Зал прикрашений квітами і висловами про мову:
"…Учітесь, читайте,
І чужому научайтесь,
й свого не цурайтесь!" (Т.Шевченко)
"Як прислів’я чудове
Йде від роду до роду,
Що народ – зодчий мови,
Мова – зодчий народу" (Д.Білоус)
"Мово рідна, слово рідне,
Хто вас забуває,
Той у грудях не серденько,
Тільки камінь має." (С.Воробкевич)
Ведучий
Ти постаєш в ясній обнові,
як пісня, линеш, рідне слово.
Ти наше диво калинове,
кохана материнська мово!
Несеш барвінь гарячу, яру
в небесну синь пташиним граєм
і, спивши там від сонця жару,
зеленим дихаєш розмаєм.
Плекаймо в серці кожне гроно,
прозоре диво калинове.
Хай квітне, пломенить червоно
в сім'ї великій, вольній, новій.
Ведуча. Сьогодні ми зібралися в цьому залі, щоб ще раз переконатися в тому, що українські школярі люблять і шанують рідну мову. А зробимо ми це у формі конкурсу між командами 5 і 6 класів. Привітайте учасників!
1. Розминка
Хто швидше скаже скоромовку:
Ішов Прокіп - кипів окріп,
прийшов Прокіп - кипить окріп,
Як при Прокопові,
так і при Прокописі
і при Прокопенятах.
2. Переплутанка
Чи знаєте ви казки? Тут переплутані назви казок. Відшукайте їх.
Лисичка-сестричка і двоє мишенят
Півник і вовк-панібрат
Цап та семеро козенят
Вовк та баран
Червона качечка
Летючий солдатик
Снігова шапочка
Кривенька королева
Стійкий олов'яний корабель
Ведуча. Поки учасники змагань міркують над завданням глядачі теж можуть продемонструвати свої знання рідної мови. Пропоную пограти в гру "Закінч прислів’я".
Слово - не горобець…(вилетить - не впіймаєш )
Пташка красна своїм пір’ям, … (а людина - знанням)
Удар забувається… (а слово пам’ятається)
Не дав слова - держись, … (а дав - кріпись)
Учення світ, … (а невчення - тьма)
Книга вчить… (як на світі жить)
Що написане пером… (не вивезеш і волом)
Не кажи "не вмію", … (а кажи "навчуся")
3. Класний кліпик
Написати розповідь, всі слова в якій починаються з однієї букви. При цьому перемагає той, в чиєму кліпику буде використано більше слів. Наприклад, на букву Г можна скласти такий кліпик: "Гордий гусак Гоша Гавров говорив гарній гусці Глаші: гармидер греби грабовими граблями".
Ведучий. А глядачі знову можуть проявити свою кмітливість. Спробуйте відгадати загадки:
А відгадайте-но: що я таке?
Всі хочуть, як народиться дитина,
Щоб я було красиве і дзвінке,
Бо носить все життя мене людина. (Ім’я)
Маленька, менша від мачини,
Ні з ким не стану на борню,
А при читанні, коли треба,
Й людини мову зупиню. (Крапка)
Вони для речення багато важать:
Турботливо обнімуть, як дружки,
І вставлені слова, й цитату вкажуть,
Давайте ж назовем їх. Це - … (Дужки)
Я такий же, як знак розділовий,
І відомий шкільній дітворі.
Та в словах української мови
Я пишусь не внизу, а вгорі.
Спробуй лиш написати "ім’я" –
Зразу стану потрібним і я. (Апостроф)
Що за знак - стрункий, мов спис,
Він над крапкою завис,
Спонука до поклику.
Хто ж бо він?… (Знак оклику)
4. Словограй
Хто придумає найбільше слів із букв слова "Котигорошко". Кожну букву можна використовувати в слові стільки разів, скільки вона зустрічається в даному слові.
Ведучий. І знову гра для глядачів. Давайте позмагаємось, хто назве найдовше слово. (Проводиться гра)
Ведуча.
Є слова - ну й цікаво!
Є слова - просто диво!
Прочитаймо їх з вами:
Чи то зліва направо,
Чи то справа наліво –
Означають те саме.
Ось дивіться: корок, біб,
Око, Кирик, зараз, піп…
Є ще й інші на умі,
та назвіть ви їх самі
5. Дивні слова
Дійсно, в українській мові є слова, які читаються однаково зліва направо і справа наліво. Їх називають слова-паліндроми. Цей конкурс виграє та команда, учасники якої зможуть відшукати більше таких слів.
Ведучий. Поки учасники команд працюють, послухайте вірш Дмитра Білоуса "Як цар повелів".
Доводилось чути мені:
«Навіщо ті коми дурні? —
Казав п'ятикласник-хлопчак.—
Зі слів зрозуміло і так!»
На це я казав у одвіт:
є притча старезна, як світ,
переказ про вирок царя,
коли привели бунтаря.,
Слузі він диктує в ту мить:
«Карати не можна простить».
Той пише, як цар повелів,
а коми не ставить між слів.
І ось на майдані для страт —
бунтар у кайданах. І кат,
що мав за царя відомстить.
«Карати, не можна простить»,—
слуга об'явля рішенець.
Аж руку підносить мудрець
(усі шанували його):
— Не так прочитав ти, слуго.—
Бо встиг зазирнуть тайкома,
що коми у тексті нема.
Взяв вирок, поправив умить:
«Карати не можна, простить».
Побачив, що кома змогла?
Така колись притча була!
6. Розсипанка
На картках, які отримують команди зашифровано вислів О.Підсухи про мову. Який це вислів?
Ведуча.
Як парость виноградної лози,
Плекайте мову. Пильно й ненастанно
Політь бур'ян. Чистіша від сльози
Вона хай буде. Вірно і слухняно
Нехай вона щоразу служить вам,
Хоч і живе своїм живим життям.
Прислухайтесь, як океан співає —
Народ говорить. І любов і гнів
У тому гомоні морськім. Немає
Мудріших, ніж народ, учителів;
У нього кожне слово — це перлина,
Це праця, це натхнення, це людина.
Не бійтесь заглядати у словник:
Це пишний яр, а не сумне провалля;
Збирайте, як розумний садівник,
Достиглий овоч у Грінченка й Даля.
Не майте гніву до моїх порад
І не лінуйтесь доглядать свій сад.
7. Мовна лікарня
Команди отримують "сторінку" із щоденника учениці казкової школи. Вчитель, перевіряючи щоденник, підкресли мовні помилки. А ваше завдання – виправити ці помилки, вказавши правильний варіант.
ЩОДЕННИК
Понеділок |
|
Біологія |
Написати твір «Підводний світ лужі у дворі. |
Укр. мова |
Як фамілія вчительки? |
Фізкультура |
Постірати кросівки. |
Вівторок |
|
Хімія |
Зробити розтвор солі і підлити комусь у чай. |
Математика |
Згадати, як пользуватися лінійкою. |
Біологія |
Проекспериментувати. чи обідиться чорна кішка, якщо їй перебігти дорогу. |
Середа |
|
Укр. літ. |
Дочитати сказку «Курочка ряба». |
Фізика |
Чи притягує магніт бутилку пепсі-коли? |
Музика |
Зробити причоску сусідці по парті. |
Четвер |
|
Історія |
Скільки стоїли канфети за царя Гороха? |
Укр. мова |
Попроситися до доски. |
Малювання |
Нарисувати флаг школи. |
Математика |
Що підкласти на стуло сусідові: кнопку чи скріпку? |
П'ятниця |
|
Географія |
Підготувати виступ «Зимові празніки в Африці». |
Праця |
Викинути бумажну шапку, яку склеїли на прошлому занятті. |
Нім. мова |
Який іностранний язик треба вчити? |
Праця |
Де у мітли руль і тормоза? |
8. Бліц-турнір
Команди по черзі отримують питання, на які потрібно відповідати швидко і влучно. Яка з команд дасть більше правильних відповідей, та й переможе в турнірі.
Хто автори вашого підручника "Українська література"?
Хто автори вашого підручника "Рідна мова"?
Що стоїть посеред Києва?
Що стоїть посеред Землі?
Скільки літер в українській абетці?
Яка остання літера українського алфавіту?
Що треба зробити, щоб майка полетіла?
Чим закінчується і зима і весна?
Що треба Антону, щоб він важив тонну?
Як з марки зробити рамку?
Нею любить хвалитися птиця-перепелиця.
Літера, яку полюбляють хвальки.
Ця літера любить тупотіти, тремтіти, тутукати.
І жоржина, і жужелиця мають їх по дві.
Скількох людей підібрав на свій корабель герой казки "Летючий корабель"?
Скільки днів дід рвав ріпку у казці "Ріпка"?