Різноманітність тварин у природі

Про матеріал
розширити поняття звірі, птахи, комахи; сформувати елементарні поняття риби, земноводні, плазуни
Перегляд файлу

Горщак Л. О.

вчитель початкових класів,

вищої категорії,

« старший вчитель»

 

Природознавство

 

Тема. Різноманітність тварин у природі

Мета: розширити поняття звірі, птахи, комахи; сформувати елементарні поняття риби, земноводні, плазуни; вміння розрізняти тварин цих груп; формувати вміння визначати істотні ознаки тварин, знаходити зайвий об’єкт серед їх сукупності, класифікувати, розвивати уяву, виховувати допитливість, пізнавальний інтерес, прагнення дітей до самовираження й самореалізації у пізнавальній діяльності; любов до природи.

Обладнання: мультимедійна презентація, відеофільм, таблиці, ілюстрації різних тварин, тести.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

Вступне слово вчителя.

- Доброго дня, шановні гості ! Ми   запрошуємо вас на урок Я і Україна.

Сьогодні у нас незвичний урок,

Сьогодні ми зробимо ще один крок.

В країну відому, в країну чудову,

Природи сторінку відкриємо нову.

(Слайд)

-  Сьогодні на уроці ми будемо випробовувати свої знання, вміння та спостережливість.

 II. Хвилинка спостережень.

- Надаю слово працівнику гідрометеоцентру .

Я впевнена, що нашим синоптикам є, що сказати про погоду сьогодні.

Сьогодні…

Температура повітря…

Небо…(хмарне, похмуре, ясне)

Опади…

Учитель. Погода сприятлива, отож усім бажаю гарного настрою та плідної праці. Продовжуємо бесіду за спостереженням.

- Яка зараз пора року? (зима)

- Який місяць? (лютий)

Його ще називають сніжень, лютень, межень, бокогрій, зимобор.

- Які зміни відбулися в неживій природі за минулий тиждень?

(Сонце помітно вище піднімається над горизонтом, день стає довшим, температура повітря підвищується)

- А які зміни відбулися в живій природі? (Голосно цвірінькають горобці)

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку

- Сьогодні ми зробимо ще один крок до пізнання природи.

- Давайте згадаємо над якою темою працювали на минулому уроці.

(Тварини – частина живої природи)

- Сьогодні ми поглибимо ці знання. А для чого нам потрібні знання про природу?  (Щоб знати, що дає природа для людини, як треба використовувати багатства природи, щоб не нашкодити їй, щоб зберегти природу для наступних поколінь)

- Отже, сьогодні ми будемо говорити про різноманітність тварин у природі.

ІУ. Робота над новим матеріалом

- Де живуть тварини?

(Високо в горах, в морях і океанах, у лісах, на луках, у пустелях, серед вічних снігів…)  

(Слайд)

- До якої природи (живої чи неживої ) належать тварини. Доведіть, це. (Я і всі живі організми, тварини дихають, живляться, ростуть, розмножуються і відмирають)

- Чим відрізняються тварини між собою?

(Тварини різняться зовнішнім виглядом, формою тіла, розмірами, забарвленням, поведінкою)

- На Землі живе близько 2 млн. різноманітних тварин. В Україні їх понад 50 тис. Вчені обєднали тварин у групи. Пригадайте, які групи тварин ви вже знаєте.

Робота в групах

- Пропоную обєднатися в групи, відкрити конверти і дізнатися, яку групу тварин ви будете досліджувати.

Після дослідження спікер кожної групи ознайомить нас з групою тварин, яку досліджували та зазначить їхні істотні ознаки.

 

Ваша  дослідницька робота буде проходити за планом. 

1. Назва групи тварин

2. Приклади тварин цієї групи

3. Будова тіла

4. Істотні ознаки тварин цієї групи

5. Ми стверджуємо, що…

(Слайд)

1група – «Комахи»    (Слайд)

(Вставка з програми)

 На Землі живе близько 1 млн. різноманітних комах. Скільки всього

комах на нашій планеті неможливо перелічити, як неможливо перелічити листя на деревах . Але, не дивлячись  на таку чисельність, є комахи, які потребують охорони. Де ми можемо знайти відомості про таких комах?

(У Червоній книзі)

Ось і ми на уроці заповнимо декілька сторінок Червоної книги.

 Один з представників  групи «Комахи» це жук – олень. В останні десятиліття його чисельність неухильно скорочується. Причин декілька. Це і зникнення природних жител, і обробка лісів отрутохімікатами, і, нарешті, великі і красиві жуки привертають увагу колекціонерів, туристів, дітей. Жука ловлять,кладуть у яку-небудь коробку, а коли він гине,нерідко просто викидають. Не ловіть цих прекрасних комах! Не наближайте їх зникнення.

2 група – «Риби»    (Слайд)

 Найбільша риба, що живе у прісних водоймах України, це сом. У 25років сом важить 110 кг і має довжину 3 метри. У минулому вимиту та висушену шкіру використовували замість скла, бо вона була прозорою і міцною.

(Вставка з програми)

 Представник цієї групи, якого треба занести в нашу Червону книгу,  лосось чорноморський. Як і інші лососі, лосось чорноморський – делікатесний продукт. У Чорному морі зустрічається досить рідко. Зникає через забруднення води, через надмірний вилов. Все це спонукало занести цього представника сімї  лососевих до Червоної книги України  як такого, якому загрожує зникнення.

3 група – «Земноводні»     (Слайд)

 На Землі – 2100 видів земноводних, в Україні – 17 видів. Взимку жаби зариваються в мул, щоб не замерзнути.

(Вставка з програми)

 Представник цієї групи, якого треба занести до нашої Червоної книги, тритон карпатський.  Кількість тритонів постійно зменшується. Це пов’язано із вирубуванням лісів та забрудненням водойм отрутохімікатами.

4 група – «Плазуни»   (Слайд)

 В Україні зустрічається 20 видів плазунів. Вони живуть повсюди (у воді, лісах, пустелях, степу). Взимку вони залягають у сплячку.

(Вставка з програми)

 Представник цієї групи, яку ми занесемо до нашої Червоної книги це гадюка степова. Рідкісною вона стала через те, що люди займають місця її поселень, убивають дорослих рептилій. Гадюка степова потребує охорони. Отрута її має лікувальні властивості. Нею лікують хворих, які страждають бронхіальною астмою. Крім того вона використовується як кровозупинний препарат.

5 група – «Птахи»  (Слайд)

 На Землі живе понад 8600 видів птахів, в Україні зустрічається – 360 видів птахів. Шпак працює 17 годин на добу, ластівка-18, стриж-20.

(Вставка з програми)

 Представник цієї групи, яку ми занесемо до нашої Червоної книги це лелека. За останні десятиліття кількість лелек в Україні дуже зменшилося. Причина – знищення місць, придатних для проживання лелек, вирубування лісів, осушення боліт, погіршення умов гніздування.             

6 група – «Звірі»   (Слайд)

 В Україні живе 108 видів звірів.

(Вставка з програми)

 Представник цієї групи, яку ми занесемо до нашої Червоної книги це зубр. Серед диких звірів України зубр найбільший за розмірами. Єдиним ворогом для зубрів стала людина. Їх вбивали, не задумуючись над тим, що наступні покоління людей не побачать цих тварин.

(Вставка з програми)

 Черві, молюски, раки, павуки – це окремі групи тварин.

 (Вставка з програми)

 Роздивіться таблицю.

Практична робота

 - Розподіліть тварин по групам.    (Слайд)

(Робота на мультимедійній дошці)

 - На які 2 групи поділяються тварини в залежності від того, де вони живуть і яку участь люди приймають у їхньому житті?

(Дикі і свійські)

 - А в залежності від того чим вони живляться?

(Рослиноїдні, хижі, всеїдні)

 - Розподіліть тварин по групам.      (Слайд)

(Робота на мультимедійній дошці)  

Тести

 Ми провели велику дослідницьку роботу і як підсумок цієї роботи стане написання тестів.

Тест

1. Тварини  - це частина …

а) неживої природи;

б) живої природи.

2. Яких тварин називають травоїдними?

а) тих, які поїдають і рослинну, і тваринну їжу;

б) тих, які живляться іншими тваринами;

в) тих, яких основною їжею є рослини.

3. Тіло птахів вкрите…

а) лускою;

б) шерстю;

в) пір’ям.

4. Спільною ознакою для всіх комах є те, що вони мають…

а) крила;

б) шість ніг;

в) зовнішній вигляд.

 

 

5. Риби дихають…

а) носом;

б) легенями;

в) зябрами.

6. Земноводними називають так тому, що…

а) все життя проводять у воді;

б) все життя проводять на суші;

в) частину життя проводять у воді, а частину – на суші.

7. Тварини, яких людина розводить і використовує у своєму господарстві, називають…

а) дикими;

б) свійськими.

8.Тварини, тіло яких вкрите гладкою лускою, що зрослась, це…

а) плазуни;

б) риби;

в) земноводні.

9. Тіло комахи поділено на…

а) 7 частин;

б) 3 частини;

в) 5 частин.

10. Яка з цих пташок є зимуючою?

а) ластівка;

б) горобець;

в) шпак.

11. Яка тварина «зайва»?

а) джміль;

б) щука;

в) карась.

Самоперевірка    (Слайд)

 

  •                   Ми з вами сьогодні багато говорили про різноманітність тварин у природі. Уявіть собі, що у природі зникли всі тварини. До чого це приведе?
  •                   Як треба поводитися людині,щоб цього не сталося?
  •                   Життя тварин залежить і від вашої поведінки у природі. Давайте пригадаємо  правила поведінки у природі.

- не руйнуй мурашники

- не знищуй тварин

- не розорюй гнізда

- не знищуй дерева

- не забруднюй довкілля

- не ображай тварин

- Діти, на своїй планеті ми не гості, не тимчасові мешканці, а мудрі господарі. Природа чекає від нас доброти та мудрості. Сьогодні ви ще малі, але пройде час і від вашої мудрої діяльності буде залежати життя на Землі. Наша планета така велика і така беззахисна – в наших руках.

Збережемо її разом!

(Перегляд відеофільму про природу)

ІУ. Підсумки уроку

У. Домашнє завдання (за вибором)

- Опрацювати матеріал на 134-138 сторінках  підручника.

- Скласти розповідь про улюблену тварину.

- Дібрати цікаві відомості про представників кожної вивченої групи.

(Слайд)                                                      

 

 

 

При підготовці використані інтернет- ресурси

 

docx
Додано
17 березня 2019
Переглядів
1929
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку