Розробка уроку допоможе: розширити знання учнів про Царство Гриби, його різноманітність; познайомитися з характерними особливостями вищих та нижчих грибів на прикладі мукору, пеніцилу, дріжджів; їх будовою та живленням;
- продовжити формувати навички роботи з мікроскопом та натуральними об'єктами;
-розкрити значення цвілевих грибів, дріжджів у природі, житті та господарської діяльності людини.
- формувати почуття поваги й захоплення безкорисливим служінням учених людству на прикладі життя і діяльності А.Флемінга, Х.Флорі, Е.Чейна, Н.Хітлі.
Тема. Різноманітність грибів. Цвілеві гриби.
Мета уроку:
- розширити знання про Царство Гриби, його різноманітність; познайомитися з характерними особливостями вищих та нижчих грибів на прикладі мукору, пеніцилу, дріжджів; їх будовою та живленням;
- продовжити формувати навички роботи з мікроскопом та натуральними об’єктами;
-розкрити значення цвілевих грибів, дріжджів у природі, житті та господарської діяльності людини.
- формувати почуття поваги й захоплення безкорисливим служінням учених людству на прикладі життя і діяльності А.Флемінга, Х.Флорі, Е.Чейна, Н.Хітлі.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку:
І. Організаційний момент. (1 хв)
Пролунав дзвінок, запросив на урок.
Отже, часу даремно не втрачаємо та працювати починаємо.
ІІ. Актуалізація і корекція опорних знань учнів. (5 хв)
Діти! Девізом нашого уроку я вибрала слова академіка Л. Ландау « Без повторення нема глибини» ? Минулого уроку ми з вами познайомилися з загальними ознаками Царства Гриби. Чому їх виділили у окреме царство (мають ознаки як рослин, так і тварин).
До дошки піде учень, який заповнить таблицю:
Ознаки рослин |
Ознаки тварин |
Не здатні активно рухатися Ростуть у продовж всього життя Мають тверду клітинну оболонку та вакуолі Розмножуються нестатево, вегетативно, статево |
Живляться гетеротрофно Не мають пластид у клітинах Запасна поживна речовина глікоген До складу клітинної оболонки входить хітин |
Експрес – тест
Підбиття підсумків експрес-тесту, перевірка роботи учня біля дошки.
Діти, траплялося вам знаходити у холодильнику «забуті» продукти, на яких з’являвся наліт? (слайд 1,2), або хліб вкритий білуватим, а потім і чорним пушком?( слайд 3,4) . Це цвіль. Вона з’явилася на Землі понад 200 мільйонів років тому . Вона вбиває и спасає від смерті. Її називають «хлібом Диявола» і «плювком Бога». Вона казково красива, але водночас визиває неприємні враження. Прокляття фараонів Єгипту - це теж цвіль.(слайд 5,6,7)
Вона зустрічається в усіх відомих середовищах: водному, повітряному, ґрунтовому. Її знаходили під саркофагом 4 енергоблоку Чорнобильської АЕС, відправляли у відкритий космос, де не виживе жодний живий організм, але цвілеві гриби не тільки вижили, а й і стали більш агресивними. Вчені впевнені: якщо відбудеться глобальна катастрофа, цвілеві гриби не загинуть. Так давайте знайомитися з нашими мікроскопічними сусідами.
ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку (Записують тему уроку. Мету уроку)
«Різноманітність грибів. Цвілеві гриби» (слайд 8)
ІУ. Вивчення нового матеріалу. Опрацював цю тему, ми будемо знати: особливості будови, живлення, розмноження цвілевих грибів, дріжджів. Їх значення в природі та житті людини. Закріпимо вміння працювати з натуральними об’єктами та мікроскопом.
Першим об’єктом нашого дослідження буде цвілевий гриб мукор. (слайд 9) знайдіть, будь ласка у підручнику на сторінках 183-184 інформацію про цей організм і скажіть, чому його відносять до нижчих грибів. ( 1 хвилина) ( Це одноклітинний організм, який належить до нижчих грибів. Його тіло складається з однієї розгалуженої клітини з великою кількістю ядер. Спочатку грибниця мукору схожа на пухнастий наліт, який через деякий час стає чорним, тому що з'являються високі ніжки зі спорангіями. У них дозрівають спори. Доречи, в одному спорангії міститься до 50 000 спор. Після дозрівання спори розсіюються, розносяться повітрям, осідають разом з пилом на різні предмети. Потрапивши у сприятливі умов (наявність вологи та плюсової температури) спори проростають і утворюють нові грибниці.)
Лабораторна робота №16 Будова нижчих грибів . Техніка безпеки
Давайте виконаємо з вами лабораторну роботу та ознайомимося з мікроскопічною будовою цільового гриба мукора. (слайди 10-15)
Мета: ознайомитися з будовою нижчих грибів, навчитися готувати тимчасовий мікропрепарат білої плісняви мукора.
Прилади і матеріали: мікроскоп, шматки хліба з пліснявою, лупа, піпетка, склянка з водою, накривні скельця, предметне скло, препарувальний набір
Хід роботи (зошит з друкованою основою)
Висновок: (слайд 16)
На продуктах харчування нерідко поселяються такі цвілеві гриби як аспергіл і пеніцил.( слайди 17,18). Вони належать до вищіх грибів. Знайдіть у підручнику інформацію на сторінці 184, чим вони відрізняються від мукора.(1 хв)
Розповідь про відкриття пеніциліну. (слайди 19,20)
Останні представники вищих грибів, які ми з вами розглянемо це дріжджі. «Вправа маркування» (слайд21,22)
Прочитайте текст на оціночному листку та зробіть маркування. Позначте значками інформацію. (1 хв.)
+ - я знав (-ла)
˅ - я дізнався(-лася)
! - ця інформація здивувала мене
Дріжджі — це одноклітинні нерухомі організми розміром від 8 до 10 мкм які належать до групи вищих грибів. Форма цих грибів овальна або видовжена. Справжнього міцелію вони не утворюють. Вони дуже поширені в ґрунті, на субстратах з рослин, що містять багато глюкози.
Розмножуються дріжджі брунькуванням або прямим поділом.
Дріжджі швидко ростуть і розмножуються, що значною мірою впливає на зовнішнє середовище, їх культивують і використовують у господарській діяльності з давніх-давен, оскільки вони викликають бродіння вуглеводів з утворенням спирту і вуглекислого газу. Велике значення мають хлібні, або пивні, дріжджі, які використовують у хлібопеченні та пивоварінні (існують лише культурні раси), а також винні, які застосовують при виготовленні вин. У природі останні містяться в соку різних соковитих плодів. Деякі дріжджі накопичують у клітинах білки та жири, тому їх використовують у їжу.
У. Підсумки уроку. Вправа «Закінчи речення»
До початку уроку я вважав, що…………….,
а зараз знаю…………………………………………………..
Мені сьогодні вдалося………………………………..
Я буду намагатися ………………………………………
УІ. Домашнє завдання. Опрацювати §47, питання стор.185 (усно).
Виростити гриб пеніцил або аспергіл на шкірці мандарина або апельсина. Розглянути його за допомогою лупи. Порівняти з мукором.
Прізвище , ім'я учня ________________________________________ клас_____
Експрес – тест
1.Вивченням грибів займається наука:
а) біологія, б) мікологія, в) альгологія.
2.За будовою ниток грибниці гриби поділяють на:
а) їстівні й отруйні; б) нижчі та вищі; в) шапкові та цвілеві ; г) усі названі вище.
3.Гриби можуть рости:
а) лише у воді; б) лише у середині іншого організму;
в) лише в ґрунті; г) у всіх середовищах існування.
4.За типом живлення гриби є:
а) автотрофи; б) гетеротрофи.
5.Наявність у клітинах грибів хлорофілу:
а) підтверджено; б) спростовано; в) не з’ясовано.
6.Мікориза – це :
а) співіснування гриба та водорості; б) співіснування коренів вищих рослин і гриба;
в) захворювання рослини, спричинене паразитичним грибом; г) спосіб розмноження грибів.
7.Гриби розмножуються:
а) нестатево; б) вегетативно; в) статево; г) усіма зазначеними вище способами.
8.Симбіоз – це:
а) співжиття живих організмів, що належать до однієї систематичної групи;
б) співжиття живих організмів, що належать до різних систематичних груп;
9.Тоненькі нитки грибниці мають назву:
а) грифи; б) гіфи.
10.Вегетативне тіло гриба називають: а) плодовим тілом; б) міцелієм; в) мікоризою.
11.Сапротрофно живляться гриби; а) сажка; б) лисичка; в) трутовик; г) пеніцил.
12.Гриби – паразити живляться:
а) органічними рештками мертвих рослин і тварин;
б) органічними рештками живих організмів.
Вправа «Маркування»
+ - я знав (-ла)
˅ - я дізнався(-лася)
! - ця інформація здивувала мене
Дріжджі — це одноклітинні нерухомі організми розміром від 8 до 10 мкм які належать до групи вищих грибів. Форма цих грибів овальна або видовжена. Справжнього міцелію вони не утворюють. Вони дуже поширені в ґрунті, на субстратах з рослин, що містять багато глюкози.
Розмножуються дріжджі брунькуванням або прямим поділом.
Дріжджі швидко ростуть і розмножуються, що значною мірою впливає на зовнішнє середовище, їх культивують і використовують у господарській діяльності з давніх-давен, оскільки вони викликають бродіння вуглеводів з утворенням спирту і вуглекислого газу. Велике значення мають хлібні, або пивні, дріжджі, які використовують у хлібопеченні та пивоварінні (існують лише культурні раси), а також винні, які застосовують при виготовленні вин. У природі останні містяться в соку різних соковитих плодів. Деякі дріжджі накопичують у клітинах білки та жири, тому їх використовують у їжу.
Оціночний лист
П.І. учня |
Вирощування мукору |
Індивід.опит. біля дошки |
Експрес-тест |
С/р. з текстом |
Лаб.раб. |
Маркування |
|
Білошапка Блохін Гелета Гонтарь Губар Євлаш Жолобок Заковоротна Клочко Крупосій Манжала Матвієнко Подліняєва Попов Постол Сибільова Суботіна Федоряка Шешалевич Гринченко Луговий |
|
|
|
|
|
|
|