Результати теми «Видільна система»
Знання |
Даю визначення термінам «нирки», «нефрон», «шкіра», «сечоутворення», «терморегуляція». Розпізнаю складові нефрону, шкіри, органи сечовидільної системи. Називаю засоби профілактики захворювань сечовидільної системи, захворювань шкіри. |
Розуміння |
Характеризую будову та функції сечовидільної системи. Пояснюю процес утворення сечі, регуляцію сечовиділення. Пояснюю роль шкіри у виділенні продуктів життєдіяльності, в регуляції температури тіла. |
Застосування |
Називаю засоби надання першої допомоги у разі теплового та сонячного ударів, термічних пошкоджень шкіри (опіки, обмороження). |
Аналіз |
Аналізую необхідність виведення кінцевих продуктів обміну речовин з організму. |
Оцінювання |
Оцінюю значення шкіри як пристосування до умов навколишнього середовища. |
Результати теми «Нервова система»
Знання |
Даю визначення термінам «нервова система», «центральна нервова система», «периферична нервова система», «автономна (вегетативна) нервова система», «соматична нервова система». Розпізнаю елементи будови спинного мозку; відділи головного мозку. Називаю компоненти центральної й периферичної нервової системи; функції спинного мозку, головного мозку та його відділів, соматичної нервової системи, вегетативної нервової системи (симпатичної та парасимпатичної); фактори, які порушують роботу нервової системи. |
Розуміння |
Характеризую будову головного мозку, спинного мозку; нервову регуляцію рухової активності людини; роль кори головного мозку в регуляції довільних рухів людини; роль вегетативної нервової системи в роботі внутрішніх органів людини. Наводжу приклади захворювань нервової системи. Пояснюю значення внеску вчених у розвиток знань про нервову систему (І. П. Павлов, І. М. Сечєнов), у тому числі й українських (В. О. Бец). |
Застосування |
Застосовую знання для профілактики нервових захворювань; дотримання режиму праці й відпочинку. |
Аналіз |
Порівнюю роботу спинного та головного мозку, роботу різних відділів головного мозку. |
Оцінювання |
Висловлюю судження щодо значення нервової системи для забезпечення взаємозв’язку між органами й фізіологічними системами; узгодження функцій організму зі змінами довкілля. |
Результати теми «Сенсорні системи»
Знання |
Даю визначення термінам «сенсорні системи», «органи чуття», «рецептори». Розпізнаю елементи будови ока, вуха. Називаю основні сенсорні системи; складові частини аналізатора. |
Розуміння |
Характеризую особливості будови та функції зорової, слухової сенсорних систем; сенсорні системи рівноваги, нюху, смаку, руху, дотику, температури, болю; Наводжу приклади порушень роботи сенсорних систем. Пояснюю взаємозв’язок між будовою й функціями ока, вуха; процеси сприйняття світла, кольору, простору, звуку, запаху, смаку, рівноваги тіла. |
Застосування |
Застосовую знання для профілактики порушення зору, слуху та попередження захворювань органів зору й слуху. |
Оцінювання |
Висловлюю судження щодо значення сенсорних систем для забезпечення процесів життєдіяльності організму та зв’язку організму із зовнішнім середовищем. |
Результати теми «Вища нервова діяльність»
Знання |
Даю визначення термінам «безумовний рефлекс», «умовний рефлекс», «мислення», «мова», «пам’ять». Розрізняю типи вищої нервової діяльності та властивості темпераменту. Називаю нервові процеси (збудження, гальмування); показники нервових процесів (сила, рухливість, урівноваженість); види сну; причини біоритмів.
|
Розуміння |
Характеризую особливості вищої нервової діяльності людини; інстинктивну та набуту поведінку людини; види навчання, види пам’яті; види мислення. Наводжу приклади умовних та безумовних рефлексів людини; біоритмів людини. Пояснюю значення першої та другої сигнальної системи. Пояснюю значення внеску вчених у розвиток знань про вищу нервову діяльність (І. П. Павлов, І. М. Сєченов та ін.)
|
Застосування |
Застосовую знання для дотримання правил розумової діяльності.
|
Аналіз |
Порівнюю умовні й безумовні рефлекси; першу і другу сигнальні системи.
|
Оцінювання |
Висловлюю судження про значення пам’яті для інтелектуального розвитку людини; щодо впливу соціальних факторів на формування особистості, впливу соціальних факторів на розвиток другої сигнальної системи; про значення біоритмів і сну для повноцінного функціонування організму. |
Результати теми «Регуляція функцій організму»
Знання |
Даю визначення термінам «ендокринна система», «гормони», «гомеостаз», «нервова регуляція», «імунна система», «імунітет», «стрес». Називаю залози внутрішньої та змішаної секреції. Показую на моделі/ схемі/ зображенні місце розташування ендокринних залоз в організмі людини. Розрізняю стадії стресу, види імунітету. |
Розуміння |
Характеризую нейрогуморальну регуляцію фізіологічних функцій організму; вплив гормонів на процеси обміну в організмі. Наводжу приклади захворювань, викликаних гіпо- чи гіперфункцією залоз внутрішньої та змішаної секреції. Пояснюю роль нервової системи в регуляції функцій ендокринних залоз; роль ендокринної системи в розвитку стресорних реакцій; значення ендокринної системи в підтриманні гомеостазу й адаптації організму. |
Застосування |
Застосовую знання для профілактики захворювань, пов’язаних із порушенням функцій ендокринних залоз та імунної системи. |
Аналіз |
Порівнюю роботу нервової, ендокринної та імунної системи для забезпечення гомеостазу. |
Оцінювання |
Висловлюю судження щодо значення нервової, ендокринної та імунної систем для повноцінного функціонування організму людини. |
Результати теми «Розмноження та розвиток людини»
Знання |
Даю визначення термінам «ембріональний розвиток», «гамети (сперматозоїд, яйцеклітина)», «запліднення», «зигота», «вагітність». Називаю функції статевих залоз людини; первинні та вторинні статеві ознаки людини; періоди онтогенезу людини. |
Розуміння |
Характеризую процес запліднення; розвиток зародка і плода; розвиток дитини після народження; функції плаценти; статеве дозрівання; вікові періоди індивідуального розвитку людини; особливості підліткового віку; захворювання, що передаються статевим шляхом; Наводжу приклади порушень роботи репродуктивної системи. Пояснюю роль ендокринної системи в регуляції гаметогенезу, овуляції, вагітності, постембріонального розвитку людини; вплив факторів середовища та способу життя батьків на розвиток плода. |
Застосування |
Застосовую знання для запобігання хворобам, що передаються статевим шляхом. |
Аналіз |
Порівнюю будову чоловічої та жіночої статевих клітин. |
Оцінювання |
Висловлюю судження про необхідність збереження репродуктивного здоров’я; про залежність розвитку дитини в материнському організмі від здоров’я матері, її поведінки. |