1
Галина Поліщук, вчитель початкових класів
Турнір знавців природи
(для учнів 3 класів)
Мета: формування предметних компетентностей: формувати в учнів усвідомлення необхідності вивчення, охорони природи, виховувати дбайливе ставлення до навколишнього середовища;
формування ключових компетентностей: спілкування рідною мовою; уміння навчатися впродовж життя; компетентності в природничих науках; екологічна грамотність і здорове життя.
Обладнання: мультимедійне устаткування, мікрофон, плакати «Значення природи для людини», «Правила поведінки в природі», тематичні малюнки; роздатковий матеріал, презентація «Пристосування рослин до навколишнього середовища»
Хід турніру
І. Вступне слово вчителя
Дорогі діти! Як ви гадаєте, кому природа відкриває свої таємниці? (Тільки тому, хто її вивчає). Хочу запитати вас, хто із вас любить уроки природознавства? А хто любить читати про природні явища, тварин, рослин у енциклопедіях? Хочу запросити таких діток взяти участь у турнірі знавців природи.
Дружньої роботи вам в командах!
ІІ. Основна частина
Тур І . « Розповідь про зернятко»
Умови туру: команди отримують текст з розповіддю про маленьке зернятко. Це особливий текст. Слова в ньому записані методом переставлення складів, букв. Команда має працювати злагоджено. Склавши частинки разом, хто-небудь з команди зачитує утворений текст.
Зернятко
нуМило жарек ілот. сталаНа лоднахо щовадо сіньо. ленькеМа тежов няткозер нулики в лоднухо, рнучо млюзе. трашноС талос няткузер і мносу. лодноХо і мотньоса. леА ж гинутиза ново ен тілохо. няткоЗер ачлопо вбиртиа логуво, типи зі млізе кіс. оноВ чалопо стиро, стиро і сталозро од огот усач, кипо з гоньо ен клюнувсяпро ленькийма ленийзе точоклис.
точокЛис взпо горув, даючивідки ан ємусво ляхуш кигруд млізе. І сьо рештоюз інв бачивпо тлосві! йшлаПри мази, леа точкулис ен лобу лоднохо. аЗ союзи таланас і снаве. йшовЗі з лівпо інгс. І анш точоклис бачивпо, що інв ен мотнійса. кихТа, кя інв, лобу гатоба! гоЙо дувалооб плете вітряпо, логрі кравеяс нечкосо, і муйо лобу діснора.
Тур ІІ. Вікторина «Всезнайки»
Умови туру: кожна команда має відгадати назву тварини за описом.
Завдання для першої команди
1. Це велика комаха. Має своєрідні круглі плями на крилах, що нагадують око.
(Павичеве око)
2. Це великий хижий птах. Розмах крил його становить близько двох метрів. В Україні його можна побачити тільки в Карпатах. Живиться дрібними тваринами і птахами, на яких спритно полює. ( Орел)
3. Це комаха. Тіло вкрите бархатистими волосинками. Впоперек черевця чи грудей - кольорова смужка. Є пара складних і троє простих очей. Висмоктує нектар із квітів. (Джміль)
Завдання для другої команди
1. Великий довгоногий птах, завбільшки як свійська гуска, з довгою шиєю та прямим сильним дзьобом. Його називають вісником весни. Гнізда влаштовує на сухому місці серед болота. (Журавель)
2. Тіло цієї тварини обтічне. Мордочка видовжена, голова плавно переходить у тулуб. Шкіра гладенька. Вона відтворює і вловлює звукові сигнали. В Україні зустрічається в Чорному морі. (Дельфін)
3. В нашій країні це найбільший гризун. Живе і під водою і на суші біля води. Цих тварин називають будівельниками. (Бобер)
Тур ІІІ. «Народна мудрість»
Умови туру: команди одержують розрізані частинки прислів’я, однакове для всіх. Хто швидше правильно його складе, той першим зачитує і перемагає в цьому конкурсі.
Прислів’я: «Один урожай збирай, а про другий дбай.»
Тур ІV. « Загадки про дерева»
Завдання учасникам: командам пропонується відгадати загадки про дерева. Правильна відповідь – 1 бал команді.
На літо одягається, а восени скидає. (Каштан.)
І колючі, й довгі, й тонкі на гілках зелені голки.
Шишок безліч, та маленькі, і не довгі, а кругленькі. (Сосна.)
Кучерява, та без волосся. (Береза.)
На «я» закінчується,
В саду росте,
На ній плоди є. ( Яблуня.)
9.Дуже широке листя у мене:
П'ятикутне і різьблене.
Наче скульптор різаком
Працював над тим листком. (Клен.)
10. Сережки я повісила
Тонесенькі такі.
І радісно та весело
Готуюсь до весни. ( Береза.)
Влітку, взимку, навесні
Всюди вдягнені гарненько
У зелені сукні всі. (Ялини.)
Мов сережки повисли,
Червоні – солодкі,
Зелені – ще кислі. (Вишні.)
Тур V. «Четвертий - зайвий»
Умови туру: команди одержують завдання виключити зайву назву.
Тур VІ. «Бліц –турнір»
Умови туру: за кожну правильну відповідь – 1 бал.
Завдання для першої команди
Завдання для другої команди
Тур VІІ. « Загадки природи»
Умови туру: за правильну відповідь – 2 бали. Якщо відповідь правильна, але коротка – 1 бал.
Завдання для першої команди
( З холодного замерзлого ґрунту корені не можуть всмоктувати воду. Листя ж, яке залишилося , продовжувало б випаровувати вологу, від цього дерево засохло б. Окрім того, листя затримувало б на собі багато снігу, дерево від важкої ваги могло б зламатися.)
(Колючки, шипи потрібні рослинам, щоб відлякувати травоїдних тварин.)
Завдання для другої команди
1.Чому соняшник завжди «дивиться « на Сонце? (Слайд 4) ( Квітка соняха справді повертається до Сонця. Так рослина одержує найбільше тепла і світла.)
2. Чому з’явились м’ясоїдні рослини? (Слайд 7)( Рослини живляться комахами, оскільки ґрунт у місцях, де вони ростуть, бідний на мінеральні поживні речовини. Такі рослини ловлять комах листям, по краях яких є зубчики. В інших рослин є клейкі волоски, до яких прилипають комахи.)
ІІІ. Заключна частина
Підсумки конкурсу.
Заключне слово вчителя
Вітаю переможців! Успіхів вам всім у пізнанні природи. Великих відкриттів!
Список використаних джерел
1. Лауро М. Хочеш знати чому?/ М. Лауро. – К.:Махаон-Україна, 2005.−256с.
2.Серпухова І.Є. Цікава дидактика. Українська мова. 1− 4 класи / І.Є. Серпухова. – Харків : Ранок, 2004. - 304 с.
3. Едігей В.Б.Вчися читати, малюк!/ В. Б. Едігей. – К.:Гранд,1993.− 254с.
4.Станкевич Т.О. Атлас тварин і рослин України/ Т.О.Станкевич.−Х: Талант,2010.−62с.