Різні життєві позиції царя Плаксія і Лоскотона ( песимістична й оптимістична ). Казкова історія й сучасне життя.

Про матеріал
Конспект уроку з української літератури демонструє реалізацію діяльнісного підходу у процесі моделювання уроку. Розробка уроку допоможе вчителям створити умови для розвитку вмінь висловлювати особисте ставлення до зображуваного, проводити аналогії із сучасним життям, сприяти формуванню морально-етичних якостей п’ятикласників.
Перегляд файлу

 

 

Тема уроку: Різні життєві позиції царя Плаксія і Лоскотона ( песимістична й оптимістична ). Казкова історія й сучасне життя.

Мета уроку: допомогти учням визначити основні риси характеру дійових осіб твору та простежити  різні способи життя і поведінки персонажів; створити умови для розвитку вмінь висловлювати особисте ставлення до зображуваного, проводити аналогії із сучасним життям; сприяти  формуванню морально-етичних якостей п’ятикласників.

Очікувані результати:

Учні знатимуть:

  • значення назв казкової країни, імен персонажів казки ;
  • риси характерів дійових осіб;
  • значення для людини та її життя оптимістичного погляду на світ.

Учні вмітимуть:

  • виразно й осмислено читати казку;
  • простежувати різні способи життя та поведінки дійових осіб;
  • виділяти основні епізоди;
  • висловлювати особисте ставлення до зображуваного;
  • проводити аналогії з сучасним життям.

Випереджувальне завдання: намалювати ілюстрації до казки.

Тип уроку: урок закріплення знань,умінь і навичок.

Обладнання: тексти казки, учнівські ілюстрації, листок самооцінювання.

Оформлення дошки. Написані слова : СЛЬОЗИ. ПОСМІШКА.

Методи,прийоми і форми роботи: метод асоціації, експрес-опитування, словникова робота, групова робота, робота з текстом ,словникова робота, слово вчителя.

 

Перебіг  уроку

 

Етапи уроку

Реалізація діяльнісного підходу

І. Організаційно-мотиваційний етап.

  1. Забезпечення емоційної готовності до уроку.

Слово вчителя.

1. На дошці ви бачите слова «Сльози» і «Посмішка». Доберіть до них асоціативні слова, які , на ваш погляд , допомагають ширше розкрити їх зміст.

Діти працюють,пояснюють , чому їх слова співвідносяться із запропонованими. Учитель дописує і свої асоціативні поняття: песимізм та оптимізм, значення яких запланував розкрити пізніше.

2. Визначте власний настрій за допомогою дієслів хвилююся, сподіваюся, тривожуся, радію, очікую.

  1. Актуалізація суб’єктного досвіду і опорних знань.

Перевірка домашнього завдання.

Експрес-опитування.

  1. Василь Симоненко народився на Лубенщині в селі…
  2. Першим другом і наставником, а пізніше - натхненником був…
  3. Перша збірка поезій Симоненка «Тиша і грім» вийшла у світ…
  4. Казку «Цар Плаксій та Лоскотон» поет написав для…
  5. Симоненко похований у місті…
  6. Четверта частина казки має назву…
  7. Столицею країни Сльозолий було місто…
  8. Капітан Макака став царським зятем, тому що…
  9. Лоскотон зберігав сміх у…
  10. Казка Василя Симоненка «Цар Плаксій та Лоскотон» відрізняється від казок Івана Франка «Фарбований Лис» і Василя Королева-Старого «Хуха-Моховинка» тим, що…
  11. Рима – це…
  12. Група віршованих рядків , об’єднаних однією думкою і сталим для певного твору порядком римування, називається…                

Розгляд ілюстрацій та пояснення свого ставлення до образів Плаксія та Лоскотона.

  1. Постановка проблеми. Мотивація.
  2. Повідомлення теми і мети уроку.

Слово вчителя. Казка вселяє в наші душі відчуття, що добро завжди перемагає. Казки живуть поряд із нашими мріями. Вони випромінюють тепло і поліпшують настрій, вчать нас розпізнавати хороших людей, стерегтися поганих, прищеплюють нам людяність, відкритість і доброзичливість,дають уроки позитивного погляду на світ. Саме до таких казок належить «Цар Плаксій та Лоскотон» Василя Симоненка.

  1. Визначення індивідуальних цілей, ознайомлення із загальними.

Учитель. Сьогодні на уроці ми визначимо основні риси характеру дійових осіб твору, схарактеризуємо їх спосіб життя, поведінку,різні життєві позиції.

 

 

 

Асоціативна вправа

 

 

 

 

Інтерактивна вправа

 

 

 

Літературний диктант

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІ. Операційно- пізнавальний етап.

1. Пояснення вчителя.

  1. Пропоную з’ясувати значення слів оптимізм та песимізм, а потім попрацювати у групах -1 група – над  образом  царя Плаксія, 2 група – над образом Лоскотона.

Оптимізм -  погляд на життя з позитивної точки зору, впевненість у кращому майбутньому.

Песимізм -  світосприйняття , сповнене безнадії, зневіри у краще майбутнє; схильність у всьому вбачати найгірші, темні сторони.

2. Цілевизначення і планування.

  • Чому автор дав імена своїм персонажам Плаксій та Лоскотон, що вони означають? Яку життєву позицію вони обрали ?
  • Чого навчає ця казка?  Ким  ви себе уявляєте: Плаксієм чи Лоскотоном? Щоб ви порадили Плаксію? Чи бувають у наш час Лоскотони?
  • Із поданих характеристик оберіть риси , які , на вашу думку, відповідають образу: 1 група – царя Плаксія, 2 група – Лоскотона. Свою думку проілюструйте цитатами з твору.

Характерні риси: автор його не любить, зображує непривабливу, потворну зовнішність; автор захоплюється ним, малює привабливу зовнішність; злий песиміст; добрий, душевний чоловік, який дарує людям сміх і радість, розраджує у їхньому нелегкому житті; нікчемний боягуз; сміливець і відчайдух; жорстокий деспот, знущається з людей своєї країни, і за це народ не любить його; його люблять люди, переховують від охоронців, а коли він потрапляє до в’язниці, визволяють, піклуються про нього, як про рідного брата.

  1. Озвучення відповідей представниками груп, доповнення, обговорення,відповіді на запитання учнів.
  2. Запитання до учнів:
  • На вашу думку, втіленням чого є образ царя Плаксія? Що є причиною його суму та плачу? Чи викликає цей образ у вас спвчуття?
  • У чому сила образу Лоскотона?  Чи подобається вам цей персонаж? Чого б ви хотіли навчитися у нього?
  • Уявіть собі, що ви цар Плаксій. Щоб ви зробили для того, щоб змінити своє життя на краще?

 

 

Робота у групах

 

Словникова робота

 

 

 

Проблемні питання

 

 

 

Робота з текстом

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ситуаційне завдання

ІІІ. Рефлексивно- оцінювальний етап.

1. Рефлексія. Підсумок уроку.

Оберіть твердження:

  • Я випромінюю оптимізм і дружелюбність.
  • Я можу змінити себе!
  • Я охоче ділюся теплом моєї душі.

2. Оцінювання  за критеріями:

  • Я висловлював нові ідеї.
  • Я допомагав членам своєї групи.
  • Я узагальнював думки інших.

 

 

 

 

 

 

Самооцінка, взаємооцінювання, оцінювання

Домашнє завдання

  • Обовязкове загальне.

Підготуватися до уроку виразного читання уривків казки « Цар Плаксій та Лоскотон», які найбільше сподобалися.

  • На вибір.

1.Дайте відповідь на запитання: Чи могли б цар Плаксій та дядько Лоскотон дійти злагоди і просто  побалакати, жити по-сусідськи в одному царстві?

2. Напишіть твір-роздум на тему: «Сильніший не той, хто цар, а той, хто має багато друзів».

 

                                                                                     

doc
Додано
10 листопада 2022
Переглядів
869
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку