Тема уроку: Різниця квадратів двох виразів.
Мета:освітня: формувати в учнів уміння користуватися формулою
а2–b2 =(а – b)(а + b).
розвиваюча: розвивати вміння вільно висловлюватися з теми, відпрацьовувати вміння говорити коротко, але по суті й переконливо;
виховна: виховувати активність, увагу, інтерес до нових знань i прагнення їх набути, розвивати логічне мислення.
Учні повинні: знати формулу (а — b)(а + b)=а2 – b2; уміти використовувати її у двох напрямках та в разі нестандартних ситуацій.
План уроку
№п/п |
Назва етапу уроку |
Час, хв |
Методи та прийоми |
1 |
Перевірка домашнього завдання |
3 |
Бесіда |
2 |
Актyалізація опорних знань |
10 |
Тест «Інтелектуальна розминка» |
3 |
Мотивація навчальної діяльності |
6 6 |
1.Розв'язування вправ. 2.Робота з підручником |
4 |
Узагальнення i систематизація вивченого матеріалу |
5 10 |
1. «Математичне лото». 2. Навчальна самостійна робота |
5 |
Підсумок уроку |
3 |
Підсумкова рефлексія |
6 |
Домашнє завдання |
2 |
|
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Перевіряю наявність домашнього завдання в учнівських зошитах. Відповідаю на запитання, що виникли під час розв'язування домашніх вправ.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Розв'язування тестів. (Роздаю учням аркуші із запитаннями, складеними у вигляді тестів. Завдання повторюють матеріал попереднього уроку. По закінченні відведеного для роботи часу учні обмінюються аркушами. Взаємоперевірка здійснюється в парах. Виставлення оцінок: за 1 правильну відповідь — 2 бали).
Тест «Інтелектуальна розминка»
1. Добуток різниці двох виразів та їх суми дорівнює...
а) сумі квадратів цих виразів; б) різниці квадратів цих виразів ;
в) частці квадратів цих виразів.
2. Щоб знайти добуток різниці двох виразів та їх суми треба квадрати цих виразів... а) додати; б) відняти; в) поділити.
3. Добуток виразу (7a-9b) (7a+9b) дорівнює ...
а) 49a2+81b2 ; б) 49a2-81b2 ; в) 81b2-49a2 .
4. Який із виразів зайвий? а) (х + у)2, б) (2х - 3)2, в) (4x — 1)3, г) (7 + у)2;
5. Знайдіть правильну відповідь 16—х2=… а) ( 4-х)(4-х) , б) (х-4)(х+4) , в) (4-х)(4+х) .
6. Серед даних тверджень виберіть правильне:
а) х2-4 – різниця квадратів чисел х і 4;
б) 36-а2 – добуток спряжених виразів (6-а)(6+а);
в) (у-9)2 – різниця квадратів чисел у і 9.
IV. Мотивація навчальної діяльності.
1. Розв'язування вправ.
Розкладіть на множники: а2 – х4 .
Зразок розв'язання:
Приклади розв'язуємо поступово, спочатку на дошці, аналогічні — самостійно.
а) (5m + 2n)(5m — 2n) = ..., б) (7 а + b)( b — 7 а) = ...;
в) 25 - у4 = … ; г) а2 – b2 =…
2. Робота з підручником
№ 655 (б) № 655 (в);
№ 662 (б) № 662* (а);
№ 654 (в) № 654 (б);
№ 658 (б)
б) 432 – 272 = (43 – 27)(43 + 27) = 16 · 70 =748;
Додаткові вправи:
1) Спростіть вираз: 0,6а(2а – 1)(2а + 1) – 0,8(3 – 5а)2 + 0,4(6 +7а)(6 – 7а);
2) Розв‘яжіть рівняння: (х – 1)(х + 1)(х2 + 1)(х4 + 1) = х8 + х.
V. Узагальнення i систематизація вивченого матеріалу.
1. «Математичне лото»
Учні одержують картки «Математичного лото», в клітинках якого знаходяться завдання, що необхідно розв'язати. Учні записують розв'язання в зошити, а знайшовши відповідь, накривають завдання карткою. На звороті кожної картки — буква. Таким чином, розв'язавши всі завдання, учні одержують ім'я відомого вченого, якому налeжить вислів: «Математику вже тому вчити треба, що вона розум у порядок приводить» (М. В. Ломоносов).
(3m + 2n)(3m - 2n) |
(11a-3b) (11a+3b) |
(a+4b) (a-4b) |
(6-а)(6+а) |
(2x-3y)(2x+3y) |
(х+3)(х-3) |
(6с+2)(6с-2) |
(х+7)(х-7) |
(5a- 8b) (5a+8b) |
VІ. Підведення підсумків уроку.
1. На практиці закріпили уміння користуватися формулою (а — b)(а + b)=а2 – b2.
2. Рефлексія. Чи вдалося вам заповнити прогалини в знаннях? Чи продуктивною була ваша робота на уроці? Що нового дізналися?
VІІ. Домашнє завдання.
§12 № 434,436,440