Рептилії:будова,спосіб життя,різноманітність,роль у природі,значення в житті людини

Про матеріал
сформувати в учнів поняття про клас Рептилії;розкрити особливості будови та життєдіяльності представників цього класу у зв'язку з умовами життя;розвивати логічне мислення,спостережливість;виховувати любов до всього живого і бережне ставлення до природи
Перегляд файлу

Рептилії:будова,спосіб життя,різноманітність,роль у природі,значення в житті людини.

 

 

Мета:сформувати в учнів поняття про клас Рептилії ;розкрити

особливості будови та життєдіяльності представників цього класу у зв'язку з умовами життя;учити порівнювати і робити висновки сформувати інтерес до предмета ;познайомити учнів з різноманітністю плазунів,з’ясувати значення Рептилій у природі та житті людини;розвивати логічне мислення , спостережливість, творчість ;виховувати любов до всього живого і бережливе ставлення до тварин.

Обладнання .* таблиця" Клас Рептилії " малюнки, роздатковий матеріал,підручники , вологі препарати.

Основні поняття і терміни: плазуни, регенерація, автономія.

Тип уроку .* засвоєння нових знань.

Хід уроку

 

 

  1.                 Організація класу, створення психологічного настрою

Учитель налаштовує учнів на роботу, зачитуючи віршовані рядки :

Проявіть знання прекрасні,

І усі завдання класні

 Порозв'язуйте умить,

Й вищий бал ви заробіть!

  1.               Актуалізація опорних знань
  1.               Розповідь учителя

Сьогодні ми вивчаємо тварин, які в одних викликають страх, огиду, а в інші - захоплення. Дехто вважає їх мудрими, могутніми, цілителями, їм поклоняються і будують храми, інші - злими і підступними. Ці тварини чи не найзагадковіші у нашій фауні. Хто вони?

 

  1.            Мотивація навчальної діяльності

Розповідь учителя

Плазуни, або рептилії - надзвичайні тварини . Людина оповила їх туманом найфантастичніших вигадок і забобонів, приписуючи цим створінням неймовірну демонічну силу . Злими, лютими зміями та драконами люди населяли свої казки , легенди та повір'я . Пригадаємо біблійного змія, який спокусив Єву скуштувати заборонений плід, за що людей вигнали з Едему. Медуза Горгона, у якої замість волосся були на голові змії, перетворювала всіх на каміння своїм поглядом. А грецького бога лікування Асклепія ( у римлян - Ескулапа ) зображали із жезлом, обвитим змією. За легендою, зміям відомі цілющі властивості різних рослин. І Асклепій перетворювався на змію , щоб добути ці знання.

Не менш цікавим є і крокодили , які проливають чимало сліз. І, ви напевно, чули про" крокодилячі сльози ".

У чому ж річ, що ж зумовило такі дивовижні асоціації в людській уяві ?А причиною, безперечно, є загадкові особливості плазунів, і ми, можливо, згадаємо їх, коли вивчимо будову цих тварин.

  1.            Сприйняття та засвоєння нового матеріалу

Загальна  характеристика рептилій .

Пояснення вчителя з використанням таблиць

Загальні ознаки рептилій

*Холоднокровні тварини

 *Тіло вкрите лускою.

* Ріст супроводжується линянням

* Властива регенерація.

* Внутрішнє запліднення.

* Прямий розвиток.

2.Різноманітність рептилій

1)Елементи проблемного навчання

Щоб дізнатися , які тварини належать до цього класу, учням пропонуються загадки :

* Маленька, легенька, за хвіст не впіймаєш.(Ящірка)

Проблемне запитання

-Чому не можна схопити ящірку за хвіст?( Унаслідок сильного скорочення м'язів один із хвостових хребців переламується і кінець хвоста відпадає)

* По землі повзе, до себе не підпускає.(Змія)

* Куди повзе - за собою хату везе . (Черепаха)

* Елегантна дама *Стала перед нами,

*3 боку в бік хитається ,

* Пильно роздивляється,

* Комір поправляє- раження справляє (кобра)

* Хто повзе серед трави ? Чи лякатися чи ні?

    Та нас залякав хитрун , Неотруйний він плазун (Вуж)

 

1) Розповідь учителя

Клас Рептилії налічує близько 560 видів, з них в Україні трапляється 20 видів.До речі, величезні динозаври ,які населяли нашу Землю мільйони років тому, також були плазунами. Динозаври (це слово означає жахливі ящери) жили понад 140 млн років тому, але раптово вимерли дощенту, можливо, через похолодання на планеті. із сучасних тварин птахи і крокодили - найближчі родичі динозаврів. Хоч би який катаклізм стався 65 млн років тому, більшість рослин і тварин усе - таки уціліла. З рептилій вижили крокодили, черепахи , ящірки та змії.

Внутрішня будова(Робота з підручником)

Учні опрацьовують матеріал підручника , аналізують малюнки .

  1.               Розповідь учителя 

Не жартуйте зі зміями . Ця легенда стверджує, що змії можуть помститися за загиблих родичів. Один фермер убив мамбу і вирішив пожартувати з дружиною: приніс мертву змію додому і поклав на ліжко . Фермер не знав,що змія , яку він тягнув по землі, була самкою і, до того ж у неї настав період парування . Самці знаходять партнерку за запахом речовин, що виділяються анальними залозами. На запах самки приповз самець .

Жартівник відправив дружину до кімнати і став чекати , коли вона закричить з переляку . Крику не було ... Кричав уже він , коли знайшов у кімнаті триметрову змію. Мертву дружину і ще одного учасника трагедії - самця.

 

У житті рептилій, як і в житті амфі­бій, можна відзначити такі сезонні пе­ріоди: зимівлі, розмноження та літньої активності. Для зимівлі рептилії вико­ристовують різні місця. Так, болотяні черепахи зимують на дні водойм, зарив­шись у мул. Змії, вужі та ящірки зиму­ють              у норах гризунів, під пеньками дерев тощо. Упродовж зими вони не живляться, процеси обміну речовин у них значно вповільнюються. Щойно навесні промені сонця прогріють землю, на її поверхню виповзають зі своїх зимових притулків гадюки і вужі.              У цей час вони              ліниво лежать і вигріваються в променях весняного сонця неподалік              від місць              зимівлі. Пізніше пробуджуються черепахи, ящірки та інші плазуни. У степах і пустелях надзвичайно висока темпе­ратура влітку спонукає тварин впадати в неактивний стан, сховавшись  під землю.

Більшість представників рептилій належить до лускатих, черепах і кро­кодилів.

Лускаті поширені майже скрізь на суходолі, деякі - у морях чи прісних водоймах. До них належать ящірки, змії та хамелеони. Об’єднує цих тварин наявність рогових лусок і щитків на поверхні тіла.

В Україні поширені ящірки прудка зелена та живородна. Найбільша з них ящірка зелена, довжина тіла якої сягає 25 см. Безногу ящірку  веретільницю часто плутають із змією. Від змій її відрізняє наявність барабанної перетинки, яка вкриває слуховий прохід, та рухомі повіки, що захищають око. Вона також відкидає хвіст у разі небезпеки.

Безногі лускаті рептилії - змії - живляться різними хребетними твари­нами, рідше - безхребетними.  Рухомо сполучені кістки лівої та правої частин щелеп дають змогу зміям заковтувати велику здобич цілком. Барабанні перетинки у змій відсутні, а прозорі та нерухомі повіки приросли до поверхні ока. В отруйних змій передні зуби верхньої щелепи більшого розміру. Вони мають зовнішні борозни або внутрішні канали, по яких стікає отрута.

В Україні з отруйних видів мешкають гадю­ки звичайна, степова та гадюка Нікольського М. Гадюка звичайна поширена в лісовій та та лісостеповій зонах, степова - у степах і на півдні лісостепу. У лісостеповій зоні трапляється гадюка Нікольського.

Більшість змій неотруйна: вони вбивають здобич за допомогою зубів та обвиваючись навколо неї (удави, пітони). В Україні по­ширені неотруйні змії: вужі водяний та зви­чайний  мідянка, полози сар­матський, візерунчастий, чотирисмугий, ле­опардовий, ескулапів, лісовий та жовточере­вий. Життя вужів пов’язане з водоймами, а полози та мідянка живуть на суходолі.

Хамелеони  - це група тропічних лускатих, пристосованих до існування на де­ревній рослинності. Вони мають цупкі паль­ці й довгий хвіст, якими охоплюють гілки.

Добре відома здатність цих тварин змінюва­ти своє забарвлення залежно від тла навколишнього середовища. Це від­бувається за рахунок перерозподілу пігментів шкіри. Здобич (переважно комах) захоплюють довгим клейким язиком, який різко викидають з рота й потім утягують назад разом зі здобиччю. Цікаво, що довжина язика може перевищувати довжину тіла самої тварини.

Черепахи мають настільки своєрідний вигляд, що переплутати їх з жодною іншою групою рептилій просто неможливо. їхнє тіло сховане в кістковому панцирі, що слугує досить надій­ним захистом від ворогів. Він складається з верхньої та нижньої частин, укритих рогови­ми щитками. Із частинами панцира зроста­ються певні кістки скелета. Зуби в черепах відсутні. їхню функцію виконують рогові чох­ли, що мають гострі краї та вкривають щелепи подібно дзьобу птахів.

Черепахи мешкають на суходолі, у прісних водоймах і морях. Переважна більшість видів - рослиноїдні, але є і хижаки, які живляться рибою, амфібіями або безхребетними твари­нами. Усі черепахи розмножуються на суходо­лі та відкладають від десяти до декількох со­тень яєць. У морських видів черепах кінцівки перетворилися на ласти, які зовні нагадують планці риб. Завдяки ластам вони легко плава­ють У воді. В Україні у стоячих або слабо проточних водоймах мешкає черепаха болотяна

Зелена та слонова черепахи є об’єктом промислу. Людина споживає їхні м’ясо, жир, яйця. У деяких країнах черепах розводять на фермах.

Крокодили пристосовані до напівводного способу життя. їхнє тіло вкрите роговими щитками. Довгий хвіст слугує для плавання, також за його допомогою тварини глушать здобич. Крокодили - хижаки, які жив­ляться різноманітними тваринами: від безхребетних (молюски, ракопо­дібні тощо) до птахів і ссавців. Свою здобич вони затягують під воду, зменшуючи її опір. За допомогою своїх гострих зубів крокодили відри­вають шматки від здобичі та заковтують їх. Якщо крокодил за певних причин втрачає зуб, то на його місці із часом виростає новий.

Крокодили мають плавальні перетинки між пальцями задніх ніг. Очі та ніздрі, що виступають над поверхнею голови, дають їм можливість дихати атмосферним повітрям і спостерігати довкола, перебуваючи у вод: (пригадайте будову голови жаб). Під час пірнання ніздрі та слухові отвори закриваються клапанами. На суходіл крокодили виходять для відпочинку та розмноження. Самки відкладають яйця у гніздо в піску, яке може містити органічні рештки. Ці рештки розкладаються і виділяють додаткове тепло, необхідне для розвитку зародків. У багатьох видів самки виявляють турботу про нащадків, охороняючи кладку яєць.

Поширені крокодили в тропічних і субтропічних регіонах. Найбільшим серед крокодилів є нільський (завдовжки до 6,5 м) (мал. 123, 1), який живе у водоймах тропічної Африки. Гребенястий крокодил (завдовжки до 6 м) поширений у Південно-Східній Азії, береговій смузі Австралії, на островах Океанії, Нової Гвінеї. Гавіал (мал. 123, 2) живе на півдні Індії та в Бірмі. Відомі також китайський та міссісіпський алігатори, американські каймани.

Людина споживає в їжу м’ясо та жир крокодилів. У деяких країнах створено спеціальні ферми для розведення цих тварин. Нині крокодили перебувають на межі зникнення, і в багатьох країнах їх охороняють. Май­же всі види крокодилів занесено до Між­народної Червоної книги.

Рептилії є поживою різних тварин (зокрема, певних видів пта­хів і ссавців). Деякі види змій, черепах, крокодилів, а також їхні яйця споживає в їжу людина. Змії знищують велику кіль­кість гризунів - шкідників сільського гос­подарства, а ящірки - комах-шкідників.

Іноді люди стають жертвами отруйних змій унаслідок необережного поводження з ними або коли випадково наступають на змію. Водночас отруту змій широко вико­ристовують у медицині для виготовлення різноманітних ліків. Людина використо­вує шкіру крокодилів, панцири черепах для виготовлення різних виробів, які дуже високо цінуються.

 

V.Узагальнення знань

 

1) Гра "Хто є хто "

Учитель роздає картки, розділені на дві колонки .земноводні і плазуни . Потім зачитує перелік особливостей будови земноводних і плазунів, а учні записують номери тверджень в ту чи іншу колонку.

* Шкіра суха без залоз .

* Шкіра волога, є залози.

*Рогові луски на шкірі.

* шкіра в багатьох видів виділяє отруту .

* Є грудна клітка.

* Грудна клітка відсутня.

* Є міжреберні м'язи .

*Слина має травні ферменти .

* Слина слугує лише для змочування .

* Серце трикамерне.

*Дихання і шкірне і легеневе.

* Головний мозок більш розвинений .

* Дихання легеневе.

 

*Очі мають три повіки .

* Яйця вкриті щільними оболонками .

* Яйця без щільних оболонок .

* Яйця містять великий запас поживних речовин (жовток).

* Розмноження відбувається переважно на суходолі.

* Розмноження переважно у воді.

Ключ: земноводні - 2,4, 6,9, 10, 11, 14,16,19; плазуни:1,3,5,7,8,10,12,13,14,15,17,18.

2)Розв‘язування головоломки

Учитель об'єднує учнів у 4 групи змії, черепахи, крокодили. хамелеони. Завдання

Скласти якнайбільше слів з теми. Використовуючи запропоновані склади .

лус

ту

пла

ге

ле

ре

клоа

ске

це

зи

ка

зу

луб

сер

нир

не

ге

па

лет

ля

че

ра

ні

ція

мів

ни

ки

хи

(Відповідь . Плазуни,тулуб,скелет, клоака,нирки,черепаха,луска, зимівля,регенерація...)

Підсумки уроку

Учитель . Усе має свій початок і кінець… Завершується і наш урок. На якому ви збагатилися новими знаннями , і сподіваюсь він залишив у душі кожного з вас певні враження.

VI. Домашнє завдання

  1.               Опрацювати за підручником параграф. "
  2.               За бажанням підготувати повідомлення про ряди класу Рептилії

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
31 січня 2020
Переглядів
2489
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку