Рівномірний прямолінійний рух.Швидкість рівномірного прямолінійного руху.

Про матеріал
Мета: Освітня . Сформувати в учнів поняття швидкості і дати одиниці вимірювання швидкості. Формувати уміння визначити швидкість механічного руху тіла (матеріальної точки). Розвиваюча. Розвивати цікавість, логічне і алгоритмічне мислення. Виховна . Виховувати культуру запису та мовлення.
Перегляд файлу

Урок 14/3. Рівномірний прямолінійний рух.Швидкість рівномірного прямолінійного руху.

Мета:

              Освітня . Сформувати в учнів поняття швидкості і дати одиниці вимірювання швидкості. Формувати уміння визначити швидкість механічного руху тіла (матеріальної точки).

           Розвиваюча. Розвивати  цікавість, логічне  і алгоритмічне мислення.

           Виховна .  Виховувати культуру запису та мовлення.

Тип уроку. Комбінований урок.

Прилади  та матеріали: дві скляні трубки наповнені водою (одна з повітряною бульбашкою, друга з парафіновою кулькою).

Презентації  Урок 14.3   Прямолінійний рівномірний рух

Відео  Прямолінійний рівномірний рух

 Істина – це те, що витримує перевірку дослідом .

                                                                                                                                   Альберт Ейнштейн

                                                                           Хід уроку

1. Організаційний момент.

2. Перевірка домашнього завдання.

     Самостійної роботи № 1 «Відносність руху. Траєкторія й шлях».

Початковий рівень

1. Виберіть правильну відповідь.

Лінію, що описує тіло під час руху, називають...

А прямою лінією;         Б пройденим шляхом;        В траєкторією.

2. Виберіть правильну відповідь.

Довжину траєкторії, по якій рухається тіло протягом деякого проміжку часу, називають...

А пройденим шляхом;        Б прямою лінією;             В швидкістю.

Середній рівень

1. Коли говорять про швидкість автомобіля або поїзда, тіло відліку звичайно не вказують. Що мають на увазі в цьому випадку під тілом відліку? Чому ви так вважаєте?

2. Чи залежить форма траєкторії від вибору тіла відліку? Наведіть приклади.

Достатній рівень

1. Два автомобілі рухаються по прямолінійному шосе так, що певний час відстань між ними не змінюється. Укажіть, відносно яких тіл протягом цього часу кожний з них перебуває в спокої й відносно яких тіл вони рухаються.

2. Рухаються чи перебувають у спокої відносно одне одного пасажири метро, що знаходяться на двох ескалаторах, які: а) рухаються в одному напрямку; б) рухаються в різних напрямках?

Високий рівень

1. Спортсмен пропливає водяну доріжку в басейні 4 рази. Визначте шлях і модуль переміщення спортсмена, якщо довжина доріжки в басейні 50 м.

2. Автомобіль робить поворот ліворуч по дузі окружності радіусом 30 м. Намалюйте двома різними кольорами траєкторію лівого і правого передніх коліс при такому русі (розміром самих коліс знехтувати). Яке колесо пройшло більший шлях? Наскільки більший? Відстань між передніми колесами дорівнює 2 м.

3. Актуалізація опорних знань.

  Фронтальна бесіда за запитаннями:   

-  Що називають механічним рухом? Наведіть приклади.

 - Що таке матеріальна точка? Наведіть приклади.

 - Який рух називають відносним? Наведіть приклади, що підтверджують   відносність руху.

- Що називають тілом відліку? Як можна з’ясувати, рухається тіло чи перебуває в спокої?

- Що таке траєкторія руху? Наведіть приклади.

- Що таке переміщення? Наведіть приклади.

- Яка різниця між траєкторією і переміщенням? 

   Учитель  аналізує відповіді учнів.

4. Мотивація навчальної діяльності.

    Все життя люди стикаються з рухом та спокоєм. Сучасний світ неможливо уявити  без автомобілів, літаків, кораблів, потягів і т.д. ,адже без автомобілів не буде завезено хліб у магазин, без потягу ми не доїдемо до Києва, без літаків та кораблів ми не перетнемо океани.

Проблемне запитання:  як ви думаєте, чим відрізняються всі рухи, що зустрічаються в природі?

Учні наводять  приклади, вчитель їх аналізує і

оголошує тему та мету уроку.

Тема: Рівномірний прямолінійний рух.Швидкість рівномірного прямолінійного руху.

5. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.

1. Створення проблемної ситуації.

   Проблемне запитання

Чи може тіло долати однаковий шлях за однакові проміжки часу ?

   Дослід.  За командою вчителя через однакові проміжки часу учень наносить мітки на скляній трубці, де перебуває повітряна  бульбашка. Потім повторюємо такий самий дослід з парафіновою кулькою.

                       C:\Documents and Settings\UserXP\Рабочий стол\20141124_111051.jpg      C:\Documents and Settings\UserXP\Рабочий стол\un2eXVBr.jpg         C:\Documents and Settings\UserXP\Рабочий стол\20141124_110735_2.jpg

 

 

 Питання  до учнів класу:  

  • Як рухалися повітряна  бульбашка і парафінова кулька? (Рівномірно)
  • Як в цьому переконатися?(Виміряти шлях і час, чи рівні шлях та час) 

 2. Визначення рівномірного руху.

Робота з підручником (учні читають визначення рівномірного руху)

Рівномірний рухце рух, при якому тіло за будь-які рівні проміжки часу    проходить рівні шляхи.

Питання до  учнів класу:

      - Чим відрізняється рівномірний рух повітряної бульбашки від парафінової?

      - Чим рівномірно рухається стрілка годинника?

      - Чим відрізняється рівномірний рух годинникової стрілки від секундної стрілки?

3. Введення означення швидкості  .

 Робота з підручником (учні читають визначення  швидкості)  :   Швидкість рівномірного руху тіла – це фізична величина, що дорівнює відношення шляху  , який пройшло тіло, до часу , протягом якого цей шлях було пройдено.

Швидкість руху позначають символом  v  і обчислюють за формулою

             v = S/t                                S= vt                                   t=S/v

                                              [v] = 1м/с

Одиницею швидкості руху в СІ є метр за секунду (м/с). Що це означає?

Якщо тіло,що  рухається рівномірно, має швидкість 1 м/с, то воно долає кожної секунди 1м. Швидкість вимірюють за допомогою спідометра і радара, а визначають за формулою       v = S/t

Питання до учнів класу

Які одиниці швидкості вам відомі?

  • Які виміри потрібно зробити , щоб визначити швидкість?
  • Що означає: « Автомобіль рухається зі швидкістю 60 км/год?
  • Чи можуть тіла рухатися в різних напрямках?

Отже, швидкість має напрямок. На рисунках швидкість позначають  Швидкість величина векторна. Вектор – це величина, яка має значення та напрямок. Напрямок швидкості руху тіла залежить від того, як рухається тіло відносно тіла відліку. Значення швидкості руху тіла залежить від того, відносно якого тіла ми  визначаємо швидкість .

                         

 

4. Переведення одиниць вимірювання швидкості  .

Запис у зошити :  Для того, щоб перевести  км/год в м/с, згадаємо, що 1км =1000м, 1год  = 3600с.  

                Наприклад :     36 км/ год = (36·1000м): 3600с=10м/с  

9км/год=2,5м/с

27км/год=7,5м/с

54км/год=15м/с

90км/год=25м/с

18км/год=5м/с

36км/год=10м/с

72км/год=20м/с

108км/год=30м/с

                           10 м/с=(10·0,001км·3600):1год=36км/год

6. Осмислення об'єктивних зв'язків.

   Створення творчих проектів (робота в парах).

       Описати свій рух до школи.

7. Підсумок уроку.

Запитання учням класу:

Який рух ми сьогодні вивчали?

Які фізичні величини його характеризують?

Як зміниться шлях із зростанням часу у 4 рази?

Чи змінюється швидкість при рівномірному русі?

Дати визначення рівномірного руху через поняття швидкості?

      Що означає фраза «Швидкість пішохода 1,5м/с»? Скільки кілометрів за годину пройде цей пішохід?

 Оцінювання роботи в парах. Оцінювання учнів.

8.Домашнє завдання.

docx
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
Додано
16 березня 2020
Переглядів
4714
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку