Урок № 58
Рейд Дуглас Бредбері (1920-2012р.) . “Усмішка”.
Проблема руйнування духовних цінностей в оповіданні «Усмішка».
Мета: ознайомити учнів із біографією та творчістю Р.Бредбері, філософським змістом оповідання “Усмішка”, з’ясувати тему, ідею твору; поглибити знання учнів про великого живописця і вченого Леонардо да Вінчі та його шедевр “Джоконда”; розвивати в учнів навички зв’язного мовлення, компетентності аналізу літературного та образотворчого творів мистецтв, уяву, почуття прекрасного; виховувати повагу до шедеврів мистецтва як вищого прояву людського духу.
Обладнання: портрет Р.Бредбері, добірка афоризмів, що належать Р.Бредбері, виставка творів письменника, портрет Леонардо да Вінчі, репродукція картини “Джоконда” та інших шедеврів художника, обладнання для перегляду презентації “Знайомство з Леонардо да Вінчі та його картиною “Джоконда”.
Тип уроку: комбінований урок (засвоєння нових знань), інтеграція літератури та мистецтва.
ХІД УРОКУ
І. Мотивація навчальної діяльності.
Компетентності:
Шляхи розвитку людської культури складні й різноманітні. І хоч би які негаразди спіткали людство, його хода ніколи не була зворотньою. Твори мистецтва розкривають дух народу, країни, вони є обличчям епохи. Як же подеколи важко розібратися в безлічі мистецьких явищ!
Усі мистецтва, злившись разом,
Красу та істину несуть.
Добро, Чарівність, Мир і Правда -
Їх неодмінна суть.
Світова література налічує безліч творів, у яких безпосередньо зустрічається той чи інший вид мистецтва. Прикладом відображення в літературному творі живописних образів є новела американського письменника Р.Бредбері.
Словникова робота.
Шедевр (фр.chef-d`oeuvre) - “вища робота”, “вінець праці”) - унікальне, неперевершене творіння, вище досягнення мистецтва майстерності.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
Компетентності:
1.Спілкування з учителем предмету “Мистецтво”.
Портрет Леонардо да Вінчі (слайд).
Учитель. Блискучий Леонардо. Один із тих особистостей, хто уособлює мистецтво Відродження в Італії. Його вважають засновником живопису Високого Відродження. Але творчість митця залишила помітний слід не лише в мистецтві, а й у науці, техніці.
Живописець, скульптор, архітектор. Леонардо був іще природознавцем, механіком, інженером, математиком і зробив чимало відкриттів, що набагато століть випередили свій час.
Презентація “Леонардо да Вінчі та його картина “Джоконда”.
Слайд № 1. Леонардо да Вінчі — геній доби Відродження.
Слайд №№2-6. Шедевральні витвори живопису Леонардо да Вінчі (“Янгол з картини Верроккйо”, “Іоан Хреститель”, “Мадонна Бенуа”, “Мадонна Літті”, “Таємна вечеря”).
Слайд № 7. Відео з інтернету “7 наукових винаходів Леонардо да Вінчі” (You Tube QWERTY).
Слайд № 8. Неперевершена “Мона Ліза”.
Під портретом Мони Лізи текст. Повна назва картини “Портрет пані Лізи дель Джокондо”. Картина знаходиться в Луврі (Париж, Франція).
У 1502 році 50-літній Леонардо да Вінчі, на той момент уже відомий скульптор і художник прийняв запрошення місцевого купця і чиновника Франческо дель Джокондо намалювати портрет його дружини Лізи, який мав би прикрасити новий будинок. Через безгрошів’я Леонардо змушений був погодитись. Робота над портретом матері трьох дітей 24 річної Лізи дель Джокондо почалась у жовтні 1503 року і мала бути завершена в лютому 1505 року. Так і не завершивши роботу в Палаццо Веккіо, в 1506 році на запрошення французького Короля Людовіка ХІІ Леонардо переїхав у Мілан, куди забрав з собою і портрет. Він так і не був завершений. І по смерті Леонардо в 1519 році згідно заповіту став власністю учня і друга Леонардо художника Салаї. Король Франциск купив цей портрет і зберігав його у своєму палаці Фонтенбло.
Після Французької революції портрет був переданий в Центральний Музей Мистецтв у Луврі, де з тих пір перебуває постійно.
Слайд № 9. Загадковість портрету Джоконди.
Зображення молодої флорентійки просте й лаконічне за композицією. Спокійна поза і невибагливе вбрання Мони Лізи зорієнтовують увагу глядача на її обличчі. Саме воно і є головною таємницею генія Леонардо да Вінчі. Обличчя Мони Лізи передає так багато найтонших віддтінків думок, почуттів, емоцій, що однозначно схарактеризувати цей образ неможливо (You Tube QWERTY).
А посмішка Джоконди — одна з найвідоміших загадок в історії живопису. Кожен сприймає цю посмішку по-своєму, комусь вона здається ніжною, комусь грайливою, сумною, іронічною — трактувань безліч. Саме усмішка Джоконди стала “героєм” оповідання американського письменника Рея Бредбері “Усмішка”.
2. Слово вчителя.
На дошці портрет Рея Бредбері.
У США 12 червня 2012 року на 92-му році пішов із життя всесвітньо знаменитий письменник-фантаст Рей Бредбері. Онук письменника, Денні Карапетян, котрий повідомив про смерть дідуся, сказав, що зараз він сподівається почути слова співчуття від усіх людей, на кого вплинула творчість Бредбері, котрий продовжує жити в літературі, театрі, кінофільмах, але що важливіше, залишається в серцях і думках ісіх тих, хто знайомий з його творами. “Читати його — значить бути з ним знайомим. Він був найбільшою дитиною, яку будь-коли знав,” - сказав Карапетян.
3. Робота з підручником.
Знайомство з Реєм Бредбері (опрацювання статті підручника, стор.208-209, автор Є.Волощук).
4. Демонстрація запису фрагментів інтерв’ю журналіста О.Ткаченка з Реєм Бредбері “Пам’яті Рея Бредбері” (сайт tsn.ua).
Перед початком інтерв’ю на екрані Рей Бредбері на прогулянці вулицями Лос- Анжелосу. За кадром озвучується короткий коментар про Рея Бредбері як людину з його смаками і поглядами на життя. Цивілізація не встигає за його фантазіями. І Бредбері переносить час вильоту на Марс на 2030 рік.
Проживає Р.Бредбері разом із своєю дружиною Маргарет Макль. Вона перекладач із технічного французького. І з нею він не розлучається вже більше 40 років. Він ненавидить фізичні вправи, комп’ютери, автомобілі і нудних політиків. Він любить ходити в шортах, любить індійську кухню, інтелектуальну розмову за обідом і свою друкарську машинку. Бібліотеки він любить так само як 50 років тому, коли працював рознощиком газет у Лос-Анжелосі, а вечером продовжував навчання у бібліотеках. Відтоді, він, хлопчик із зовсім небагатої сім’ї, почав професійно займатися написанням книг, він отримав безліч літературних нагород. За його сценаріями знято кілька фільмів та десятки серіалів та мультфільмів.
Журналіст О.Ткаченко:
- Що означає для вас бути дитиною, а що літнім дідуганом?
Р.Бредбері:
- Я зовсім не змінився. Мені все ще 14 років. Я не старий, і сподіваюсь, що ніколи ним не стану. Мені шкода людей, які вважають себе старими. Я прокидаюсь із тим самим бажанням писати, що й 60 років тому. Я написав одне оповідання сьогодні, працюю над двома новими романами. А торік написав 3 сценарії. Секрет у тому, що я досі захоплююсь життям. Важливо бути допитливим, хотіти жити вічно. Це і є суть дитинства. Можна сказати, що все життя попереду. І хто може мене позбавити життя. Я житиму вічно. Починаєш із цього і дотримуєшся цієї думки далі. І тоді ти не дорослішаєш.
Журналіст:
- Чи сприймаєте ви сьогодні такі нові технології як комп’ютер чи інтернет?
Бредбері:
Я пишу оповідання і користуюся олівцем та папером і друкарською машинкою. Для чого мені комп’ютер? А інтернет - це непотріб. Він виглядає як сторінка оголошень про померлих. На мою думку, якщо ви хочере отримати інформацію, то можете зробити це в бібліотеці. Там є все. Там можна взяти книгу у руки, відчути її.
Журналіст:
- Коли ви пишете свої книги, чи живете ви у створеному вами світі?
Бредбері:
- Справа в тому, що я прокидаюся вранці з тими образами і метафорами в голові. Так роками. Я ніколи не знаю, що буду робити найближчим часом.
Журналіст:
- У ваших творах чимало реалізму, чому ж вас називають фантастом?
Бредбері:
- Насправді я не зовсім фантаст. Такий ярлик мені довгий час навішували. Лише 20 відсотків моїх творів можна віднести до наукової фантастики. Решта - це магічний реалізм. Єдиний міжфантастичний роман — це 451º за Фаренгейтом. Усе, про що там розказано, може дійсно відбуватися. І воно вже насправді відбувається.
Журналіст:
- Отже, в першу чергу ви письменник, а не фантаст?
Бредбері:
- Так, я письменник, закоханий в ідеї, образи. Я метафорист і поет. Якщо я знаходжу влучну метафору, то ви вже ніколи її не забудете.
Журналіст:
- Чи справдилися ваші дитячі мрії?
Бредбері:
- Так, однією з найбільших моїх дитячих мрій була висадка на місяці. Мені було 49, коли це сталося. Здавалося, що я вже був тоді досить поважного віку. Можете собі уявити, як я міг тоді відреагувати на те, що людина ступила на Місяць (висадка астронавтів на місяці). Я помолодшав. Я плакав, коли бачив перші кроки людини на Місяці. Плакав усю ніч. На ранок був геть виснажений.
А ще я мріяв стати великим письменником. І я став ним.
5. Продовжити речення.
Компетентності:
1.Повне ім’я Бредбері - ... (Реймонд Дуглас).
2.Під ім’ям ... письменник відомий в усьому світі. (Рей).
3.Друге своє ім’я “Дуглас” Бредбері отримав на честь ... (американського актора Дугласа Фербенкса).
4.Батьки Бредбері цікавилися ... (кіномистецтвом).
5.Р.Бредбері здійснив свою першу письменницьку спробу, коли йому було ... (12 років).
6.Бредбері вирішив стати письменником, коли йому виповнилося ... (20 років).
7.Першим надрукованим твором Бредбері був ... (вірш “Пам’яті Віллі Роджерса”).
8.Сьогодні Р.Бредбері називають ... (“фантастом номер один”, “метром фантастики”).
6. Літературознавча довідка
Слово вчителя
Що таке фантастична література?
Засновниками фантастичної літератури вважаються Е.По, Ж.Верн, Г.Веллс. Тривалий час фантастика вважалася побічним явищем у літературі, фантастичні твори не сприймалися як серйозні, але тепер межі між “великою літературою” і фантастикою майже не проводять. Фантастика характеризується специфічним літературним прийомом — введення елемента незвичайного. Серед різновидів фантастичної літератури виокремлюють наукову фантастику. Для неї характерні описи космічних польотів, перебувань на інших планетах, переміщення в часі в майбутнє, або минуле; серед героїв зустрічаються роботи, мутанти, прибульці, тощо.
Запис на дошці літературного терміну “Фантастичні твори”.
Фантастичні твори — це літературні твори, в яких описуються події або явища нереальні, такі, що насправді не існують.
7. Читання новели Р.Бредбері “Усмішка”.
Компетентності:
8. Бесіда за новелою:
- Яким постає перед вами місто з оповідання Р.Бредбері “Усмішка”?
- Що вас найбільше вразило у зображенні жителів міста?
- У якому році відбувається дія?
ІІІ. Узагальнення вивченого на уроці.
Компетентності:
Запитання до учнів:
- Яким цінним матеріалом ви збагатили сьогодні свої знання?
- Якими винаходами прославився Леонардо да Вінчі?
- Що таке шедевр?
- Який шедевр мистецтва використовує Р.Бредбері у своїй новелі “Усмішка”?
Проблемні запитання:
- Чому Том прийшов на майдан?
- Як ви думаєте, хто винен у проблемах жителів міста?
ІУ. Домашнє завдання.
1.Вивчити літературне визначення “конфлікт” (стор. 210 підручника) та відповісти на запитання: “На якому конфлікті побудована новела Р.Бредбері “Усмішка”.
2.Знайти риси наукової фантастики у творі Р.Бредбері “Усмішка”.
3.Дібрати цитати для характеристики Тома.
ЛІТЕРАТУРА
1.Волощук Є., підручник “Світова література” для 6 класу. 2014
2.Хорошилова А.В. Світова література. 6 клас. Вид.група “Основа”, 2012 р. (Серія “Мій конспект”)
3.Чередник Л.А. Зарубіжна література. 6 клас: розробки уроків. Видавництво “Ранок”, 2015 р.
4.Климова Л.В. Художні культура. Підручник для загальноосвітніх навчальних закладів. Література ЛТД, 20011 р.
5.Художня культура світу: Європейський культурний регіон. Навчальний посібник (Миропольська Н.Є., Бєлкіна Е.В., Масол Л.М., Онищенко О.І.). К.Вища школа, 2001 р.
6.Відео з інтернету “7 наукових винаходів Леонардо да Вінчі” (You Tube QWERTY)
7.Сайт tsn.ua. Інтерв’ю журналіста Олександра Ткаченка з Реєм Бредбері “Пам’яті Рея Бредбері”.