Рей Дуглас Бредбері. «Усмішка».

Про матеріал
План-конспект уроку дасть змогу учителю ознайомити учнів із творчою особистістю Рея Бредбері; розвивати навички виразного й вдумливого читання, аналізу прозового твору; виховувати почуття відповідальності за свої вчинки.
Перегляд файлу

Тема. Рей Дуглас Бредбері. «Усмішка». Тривога за руйнування духовних цінностей в оповіданні «Усмішка»

Мета: ознайомити учнів із творчою особистістю Рея Бредбері; розвивати навички виразного й вдумливого читання, аналізу прозового твору; виховувати почуття відповідальності за свої вчинки.

Обладнання: додаток (10 слайдів): фотографії Р. Бредбері, Р. Шеклі, українських письменників-фантастів, 3D-модель міста майбутнього, навчальний фільм про Р. Бредбері, кластер «Що святкують люди майбутнього?»

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Перебіг уроку

Майбутнє – у сьогоденні, але майбутнє – і в минулому. Це ми створюємо його. Якщо воно погане, у цьому наша провина.

Анатоль Франс

І. Актуалізація уваги та опорних знань учнів.

1.Розкажіть, у яких прочитаних творах ви зустрічали фантастичні елементи?

2.Вкажіть назви самостійно прочитаних творів фантастичної літератури. Чим ці твори вас зацікавили?

ІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

1. Слово вчителя. Мабуть, кожен із вас мріє хоча б краєчком ока зазирнути в майбутнє, побачити там себе та своїх друзів, дізнатися, яким буде життя через 50 років. Ми розпочинаємо знайомство з літературою, в якій письменники описали свої грандіозні мрії. Тож новий розділ представлений іменами американських фантастів Рея Дугласа Бредбері та Роберта Шеклі (слайд 1). До образу майбутнього звертаються не лише письменники, а й художники, композитори, створюються художні та мультиплікаційні фільми. Британський архітектор родом з Болгарії Цветан Тошков розробив дивовижний проект City in the Sky, 3D-модель міста майбутнього, вибудуваного на тлі пейзажів Нью-Йорка. За словами автора, головна ідея – створення високо у небі, можливо, навіть за хмарами, оазису, на якому кожна стомлена міським життям людина змогла б знайти укриття і відпочити від нескінченного шуму, стресу та метушні (слайд 2). Сучасна українська фантастична література пишається творами подружжя Марини та Сергія Дяченків. Ці письменники є лауреатами майже всіх премій у сфері фантастики, їх аудиторія різноманітна – від малюків, яким адресовані казки «Габріель» та «Пригоди Маринки Михайлової», до дорослих (слайд 3). Головним для героїв творів Дяченків є не фантастичні пригоди, а моральні проблеми: проблема ненависті, яка поступово переростає в розуміння і любов («Ритуал», «Шрам»), проблема вибору в неоднозначній ситуації («Скрут»), проблема насилля, витоки якого лежать в людській природі («Печера»), проблема совісті («Долина Совісті»). Вічні питання добра і зла у книгах Дяченків не можуть нікого залишити байдужими. Сучасні підлітки у фантастичному світі, який не

166

так і відрізняється від реального своїми проблемами, – це тема роману Галини Пагутяк «Королівство», в якому химерна вигадка переплітається із реальністю (слайд 4). Герої творів Галини Пагутяк намагаються нагадати нам про ті важливі речі, які втрачає нібито химерний і вигаданий, але насправді реальний світ. Американського письменника-фантаста Рея Бредбері теж хвилюють проблеми добра і зла, він вірить у те, що люди майбутнього збережуть у своїх душах здатність бачити, відчувати та розуміти справжню красу. Сам письменник стверджував: «Майбутнє створюється нами тепер. Кожної хвилини, яку ми проживаємо, нам надається можливість творити його». Саме це стверджує письменник в оповіданні «Усмішка», з яким ми сьогодні познайомимося (слайд 5).

ІІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.

1. Перегляд фільму про Рея Бредбері (додаток).

– Що вразило вас у біографії Р. Бредбері?

2. Слово вчителя. Оповідання «Усмішка» Рея Бредбері дозволить нам зазирнути в майбутнє і відчути, що ми з вами повинні берегти та відроджувати духовні цінності, що саме ми з вами відповідаємо за долю майбутніх поколінь.

3. Виразне читання тексту твору за технологією розвитку критичного мислення.

4. Фаза актуалізації. Метод «Припущення на основі запропонованих слів».

– Яким ви уявляєте майбутнє на нашій планеті Земля? (Слайд 6).

Слово вчителя. Пропоную вам скласти невелике оповідання про майбутнє нашої планети зі словами свято, натовп, картина, посмішка.

Методичний коментар: учні об’єднуються в групи, створюють свої міні-оповідання. Один учень із групи розповідає вигадану історію.

5. Фаза набуття знань. Організація читання твору за методом «Спрямоване слухання та міркування»

Слово вчителя. Сьогодні на уроці ми також заглянемо в майбутнє. Чи співпало ваше бачення майбутнього та майбутнього, що змалював американський письменник-фантаст, дізнаємось про це, коли прочитаємо новелу «Усмішка». Отож, вперед!

6. Учитель читає уривок до слів «Ледь переставляючи ноги, вони просувалися холодною вулицею».

7. Зупинка. Обговорення за запитаннями.

– Скажіть, чи вказує автор, у якій країні, місті чи селі відбуваються описані події? Чому? (Бредбері не вказує місця, ці події могли відбуватися будь-де на землі. Але події відбуваються у 2061 році, а, можливо, трьохтисячному, п’ятитисячному. Ніхто не знає).

– А як живуть люди? (Життя їх злиденне, зруйновані будинки, одяг з грубої мішковини, каву продають у надтріснутих чашках, грошей не мають, жахливий розбрат).

– Назвіть героїв твору (Том, Грігсбі, черга).

– Як у описі природи відчувається холод, ворожість до людей? (Пасмами висів туман, обійстя вкриті памороззю).

8. Слово вчителя. Прослухайте наступний уривок до слів «-Так, уявляю» і дайте відповідь на запитання:

– З якою метою люди зібралися так рано на майдані?

9. Зупинка. Обговорення.

– Чи знали люди, в яку картину плюватимуть? (Ні, її ніколи не бачили).

– Як люди ставляться до минулого? (З ненавистю).

– Ми бачимо, що сталася ядерна катастрофа, можливо, Третя світова війна. Знайдіть у тексті, яким автор змальовує майбутнє міста після війни? («…міста – це руїни, дороги – наче їх розпиляли бомби, а поля вночі світяться від радіації»).

– Які свята люблять та шанують у вашій родині?

– Чи можна назвати святом те, що відбувалося в місті? Чому?

167

10. Учитель на фоні музики Ф. Шуберта «Аве Марія» читає уривок до слів «Картину? Здається, «Мона Ліза». Справді, «Мона Ліза» (слайд 7).

11. Зупинка. Обговорення.

– Що ненавидять люди з їх минулого життя? (Цивілізацію).

– Чи всі герої впевнені, що цивілізація більше не повернеться? (Ні, з черги хтось сказав, що людина з серцем, душа якої відкрита до прекрасного, поверне хоча б частку цивілізації).

– Чому Том не міг плюнути на картину, а застиг перед нею? (Серце у хлопця калатало, він двічі повторив, що картина прекрасна).

10. Колективна робота. Складання кластера «Що святкують люди майбутнього?» (слайд 8).

Методичний коментар: кластер – це спосіб унаочнення та графічної організації обговорюваного матеріалу. Іноді його називають «наочним мозковим штурмом». У центрі чистого аркуша учні пишуть ключове слово або речення, яке є стрижнем теми. Навколо ключового слова розміщують ідеї, факти, образи, що підходять для даної теми (це як модель «планети та її супутники»). Слова, що з'явилися, з'єднуються прямими лініями із ключовим поняттям. У кожного із «супутників» у свою чергу теж з'являються «супутники», встановлюються нові логічні зв'язки.

– Чим, на вашу думку, закінчиться це оповідання?

11. Завершення читання оповідання.

Завдання. Доведіть, що Том – це і є та людина, яка «підлатає» цивілізацію.

12. Обговорення.

– Із ким порівнює автор людей, які шматували картину? (З голодними птахами).

– Чому Том разом з усіма шматує картину? (Люди вирішили покінчити з цивілізацією. Про красу, добро, людяність вони не хочуть чути. А Том сліпо наслідує інших).

– Доведіть, що Том – людина, чия душа відкрита до прекрасного, що він зможе «підлатати» цивілізацію. (Серед усього натовпу Том єдиний побачив красу Мони Лізи. Про нього можна сказати, що це людина з душею).

13. Фаза консолідації знань. Рефлексія.

Слово вчителя. Картину «Мона Ліза» натовп знищив, але в долоні Том тримав зібганий клаптик полотна. «Посмішка, люба посмішка…», – шепотів хлопець.

– Яке враження справив на вас цей твір?

– Чи такий фінал твору ви очікували?

– Чи є у людей майбутнього шанс змінитися на краще?

14. Складання асоціативного куща «Усмішка» (слайд 9).

Слово вчителя. Хоча хлопцеві дома перепало від брата, а батько обіцяв вранці відлупцювати, та на душі у нього було спокійно.

– Від чого врятувала посмішка Мони Лізи Тома?

15. Робота з епіграфом (слайд 10).

– Як вислів французького письменника Анатоля Франса перегукується з оповіданням Р. Бредбері «Усмішка»?

IV. Домашнє завдання.

Для всіх учнів.

1. Усно схарактеризувати образи персонажів (Том, Грігсбі, люди майбутнього).

2. Скласти асоціативний кущ до слова «краса» (письмово).

Індивідуальні завдання.

1.Підготувати повідомлення про картину Леонардо да Вінчі «Мона Ліза».

2. Дібрати цитати до образу Тома.

docx
Додано
6 квітня 2022
Переглядів
3747
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку