Різноманітність грибів. Цвілеві гриби.

Про матеріал

Розробка уроку допоможе: розширити знання учнів про Царство Гриби, його різноманітність; познайомитися з характерними особливостями вищих та нижчих грибів на прикладі мукору, пеніцилу, дріжджів; їх будовою та живленням;

- продовжити формувати навички роботи з мікроскопом та натуральними об'єктами;

-розкрити значення цвілевих грибів, дріжджів у природі, житті та господарської діяльності людини.

- формувати почуття поваги й захоплення безкорисливим служінням учених людству на прикладі життя і діяльності А.Флемінга, Х.Флорі, Е.Чейна, Н.Хітлі.

Перегляд файлу

Тема. Різноманітність грибів. Цвілеві гриби.

Мета уроку:

- розширити знання про Царство Гриби, його різноманітність; познайомитися  з характерними особливостями вищих та нижчих грибів на прикладі мукору, пеніцилу, дріжджів; їх будовою та живленням;

- продовжити формувати навички роботи з мікроскопом та натуральними об’єктами;

-розкрити значення цвілевих грибів, дріжджів у природі, житті та господарської діяльності людини.

- формувати почуття поваги й захоплення безкорисливим служінням учених людству на прикладі життя і діяльності А.Флемінга, Х.Флорі, Е.Чейна, Н.Хітлі.

Тип уроку: комбінований

Хід уроку:

І. Організаційний момент. (1 хв)

Пролунав дзвінок, запросив на урок.

Отже, часу даремно не втрачаємо та працювати починаємо.

ІІ. Актуалізація і корекція опорних знань учнів. (5 хв)

Діти! Девізом нашого уроку я вибрала слова академіка  Л. Ландау « Без повторення нема глибини» ?  Минулого уроку ми з вами познайомилися з загальними ознаками Царства Гриби. Чому їх виділили у окреме царство (мають ознаки як рослин, так і тварин).

До дошки піде учень, який заповнить таблицю:

Ознаки рослин

Ознаки тварин

Не здатні активно рухатися

Ростуть у продовж всього життя

Мають тверду клітинну оболонку та вакуолі

Розмножуються нестатево, вегетативно, статево

Живляться гетеротрофно

Не мають пластид у клітинах

Запасна поживна речовина глікоген

До складу клітинної оболонки входить хітин

 

 

Експрес – тест

  1. Вивченням грибів займається наука: а) біологія, б) мікологія, в) альгологія. 
  2. За будовою ниток грибниці гриби поділяють на: а) їстівні й отруйні; б) нижчі та вищі; в) шапкові та цвілеві ; г) усі названі вище.
  3. Гриби можуть рости: а) лише у воді; б) лише у середині іншого організму; в) лише в ґрунті;  г) у всіх середовищах існування.
  4. За типом живлення гриби є: а) автотрофи; б) гетеротрофи.
  5. Наявність у клітинах грибів хлорофілу: а) підтверджено; б) спростовано; в) не з’ясовано.
  6. Мікориза – це : а) співіснування гриба та водорості; б) співіснування коренів вищих рослин і   гриба; в) захворювання рослини, спричинене паразитичним грибом; г) спосіб розмноження грибів.
  7. Гриби розмножуються: а) нестатево; б) вегетативно; в) статево; г) усіма зазначеними вище способами.
  8. Симбіоз – це: а) співжиття живих організмів, що належать до однієї систематичної  групи;б) співжиття живих організмів, що належать до різних систематичних груп;  
  9. Тоненькі  нитки грибниці мають назву: а) грифи; б) гіфи.
  10. Вегетативне тіло гриба називають: а) плодовим тілом; б) міцелієм; в) мікоризою.
  11. Сапротрофно живляться гриби:; а) сажка; б) лисичка в) трутовик; г) пеніцил.
  12. Гриби – паразити живляться: а) органічними рештками мертвих рослин і тварин;                           б) органічними рештками живих організмів.

Підбиття підсумків експрес-тесту, перевірка роботи учня біля дошки.

Діти, траплялося вам знаходити у холодильнику «забуті» продукти, на яких з’являвся наліт? (слайд 1,2), або хліб вкритий білуватим, а потім і чорним пушком?( слайд 3,4) . Це цвіль. Вона з’явилася на Землі понад 200 мільйонів років тому . Вона вбиває и спасає від смерті. Її називають «хлібом Диявола» і «плювком Бога». Вона казково красива, але  водночас визиває неприємні враження. Прокляття  фараонів Єгипту -  це теж цвіль.(слайд 5,6,7)

 Вона зустрічається в усіх відомих середовищах: водному, повітряному, ґрунтовому.  Її знаходили під саркофагом 4 енергоблоку Чорнобильської АЕС, відправляли у відкритий космос, де не виживе жодний живий організм, але цвілеві гриби не тільки вижили, а й і стали більш агресивними. Вчені впевнені: якщо відбудеться глобальна катастрофа, цвілеві гриби не загинуть. Так давайте знайомитися з нашими мікроскопічними сусідами.

 

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку (Записують тему уроку. Мету уроку)

«Різноманітність грибів. Цвілеві гриби» (слайд 8)

ІУ. Вивчення нового матеріалу. Опрацював  цю тему, ми будемо знати: особливості будови, живлення, розмноження цвілевих грибів, дріжджів. Їх значення в природі та житті людини. Закріпимо вміння працювати з натуральними об’єктами та мікроскопом.

Першим об’єктом нашого дослідження буде цвілевий гриб мукор.  (слайд 9) знайдіть, будь ласка у підручнику на сторінках  183-184 інформацію про цей організм і скажіть, чому його відносять до нижчих грибів. ( 1 хвилина) ( Це одноклітинний організм, який належить до нижчих грибів. Його тіло складається з однієї розгалуженої клітини з великою кількістю ядер. Спочатку грибниця мукору схожа на пухнастий наліт, який  через деякий час стає чорним, тому що з'являються високі ніжки зі спорангіями. У них дозрівають спори. Доречи, в одному спорангії міститься до 50 000 спор. Після дозрівання спори розсіюються, розносяться повітрям, осідають разом з пилом на різні предмети. Потрапивши у сприятливі умов (наявність вологи та плюсової температури) спори проростають і утворюють нові грибниці.)

Лабораторна робота №16 Будова нижчих грибів . Техніка безпеки

Давайте виконаємо з вами лабораторну роботу та ознайомимося з мікроскопічною будовою цільового гриба мукора. (слайди 10-15)

Мета: ознайомитися з будовою нижчих грибів, навчитися готувати тимчасовий мікропрепарат білої плісняви мукора.

Прилади і матеріали: мікроскоп, шматки хліба з пліснявою, лупа, піпетка, склянка з водою, накривні скельця, предметне скло, препарувальний набір

Хід роботи (зошит з друкованою основою)

Висновок: (слайд 16)

На продуктах харчування нерідко поселяються такі цвілеві гриби як аспергіл і пеніцил.( слайди 17,18). Вони належать до вищіх грибів. Знайдіть у підручнику інформацію на сторінці 184, чим вони відрізняються від мукора.(1 хв)

Розповідь про відкриття пеніциліну. (слайди 19,20)

Останні представники вищих грибів, які ми з вами розглянемо це дріжджі.  «Вправа маркування» (слайд21,22)

Прочитайте  текст на оціночному листку та зробіть маркування. Позначте значками інформацію. (1 хв.)

+ - я знав (-ла)

˅ - я дізнався(-лася)

!  - ця інформація здивувала мене

 

Дріжджі — це одноклітинні нерухомі організми розміром від 8 до 10 мкм які належать до групи вищих грибів. Форма цих грибів овальна або видовжена. Справжнього міцелію вони не утворюють. Вони дуже поширені в ґрунті, на субстратах з рослин, що містять багато глюкози.

Розмножуються дріжджі брунькуванням або прямим поділом.

Дріжджі швидко ростуть і розмножуються, що значною мірою впливає на зовнішнє середовище, їх культивують і використовують у господарській діяльності з давніх-давен, оскільки вони викликають бродіння вуглеводів з утворенням спирту і вуглекислого газу. Велике значення мають хлібні, або пивні, дріжджі, які використовують у хлібопеченні та пивоварінні (існують лише культурні раси), а також винні, які застосовують при виготовленні вин. У природі останні містяться в соку різних соковитих плодів. Деякі дріжджі накопичують у клітинах білки та жири, тому їх використовують у їжу.

У. Підсумки уроку. Вправа «Закінчи речення»

До початку уроку я вважав, що…………….,

а зараз знаю…………………………………………………..

Мені сьогодні вдалося………………………………..

Я буду намагатися ………………………………………

УІ. Домашнє завдання. Опрацювати §47, питання стор.185 (усно).

Виростити гриб пеніцил або аспергіл на шкірці мандарина або апельсина. Розглянути його за допомогою лупи. Порівняти з мукором.

  • Виконати проект. Використання цільових грибів у медицині.*

Прізвище , ім'я учня  ________________________________________ клас_____

Експрес – тест

1.Вивченням грибів займається наука:

а) біологія, б) мікологія, в) альгологія. 

2.За будовою ниток грибниці гриби поділяють на:

а) їстівні й отруйні; б) нижчі та вищі; в) шапкові та цвілеві ; г) усі названі вище.

3.Гриби можуть рости:

а) лише у воді; б) лише у середині іншого організму;

в) лише в ґрунті;  г) у всіх середовищах існування.

4.За типом живлення гриби є:

 а) автотрофи; б) гетеротрофи.

5.Наявність у клітинах грибів хлорофілу:

а) підтверджено; б) спростовано; в) не з’ясовано.

6.Мікориза – це :

 а) співіснування гриба та водорості; б) співіснування коренів вищих рослин і   гриба;

 в) захворювання рослини, спричинене паразитичним грибом;  г) спосіб розмноження грибів.

7.Гриби розмножуються:

 а) нестатево; б) вегетативно; в) статево; г) усіма зазначеними вище способами.

8.Симбіоз – це:

а) співжиття живих організмів, що належать до однієї систематичної  групи;

б) співжиття живих організмів, що належать до різних систематичних груп;  

9.Тоненькі  нитки грибниці мають назву:

а) грифи; б) гіфи.

10.Вегетативне тіло гриба називають: а) плодовим тілом; б) міцелієм; в) мікоризою.

11.Сапротрофно живляться гриби; а) сажка; б) лисичка; в) трутовик; г) пеніцил.

12.Гриби – паразити живляться:

а) органічними рештками мертвих рослин і тварин;   

б) органічними рештками живих організмів.

 

Вправа «Маркування»

+ - я знав (-ла)

˅ - я дізнався(-лася)

!  - ця інформація здивувала мене

 

Дріжджі — це одноклітинні нерухомі організми розміром від 8 до 10 мкм які належать до групи вищих грибів. Форма цих грибів овальна або видовжена. Справжнього міцелію вони не утворюють. Вони дуже поширені в ґрунті, на субстратах з рослин, що містять багато глюкози.

Розмножуються дріжджі брунькуванням або прямим поділом.

Дріжджі швидко ростуть і розмножуються, що значною мірою впливає на зовнішнє середовище, їх культивують і використовують у господарській діяльності з давніх-давен, оскільки вони викликають бродіння вуглеводів з утворенням спирту і вуглекислого газу. Велике значення мають хлібні, або пивні, дріжджі, які використовують у хлібопеченні та пивоварінні (існують лише культурні раси), а також винні, які застосовують при виготовленні вин. У природі останні містяться в соку різних соковитих плодів. Деякі дріжджі накопичують у клітинах білки та жири, тому їх використовують у їжу.

Оціночний лист

П.І. учня

Вирощування

мукору

Індивід.опит.

біля дошки

Експрес-тест

С/р. з текстом

Лаб.раб.

Маркування

 

Білошапка

Блохін

Гелета

Гонтарь

Губар

Євлаш

Жолобок

Заковоротна

Клочко

Крупосій Манжала Матвієнко

Подліняєва

Попов

Постол

Сибільова

Суботіна Федоряка

Шешалевич

Гринченко

Луговий

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
12 листопада 2018
Переглядів
5485
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку