Рід іменників. Віднесення іменника до одного з родів. Змінювання іменників за числами.

Про матеріал
Очікувані результати: учні повторили й поглибили знання про іменник, як частину мови; використовують здобуті знання і вміння у процесі виконання завдань; будують речення та визначають його граматичну основу; визначають рід і число іменників, відносять їх до одного з родів, змінюють іменники за числами; виконують творчі завдання в парах та групах; розвивають зв’язне мовлення, збагачують словниковий запас; визначають види хлібо-булочних виробів та цінність хліба в житті людини; висловлюють оцінні судження власної роботи та роботи однокласників.
Перегляд файлу

Комунальний  заклад «Загальноосвітня  школа  І-ІІІ ступенів № 20 ВМР»

 

 

 

 

 

Конспект  відкритого  уроку 
української  мови 
в  4-Д класі
на  тему:
« Рід іменників. Віднесення іменника до одного з родів. Змінювання іменників за числами. Хліб »

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

учителя  початкових  класів
Стахміч Ірини Павлівни

 

 

 

 

 

 

 

22  жовтня  2019 р.

Очікувані  результати: учні повторили й поглибили знання про іменник, як частину мови; використовують здобуті  знання і вміння у процесі виконання завдань; будують  речення  та  визначають  його  граматичну  основу; визначають рід і число іменників, відносять їх до одного з родів,  змінюють іменники за числами; виконують творчі завдання  в парах  та  групах; розвивають зв’язне мовлення, збагачують  словниковий  запас; визначають  види  хлібо-булочних  виробів  та  цінність  хліба  в  житті  людини; висловлюють оцінні судження власної роботи  та  роботи однокласників.

 

Обладнання: комп’ютер, презентація , графосмужки, картки для  роботи  в  парах  і  групах, стікери, плакат, таблиця, вишиті  рушники, колоски, кошик, вироби  з  борошна.

 

Тип уроку: комбінований.

 

Структура уроку.

I. Організаційний момент (4 хвилини).
II. Актуалізація опорних знань (10 хвилин).
III. Повідомлення теми та мети (1 хвилина).
IV. Сприймання та усвідомлення  матеріалу.(5 хвилин).
     Фізкультхвилинка (3 хвилини).
V. Засвоєння та формування знань, умінь і навичок (15 хвилин).
VI. Заключна частина. Рефлексія. Оцінювання  роботи (6 хвилин).
VІІ. Домашнє завдання (1 хв)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

I. Організаційний момент (4 хв)

1.Привітання (слайд 2)

Ось дзвінок нам дав сигнал –
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо,
Урок мови починаймо.

2. Аутотренінг (слайд 3)
(На дошці виставлено слово «УРОК». Діти  називають слово  на  будь- яку з літер, даючи установку якими вони будуть на уроці).
На  уроці  української  мови  я  буду…» 
У – уважним, умілим 
Р – розумним, розсудливим           
О – оперативним, охайним          
К – кмітливим, креативним
– Сьогодні на уроці  ми будемо працювати під девізом, яке треба скласти з розсипаних слів.
навчати, Добре, знати, хто, хоче, все, того.
– Давайте запишемо в зошитах дату і гасло уроку.
(Добре того навчати, хто хоче все знати).

3. Вправа « Очікування»

(На стікерах діти записують свої очікування від  сьогоднішнього уроку)
 

ІІ. Актуалізація опорних знань (10 хв)
1. Технологія «Мікрофон».
- Що таке іменник?          
- На які питання відповідає іменник? Наведіть приклади.              
- Які є іменники?                    
- Що таке власні іменники? Наведіть приклади.     
* Що таке загальні іменники? Наведіть приклади. 
2. Робота з таблицею.(Доповнення  таблиці  з  минулих  уроків)

          

 

 

 

 

 

 

 

 3.Каліграфічна хвилинка(слайд 4)
3.1. Написання  великої  та  малої  літери  «Те»
3.2. Складання речення, де  всі слова  починаються  з  цієї  літери.
3.3. Визначення головних  членів  складеного речення.

 

4.Робота з  графосмужками  в парах (слайд 5)

- Складіть  речення та  визначте граматичну  основу

 Дідусь  D:\Рабочий стол\загружено (7).jpgD:\Рабочий стол\загружено (11).jpg

 

 

 

Тато     D:\Рабочий стол\загружено (9).jpg   D:\Рабочий стол\загружено (2).jpg

 

 

Бабуся D:\Рабочий стол\images (1).jpgD:\Рабочий стол\images (2).jpg

 

 

   Мама            D:\Рабочий стол\загружено.jpg                      

 

 

 

Дитя   D:\Рабочий стол\images.jpg    D:\Рабочий стол\depositphotos_9333326-stock-photo-ring-shaped-bread-roll-bagel.jpg

 

Наприклад:      

Дідусь  сіє  зерно.
Тато  косить  пшеницю.
Мама   купила   булочку.
Бабуся  місить  тісто.
Дитя  їсть  бублик.

Визначення  головних  членів  речення.
-Назвіть  підмети  усіх речень?
-Що  спільного  у  цих  словах?(Члени  родини)
-Чи можна сказати, що слово «рід» багатозначне. Чому ?( рід іменників , людський рід)
-Які  ще  слова  з  цих  речень  можна об’єднати  за спільною ознакою?    Як  назвати  це одним словом? (хліб)

ІІІ. Повідомлення теми та мети. Постановка проблеми (1 хв) (слайд 6)

-Сьогодні на уроці ми будемо поглиблювати знання про рід і число іменника, а  також  поговоримо  про  хліб.

ІV. Сприймання та усвідомлення  матеріалу (5 хв)

1. Робота над допоміжними словами для  визначення  роду  іменників

- Якими  словами  можна  замінити  слова «дідусь, тато»? (Він)
- А  слово «бабуся, мама»? (Вона)
- А слово  «дитя»? (Воно)

Висновок:

- Іменники, до яких можна підставити слова «він мій», належать до чоловічого роду.

- Іменники, до яких можна підставити слова «вона моя», належать до жіночого роду.

- Іменники, до яких можна підставити слова «воно моє», належать до середнього роду.

(Діти  вписують  допоміжні  слова  в  таблицю  на  плакаті)

 

C:\Users\User\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.MSO\3EEF81F1.tmp

C:\Users\User\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.MSO\E7D3D3A.tmp Картинки по запросу мама  картинка

Картинки по запросу дитинка

Він, мій

Вона, моя

Воно,моє

 

 

 

2. Цікава  інформація

   Англійці, коли придумували свою мову, були найхитріші за інші народи. У них тільки живі істоти мають чоловічий чи жіночий рід, а всі інші іменники - неістоти належать до середнього роду.

В африканській мові масаї виділяють усього два роди: один включає все велике та сильне, а другий - все маленьке й безсиле. Таким чином, роди  називаються «сильний» і «слабкий».

 

V.Засвоєння та формування знань, умінь і навичок (15 хв)

1.Практична  робота  з  визначенням  роду  іменників(слайд 7)

 - Діти, на столі стоїть кошик. Давайте подивимось, що в ньому є цікавого?

( учитель дістає із кошика вироби– паляницю, буханець хліба, булку, пиріжок, бублики, печиво, зерно )

Учні  по черзі називають ці вироби і визначають рід  іменників(письмово  в  зошиті).
- Чому не можна  визначити  рід  іменника «бублики»?

- Яким словом можна назвати всі ці вироби? ( хліб)

 

2. Складання  сенкану  до  слова  «хліб» письмово в зошиті (слайд 8)

 

3. Доповіді  учнів(слайд 9-15)

 

- Давайте  послухаємо  цікаву інформацію  про  хліб,  яку  підготували  учні  нашого  класу.

 

1 уч. Хліб! Яке щире і тепле почуття поваги викликає це слово в серці кожної людини. Для кожного народу хліб  – це основа  життя і найдорожча святиня. 
Хліб у кожній родині – найперший годувальник, батько, всьому голова. «Земля – матінка, а хліб – батечко» говорить народ.

2 уч. То скільки ж років хлібові? Хліб винайшли більше 7 тисяч років тому поблизу Єгипту. Для випікання одного буханця потрібно приблизно 10 тисяч зерен

3 уч. Хліб має рідкісну властивість – він не приїдається, не може набриднути людям. Його можна їсти з усім. Який же смак у хліба? Ні з чим незрівняний ні на що не подібний!

 4 уч. Українці здавна дуже шанували хліб. Хліб на столі вважався найбільшою святинею. Хліб є символом добробуту. Він дорожчий за золото. І ще кажуть, що хліб – це шматочок сонця на нашій планеті.

5 уч. Випікали хліб у суботу. І дивились — якщо хліб гарно вдається — то буде вдача цілий тиждень, глевкий — на сльози, підгорить — на смуток,потріскається — чекай новини.

 

6 уч. Хліб пекли для кожного окремо: хлібина мамина, татова, бабусина, і малечі по паляниці. І одна чи кілька хлібин "на позику", бо позичати чиюсь наіменовану хлібину не можна — відведеш щастя від хати.

 

7 учень. По тому, який виходив весільний коровай, передбачали долю нової сім'ї.  Зі столу ніколи не прибирали хліб, який лежав на вишитому рушнику, щоб не перевівся достаток у домі. Саме тому, на  українському прапорі жовтий  колір  символізує поле золотої пшениці.

 

Фізкультхвилинка (3 хв) (слайд 16-24)

 

-Пропоную відпочити. Фізкультхвилинка на визначення роду іменників. Будьте пильні.

( На моніторі з’являються зображення предметів. Якщо це іменник жіночого роду – встають дівчатка, якщо чоловічого – хлопчики, а якщо середнього–діти плескають в долоні.)

 

4. Вправа «Асоціація»  в  групах на  картках (слайд 25)

- Пригадайте  екскурсію  на  хлібокомбінат, яка  була  в  минулому  році. Запишіть  якомога  більше  іменників, які  асоціюються  у  вас  з  цією  подією. Розподіліть  слова  у  три  колонки  за  родами.

 

                          Чол.рід                          Жін.рід                                  Середн.рід

                         (він, мій)                        (вона, моя)                             (воно, моє)

 

VІ. Заключна частина. Рефлексія. Оцінювання роботи (6 хв)

- Якого роду бувають іменники? (Чоловічого, жіночого, середнього)

- Як  слова допомагають  визначити  рід  іменників?

- Приведіть приклади іменників жіночого роду, чоловічого роду, середнього роду.

- Що  запамятали  про  хліб? Чому треба  берегти  хліб?

- Чи  збулися  очікування, які  ви  записали  на  стікерах  на  початку  уроку?

 

Технологія «Незакінчене речення» (слайд 26)

«Для  мене  сьогодні  цікавим  було…»

«Тепер  я  знаю, що…»

«Найбільше  мені  сподобалось …»

VІІ. Домашнє завдання (1 хв) (слайд 27)

Назви  всі  предмети, що  є у  твоєму  рюкзаку  сьогодні. Запиши  їх  назви. Визнач  рід  тих іменників, які  вжиті в однині.

 

docx
Додано
10 травня 2020
Переглядів
882
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку