Атаманчук Валерія Валеріївна
здобувачка магістерського рівня вищої освіти
спеціальності 013 Початкова освіта
Хмельницька
гуманітарно-педагогічна академія
Науковий керівник: Крищук В. Л.
кандидат філологічних наук,
доцент
РІЗНОМАНІТНІСТЬ ВИКОРИСТАННЯ ігор на уроках МОВНО-ЛІТЕРАТУРНОЇ ГАЛУЗІ В ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ
У статті висвітлено особливості різноманітності використання ігор на уроках мовно-літературної галузі у початковій школі, наведено приклади використання різноманітних ігор з української мови та з літературного читання для формування особливостей особистості дитини, адже гра являється своєрідною школою підготовки до праці, а саме виробляє у здобувачів освіти: спритність, витримку, активність, виявляє індивідуальні особливості, інтелектуальні можливості, нахили та здібності дітей.
Ключові слова: гра, урок, виховання, мовно-літературна галузь, літературне читання, навчання грамоти, освітня галузь.
Постановка проблеми. В даний час школа потребує такої організації своєї діяльності, яка забезпечила б розвиток індивідуальних здібностей і творчого ставлення до життя кожного учня, впровадження різних інноваційних навчальних програм, реалізацію принципу гуманного підходу до дітей та іншими словами, школа надзвичайно зацікавлена у знанні про особливості психічного розвитку кожної конкретної дитини. Саме освіта є основою інтелектуального, духовного, фізичного і культурного розвитку особистості, її успішної соціалізації, економічного добробуту, запорукою розвитку суспільства, об’єднаного спільними цінностями і культурою, та держави.
Основним пріоритетом сучасної школи є розвиток креативної особистості. Незаперечним є той факт, що навчання у школі не має зводитись лише до оволодіння знаннями та уміннями, які будуть для дитини необхідними у повсякденному житті, навчальний процес повинен бути націлений на саморозвиток, самовиховання, внаслідок якого учень буде прагнути до нового, незвичного, цікавого, отримуючи при цьому задоволення від побаченого, почутого й пережитого. З огляду на це важливою сходинкою є початкова школа, в якій закладається фундамент для майбутнього розвитку духовного, морального, творчого, інтелектуального потенціалу особистості. Вагоме місце у розв’язанні зазначених завдань посідають уроки на яких учні міркують, розкривають свої здібності для вирішення одного або іншого завдання, адже націлення відбувається на формування креативної особистості дитини, яка здатна сприймати й оцінювати гармонійне, прекрасне, довершене в середовищі, яке її оточує та прагне до реалізації власних творчих ідей.
Найважливішим завданням початкової школи є підготовка високоосвічених, творчих особистостей, які готові до постійного самовдосконалення та активної діяльності в швидкозмінних соціально-економічних умовах. Школярам потрібно дати найсучасніші знання й практичну підготовку, які б забезпечували більш продуктивне рішення різних життєвих проблем у майбутньому.
Аналіз останніх досліджень і публікацій. Проблему ігрової діяльності досліджували: М. Марко, Ю. Косенко, В. Шутько, С. Василенко, А. Єрмоленко, О. Мокрогуз, О. Савченко, Н. Савчук, І. Сікорський, Н. Слюсаренко, Ю. Чечітко та інші педагоги і психологи, проте питанню використання ігор у початковій школі приділено недостатньо уваги.
Мета статті – визначити та описати педагогічні умови використання ігор на уроках у Новій українській школі.
Виклад основного матеріалу. Період навчання грамоти – один із найважливіших періодів у житті дитини, коли розвивається її мислення, мовлення, зростає свідомість, формується загальна особистість. Діти засвоюють основи вимови української мови та букв алфавіту, знайомляться з їх ознаками та способами написання, а також складовою будовою слів; усвідомлюють, що таке речення, слово, склад; вчаться читати і писати коротко. проходи[1].
Одним із найважливіших завдань початкової школи є підвищення культури усного та писемного спілкування молодших школярів. Цей процес передбачає формування лексичних уявлень і понять, є одним із засобів збагачення, уточнення та активізації словникового запасу учнів. Програма з української мови для 1-4 класів свідчить про необхідність збагачення словника дитини словами — назвами предметів, їх якостей, дій. Вчити розрізняти смислові відтінки слів, знайомитися з найпоширенішими багатозначностями, омонімами, вчитися добирати слова з близьким і протилежним значенням, брати спільну назву для багатьох видів і навпаки. Тому учні повинні доступно сприймати найпоширеніші лексичні поняття.
Рекомендується, щоб словникові уявлення та поняття були сформовані в період навчання грамоти. Словникові логічні та творчі вправи слід виконувати переважно у веселій формі. Навчальні ігри покликані вирішувати конкретні освітні завдання школярів, але водночас демонструють виховний і розвиваючий вплив ігрової діяльності. Від способу їх застосування залежить ефективність навчання ігор і творчих вправ для першого класу[2].
Однією з умов підвищення ефективності навчання ігор і творчих вправ є їх планування. Впроваджуючи ігри на заняттях, вчителі повинні звертати увагу на основне завдання навчання, тобто на те, щоб зміст гри відповідав навчальним цілям курсу, був легким для сприйняття дітьми, сприяв активізації їх розумової діяльності. найбільшою мірою Пропоновані завдання сприятимуть розвитку мовлення, мислення синтезу, аналізу, порівняння, порівняння, узагальнення, операцій виділення предметів. Під час навчання грамоти творчі вправи, що співвідносять звуковий і звуковий буквений розбір і синтез, створюють не тільки основу для розвитку початкових навичок читання, а й створюють передумови для забезпечення широкої мовної грамотності молодших учителів. відчувати.
Ефективним засобом виховання логічного мислення дітей є продумане і систематичне, словникове та логіко-творчі вправи[3].
Дидактичні ігри та творчі вправи на уроках навчання грамоти
До кожного рядка вчитель пише на дошці склад. Діти повинні по черзі підходити до дошки і складати склади, утворюючи слова. Перемагає рядок із найбільшою кількістю слів.
І ряд ЛІ- ІІ ряд ЗО- ІІІ ряд СА-
-то -опарк -док
-так -шит -лат
-с- -ря -к
-нь -на -ло
-кар -лото -ни
2. Що зайве? Чому?
а) Морква, огірок, капуста, яблуко, помідор.
б) Зошит, ручка, пенал, гумка, газета, олівець [4].
3. Знайти звук [л]:
- Лелеки, лелеки, куди ви літали?
- За море, далеко, - лелеки сказали.
4. Назвати ознаки предмета:
Кавун ( який?) – круглий, смугастий, зелений, солодкий.
Лисиця ( яка?) – руда, хитра[5].
5. Дібрати синонім:
Батьківщина - … Вітчизна
Буква - … літера
Азбука – … абетка
Поле - … лан, нива [6].
Учні початкової школи не люблять одноманітності. Основна їх діяльність – гра. Коли діти йдуть до школи, вони опиняються в нових і психологічно складніших обставинах, ніж вдома чи в дитячому садку. У школі діти повинні звертатися до навчання. Не кожному це легко вдається[7].
Щоб полегшити їм перехід від ігрової діяльності до навчання, вчителі використовують ігрові прийоми на своїх уроках, вставляючи в навчальний процес ігрові ситуації, оскільки шестирічні діти можуть краще зосереджуватися, а запам’ятовування – це більше, ніж просто запам’ятовування в умові. Вони грають зі своїми учнями не для гри, а щоб пробудити в них внутрішню допитливість і вогонь допитливості.
Гра «Мозаїка»
Роздають учням картки зі складами. Перед початком гри пояснють дітям, що перший ряд — червоний, другий — синій, третій — зелений. Змішують склади. Ви повинні використовувати їх, щоб скласти слова. Ось до прикладу: ка,річ; на,ка,ли; лоч,ка,бу; та,кар;роч,зі,ки.
Діти не тільки читають, а й виявляють у собі властивість вгадувати, що писати далі.
Гра «Подорож у весну»
Знаєте, чому більшість мандрівників буває саме навесні? Це тому, що крім людей, які подорожують цілий рік, подорожують також птахи, комахи, риби та тварини. Щоб вгадати, який птах почав свою подорож, заберіть зайві літери з наступних слів: журпавлі, грнаки, солдовей, леплеки, лебмеді, кадчки, лелеки.
Діти люблять грати. Вони настільки захоплені грою, що не помічають, що навчаються. Навіть найпасивніші учні займаються активною розумовою діяльністю. На занятті, в грі створюється доброзичлива атмосфера і приємний настрій, що стимулює бажання вчитися[8].
Висновки та перспективи подальший розвиток. Урізноманітнення видів ігор на уроках мовно-літературної освітньої галузі у навчанні школярів мають значні можливості для того, щоб розвивати і навчати дітей через ігровий задум, адже функціонально всі види ігор зорієнтовані на це. На уроках вчитель може провести різні види ігор, що дасть можливість дізнатися, наскільки діти зуміли вивчити матеріал; використати проблемні запитання, що забезпечують розвиток інтересу до пошуку рішень, допитливості; запропонувати спеціальну педагогічну ситуацію, яку можна вирішити за допомогою гри, що забезпечить підготовку до майбутніх життєвих ситуацій. Подальші досліджень потребують вирішення проблеми: використання різних ігор на уроках мовно-літературної освітньої галузі, а також кращого запам’ятовування дітьми матеріалу за допомогою гри.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Артемова Л. В. Вчися граючись. Київ: Томіріс, 124 с. URL: https://skylots.org/6485550923/Artemova-LV-Vchisya-grayuchis(дата звернення 17.12.2022 р.).
2. Іванчук Л.П Посібник: Використання ігор на уроках української мови в початкових класах (при вивченні теми «Іменник». - Славута, 2015. – 71 с.
3. Плахотник Л.С, Шевчук Л.В. Використання дидактичних ігор на уроках літературного читання в початковій школі. Методичний посібник /Л.С.Плахотник, Л.В.Шевчук. – Вінниця: ММК, 2017, 40с.
4.URL:https://lib.iitta.gov.ua/715787/1/К.%20Пономарьова%20Реалізація%20змістових%20ліній%20мовно-літературноїосвіти%20в%202%20класі%20НУШ.pdf (дата звернення 17.02.2023 р.).
5. URL: https://journals.pnu.edu.ua/index.php/esu/article/view/3574 (дата звернення 19.03.2023 р.).
6.URL: https://vseosvita.ua/library/igri-ta-vpravi-na-urokah-citanna-v-pocatkovij-skoli-343148.html(дата звернення 03.04.2023 р.).
7. URL: https://naurok.com.ua/igri-na-urokah-ukra-nsko-movi-v-pochatkovih-klasah-28830.html(дата звернення 04.04.2023 р.).
8. Топчій Г. С. Ігрові педагогічні технології як умова професійного саморозвитку майбутнього вчителя: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук. Харк. нац. пед. ун-т ім. Г.С. Сковороди. Харків, Україна. 2011. С. 7-18.
«Допущено до друку» _________________ (підпис наукового керівника)