Урок 14/3. Рівномірний прямолінійний рух.Швидкість рівномірного прямолінійного руху.
Освітня . Сформувати в учнів поняття швидкості і дати одиниці вимірювання швидкості. Формувати уміння визначити швидкість механічного руху тіла (матеріальної точки).
Розвиваюча. Розвивати цікавість, логічне і алгоритмічне мислення.
Виховна . Виховувати культуру запису та мовлення.
Прилади та матеріали: дві скляні трубки наповнені водою (одна з повітряною бульбашкою, друга з парафіновою кулькою).
Презентації Урок 14.3 Прямолінійний рівномірний рух
Хід уроку
1. Організаційний момент.
2. Перевірка домашнього завдання.
Самостійної роботи № 1 «Відносність руху. Траєкторія й шлях».
Початковий рівень
1. Виберіть правильну відповідь.
Лінію, що описує тіло під час руху, називають...
А прямою лінією; Б пройденим шляхом; В траєкторією.
2. Виберіть правильну відповідь.
Довжину траєкторії, по якій рухається тіло протягом деякого проміжку часу, називають...
А пройденим шляхом; Б прямою лінією; В швидкістю.
2. Чи залежить форма траєкторії від вибору тіла відліку? Наведіть приклади.
Достатній рівень
1. Два автомобілі рухаються по прямолінійному шосе так, що певний час відстань між ними не змінюється. Укажіть, відносно яких тіл протягом цього часу кожний з них перебуває в спокої й відносно яких тіл вони рухаються.
2. Рухаються чи перебувають у спокої відносно одне одного пасажири метро, що знаходяться на двох ескалаторах, які: а) рухаються в одному напрямку; б) рухаються в різних напрямках?
Високий рівень
1. Спортсмен пропливає водяну доріжку в басейні 4 рази. Визначте шлях і модуль переміщення спортсмена, якщо довжина доріжки в басейні 50 м.
2. Автомобіль робить поворот ліворуч по дузі окружності радіусом 30 м. Намалюйте двома різними кольорами траєкторію лівого і правого передніх коліс при такому русі (розміром самих коліс знехтувати). Яке колесо пройшло більший шлях? Наскільки більший? Відстань між передніми колесами дорівнює 2 м.
3. Актуалізація опорних знань.
- Що називають механічним рухом? Наведіть приклади.
- Що таке матеріальна точка? Наведіть приклади.
- Який рух називають відносним? Наведіть приклади, що підтверджують відносність руху.
- Що називають тілом відліку? Як можна з’ясувати, рухається тіло чи перебуває в спокої?
- Що таке траєкторія руху? Наведіть приклади.
- Що таке переміщення? Наведіть приклади.
- Яка різниця між траєкторією і переміщенням?
Учитель аналізує відповіді учнів.
4. Мотивація навчальної діяльності.
Все життя люди стикаються з рухом та спокоєм. Сучасний світ неможливо уявити без автомобілів, літаків, кораблів, потягів і т.д. ,адже без автомобілів не буде завезено хліб у магазин, без потягу ми не доїдемо до Києва, без літаків та кораблів ми не перетнемо океани.
Проблемне запитання: як ви думаєте, чим відрізняються всі рухи, що зустрічаються в природі?
Тема: Рівномірний прямолінійний рух.Швидкість рівномірного прямолінійного руху.
5. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.
1. Створення проблемної ситуації.
Проблемне запитання
Чи може тіло долати однаковий шлях за однакові проміжки часу ?
Дослід. За командою вчителя через однакові проміжки часу учень наносить мітки на скляній трубці, де перебуває повітряна бульбашка. Потім повторюємо такий самий дослід з парафіновою кулькою.
Питання до учнів класу:
2. Визначення рівномірного руху.
Робота з підручником (учні читають визначення рівномірного руху)
Рівномірний рух – це рух, при якому тіло за будь-які рівні проміжки часу проходить рівні шляхи.
Питання до учнів класу:
- Чим відрізняється рівномірний рух повітряної бульбашки від парафінової?
- Чим рівномірно рухається стрілка годинника?
- Чим відрізняється рівномірний рух годинникової стрілки від секундної стрілки?
3. Введення означення швидкості .
Робота з підручником (учні читають визначення швидкості) : Швидкість рівномірного руху тіла – це фізична величина, що дорівнює відношення шляху , який пройшло тіло, до часу , протягом якого цей шлях було пройдено.
Швидкість руху позначають символом v і обчислюють за формулою
v = S/t S= vt t=S/v
[v] = 1м/с
Одиницею швидкості руху в СІ є метр за секунду (м/с). Що це означає?
Якщо тіло,що рухається рівномірно, має швидкість 1 м/с, то воно долає кожної секунди 1м. Швидкість вимірюють за допомогою спідометра і радара, а визначають за формулою v = S/t
Питання до учнів класу
Які одиниці швидкості вам відомі?
Отже, швидкість має напрямок. На рисунках швидкість позначають Швидкість величина векторна. Вектор – це величина, яка має значення та напрямок. Напрямок швидкості руху тіла залежить від того, як рухається тіло відносно тіла відліку. Значення швидкості руху тіла залежить від того, відносно якого тіла ми визначаємо швидкість .
Запис у зошити : Для того, щоб перевести км/год в м/с, згадаємо, що 1км =1000м, 1год = 3600с.
Наприклад : 36 км/ год = (36·1000м): 3600с=10м/с
9км/год=2,5м/с |
27км/год=7,5м/с |
54км/год=15м/с |
90км/год=25м/с |
18км/год=5м/с |
36км/год=10м/с |
72км/год=20м/с |
108км/год=30м/с |
10 м/с=(10·0,001км·3600):1год=36км/год
6. Осмислення об'єктивних зв'язків.
Описати свій рух до школи.
7. Підсумок уроку.
Запитання учням класу:
Який рух ми сьогодні вивчали?
Які фізичні величини його характеризують?
Як зміниться шлях із зростанням часу у 4 рази?
Чи змінюється швидкість при рівномірному русі?
Дати визначення рівномірного руху через поняття швидкості?
Що означає фраза «Швидкість пішохода 1,5м/с»? Скільки кілометрів за годину пройде цей пішохід?
Оцінювання роботи в парах. Оцінювання учнів.
8.Домашнє завдання.