчені називають це переселення Великою грецькою колонізацією.

 Формує поняття: «Велика грецька колонізація» - процес заснування грецькими полісами власних  поселень на  нових  землях.

    Отож, тема сьогоднішнього уроку «Велика грецька колонізація».

Мета: вияснити причини, напрямки Великої грецької колонізації, познайомити учнів з особливостями господарського, культурного  життя в колоніях, з їх державним устроєм, з’ясувати вплив грецької колонізації на населення Середземномор’я; створити умови для розвитку історичної компетентності учнів, розвитку інтересу до вивчення світової історії, логічного мислення, історичної грамотності, самоконтролю. Виховувати шанобливе ставлення до внеску елліністичної цивілізації в історію.  Виховувати шанобливе ставлення до внеску елліністичної цивілізації в історію.

  На уроці формуються такі предметні компетентності:

 Хронологічна компетентність розвивала уміння учнів орієнтуватися в історичному часі, встановлювати близькі та далекі причино-наслідкові зв’язки, розглядати суспільні явища в конкретно-історичних умовах, виявляти зміни і тяглість життя суспільства;

Просторова компетентність розвивала уміння орієнтуватися в історичному просторі та знаходити взаємозалежності в розвитку суспільства, господарства, культури і природного довкілля;

Інформаційна компетентність розвивала уміння працювати з джерелами історичної інформації, інтерпретувати зміст джерел, визначати їх надійність, виявляти і критично аналізувати розбіжності в позиціях авторів джерел;

Логічна компетентність розвивала уміння визначати і застосовувати теоретичні поняття для аналізу й пояснення історичних подій та явищ, ставити запитання та шукати відповіді, розуміти множинність трактувань минулого та зіставляти різні його інтерпретації;

Аксіологічна компетентність розвивала уміння формулювати оцінку історичних подій та історичних постатей, осмислювати зв’язки між історією і сучасним життям.

 

 Прослідковувалися такі змістові лінії:

   Екологічна безпека та сталий розвиток. Дана змістова лінія орієнтувала учнів на сприйняття природи як цілості, взаємозв’язку людини і природного середовища, залежності людини від природних ресурсів, вчить бережливого ставлення до природного середовища. Греки, засновуючи колонії, не завдавали їй шкоди, вони бережно ставилися до природного середовища, бо розуміли залежність людини від природи.

  Підприємливість та фінансова грамотність орієнтувала учнів на ініціативність і важливість роботи в цільових групах; навчала планувати діяльність, в учнів закладалося розуміння важливості економічного розвитку на засадах вільного підприємництва, навчала формувати власні задуми і проекти.

   Громадянська відповідальність. Устрій грецьких колоній орієнтував учнів цінувати демократичний устрій, спільну діяльність, громадянську ініціативу й роботу, засновану на добровільності, учить бути ініціативним, формувати власну думку й уміння її висловлювати.

 

 Обладнання: підручник, хрестоматія, атлас, контурні карти, презентація.

Тип уроку:  урок засвоєння знань та набуття умінь, навичок

Основні поняття: «Велика грецька колонізація», «діаспора».

 

ОЧІКУВАНІ  РЕЗУЛЬТАТИ:

Після  нашого уроку ви, діти, самостійно зможете:

*називати хронологічні межі Великої грецької колонізації;

*Називати причини, напрямки та наслідки Великої грецької колонізації;

* характеризувати особливості державного, господарського та культурного життя.

*Розповідати про взаємовідносини місцевого населення  з греками;

*Показувати на історичній карті  колонії, які були утворені греками;

*Застосовувати та пояснювати на прикладах поняття: «Велика грецька колонізація», «діаспора».

 

  Завдання: на борту саморобної галери напишіть, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку.

 

  Хочеться побажати нашим здобувачам освіти, щоб сторінка історії цієї цивілізації збагатила вас новими, цікавими відомостями, які в подальшому дорослому житті стануть вам у пригоді. В рефлексії уроку поділитись найсокровеннішим: « Чого вас навчили події ВГК?»

                             План

1. Причини ВГК.

2 Напрями ВГК.

3. Господарське, культурне життя в колоніях.

4. Державний устрій.

5. Наслідки  ВГК .

 

 П.1 Сьогодні дорогі друзі, ми будемо подорожувати разом з греками. У 8-6 ст. багато жителів Греції стали покидати свою батьківщину і відправлялися в далекі краї, до берегів Середземного і Чорного морів. До переселення на чужину греків спонукали різні причини.

Хто із яких причин покидав рідну землю?  Отож уявимо, що ми опинилися  в Корінфі – багатому торговому місті, яке розташоване на перешийку, що відокремлює Середню Грецію від Пелоппонесу. Тут зібралося декілька сотень людей, які хочуть покинути свою землю. Вони розмовляють один з одним, розпитують про причини, з яких кожний залишає свою домівку. Приєднаємося і ми до них, щоб підслухати їхню розмову(в чисто пізнавальних інтересах), щоб потім після почутої розмови, використовуючи уявний мікрофон дати відповідь на питання: « Хто із яких причин покидав рідну землю?

За допомогою рольової гри ми визначимо, що примушувало греків покидати батьківщину і переселятися в далекі невідомі землі.

   Рольова гра « Греки покидають рідну землю»

Рольова гра

        Автор: Уявіть, що ви опинилися у місті Коринф. Тут зібралося декілька сотень від'їжджаючих. Вони знайомляться, питають одне одного про причини мандрівки.

  1-й селянин: Я - бідний селянин. У нашій долині ніхто краще мене не міг орати землю. Але моє поле високо в горах, а землі в долині захопила знать. Скільки не працюй, а з злиднів не вибратися. Часто голодуємо. Може, на чужині знайду своє щастя...

  2-ий селянин: А у мене справи гірші, ніж твої. Як поставили мені борговий камінь, загубив я і спокій, і сон. День працюєш, а всю ніч крутишся і думаєш: не стати б рабом-боржником. Вирішив я залишити і свою ділянку, і рідне селище. Кажуть, за морем є країни, де землі вдосталь, вона родючіша, ніж на берегах Нілу.

    Автор: Підходять два гарно одягнених грека.

  Селяни: Хто ви такі? Не схоже, щоб голод чи борги гнали вас з дому. Торговці - Точно, ми торгові люди, живемо тут, у Коринфі. Вірні люди кажуть, що в заморських країнах із задоволенням обмінюють пшеницю і рабів на грецькі товари: амфори, зброю, вино, олію.-   Ми попливемо з вами. Морська торгівля небезпечна, але, може, вона збагатить нас.

   Автор: підходять 2 брати-ремісники.

 Ремісники: - Нам прийшлося назавжди покинути рідне місто. Ми підняли народ на боротьбу проти знаті. Почалося повстання, але аристократи перемогли, а ми вимушені були тікати...

    Автор: Один з присутніх похмуро мовчав і не вступав в розмову. «Хто ти? - запитали його, - по одежі і вигляду ти належиш до знаті. Що примусило тебе приєднатися до нас?»

   Аристократ: Ви не помиляєтеся. Я з давнього знатного роду. Я був правителем. Але одного разу я був вимушений кинути дім, повний коштовностей і рабів. Відданий слуга сповістив, що в місті спалахнуло повстання демосу, багато знатних людей було вбито

Вільновідпущений раб. Я, вільновідпущений раб, багато горя я зазнав. І голодний був, і битий. Та видно Зевс мене помилував, що я дожив до сьогоднішнього дня. Хочу в чужих далеких землях, де кажуть є багато  родючої землі знайти своє щастя. Бо там здійсниться моя заповітна мрія, я буду працювати тільки на самого себе. Ви не уявляєте, яке то щастя працювати на себе. На себе! Попливу разом з вами мої співвітчизники, я впевнений,що цього щастя я заслужив.

   Автор: Так спілкувалися ці різні люди.

 

                        Систематизуємо причини ВГК у вигляді схеми

Причини колонізації:

1.Зростання кількості населення.

2.Нестача родючої землі.

3. Загроза голоду, прагнення звільнитись від боргів.

4. Боротьба між демосом і аристократами за владу в полісах.

5.Бажання розбагатіти( ремісники, знать, купці) шукали нових ринків збуту ремісничих виробів, вина, оливок,тканин, а також сировини для своїх виробів (глини, заліза).

 

  Хто покидав Грецію:

1 Селяни, які втратили землю і селяни, які мали борги.

2.Ремісники і купці.

3.Вигнанці з батьківщини( аристократи або демос)

4.Вільновідпущені раби.

  Вправа « 1 Хвилина».   Протягом 1 хвилини потрібно говорити на поставлене питання:   Розвиток якого заняття допоміг грекам долати труднощі, переселятись на інші землі і рятуватись від бідності, голоду, неврожаю, рабства?

 Хронологічна задача. На стрічці часу позначте час фінікійської колонізації  і час ВГК. Яка колонізація відбулася раніше і на скільки?

 

П.2 Існувало три напрями ВГК:

Робота з картою і інформаційною карткою.

 Завдання1. Назвіть напрямки ВГК і покажіть на карті.

2. До яких територій були спрямовані?

3. Найбільші колонії на кожному із напрямків?

4. Міста, що заснували найбільшу кількість колоній.

1. Зх. ( Пд. Італія, Сицилія, Франція, Іспанія)

2..Пн.сх.( узбережжя Фракії, пн.узбережжя Малої Азії, землі біля проток Чорного і Середземного морів, Західне та Пн. Причорномор’я)

3.Пд. ( пд. Малої Азії, о.Кіпр, Пн. Африка). Фінікійська держава намагалася не допустити появу грецьких колоній на пд.. Проте греки закладали не самостійні колонії, а торговельні поселення, підпорядковані місцевим правителям.

Діємо: практичне завдання: Робота зі сторінкою атласа, контурною картою, інформаційною карткою.

1.  Зафарбуйте територію Греції на початку 8 ст. до н.е.

2.  Вкажіть стрілками напрями грецької колонізації.

3. Надпишіть назви міст, що заснували значну кількість колоній.

4.  Підпишіть найбільші колонії на кожному із напрямків. Д\з: підпишіть назви найбільших колоній.

           Інформаційна картка

На зх. напрямку – м. Куми, Сіракузи, Регій, Тарент.

На пд. . напрямку   – Навкратіс ( Єгипет), Кірена (Лівія)

На пн.сх. напрямку  – Тіра , Ольвія, Херсонес, Пантікапей.

П. 3 Прослухайте інформаційну сторінку про освоєння греками нових земель за сторінками роману Ільясова « Стріла і сонце» і висловіть свою думку: « Як відбувалося освоєння греками нових земель?»

Методичний прийом  «Коло ідей».

« Рятуючи своє життя, багаті і бідні греки змушені були покидати свої домівки і рятуватись, відпливаючи на кораблях до чужих берегів. Під голосний плач діток і сумні переливи флейти, переселенці вантажили свій скабр в трюми легких кораблів і відпливали від рідних берегів, щоб ніколи до них більше не повернутись. Скріпили весла, хлюпали паруса. Бородаті, загорілі до чорноти кормчі налягали на рульові весла. Над водою розносилась пісня надії. На добре щастя.  У  бухтах, зручних для стоянок галер, переселенці висаджувалися. На нових місцях греки зазвичай оселялися на березі моря або неподалік від берега. Одразу будували мури для захисту від варварського населення, яке часто по- ворожому відносилося до прибульців. І гаряче помолившись Зевсу, починали орати дерев’яним плугом незвичну на колір, але дуже жирну землю. Місцеві жителі слідкували з острахом за чужинцями, але греки знаходили шлях до їх сердець.   Елліни наближалися до них, піднявши над головою оливкову гілку, знак миру і міняли свої вироби на зерно, худобу, шкіру, шерсть.   З місцевим населенням колоністи прагнули встановити дружні стосунки. Вони продавали їм вироби грецьких ремісників – глиняний посуд, олію, тканини. Натомість купували зерно, шкури, худобу, деревину.»

Жителі колоній не забували своєї культури. Вони облаштовувалися на нових місцях так, щоб повсякденне життя нагадувало їм рідну землю. Колоністи будували храми тим же богам, яким шанували на батьківщині, колонії мали театри, де йшли вистави славетних грецьких авторів. У театрах грецьких колоній виступали не лише місцеві актори, а й знаменитості з Еллади.

 

 

 

 Як відбувалося освоєння греками нових земель?

Формуємо поняття: діаспора – (від грецького – розсіяння) – частина населення країни, яка перебуває за межами своєї батьківщини.

Хоча греки розселилися на величезній території в чужих країнах, вони вважали себе єдиним народом. Що їх об’єднувало? Як вони називали себе  та свою батьківщину? Саме  в цей період слово «елліни» стало загальною назвою для всіх греків, а свою батьківщину вони називали Елладою. 

 

  

П.5  Державний устрій колоній.

  • Метод « Навчаючись вчусь». Опрацюйте матеріал підручника ст.138 і складіть асоціативний кущ «Державний устрій колоній».
  • Уряд
  • Військо
  • Карбувала власну монету

 

Метод « Займи позицію». Чи можна за ознаками державного устрою стверджувати, що колонія була самостійною державою (полісом).

 

П.6 Наближається наше свято до кінця і знаєте що, хмаринка намовила завітати до нас сонечкам. Вони хочуть освітити ваші робочі місця, бо принесли на своїх променях інформацію про наслідки ВГК і просять вас уважно познайомитись з нею, щоб підтвердити чи спростувати тезу: « Грецька колонізація позитивно вплинула на історичний розвиток греків та інших народів, чи ні?»

Методичний прийом « Історичний ланцюжок» . Озвучимо показники наслідків ВГК. На основі озвучених показників, ви підтверджуєте вище сказану тезу чи спростовуєте.

Сонечка не насаджують своєї думки, кожне із них питає у вас:

Наслідки ВГК:

  • Чи правда, що ВГК сприяла поширенню грецької культури?
  • Чи правда, що ВГК сприяла поширенню демократичного устрою?
  • Чи правда, що ВГК сприяла збагаченню греків?
  • Чи правда, що ВГК сприяла розширенню знань греків?
  • Чи правда, що завдяки ВГК греки познайомились з іншою культурою та іншими народами?
  • Чи правда, що ВГК сприяла розвитку ремесла і торгівлі?
  • Чи правда, що ВГК сприяла підвищенню рівня життя демосу?
  • Чи правда, що ВГК призвела до розвитку кораблебудування та мореплавства?
  • Чи правда, що ВГК призвела до впливу більш розвиненої грецької культури на культурний розвиток інших народів?
  • Чи правда, що унаслідок колонізації формувалася грецька діаспора.

 

Ви підтверджуєте чи спростовуєте тезу: «Грецька колонізація позитивно вплинула на історичний розвиток греків та інших народів, чи ні?»

 

 

Увага! Увага!  Кульмінація нашого уроку. Цікаво, чи погоджується велике сонце з  вашою думкою. Увага! Увага! Зараз відкриваємо слайд і якщо сонце буде займати весь слайд, воно погоджується з вашою думкою.

 Діти! Дякую за роботу на уроці. Бажаю вам подальшого цікавого плавання на уроках історії.

Рефлексія. А зараз перевіримо, чи справдилися ваші очікування від уроку.

    1. Чи сподобався вам урок? Підніміть світлофор.

    2. Хвилинка інтернету. Виберіть смайлик, який покаже ваші враження від уроку. З відповідей на перші два питання я роблю висновок.

   Очікування від уроку справдилися, бо на питання « Чи сподобався вам урок?» ви повернули зелену сторону світлофора, а це означає, що ви постійно протягом уроку старалися дати відповіді на поставлені питання, а вибраний смайлик підтвердив, що ви багато нового дізналися на уроці.

3. Гра « Незакінчене речення»…

  • Події історії ВГК навчили мене…
  • Я не очікував, що…
  • Мене радувало те, що стародавні греки, хоч і розселилися на величезній території в чужих краях, вони вважали …
  • Я зрозумів, що де б ми не були, ми повинні пам’ятати, як і греки, що ми є…
  • Найцікавішим було…
  • Я хочу розповісти своїм батькам…
  • Події ВГК переконали мене, що для всіх людей Батьківщина – це перш за все країна, яка дала їм життя. Тому давайте її берегти і вірними їй дочками й синами бути! Хай цей урок  буде дороговказом у вашому житті.
  • Де в практиці життя ви застосуєте здобуті знання?

 

Домашнє завдання: П.    1. І група - Накреслити ментальну карту «ВГК».

          ІІ група – підготувати презентації Д. – Уявна подорож до Херсонесу

                                                                       М.- Уявна подорож до Ольвії

                                                                       М.- Уявна подорож до Пантікапею

                                                                       Н.- Уявна подорож до Тіри

2. Вивчити поняття.

3. Робота з контурною картою.  Підписати назви найбільших колоній на кожному із трьох напрямків колонізації.

4. Які асоціації у вас виникли з подіями ВГК(зобразіть у вигляді малюнка).

5.Складіть хронологічну задачу з історії ВГК.

        

1

 

docx
До підручника
Всесвітня історія. Історія України 6 клас (Пометун О.І., Мороз П.В., Малієнко Ю.Б.)
Додано
9 квітня 2020
Переглядів
856
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку