Конспект уроку
Тема. Життя у Стародавній Спарті
Підготувала
вчитель історії
вищої категорії
Мартинюк О.Ф.
Доброго дня! Сказавши ці чарівні слова, ми побажали один одному добра.
Тож
З гарним настроєм хто прийшов – махніть рукою,
Хто чує мене – кивніть головою,
Хто бачить мене-прошу оком моргнути,
Хто найвеселіший-ви всім усміхніться.
Хто ввічливий-сусідові злегка вклоніться
Девіз уроку:
«Вигадуй, пробуй, твори!
Розум, фантазію прояви!
Активним і уважним будь
І про кмітливість не забудь!»
Щоб налаштуватися на роботу проведемо аутотренінг
Скажімо,чи можна побудувати будинок без даху, а дах без будинку? Уявіть, що ви будинок, а я дах. Отже, без вас я не можу існувати, а ви без мене. Тому ми повинні працювати разом, щоб досягти своєї мети.
Роботу на сьогоднішньому уроці буде регулювати світлофор, не справжній, а саморобний. Ви скажете як. Поясню. Якщо в ході уроку ви готові до відповіді на поставлені питання, то, піднімаючи світлофор будете повертати зелену сторону світлофора, яка буде свідчити про вашу готовність, якщо червону сторону,то ви не готові до відповіді.
Актуалізація опорних знань. Інтелектуальна розминка.
1. Коли завершується період первісності?
2. Що таке цивілізація?
3. На зміну якому періоду приходить період, який вчені називають цивіліза-
цією?
4.Що означає цивілізація латинською?
5. Перерахуйте показники переходу від первісності до цивілізації.
6. З історією яких цивілізацій ми вже познайомились?
7.Які особливі риси має кожна цивілізація?
8. Чим запам’яталася вам кожна із вивчених цивілізацій?
На основі інтелектуальної розминки була складена
Історична мозаїка
« Характеристики цивілізації»
1. З виникненням держави період первісності завершується. На зміну первісності приходить період, який вчені називають цивілізацією.
2. Цивілізація, латинською мовою означає «громадянський», «державний».
3. Певний рівень розвитку всього людства, різних народів.
4.Показниками переходу від первісності до цивілізації є: а) виникнення держави; б) писемності; в) розвиток міст; г) культури; д) наукових знань.
5. Кожна цивілізація має такі особливі риси:
а) організація суспільного життя; б) культури;
в) господарства; г) побуту; ґ) звичаїв; д) релігії.
Перевіримо, чи все вона зафіксувала. Хто найбільше назвав характеристик цивілізації.
Присвоюється звання «Знавець характеристик цивілізації». Привітаємо переможця, який, керуючись настановами девізу уроку « активним і уважним будь» здобув перемогу з найвищим балом.
Наслідуйте приклад вашого товариша і отримуйте задоволення від роботи.
П.1 Як виникла Спартанська держава? Її географічне положення.
В Греції виникло багато держав. Давні греки, підкреслюючи значення двох із них, образно говорили: вся Греція стоїть на двох ногах – однією ногою є Афінська, а другою Спартанська - держава.
Сьогоднішня наша уявна мандрівка до Спартанської держави.
Тема уроку. Життя у стародавній Спарті
Мета: з’ясувати географічне положення Спарти, охарактеризувати становище трьох рівноправних груп населення; познайомити учнів з державним устроєм і суспільним життя цієї держави, визначити роль Лікурга у розвитку Спарти; створити умови для розвитку історичної компетентності учнів, розвитку інтересу до вивчення світової історії, логічного мислення, історичної грамотності, самоконтролю. Виховувати шанобливе ставлення до внеску елліністичної цивілізації в історію.
На уроці формуються такі предметні компетентності:
Хронологічна компетентність розвивала уміння учнів орієнтуватися в історичному часі, встановлювати близькі та далекі причино-наслідкові зв’язки, розглядати суспільні явища в конкретно-історичних умовах, виявляти зміни і тяглість життя суспільства;
Просторова компетентність розвивала уміння орієнтуватися в історичному просторі та знаходити взаємозалежності в розвитку суспільства, господарства, культури і природного довкілля;
Інформаційна компетентність розвивала уміння працювати з джерелами історичної інформації, інтерпретувати зміст джерел, визначати їх надійність, виявляти і критично аналізувати розбіжності в позиціях авторів джерел;
Логічна компетентність розвивала уміння визначати і застосовувати теоретичні поняття для аналізу й пояснення історичних подій та явищ, ставити запитання та шукати відповіді, розуміти множинність трактувань минулого та зіставляти різні його інтерпретації;
Аксіологічна компетентність розвивала уміння формулювати оцінку історичних подій та історичних постатей, осмислювати зв’язки між історією і сучасним життям.
Прослідковувалися такі змістові лінії:
Екологічна безпека та сталий розвиток. Дана змістова лінія орієнтувала учнів на сприйняття природи як цілості, взаємозв’язку людини і природного середовища, залежності людини від природних ресурсів, вчить бережливого ставлення до природного середовища.
.
Громадянська відповідальність. Устрій Спартанської держави орієнтував учнів цінувати демократичний устрій, спільну діяльність, громадянську ініціативу й роботу, засновану на добровільності, учить бути ініціативним, формувати власну думку й уміння її висловлювати.
Обладнання: підручник, хрестоматія, атлас, контурні карти, презентація.
Тип уроку: урок засвоєння знань та набуття умінь, навичок
Основні поняття: Спарта, Лакедемон, спартіати, ілоти, періеки, олігархія
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ:
Після нашого уроку ви, діти, самостійно будете характеризувати:
*географічне положення Спарти;
*становище трьох рівноправних груп населення;
* характеризувати особливості державного, господарського та культурного життя.
*Показувати на історичній карті територію Спарти;
*Застосовувати та пояснювати на прикладах поняття: Спарта, Лакедемон, спартіати, ілоти, періеки, олігархія
План
1. Географічне положення Спарти.
2. Населення Спарти.
3. Господарство Лакедемону.
4 Державний устрій і суспільне життя Спарти.
Хочеться побажати нашим здобувачам освіти, щоб сторінка цієї цивілізації збагатила вас новими, цікавими історичними відомостями, які в подальшому дорослому житті стануть вам у пригоді.
В рефлексії уроку поділитись найсокровенішим: « Чого вас навчили події з історії Спарти?»
П.1 Для подальшої роботи використаємо
Методичний прийом « Репродуктивна бесіда»
Пелопоннес, що означає острів Пелопса. Пелопоннес і справді майже острів; лише вузький перешийок з’єднує його з рештою Греції.
Я думаю, кожному цікаво, чому така назва закріпилася за цією частиною Стародавньої Греції.
Додому було випереджаюче завдання: « Звернутись до духовної скарбниці греків і відшукати міф, який розкриває назву «Пелопоннес». Оцініть оповідача як оратора з цього питання.
У нас уже є ерудит і є оратор, а значить працюємо дружно і плідно. Бажаємо і далі так працювати,бо як казав Конфуцій: « Те, що я роблю, я розумію».
В Пд. Греції знаходилися дві області: Лаконіка і Мессенія.
Методичний прийом. Робота з картою.
Методичний прийом « Пізнавальна інформація».
У XІ ст. Лаконіка була завойована дорійцями. На берегах річки Еврот вони заснували державу Спарту. Завойовники почали називати себе спартанцями.
Згодом вторглися у Мессенію.
Робота з картою. Яку частину півострова займала Мессенія?
Робота з документом. Стародавній письменник про битву спартанців з мессенцями. Прослухайте документ і дайте відповідь на питання.
«Чи були у мессенців шанси на перемогу?
« Кинулися на ворогів і жінки з камінням у руках. Вони взялися за зброю і цим ще більше розпалили у чоловіків сміливість, коли ті побачили, що й жінки воліють краще вмерти разом з ними, ніж стати рабинями».
Робота з візуальним джерелом. Роздивіться картину і скажіть, які деталі картини доповнюють відомості документа? Якою була доля Мессенії?
У межах захоплених областей, Лаконіки і Мессенії, дорійці утворили державу Спарту або Лакедемон.
Діємо: Практичне заняття. Позначте на контурній карті територію Спартанської держави.
Робота з хронологією. У якому столітті дорійці завоювали Лаконіку?
П. 2 Населення Спарти.
Методичний прийом . Створи схему.
Щоб створити схему, зверніться до історичного джерела на парті і скажіть, які три верстви населення ви можете назвати.
Верстви населення Спартанської держави
Спартанці ( називали себе спартіатами)
займали панівне становище, були повноправними громадянами
періеки (ті, що живуть навкруги)
добровільно визнали владу дорійців, були вільними, але не мали громадянських прав, мали право займатися ремеслом і торгівлею, проте не могли володіти землею.
ілоти( раби) – поневолена частина місцевого населення
п.3 Господарство Лакедемону.
Робота в групах. Опрацювати абзац і дати відповіді на питання:
І група – Якими заняттями займалися жителі Спарти?
ІІ група – Хто виконував усю роботу?
ІІІ група – Які відомості з господарства можна взяти з рубрики « Пізнавально і цікаво»?
Мозковий штурм. Спробуйте визначити, які особливості географічного положення не сприяли торгівлі її жителів з іншими областями, спираючись на здобуті на уроці географічні і історичні знання.
Спарта була утворена у межах області Лаконіки. Із трьох боків її оточують високі гори. Морські береги незручні для мореплавства. Такі особливості географічного положення не сприяли торгівлі її жителів з іншими областями, проте забезпечували природний захист від зовнішніх ворогів.
П.4. Державний устрій і суспільне життя Спарти.
Пам’ятник Лікургу
Громадяни Спарти жили за законами, які, за переказами, запровадив мудрець
Лікург. Спартанський законодавець вважав, що спартанці мають бути згуртованими, дисциплінованими та добре навченими у військовій справі.
Метод «Займи позицію». Чому Лікург наголошував на те, щоб спартанці були згуртованими, дисциплінованими та добре навченими у військовій справі?
Ви свою позицію зайняли, але правдивість історичних фактів ґрунтується на історичних джерелах,то ж звернемося до документа.
Робота з документом « Із праць сучасних істориків»
Спартанцям заборонялося займатися ремеслом, торгівлею, єдиним їхнім заняттям була військова справа. Зброю і ремісничі вироби виготовляли для них періеки. Земельний наділ спартанця обробляли ілоти. Спартанці не могли продати, звільнити чи вбити ілота – сім’ї ілотів, як і земля, належала державі.
Які реформи для цього він провів?
Чому Лікург вважав, що спартанці мають бути добре навченими у військовій справі? Вашу думку ми чули. Але правдивість історичних фактів ґрунтується на історичних джерелах, то ж звернемося
до документа « Із праць давньогрецького красномовця Лібанія»
У Лакедемоні існує найповніше рабство одних і найповніша свобода інших.
Спартіат… завжди ходить, тримаючи в руках списа, щоб бути сильнішим від ілота, коли той збунтується.
Органи управління Спартою
Робота з таблицею
1. Як ви думаєте, чому автори розташували назви органів управління сходинками, а не горизонтально?
2. Розгляньте схему й визначте, чим організація влади в Спарті схожа на афінську, а чим відрізняється?
3. Як ви вважаєте, яка система управління була демократичнішою, тобто ширше залучала населення до управління полісом?
4. Який орган втрачав значення?
5. В руках яких органів зосереджувалася влада?
Водночас народні збори втрачали значення, а влада зосереджувалася в руках ради старійшин і колегії ефорів. Такий спосіб управління державою ще давньогрецькі історики називали олігархія.
Робота з підручником. Формуємо поняття олігархія.
Методичний прийом « Піт-стоп»
Зробіть стисло і швидко три висновки з матеріалу уроку:
Рефлексія. Чи сподобався вам урок? Підніміть світлофор.
Хвилинка інтернету. Виберіть смайлик, який покаже ваші враження від уроку.
Чого вас навчили події з історії Спарти?
Клоуз-текст
Підсумок.
Домашнє завдання: Опрацювати п.28, вивчити поняття і терміни, придумайте історичну задачу ( хмаринку, ребус, кросворд), пов’язану з історією Афін і Спарти, і запропонувати друзям її розв’язати. Виконати тренувальну онлайн-вправу, завдання № 4, сторінка109.