12 липня о 18:00Вебінар: Формування історичних уявлень учнів: практичні поради вчителю

Розробка уроку. Гриби-паразити

Про матеріал

Розробка уроку допоможе ознайомитися з загальними ознаками грибів-паразитів,знати їх значення в природі і житті людини, застосовувати знання про особливості грибів-паразитів для обґрунтування способів боротьби та профілактики грибкових захворювань.

Перегляд файлу

Тема. Різноманітність грибів. Гриби-паразити.

Мета: ознайомитися з загальними ознаками грибів-паразитів,знати їх значення в природі і житті людини, застосовувати знання про особливості грибів-паразитів для обґрунтування способів боротьби та профілактики грибкових захворювань.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Хід уроку:

І. Організаційний момент. В народі говорять, як день розпочнеш , так його і проведеш. Тож давайте посміхнемося один одному і з гарним настроєм розпочнемо роботу.

ІІ. Актуалізація і корекція опорних знань. Минулого уроку ми з вами познайомилися з загальними ознаками цільових грибів та їх представниками. Тому зараз біля дошки один учень виконає наступне завдання: порівняти гриб мукор та пеніцил, вказати риси відмінні та спільні для обох грибів.

Діаграма Вена (біля дошки)

Порівняння пеніцила та мукора

Мукор

Спільні ознаки

Пеніцил

Нижчі  гриби

 

Вищі   гриби

Одноклітинна грибниця

Грибниця, спори, мають ядра, безхлорофільні, клітинна стінка

Багатоклітинна грибниця

Спороношення у голівках

Не утворюють органів, плодові тіла простої будови, сапротрофи

Спороношення у китицях

Спори чорні

 

Ростуть на крохмалистих продуктах

Спори сизі

Фронтальне опитування: вікторина «Хто швидше дасть відповідь»

  1. індіанці Майя лікували рани «зеленою цвіллю». Що це за гриб? (пеніцил)
  2. вищі гриби, викликають бродіння вуглеводів з утворенням спирту і вуглекислого газу, розмножуються брунькуванням (дріжджі)
  3. тіло гриба складається з однієї розгалуженої багатоядерної клітини (мукор)
  4. які умови необхідні для розвитку цільових грибів (вологість, тепло)
  5. за розмірами гриби поділяють на (мікроміцети та макроміцети)
  6. гриби які живляться речовинами відмерлих органічничних решток, називають (сапротрофами)
  7. гриби, які вступають у взаємовигідне співіснування з іншими організмами й обмінюються з ними речовинами, називають (сімбіотрофами)
  8. гриби, які живляться речовинами живих організмів, завдаючи їм при цьому шкоду називають (паразитами)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Діти, ми з вами з’ясували, що серед грибів є сапротрофи та паразити, мікроміцети та макроміцети, нижчі та вищі . а чому гриби такі різні? (тому, що завдяки своєї різноманітності вони можуть пристосовуватися до різних умов зовнішнього середовища та займати різні екологічні ніши).

Ось сьогодні на уроці ми з вами продовжимо знайомство з різноманітністю грибів. А саме познайомимося з грибами-паразитами. (записують тему уроку).

А з якою метою нам треба вивчати ці гриби?

(щоб знати  їх характерні особливості, вміти відрізняти від інших грибів, знати як з ними боротися)

ІV. Вивчення нового матеріалу. А розпочати я хочу нашу роботу казкою а може і биллю.

У деякім царстві, в невеликому государстві, на околиці лісу росло хлібне поле. Частина поля була засіяна пшеницею, а частина житом.

Все було чудово, і води, і сонця достатньо. Зерно наливалося і достигало. Як в кожному царстві в своїх хоромах жив ні про що не тужив цар. І було б все добре, та тільки одного дня поїхав цар на прогулянку на околицю лісу та побачив , що на пшеничному полі почорнили колоски, стоять обвуглені як сажа. (демонстрація ілюстрації). Прийшла біда в царство мірне на поле золоте, загинула більша частина урожаю. А ось чому почорніли колоски пшениці, у казці не розповідається. А ми з вами самі дізнаємося і пояснимо царю у чому причина.

Самостійна робота з текстом підручника.  Три учні біля дошки інші робота в парах , або по варіантах : Перший варіант -   опрацьовує текст §– сажкові гриби, другий варіант – іржасті гриби, третій варіант – ріжки. Заповнюємо таблицю за зразком. 

                 «Порівняльна характеристика грибів - паразитів»

Назва грибів-паразитів

Ознаки порівняння

Сажкові гриби

Іржасті гриби

Ріжки

Трутовик

На яких рослинах паразитують

На дикорослих та культурних злаках: пшениці, житі, кукурудзі

Паразитують на покритонасінних та вищих спорових рослинах

Житі, іноді пшениці та інших злаках

На деревах

Як відбувається зараження рослин

Під час проростання зерна у ґрунті, у період квітування злаків, зараження молодих частин злаків

Під час проростання насіння

Під час квітування спори потрапляють на квітку, де й проростають

Спори потрапляють у рани на деревах , або через кореневі волоски у ґрунті

Як проявляється хвороба ззовні

Утворюють пухлини, нарости

На уражених листках з'являються бурі плями, які нагадують іржу

Замість зернівок з'являються чорні ріжки

Утворюють нарости у вигляді копита

Значення в природі та для людини

Завдають шкоди сільському господарству

Знижують врожайність зернових культур

Ріжки містять алкалоїди, які потрапляючи в організм людини або тварин спричиняють тяжке захворювання, яке в народі має назву «злі корчі», може призвести до смерті, знижують врожайність зернових культур, використовують в медицині

Завдають шкоди садам, паркам, лісовому господарству – знищують дерева

 

Учитель. Діти, для того, щоб зберегти врожаї від  грибів-паразитів зернівки злакових обробляють спеціальною отрутою під час зберігання у зерносховищах, а також вносять у ґрунт мінеральні добрива, здійснюють сівозміни, використовують карантинні заходи, що не допускають завезення збудників хвороб і шкідників з інших країн.

Великої шкоди паркам, лісовому господарству завдають гриби - трутовики (демонстрація). Знайдіть інформацію у підручнику та занесіть до таблиці. (один учень виконує завдання біля дошки).

Великої шкоди сільському господарству завдають представники роду фітофтора. Вони вражають картоплю, томати, огірки та інші рослини на листах утворюються бурі плями, зменшується фотосинтез, а отже і врожай. (демонстрація).

Є серед паразитичних грибів і збудники небезпечних хвороб людини і тварин.  (демонстрація)

Щоб уникнути цих захворювань, треба дотримуватися правил особистої гігієни.

Закріплення.

  1. Які гриби називають паразитами? (що живляться органічними речовинами живих організмів).
  2. Як відбувається зараження рослин  сажковими грибами?
  3. Чому ріжки небезпечні для людини? (викликають отруєння і смерть)
  4. У яких грибів плодові тіла нагадують копито? Чи можна збивати ці плодові тіла?(трутовик, ні)
  5. Представники якого роду паразитують на овочевих культурах (фітофтора)
  6. Чому слід дотримуватися правил особистої гігієни? (щоб уникнути небезпечних хвороб, що викликають гриби-паразити людини та тварин)

Домашнє завдання. Опрацювати параграф, запитання на стор.___ (усно), творче завдання скласти правила запобігання зараження дерев грибами-трутовиками.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                 «Порівняльна характеристика грибів - паразитів»

Назва грибів-паразитів

Ознаки порівняння

Сажкові гриби

Ріжки

Іржасті гриби

Трутовик

На яких рослинах паразитують

 

 

 

 

Як відбувається зараження рослин

 

 

 

 

Як проявляється хвороба ззовні

 

 

 

 

Значення в природі та для людини

 

 

 

 

 

«Порівняльна характеристика грибів - паразитів»

Назва грибів-паразитів

Ознаки порівняння

Сажкові гриби

Ріжки

Іржасті гриби

Трутовик

На яких рослинах паразитують

 

 

 

 

Як відбувається зараження рослин

 

 

 

 

Як проявляється хвороба ззовні

 

 

 

 

Значення в природі та для людини

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
12 листопада 2018
Переглядів
3506
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку