"Риби загальна інформація про риб". Урок

Про матеріал
Формувати в учнів поняття «риби»,уявлення про життя риб,будову їхнього тіла,розвивати вміння описувати риб,визначати їх за істотними ознаками, розвивати спостережливість,мовлення,пам`ять учнів,виховувати дбайливе ставлення до тварин, а саме до риб.
Перегляд файлу

Тема:  Риби

Клас: 3-Б

Мета: Формувати в учнів поняття «риби»,уявлення про життя риб,будову їхнього тіла,розвивати вміння описувати риб,визначати їх за істотними ознаками, розвивати спостережливість,мовлення,пам`ять учнів,виховувати дбайливе ставлення до тварин, а саме до риб.

Тип уроку:комбінований

Обладнання:картки з матеріалом роздатковий матеріал,ілюстрація «Будова риб»,мультфільм,ілюстрації тварин

Література:енциклопедія »В світі тварин»,підручник з природознавства для 3 класу,підручник »Что ты знаешь о рыбах»

Хід уроку

1. Організація класу

1.1Привітання

Дзвоник всім нам дав наказ:

До роботи швидше в клас!

Біля парти станем чемно –

Плине час хай недаремно.

Будемо уважні і старанні всі.

    Сядемо рівненько на місця свої.

1.2 Перевірка готовності до заняття

Покладіть будь-ласка на край парти підручник з природознавства , зошит , ручку,олівець все зайве приберіть з парти

1.3 Перевірка постави

Сідаємо на свої місця, руки перед собою , спинки рівненько

 

2.Узагальнення спостережень за змінами в природі

-Діти а зараз відкриваємо свої щоденники погоди

 -  Яка зараз пора року?(Зима)

— Який місяць?(Лютий) Зверніть будь-ласка увагу на дошку який у нас тут гарний місяць лютий.

— Яке число?(02.02.2016)

— Тепло чи холодно надворі?

— Який стан неба?

— Яка температура повітря?

— Чи були сьогодні протягом дня опади?

    -  А  чи знаєте ви якісь народні прикмети про погоду для нашого лютого місяця?

  • Лютий багатий снігом - квітень буде щедрий на воду.
  • В лютому багато інею - влітку буде багато роси й меду.
  • Ворона під крило ніс ховає - до холоду.
  • Хуртовини часті взимку - влітку часті негоди.
  • Снігурі туляться до оселі - на великий снігопад.
  • Вранці сорока стрибає з гілки на гілку - на відлигу.
  • Зимовий туман стелеться по землі -на відлигу.
  • Глибокий сніг узимку - на дощове літо.

 

  • Так молодці тож  ми з вами відмітили температурні показники на сьогоднішній день.

 

2.1 Перевірка  знань умінь та навичок учнів

-На минулому занятті ви ознайомилися більше з життям комах давайте перевіримо що ж ви запам`ятали .

- Скажіть будь-ласка ,хто ж такі комахи?

(Комахи-це найчисленніша  група тварин на Землі. Вони можуть жити у повітрі,воді та грунті.) 

-Які частини тіла є в комах?

(Вусики,очі,голова,хоботок,груди,ніжки,крила)

-Якою їжею живляться комахи?

(Комахи живляться різноманітною їжею. Наприклад різними частинами рослин , метелики-смокчуть квітковий нектар, деякі живляться пилком квіткових рослин,соками рослин

2.2 Гра «Знайди комаху»

 

Метелик джміль оса

Окунь горобець зозуля 

Павук окунь дятел

жук -олень ворона йорж

Ластівка коник зелений соловей

карась    Сокіл                       сороконіжка 

Мураха богомол  носоріг

Жук-плавунець чапля    муха

Щука горбуша     сом

акула  

 

 -Молодці  ви віднайшли всіх комах з цього ряду тварин. Відкладіть будь-ласка тепер листочок на край парти він нам знадобиться для другого виду роботи .

3.Актуалізація опорних знань

-Які види водойм ви знаєте ? Якою водою вони заповнені  ?

Води

  

 Прісноводні Солоні

  Проточні-річка    океан

                                                                         Стоячі-озеро,ставок                море

 озеро

4.Повідомлення теми і мети заняття

-Діти а чого більше на Землі: води або суші? (Води більше,вода займає приблизно 75% поверхні земної кулі)

-А хто живе у воді ?

(Багато живих організмів — рослини і тварини. Вздовж берега річки можуть плавати водорості,ряска, очерет і багато інших рослин.На поверхні води ваблять своїми квітами глечики жовті,латаття біле або ще як на нього кажуть лілія. У водоймах можутьжити комахи — жук-плавунець, водомірка; жаби, риби.)

   — Відгадайте загадку.

Голова є, а шиї немає;

очі є, а брів немає;

рот є, а не говорить,

без ніг, а далеко ходить.

                                      (Риба)

Тож сьогоднішньою темою нашого уроку будуть  риби.

4.1 Бесіда

-Давайте ж з вами блище познайомимося з життям риб . Спочатку я задам вам запитання на які після моєї розвовіді ви повинні дати мені відповідь.

1. В яких водоймах можуть мешкати риби ?

2. Як риби пристосувались до життя в воді

3. Чим вкрито тіло риб?

4. За допомогою чого вони пересуваються ?

Риби мешкають в океанах, морях, річках,а також гірських річках,головною мешканкою гірської річки вважають форель, довжина якої  до 37,5 см. Риби — тварини, тіло яких укрите слизькою лускою. Вони дихають киснем, розчиненим у воді. Риби морів і океанів живуть у солоній воді, а риби річок і ставків — у прісній. риби дихають киснем, розчиненим у воді; допомагають рибам дихати зябра, що приховані під зябровими кришками

, розташованими ззаду голови; риба дихає тільки тоді, коли зябра омиваються водою.

 

-Тож чим дихають риби?(зябрами) – А хто знає, що ж таке зябра?

-Зя́бра — орган дихання, що здатний поглинати кисень із води.

 

Ось чому риба гине на березі ріки, хоча в повітрі теж є кисень. Риби можуть пересуватися тільки у воді за допомогою хвоста і плавців.

У більшості риб тіло подовжене, стисле з боків. Голова плавно переходить у тулуб, а тулуб — у хвіст. Шиї у риби немає. Тіло вкрите лускою.Луска розташовується на тілі риби рядами, краї лусочок налягають один на одний.

  - Молодці ви уважно слухали і змогли дати відповідь на всі мої запитання!

4.2 Розповідь вчителя

-Зверніть будь-ласка увагу на дошку перед вами є схема на якій зображена будова риби . Тіло риб складається з…..

4.3Перегляд мультфільму

-Зараз ми з вами переглянемо мультфільм ,і ми разом з вами з казковим персонажем відвідаємо річку ,а після перегляду ви мені скажете про яких же риб нам розкаже наш новий друг ?

-Яку рибу називають річковими хижаками ?(окунь)

- Про яку рибу говорять ,що вона живе 100 років?(Сом)

-Кого вважають родичами золотих рибок?(Карась)

 

4.4Сприймання та усвідомлення знань

- Ми добре з вами поподорожували , але в нас є ще безліч рибок з якими ми повинні познайомитись.Я буду вам розповідати , а ви в кінці моєї розповіді скажетее про яких же риб шла мова. Давайте розглянемо з вами спочатку жителів морів і океанів

 Піранья-як її називають риба пірат. у этих с виду безобидных рыбок мощные челюсти, усаженные крепкими острыми зубами.Пиранья вмиг перекусит палку толщиной в палец да и сам палец не пожалеет.Их боятся даже крокодилы.Впрочем,они вполне съедобны,только ловить их нужно осторожно.

 

Камбала-риба мешкає на самому дні і нагадує плоский диск.

Вудильник-житель морського дна,схожий на камінь,зарослий водоростями.Перед рилом з голови в нього звисає виріст- вудка, з ліхтариком на кінці вони заманюють дрібних рибок їжу для вудильника.Забарвлення і форма тіла роблять його непомітним для ворогів.

Риба пила – за допомогою довгого гострого кістяного носу добуває собі корм викопує з піску маленьких тварин.

Електричний скат- в тілі скату сховане щось схоже на живі батарейки разом вони дають потужний ток.

Літуча риба- при вигляді хижака розганяється і виплигує  із води випрямляє в повітрі плавники як крила птах и летить над хвилями далеко приблизно від 100 до 400 метрів.

      Тварини

Якщо у морі видно фонтанчик води -це кит найбільша тварина в світі .Але взагалі кит - не риба ,хоча і живе у воді.Дихає він не зябрами, а легенями.Дитинчата кита годуються молоком.У одних китів є зуби в інших немає.У беззубих замість зубів вуса.

 

Касатка та кашалот - зубаті кити.Касатка-ненажерливий хижак нападає на дрібних і великих морських тварин. Її навіть самі кити бояться. Також відносяться до тварин

Дельфіни-найрозумніші морські тварини.Хворого чи пораненого дельфіна товариші підхоплюють з двох сторін і підтримують на поверхні.Так дельфіни рятують і людей.

Акулу не дарма називають грозою морів.Це великі,швидкі і зубасті риби.Зуби в акул в шість рядів, і гострі як пила! Шкіра багатьох акул покрита лускою з гострими шипами,тому навіть легкі дотики акули наносить серйозні рани.Дуже небезпечні акули Тигрова і Акула-Молот.Але не всі акули хижаки,наприклад Китова людей не чіпає і не небезпечна для оточуючих.

Навесні риби відкладають ікру.Кожна ікринка-це яйце риби.З ікринок викльовуються крихітні дітки.Деякі рибки залишають ікринки на водоростях,каменях.Поки з ікринок не з'являться мальки , риба нічого не їсть. Але і потім малюки не квапляться покинути затишний притулок і при найменшій небезпеці поспішають пірнути мамі в рот. 

   -Тож про яких саме риб  і тварин шлося в моїй розповіді? Які з перелічених тваринє хижаками? В якій порі року риба відкладає   ікру?

 

4.5 Робота з загадками

Сьогодні до нас на урок прийшов на урок ще один друг Незнайко його також зацікавили риби , і приніс для нас декілька завдань , допоможемо йому  їх розвязати.

 

1)  Ляже й спить на глибині

З шаром мулу на спині,

Тільки вуса повертає,

Що навколо — все він знає!

                                          (Сом)

2) Не дрімають карасі,

Знають добре геть усі:

Стерегтись потрібно злюки,

Хижої, страшної...

                                     (щуки).

3) Гроза всіх риб з усіх морів.

Ніхто не точить так зубів. .

Ти вже боїшся ? Що ж, тремти!

Її боїться навіть кит!

Вона безпечна, як заснула.

Хто ж бо рибина ця?...

                                      (акула)

4) Хочеш рибку цю піймати —

Треба черв’ячка їй дати.

 Хоч і хижий, та не щука,

І на вигляд геть не злюка.

                                   (окунь)

5) Як по морю-океану,

Риба-рибіща пливе,

І до величезного фонтану

Підпливать нам не дає!

Від нього хвиля біжить,

Ну звичайно це .

                                    (Кит)

-Молодці ви впорались з усіма загадками!!!

 

    4.6 Відгадування ребусу

- Але в нашого Незнайки залишилося ще декілька не вирішених  завдань і він би дуже хотів вирішити їх разом з вами.

C:\Users\user\Desktop\rebus-ruba.jpgC:\Users\user\Desktop\rebus-caras.jpg1)риба 2)карась

 

 

 

 

 

 

5.Фізкультхвилинка

Педагог: - Трава низенька-низенька.

Діти: присідають.

Педагог: - Дерева високі-високі.

Діти: здіймають руки вгору.

Педагог: - Вітер дерева колише-гойдає.

Діти: обертаються.

Педагог: - То праворуч, то ліворуч нахиляє.

Діти: нахиляються праворуч, ліворуч.

Педагог: - То вгору, то назад.

Діти: потягуються вгору й назад.

Педагог: - То вниз нагинає.

Діти: нахиляються вперед.

Педагог: - Птахи летять, відлітають.

Діти: махають руками-"крилами".

Педагог: - А учні тихенько за парти сідають.

Діти: сідають за парти.

    

5.1 Створення проблемної ситуації

- Але не все в житті наших рибок так добре і наш товариш Незнайко теж повинен це знати.

 -Діти а що таке Червона книга України?( В 1948 році вчені всього світу створили Міжнародний союз охорони природи. За його завданням зоологи, ботаніки, екологи вивчали рідкісні або зникаючі види рослин і тварин, які потребують негайної допомоги. Червоний колір – сигнал небезпеки. Червона книга попереджає людей про те, що рослини і тварини занесені на її сторінки в небезпеці, потребують їх допомоги.)

-А чи знаєте ви риб які до неї занесені?

-Сьогодні я вам розповім про трьох представників які занесені до Червоної книги,звичайно їх набагато більше,але я вам розповім про тих які водяться в нашій місцевості

Афаліна чорноморська-це дуже рідкісний вид тварин для нашої місцевості, В територіальних водах України, імовірно, він становить 5–10 тис. особин. Населяє прибережні зони та мілководдя, особливо в весняний і осінній періоди, довжиною 3 м, масою 150–300 кг (в Чорному морі).Легко піддається дресеруванню

Лосось чорноморський-це зникаючий вид тварин. Україні трапляється у Чорному морі біля берегів Кримського п-ва, іноді в Азовському морі. Довжина тіла здебільшого до 50 см, тривалість життя до 10 років і більше.

Йорж смугастий-це вразливий вид тварин,смугастим його називають тому ,що вздовж його тіла є смуги. Живе він переважно в Западній частині України в річках,Дунаю ,Тиси ,Пруту. Довжина тіла до 25 см, маса до 250 г. Тривалість життя до 7 років.

   -Тож ви запам*ятали які тварини є в небезпеці .Я гадаю ви не будете їх ображати , і розповісте своїм товаришам,що ловити цих риб не можна.

 

5.2 Закріплення та осмислення знань учнями

Нашого Незнайку дуже зацікавили риби і в нього з*явилося ще одне завдання яке нам треба розв*язати ,зараз я буду читати опис риби, а ви уважно послухаєте і скажете про яку ж саме рибу йде мова.

1) Чимось нагадує їжака , добре пристосовується до різних умов середовища (йорж)

2)Друга назва риба пірат, У цих нешкідливих на вигляд рибок потужні як у бульдога щелепи з міцними, гострими зубами. Вона миттєво перекусить палицю, завтовшки в палець, та і сам палець.(Піранія)

3)На перший погляд дуже мила риба , але якщо ви пішли на рибалку і спіймали цю рибку,не поспішайте брати її до рук адже вона має гострі червоні плавці.Ще цю рибку називають річковим піратом.(Окунь)

-Молодці ви відгадали всі  назви.

5.3Робота за підручником

-Відкрийте свої підручники на ст. 107 Пригадайте будь –ласка істотні ознаки риб ? На які дві категорії поділяють риб ? (Морські і прісноводні)

Риб, які в річках ,і озерах живуть,

Всі зазвичай прісноводними звуть.

А у солоній воді залюбки

Мешкають риби, що звуться морські.

 

- Розгляньте малюнки на с.107. Назвіть морських та прісноводних риб.

-А тепер після того як ми з вами розглянули будуву риби , дізналися більше про її представників ми попрацюємо в зошиті.

 

5.4 Робота в зошиті

- Тіло риб — обтічної форми, вкрите лускою і шаром слизу.

- Риб розподіляють на морських і прісноводних: річкових, озерних і ставкових.

- Риби досконало пристосовані до життя у водному середовищі.

- Риби мешкають на різних глибинах.

- Риби живляться рослинною та тваринною їжею.

- Риби необхідні природі!

 

5.5Робота з прислів`ями

 

• Риба шукає, де глибше, а людина — де краще.

• Без труда не витягнеш і рибку із ставка.

• Як риба у воді.

• Слизький як вугор.

• Не учи рибу плавати.

5.6  Гра «Криптограми»

Знаас (сазан)

Укащ (щука)

Раська (карась)

Порок (короп)

Куала (акула)

5.7Гра» віднайди рибок»

 

- Із назв виберіть і підкресліть тільки риб.

 

Метелик, окунь, павук, ластівка, лин, ромашка, сокіл, лящ,  мураха, акула, бабак, щука, дятел, коник, карась, краснопірка, чапля, павук, сом, верховодка, краснопірка, ведмідь, плотва, жаба, піскар,  горобець, сойка, оселедець,судак.

 

6.Підбиття підсумків

- На які групи розподіляють риб залежно від типів водойм, у яких вони живуть?

-Назвіть істотні ознаки риб ?

6.1 Що дізналися нового на уроці?

7. Домашнє завдання

С.106-109

 

docx
Додав(-ла)
Шеман Лилия
Додано
14 листопада 2022
Переглядів
835
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку