Авторська розробка уроку
Предмет: біологія
Урок № 9 в темі 1 «Різноманітність тварин»; №13 – за календарним планом, №5 – за розкладом занять
Цільова аудиторія: 7-А клас Одеської ЗОШ №66 – 21 учень
Дата: 21.10.2019
Вчителька: Щеглакова Джульєтта Володимирівна
Тема уроку: «Комахи»
Навчальна мета:
1. Ознайомити учнів з поняттям «особливості будови комах»
2. Сформувати навички називати середовища існування та способи життя членистоногих тварин - павукоподібних тварин, комах
3.Удосконалювати вміння учнів називати рідкісні види павукоподібних України та Одещини; наводити приклади тварин вищезазначених груп, поглибити знання термінів «види», «безхребетні» для павукоподібних тварин та комах
4. Перевірити рівень знань, умінь та навичок учнів розпізнавати цих тварин на зображеннях, характеризувати пристосування тварин до життя на суходолі, у грунті, воді, до вільного способу життя, хижацтва, паразитизму
5.Закріпити знання учнів про членистоногих тварин
6. Провести аналіз результатів виконання диференційованих вправ №1-10 (опанування теми «Павукоподібні» - параграф 16 підр. І.Соболь) та повідомлень (параграф 17)
Розвиваюча мета
1.Розвивати логічне мислення учнів через проведення таких операцій, як аналіз, вибір, порівняння, систематизація
2. Розвивати мову, збагачуючи її та ускладнюючи словарний запас біологічними термінами, ускладнювати смислові функції (нові знання приносять нові аспекти розуміння), посилювати комунікативні властивості мови (виразність, грамотність)
3. Розвивати мовну та слухову пам ять
4.Підвищувати стилістичну культуру мовлення
5.Розвивати зв язне усне й писемне мовлення, творчу уяву
6.Розвивати уміння і навички правильного користування інформацією з різних статей параграфів, джерел інформації
7.Розвивати сенсорну та рухову сфери особистості через орієнтацію у просторі, часі, рухову вправність, кмітливість, предметні та ключові компетентності
Виховна мета
1. Виховувати в учнів самостійність, мислення і кмітливість
2.Виховувати в учнів старанність, доброзичливість, повагу до людей, наполегливість, бажання творчо мислити, екологічну культуру- бережливе ставлення до тварин
3. Виховувати культуру мови та культуру комунікації (діалогів, полілогів, монологів), створити умови для прояву учня, як особистості через створення можливості здійснювати самостійну дослідницьку діяльність творчого характеру та самоорганізуватися
Тип уроку – комбінований, інтерактивний (квест)
Вікові особливості психічних процесів (див. Додаток 1)
Обладнання: підручники, робочі зошити, щоденники, ручки, олівці, текстові завдання параграфу, довідники, посібники, малюнки, схеми, диференційовані завдання, учнівські повідомлення, ілюстративний матеріал, контрольний тест, дошка (тема, мета, план - дорожня карта) цитата уроку: «Комахи – це найчисленніша та найпоширеніша група тварин, які стали справжніми володарями нашої планети» - Енциклопедія для дітей
Науково-методична проблема вчителя: розвиток компетентнісного образу «Я» через формування уявлень про гармонію речовин, тварин, Людини (МПЗ)
Структура комбінованого уроку – сценарій дій вчителя та учнів
1.Організаційний етап – 1 хв. Самоорганізація до роботи, налаштування на роботу
- Доброго дня! (вчителька)
Нумо, діти, розпряміться! Всі приємно посміхніться!
Продзвенів уже дзвінок, починається урок!
Дзвоник всім нам дав наказ – до роботи - в добрий час!
Попрацюємо старанно, щоб сказати у кінці,
Що у нашім дружнім класі діти – просто молодці!
(Рапортичка – Карпенко Уляна, чергові у класі: Гушанова О., Кароєва Ю)
-Яким було домашнє завдання? ( учні: опанувати пар 16, виконати диференційовані вправи після параграфу 16)
2.Етап перевірки домашнього завдання (10 хв) Актуалізація опорних знань. Опитування індивідуальне, фронтальне. Форма: «Усний журнал». Один із учнів виступає в ролі журналіста: читає питання (Богданова Аліна) Всі слідкують за підручником, відповідають. Завдання кожному учню: уважно слухати, розвивати критичне мислення, тобто аналізувати почуте (прийом «Лови помилку»), коригувати відповіді
- Прошу презентувати 1- 6 вправи ДЗ (репродуктивний рівень якості знань, вправи 7-10 – творчий рівень якості знань) ……………………………………………………………………………
………………………………………………………………………… 1.Назвіть основні групи павукоподібних (Павуки, Скорпіони, Кліщі, Косарики)
2.Наведіть приклади павуків (Павук - сріблянка, багіра Кіплінга, тарантул кримський)-іл.61
3.Наведіть приклади кліщів вашої місцевості - іл. 62- (паразитарні- галовий, собачий кліщі, коростяний свербун; вільноживучий – грунтовий кліщ)
4.Проілюструйте значення павукоподібних у природі- (медичне, екологічне, тощо)
5.Чи водяться отруйні павуки та скорпіони в Україні? (Так: каракурт, тарантул, кримський скорпіон)
6. Приклади рідкісних павуків в Україні? (сольпуга звичайна та скорпіон кримський)
7.Чим зумовлена різноманітність павукоподібних? (способом життя в певних умовах існування)
8. Роль павукоподібних в екосистемах? (ланка в ланцюгу живлення)
9.Значення у житті людини? (негативне і позитивне, приклади)
10.Значення для людини науки про пауків? (нове слово - арахнологія забезпечує безпеку, розвиває медицину, сільське господарство, тощо)
- Дякую за правильні, чіткі. виразні та повні творчі відповіді.За вміння уважно слухати доповідача. Не ображати, не ображатись, поважати іншу точку зору- комунікувати відповідно правилам роботи у групі. Не бійтеся помилятися, на помилках вчаться! Не помиляється той, хто нічого не робить!Будьте активними, проявляйте ініціативність!
3. Етап підготовки до вивчення нового матеріалу (3 хв)
- Спробуємо відчути членистоногих у ході зарядки - гри «Театр»
1.Насуптеся , як собачий кліщ.
2.Посміхніться, як павук на сонці
3. Розсердьтеся, як муха, яку піймав павук
4. Злякайтеся, як людина, що побачила на руці кліща.
5.Зрадійте, як Буратіно на полі чудес
6.Піймайте у долоньку сріблясту ниточку павутиння бабиного літа
7.Задумайте бажання
- Квест набирає сили. Тепер ви легко і просто здобудете ключі до нової теми (капітани трьох команд з частинок складають цитату уроку)
«Комахи – це найчисленніша та найпоширеніша група тварин, які стали справжніми володарями нашої планети» Енциклопедія для дітей
4. Етап опрацювання нового матеріалу(15 хв)
- Про комах цікаві повідомлення підготували: ВасильковецьДар я, Романов Артем і Карпенко Уляна
5. Етап первинного опрацювання нового матеріалу.
- Задача класу: уважно слухати доповідача і записувати цікаві факти на власний вибір
- Клас вже майже піднявся на вершину знань
6. Етап закріплення і повторення (8 хв)
- Квест добігає до кінця. Контрольний тест допоможе вибратися на омріяну вершину знань. Головне - не попасти у павутиння кутка незнань. Три учні з можливими підказками своєї команди вибирають кут правильної відповіді і демонструють конкурентну спроможність і єдність духу команди класу
7. Етап ДЗ та підсумки уроку
- Клас дібрався до вершини знань! Допомагаючи один одному, однією командою досягли успіху. Комахи – гармонійно та більш складно організована група членистоногих, що відрізняється більшою рухливістю відділів та різноманітністю зовнішніх органів. Вони живуть у всіх середовищах і добре до них пристосовані.Але про це поговоримо на наступному уроці.
Цінуючі Ваші досягнення, хочу особливо відзначити (якісні знання, творчість, ініціативність, добре знання мови, вміння добре читати, мислити, комунікувати ) таких учнів:…………………………………………………………………… У нашім дружнім класі діти – просто молодці! (світлина)
ДЗ (диференційоване): всім: опанувати параграф 17, додатково: 2 вправи ( письмово - за вибором учня), для тих, хто хоче знати біологію краще: вправи всі - усно
«Комахи – це найчисленніша та найпоширеніша група тварин, які стали справжніми володарями нашої планети» Енциклопедія для дітей
Додаток 1 Середній шкільний вік
Основним видом діяльності підлітка, як і молодшого школяра, є вчення, але зміст і характер навчальної діяльності в цьому віці істотно змінюється. Підліток приступає до систематичного оволодіння основами наук. Навчання стає багатопредметності, місце одного вчителя займає колектив педагогів. До підлітку пред'являються більш високі вимоги. Це призводить до зміни ставлення до навчання. Для школяра середнього віку навчальні заняття стали звичною справою. Учні інколи схильні не обтяжувати себе зайвими вправами, виконують уроки в межах заданого або навіть менше. Нерідко відбувається зниження успішності. Те, що спонукало молодшого школяра активно навчатися, не грає тепер такої ролі, а нові спонукання до навчання (установка на майбутнє, далекі перспективи) ще не з'явилися [10].
Підліток не завжди усвідомлює роль теоретичних знань, частіше за все він пов'язує їх з особистими, вузько практичними цілями. Наприклад, часто семикласник не знає і не хоче вчити правила граматики, так як «переконаний», що і без цих знань можна писати грамотно. Молодший школяр всі вказівки вчителя приймає на віру - підліток ж повинен знати, навіщо потрібно виконувати те чи інше завдання. Нерідко на уроках можна чути: «Для чого це робити?», «Навіщо?» У цих питаннях прозирає і здивування, і деяке невдоволення, і деколи навіть недовіру до вимог вчителя.
У той же час підлітки схильні до виконання самостійних завдань і практичних робіт на уроках. Вони охоче беруться за виготовлення наочного приладдя, жваво відгукуються на пропозицію зробити найпростіший прилад. Навіть учні з низькою успішністю та дисципліною активно проявляють себе в подібній ситуації [11].
Особливо яскраво виявляє себе підліток у позанавчальній діяльності. Крім уроків, у нього багато інших справ, які займають його час і сили, часом відволікаючи від навчальних занять. Школярам середніх класів властиво раптом захопитися яких-небудь заняттям: колекціонуванням марок, збором метеликів чи рослин, конструюванням і т. д.
Яскраво виявляє себе підліток і в іграх. Велике місце займають ігри-походи, подорожі. Вони люблять рухливі ігри, але такі, які містять в собі елемент змагання. Рухливі ігри починають носити характер спортивних (футбол, теніс, волейбол, гра типу «Веселі старти», військові ігри). У цих іграх на перший план виступає кмітливість, орієнтування, сміливість, спритність, швидкість. Ігри підлітків носять більш стійкий характер. Особливо яскраво в підлітковому віці виявляються інтелектуальні ігри, які носять змагальний характер (шахи, КВК, змагання у вирішенні завдань на кмітливість і т. д.). Захоплюючись грою, підлітки часто не вміють розподілити час між іграми та навчальними заняттями [10].
У шкільному навчанні навчальні предмети починають виступати для підлітків як особлива область теоретичних знань. Вони знайомляться з безліччю фактів, готові розповісти про них або навіть виступити з короткими повідомленнями на уроці. Однак підлітків починають цікавити не факти самі по собі, а їх сутність, причини їх виникнення, а проникнення в сутність не завжди відрізняється глибиною. Образи, уявлення продовжують займати велике місце в розумовій діяльності підлітка. Часто деталі, дрібні факти, подробиці заважають виділити головне, істотне і зробити необхідне узагальнення. Для підлітків, як і для молодших школярів, характерна установка скоріше на запам'ятовування матеріалу, ніж на обмірковування й глибоке осмислення [16].
Підліток прагне самостійності у розумовій діяльності. Багато підлітків вважають за краще справлятися із завданнями, не списуючи їх з дошки, намагаються уникати додаткових роз'яснень, якщо їм здається, що вони самі можуть розібратися в матеріалі, прагнуть придумати свій оригінальний приклад, висловлюють свої власні судження і т. д. Разом з самостійністю мислення розвивається і критичність. На відміну від молодшого школяра, який все приймає на віру, підліток пред'являє більш високі вимоги до змісту розповіді вчителя, він чекає доказовості, переконливості.
В області емоційно-вольової сфери для підлітка характерні велика пристрасність, невміння стримувати себе, слабкість самоконтролю, різкість у поведінці. Якщо у відношенні до нього проявляється найменша несправедливість, він може «вибухнути», впасти в стан афекту, хоча потім може про це шкодувати. Така поведінка виникає особливо у стані стомлення. Дуже яскраво емоційна збудливість підлітка проявляється в тому, що він пристрасно, з запалом сперечається, доводить, висловлює обурення, бурхливо реагує і переживає разом із героями кінофільмів чи книг [18].
При зустрічі з труднощами виникають сильні негативні почуття, які призводять до того, що школяр не доводить до кінця розпочату справу. У той же час підліток може бути наполегливим, витриманим, якщо діяльність викликає сильні позитивні почуття.
Для підліткового віку характерний активний пошук об'єкта для наслідування. Ідеал підлітка - це емоційно забарвлений, пережитий і внутрішньо прийнятий спосіб, який служить для нього взірцем, регулятором її поведінки та критерієм оцінки поведінки інших людей.
На психічний розвиток підлітка певний вплив має статеве дозрівання. Однією з істотних особливостей особистості підлітка є прагнення бути і вважатися дорослим. Підліток всіма засобами намагається утвердити свою дорослість, і в той же час відчуття повноцінної дорослості у нього ще немає. Тому прагнення бути дорослим і потреба у визнанні його дорослості оточуючими гостро переживається [10].
У зв'язку з «почуттям зрілості» у підлітка з'являється специфічна соціальна активність, прагнення долучатися до різних сторін життя і діяльності дорослих, придбати їх якості, вміння і привілеї. При цьому в першу чергу засвоюються більш доступні, чуттєво-сприймаються боку дорослості: зовнішній вигляд і манера поведінки (способи відпочинку, розваг, специфічний лексикон, мода в одязі і зачісках, а часом куріння, вживання агкоголя).
Прагнення бути дорослим яскраво виявляється і у сфері взаємин з дорослими. Підліток протестує, ображається, коли його, «як маленького», опікають, контролюють, карають, вимагають беззаперечного послуху, не зважають на його бажаннями та інтересами. Підліток прагне розширити свої права. Він вимагає, щоб дорослі рахувалися з його поглядами, думками та інтересами, тобто претендує на рівноправність з дорослими [10].
Для підліткового віку характерна потреба у спілкуванні з товаришами. Підлітки не можуть жити поза колективом, думка товаришів має великий вплив на формування особистості підлітка. Підліток не мислить себе поза колективом, пишається колективом, дорожить його честю, поважає і високо цінує тих однокласників, які є хорошими товаришами. Він болісно і гостріше переживає несхвалення колективу, ніж несхвалення вчителя. Тому дуже важливо мати в класі здорове громадську думку, вміти на нього спертися. Формування особистості підлітка буде залежати від того, з ким він вступить в дружні взаємини.