Рицарський турнір
Театралізована гра для учнів 7 класів
Мета: повторити, узагальнити, закріпити знання, набуті учнями впродовж вивчення теми «Народження середньовічного світу»; розвивати і закріпити вміння та навички,які формувались впродовж вивчення теми; розвивати осмислене ставлення до подій минулого й формувати позитивне емоційно – особистісне ставлення до них; спонукати учнів до поглиблення знань; виховувати інтерес до всесвітньої історії.
Обладнання: підручник, атлас, костюми акторів, плакати із зображенням середньовічних костюмів, стенд із запитаннями для стрільби з лука.
Дійові особи: ведучий, рицарі і дами ( учасники команд), гарольди, судді.
Вступне слово вчителя. Добрий день, доогі друзі. Ми з вами сьогодні зібрались для того, щоб поринути в давню і таємничу епоху Середньовіччя.
Середньовіччя завжди збуджувало нашу уяву. Поети й письменники, художники й музиканти, актори й режисери створили чимало творів мистецтва про цю дивну й давно минулу епоху.
Залежно від того, які особливості Середньовіччя набували більшого значення, воно поставала чи то епоху страху,фанатизму і побожності, чи то часу розквіту європейської культури. І витворювалась дивна картина: радості і щастю протистояла безвихідь, геройству - зрадництво, багатству – убогість, волі – рабство, генію – злиденність, науці – неуцтво.
Через таку суперечливість поглядів здається, що говорити про середньовічне суспільство, середньовічну людину чи середньовічну культуру як про щось характерне й особливе – неможливо.Саме слово « Середньовіччя» з’явилося у XV ст., до закінчення цього періоду вже тоді люди усвідомлювали особливе значення Середньовіччя в історії європейський народів.
Від тоді минули століття, однак суперечки про Середньовіччя не вщухають. Суперечка розгортається, але загадка Середньовіччя залишається. І у XXI ст. людство залишається байдужим і шукає відповіді на питання: якою ж насправді була епоха Середньовіччя? І якщо після години спілкування з нами і приємно здивуєтесь одержаній відповіді , значить, подорож через століття була вдалою. А допоможуть нам у цьому судді, які будуть оцінювати змагання рицарів, що зараз прибудуть на турнір.
Гарольди.
Всіх жителів країни Знань запрошуємо відвідати турнір рицарських змагань. І просимо підтримати рицарів доблесних, які сюди прибудуть із земель далеких, щоб випробувати свої сили у завдання нелегких!
На розсуд ваш будуть представлені
Завдання творчі і вправи інтелектуальні:
Представлення гербві, стрільба із лука,
Двобої історичні, романтичні танці
І поезії ліричні.
Під музику в зал заходять рицарі
Гарольди.
Рицарі.
Представлення гербів.
Гарольди. 1).Тож розпочнем змагання наші,і хай в пригоді стануть вам знання,кмітливість,вправність,спритність!А ми за вас повболіваєм, і хай цікаво буде нам!
2).Бажаємо вам успіху,
Та пам’ятайте,
Щоб у лицарському турнірі перемогти,
Потрібно бути мудрим і люб’язним,
За щитами не ховатись,списа гострого не боятись,
Думку інших поважати,
Всі закони поведінки знати.
Вчитель.
Просимо наших дам розказати,яким був справжній турнір і хто такі лицарі.
Дами. 1).У середні віки рицарями називали відважних,сміливих,мужніх воїнів, які носили лати,шолом,кольчугу,були озброєні списом і мечем. Рицарі.
2). Рицарі утворювали не чисельні об’єднання,оскільки панував принцип:тільки сини рицарів мали право бути рицарями.
3). Але щоб стати рицарем,потрібно було пройти спеціальну підготовку. У 7 років хлопчиків віддавали на навчання досвідченим воїнам. Вони навчали їх їздити верхи,стріляти з лука,метати спис, володіти мечем.
Крім військових наук, хлопчиків привчали дотримуватися слова,бути ввічливим і тактовним,виручати один одного,захищати слабшого.
4). Турніри - це військові змагання у силі та вправності. Їх влаштовували королі та знатні феодали. На них збиралося багато глядачів, іноді з кількох країн.
5). Спеціальні глашатаї – гарольди оголошували імена рицарів,що ставали до бою. Учасники турніру,одягненні в бойове спорядження, роз’їжджалися в протилежні сторони арени.
6). За сигналом судді вони мчались на конях на зустріч один одному.
Тупим турнірним списом рицар намагався вибити противника із сідла. Змагання іноді закінчувалися тяжким каліцтвом і навіть загибеллю деяких учасників.
7). Переможець одержував у нагороду коня і спорядження переможеного противника. Наприкінці турніру влаштовувалися змагання двох рицарських загонів.
I тур « Наш девіз»
Вчитель:
Наші рицарі також будуть змагатися у двох загонах, але для того, щоб сформувати загін, їм треба пройти перше випробування: з розданих
карток скласти девіз свого загону і придумати назву, обрати капітана. Яка команда сформується першою та і почне змагання.
Девізи.
1). Не стримуй себе, коли хочеш зробити добру справу
2). Справжня ввічливість проявляється в доброзичливому ставленні до людей ( Ж.Ж.Руссо)
Вчитель. Девізи складені, команди сформовані, отож, розпочинаємо!
Зараз ми побачимо чи готові наші славні рицарі до полювання, чи уміють вони володіти луками.
Гарольди вивішують один плакат: « стрільба з лука».
Кожен представник команди вистрілює з лука і відповідає на запитання. Кожна правильна відповідь - 1 бал команді; Журі рахує бали, питання на картах і на аркушах з відповідями для суддів.
Вчитель.
Перше випробування рицарі пройшли.
Другий конкурс «Сила й розум!». Вчитель пояснює умови: по одному представнику від команди віджимають відповідають на 10 запитань. Завдання виконані тоді, коли є відповідь на запитання. Кожне завдання по1 балу.
Вчитель. Рицарі - «пани землі й селяни»,створили для своїх дітей систему світського виховання,в основу якого було покладень вивчення «вільних благочестій»: верхова їзда,стрільба з лука,метання списа,полювання,гра в шахи,вміння складати і співати пісні. Крім того,справжні рицарі не мали права на неблагородні вчинки,повинні були вміти гарно поводитися у товаристві дами,вміти танцювати.
Зараз ми дізнаємося,як наші учасники пройшли рицарське виховання.
III тур «Рицарські манери»
Гарольди вивішують плакат,вчитель пояснює умови
На вас чекає два випробування:
1.Пояснити середньовічний звичай.
2.Скласти оду для дами серця з поданими словами.
Судді виставляють загальнокомандні бали від одного до п’яти за кожне завдання.
Максимальна оцінка за два конкурси - 10 балів.(Завдання на картах і на аркушах для суддів )
Запитання для першої команди:
Запитання для другої команди:
Словадляоди:чарівність,квіти,краса,врода,вишуканість,загадковість,троянда,серце.
Доки команди готуються,іде гра із залом,судді роблять підрахунок балів,проміжний підсумок.
Вчитель. До початку турніру рицар,який посилав виклик,повинен був таємно з’ясувати у свого супротивника,чи згоден він прийняти куртуазний бій. У разі позитивної відповіді починалися публічні церемонії. Наші рицарі також визначилися і зараз вступлять в двобій,але не зі зброєю.
IV тур «Інтелектуальний двобій».
Учасники стають парами один проти одного і дають запитання супернику,якщо він не відповідає,автор запитання отримує 1 бал. За правильну відповідь теж 1 бал. Судді рахують.
Вчитель.
По завершенні турніру підводились підсумки,нагороджували переможців. Турнірним призом були коштовності,ловчі птахи,іноді,просто поцілунок прекрасної дами. Приз гравцеві вручала дама,яка обиралася суддями. У цей час гербовий король вигукнув бойовий клич (девіз) рицаря. Свято завершувалося танцями. Гарольди, оголошуйте завершення турніру, поки судді підводять підсумки
Гарольди.
Вправно рицарі змагались,
Гості гарно розважались,
Зашарілись в дам рум’янці,
Оголошуємо танці!
Рицарі і дами танцюють,журі підводять підсумки.
Оголошення результатів,нагородження учасників. Рицарі дають клятву.
Гарольди.
Завершиться свято,музика стихне,
Свічі погаснуть і гості підуть,
А рицарі справжні нехай пам’ятають
Про доблесть і гідність і клятву дадуть!
Рицарі.
Завжди спасибі говорити!
Мають у житті велике значення.
І лінь і грубість позабути.
Про етикет не забувати.
У боротьбі зі злом добро здобути,
Обов’язку вірно служити!
Клянемось рицарями бути!