Різноманітність життя (на прикладах тварин, рослин, грибів, бактерій). Поняття про віруси.

Про матеріал

розширити знання учнів про різноманітність живої природи, характерні ознаки представників різних груп організмів; розвивати логічне мислення, творчу активність учнів; уміння використовувати знання з інших предметів; виховувати етично-ціннісне ставлення до природи.

Перегляд файлу

Урок: №2

Тема уроку : Різноманітність життя (на  прикладах тварин, рослин, грибів, бактерій). Поняття про віруси.

Мета уроку:

Освітня: розширити знання учнів про різноманітність живої природи, характерні ознаки представників різних груп організмів; розвивати логічне мислення, творчу активність учнів; уміння використовувати знання з інших предметів; виховувати етично-ціннісне ставлення до природи.

Розвиваюча: розвинути критичність, систематичність, послідовність мислення; встановлювати причино - наслідкові зв`язки; сформувати вміння порівнювати, аналізувати, робити висновки, працювати з додатковою науково-популярною літературою, готувати стислі повідомлення, розвивати вміння самостійно працювати з текстом та малюнками підручника.

 Виховна:виховувати розуміння цінності природи як першоджерела матеріальних і духовних сил кожної людини; формувати науковий світогляд, виховувати дбайливе ставлення до природи, здійснювати екологічне, естетичне, патріотичне виховання.

Тип уроку: комбінований

Методи і методичні прийоми: словесні (розповідь, пояснення, бесіда),наочні (демонстрація таблиць, гербаріїв), практичні (робота з таблицями).

Основні поняття: біологія, тварини, рослини, гриби, бактерії, віруси, клітини, неклітинні форми життя

Внутрішньопредметні і міжпредметні зв’язки: історія, географія, народознавство,українська література, природознавство, хімія,фізика.

Обладнання: дидактичні картки, таблиці із зображенням об’єктів вивчення

 біології.

Література: для вчителя:

1. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів «Біологія. 6-9 класи»[Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://mon.gov.ua/activity/education/zagalnaserednya/navchalni-programy.html.

2. Методика навчання біології та природознавства: Практикум [Текст] / [Мороз І.В. та ін.;за ред. І.В. Мороза]. – К.: НПУ імені М.П. Драгоманова, 2010.– 143 с.

3. Котик Т.С. Біологія. 6 клас. Методичні матеріали до уроку. Книжка для вчителя / Т.С.Котик, П.Г. Балан. – К.: Генеза, 2014. – 208 с. – Режим доступу: http://pidruchniki.in.ua/knizhkadlya-vchitelya-biologiya-6-klas-kotik-balan.

4. Остапченко Л.І Біологія 6 клас. підруч.для загальноосвіт. навч. закл. 6 – й [кл.] / Л.І.Остапченко [та ін.]. – К. : Генеза, 2014. – 224 с.

5.  Задорожний К.М. Усі уроки біології. 7 клас. - Х.: Вид. група «Основа», 2008.

6. Тагліна О.В .Біологія 6 клас. Плани – конспекти уроків.-Х.: Ранок,2008.

  • для учня

1. Андерсон О.А . Біологія 6 клас Роб. зошит / О.А. Андерсон. - К.: Школяр, 2014. – 112 с.

2. Остапченко Л.І Біологія 6 клас. підруч.для загальноосвіт. навч. закл. 6 – й [кл.] / Л.І.Остапченко [та ін.]. – К. : Генеза, 2014. – 224 с.

Структура уроку:

№ етапу

Етап уроку

Час (хв.)

1

Організаційний момент

1

2

Перевірка домашнього завдання

11

3

Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми, мети і завдань

1

4

Сприйняття і усвідомлення  учнями нового матеріалу, осмислення зв’язків та залежностей між елементами виучуваного

20

5

Узагальнення і систематизація вивченого

10

6

Підбиття підсумків уроку,аргументація оцінок

1

7

Повідомлення домашнього завдання

1

 

 

 Хід уроку

п/п

Навчальний зміст

Методи, методичні прийоми і засоби навчання

1.

Організаційний момент

Привітання. Перевірка присутності та готовності  учнів до уроку.

Бесіда

2.

Перевірка домашнього завдання

  1. «Розумна скринька»
  1. Кого з вчених вважають батьком ботаніки?
  2. На які чотири класи вперше батьком ботаніки було поділено стародавні рослини?
  3. Дайте визначення поняття біологія.
  4. Який вчений вперше у біологічну науку вів поняття клітина?
  5. Назвіть основні біологічні науки.
  6. Які ознаки характерні живим організмам.
  7. Дайте визначення поняття ріст.
  8. Дайте визначення поняття розвиток.
  9. Дайте визначення поняття обмін речовин.
  10. Чи здатні рослини до руху? Наведіть приклади.
  11. Чому обмін речовин вважають необхідною умовою існування живих організмів?

2. Бесіда

  1. Якісні зміни в організмі … (розвиток), кількісні … (ріст).
  2. Реакція організму на подразник … (подразливість).
  3. Збагачення організму киснем … (дихання), поживними речовинами … (живлення).
  4. Комплекс наук про живі організми … (біологія).
  5. Основоположник науки про класифікацію живих організмів … (К. Лінней).
  6. Відтворення собі подібних …(розмноження).
  7. Середовищем існуваннякарася є … (вода).
  8. Загальна кількість середовищ існування… (4), царств живої природи … (5).
  9. Одиниця класифікації живих організмів… (таксон).
  10. Неклітинні форми життя … (віруси).

3. Доповіді «Значення рослин» у…  (на вибір)         

а) медицині; б) побуті; в) культурі та мистецтві; г) літературі

 

 

 

 

Інструктаж

Гра « Розумна скринька»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Обговорення доповідей

3.

Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми, мети і завдань уроку

Для кожної людини, яка щиро любить рідну землю, її природа — найчарівніша у світі. Та мені здається, що немає нічого прекраснішого за українські краєвиди. Золотом котяться пшеничні хвилі на степових просторах української землі. Чистим блиском вони сліплять очі під блакитно-бездонним небом, сонячним віддзеркаленням зігрівають кожну твою клітиночку. Душа народжує пісню, і ти раптом розумієш, що мелодію до неї творять дзвінкі потоки великих і малих річок. Вони розкинули свої срібні стрічки серед зелених дібров, серед квітучих степів, у сивих горах. Квіти… Як їх багато на моїй землі! Вони скрізь: і біля охайних осель, і на нивах, і на білих рушниках. З ранньої весни лунають над цим квітучим багатством пташині пісні. Прорізують повітря стрижі та ластівки, поважно пливуть лелеки, неначе граються з морськими хвилями чайки… А соловей є символом співочої української мови… Світ живої природи дивує й захоплює нас. Століттями люди - на спостерігала, вивчала та описувала різні організми, а з часом поділила їх на великі групи — царства.

Запитання до учнів: — Представників яких царств ви розглядали у 5 класі на уроках природознавства?

Тема уроку : Різноманітність життя (на  прикладах тварин, рослин, грибів, бактерій). Поняття про віруси. Науки, що вивчають життя. Методи вивчення організмів 

 

 

 

 

Прийом «Дивуй»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Запитання до учнів

4.

Сприйняття і усвідомлення  учнями нового матеріалу, осмислення зв’язків та залежностей між елементами виучуваного.

План:

1. Різноманітність життя: тварини, рослини, гриби, бактерії.

2. Поняття про віруси.

1. Різноманітність життя: тварини, рослини, гриби, бактерії.

Нині відомо близько 100 тисяч видів грибів, 500 тисяч видів рослин і 2 млн. видів тварин. Клітини їх мають ядро, тому і входять до групи надцарство ядерних організмів – Еукаріоти. Крім клітинних існують і неклітинні форми життя – віруси. Вони не виявляють ознак життя поза межами організму хазяїна, але, проникнувши в нього, починають рости і розмножуватися. Разом рослини, тварини, бактерії і віруси становлять світ живої природи.

Розповідь про систематику та категорії. Основна одиниця систематики – вид – це група організмів, подібних за будовою та процесами життєдіяльності, які вільно схрещуються і дають плідне потомство.

Розповідь про середовища існування організмів – частина природи, яка оточує живі організми, з якою вони взаємодіють:

Запис опорного конспекту

- водне – ставки, озера, річки, моря;

- наземне – ліси, степи, долини, пагорби, пустелі, луки, гори, болота;

- підземне – грунт;

- організми – паразити.

 

 

 

запис на дошці і у зошитах

 

 

 

 

Розповідь за табл. «Покрито-насінні

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Запис опорного конспекту

 

 

 

 

5.

Узагальнення і систематизація знань

Гра: “Знайти пару”.

Учні в парах пригадують рослини своєї місцевості різних середовищ існування. Один називає середовище, а інший рослину цього середовища. Найкращі записують у зошит.

Наприклад:

- мішаний ліс – підсніжник звичайний;

- болото – аїр тростинний;

- лука – конюшина;

- ставок – латаття біле;

- хвойний ліс – сосна звичайна.

Гра  «Казка»

Підніміть ліву руку вгору. Правою рукою візьміться за вказівний палець лівої – нехай він символізує царство Рослини. Уявіть свою улюблену квітку, яка виросла і зацвіла на вашому вказівному пальці.

Середній палець буде уособлювати царство Тварини. Уявіть, як на нього вистрибнула ваша улюблена тварина і говорить до вас.

А зараз візьміться за безіменний палець. Нехай він представляє царство Гриби. Уявіть, що цей палець перетворився на гриб (опеньок, білий…).

Потім торкніться до мізинця. Він найменший і тому символізує мікроорганізми (бактерії), які входять до царства Дроб’янок (від дрібний, маленький).

Залишається великий палець, який направлений вбік від інших – нехай він позначає царство Віра (віруси) – неклітинні форми життя.

Щоб краще все запам’ятати, складіть кулак і побачите, що чотири пальці символізують рослин, тварин, гриби і бактерії (організми клітинної будови), бо вони тримаються разом, а великий - віруси (мають неклітинну будову), окремо, лише торкається до них.

 

 

Гра «Знайди пару»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Гра «Казка»

 

 

 

 

 

 

 

 

7.

Підбиття підсумків уроку

Інтерактивна гра « Мікрофон» закінчи речення.

« Сьогодні на уроці я повторив…»

« Сьогодні на уроці я зрозумів…»

« Сьогодні на уроці я дізнався…»

« Сьогодні на уроці я навчився…»

 

Бесіда

8.

Повідомлення домашнього завдання

Параграф §  , відповісти на запитання в кінці § ;

Скласти сенкан «Віруси»

Інструктаж, запис на дошці, у  щоденниках

 

 

1

 

doc
Додано
5 квітня 2018
Переглядів
9341
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку