Репертуар музичних концертів Херсона як джерело з історії культури кінця ХІХ – початку ХХ століття
Стан музичної культури міста Херсона, як великого губернського центру кінця ХІХ – початку ХХ століття значно збільшився, порівнюючи з першими етапами існування міста. За це час, а саме з кінця ХІХ століття у місті відбулись масштабні музично-культурні зміни які викликали підняття загального культурного рівня серед населення, вдосконалення смаків слухацької аудиторії. Станом на початок 1900-х років освічена частина населення міста вже була досить обізнаною у західноєвропейській "високій" музиці, цілком розуміли тодішні популярні музично-культурні тенденції, постійно відвідували культурно-масові заходи музичного й театрального спрямувань. Про такі зміни серед місцевого суcпільства не раз згадували у місцевих газетах [26-49].
Враховуючи тогочасну ситуацію в країні - у кінці ХІХ – початку ХХ століття склалися умови, що сприяли Демократичним зрушення в суспільстві і як наслідок - інтенсифікації мистецьких процесів в Україні. Утиски й заборони української культури стали менш суворими, з боку царського уряду з’явився ряд полегшень щодо багатьох сфер українського культурного життя. В результаті пожвавився процес культурного відродження українського народу. Але тим не менш, існування українсько-російського культурного фронтиру залишається очевидним. Як відомо, в музичній творчості кінця ХІХ – початку ХХ століття окреслюється її важливий зв’язок з боротьбою народу за соціальне і національне визволення. Важливе значення в утвердження цієї тенденції мала орієнтація композиторів на досягнення вітчизняної літератури, їх прагнення втілити в музиці провідні ідеї творчості великих сподвижників гуманістичного мистецтва. На основі та під впливом подібних зрушень, активізується діяльність українських композиторів, таких як М. Лисенко, П. Демуцький, О. Кошиць [20, с.102].
Після опрацювання й дослідження періодичних видань тогочасного Херсону, аналізуючи репертуар як херсонських виконавців так і гастролюючих артистів, що вели концертну діяльність в місті, не було помічено жодних виявів відродження або ж розповсюдження української культури в місті Херсоні. Такий результат можна пояснити трьома версіями:
До того ж, з відкриттям у Херсоні відділення Імператорського Російського Музичного Товариства, орієнтація репертуару, з відносно аматорського (не рахуючи оркестр Н, Х. Векслера) почав переходити на більш професійний рівень. Але, аналізуючи історію ІРМТ, бачимо, що Основну частину репертуару в перші десятиліття існування, в усіх філіях товариства складала західна класична музика зарубіжних композиторів (Шуман, Берліоз, Вагнер, Ліст), а також Глінки і Даргомижського; з часом все частіше стали виконуватися нові твори російських авторів. Такий «стандарт» репертуару займав не останнє місце в формуванні музичних смаків херсонської інтелігенції. Такий вплив ІРМТ дещо спрощував подальшу популяризацію творів російських композиторів [59, с.100].
Певним чином, виконання музичних творів західноєвропейських композиторів свідчить про просвітницьку діяльність окремих діячів херсонського концертного руху. Завдячуючи саме такій діяльності Н. Х. Векслера херсонська публіка стала достатньо обізнаною з різними музичними жанрами та з кращими симфонічними творами видатних композиторів світу. То ж, слід відзначити, що різноманітний, цікавій та насичений концертний репертуар у якісному виконанні оркестру під керівництвом Векслера позитивно впливав на формування високих мистецьких смаків пересічної публіки і є одною з головних причин їх формування.
Аналізуючи оголошення та рецензування виступів вихованців музичних класів при ІРМТ, чоловічих та жіночих гімназій а також вихованців херсонського музичного училища, бачимо, що основу репертуару також складають твори західних композиторів і лише частково російських. Це можна пояснити тим, що загалом, музика популярний на той час Вагнера, Ліста, Шопена, Моцарта потребує в більшості своїй гарної підготовки і гарних навичок гри, тому – ідеально підходить для демонстрації успіхів учнів і задоволення потреб культурного суспільства. До того ж, навчання музиці за кордоном теж користувалося неабияким попитом, але потребувало високого рівня підготовки, і як свідчить кореспондент газети «Рідний край» підготовка проходила на основі зарубіжного матеріалу.
Отже, особливості концертного репертуару херсонських виконавців а також соціально політичне становище всередині держави дають змогу простежувати певні конкретні особливості впливу діяльності російських музично-освітніх культурних осередків, популярної західноєвропейської культури, просвітницької діяльності місцевих активістів, фактичної відсутності мотивації до підняття національної самосвідомості й відродження української культури в місті.