розширити знання учнів про різноманітність живої природи, характерні ознаки представників різних груп організмів; розвивати логічне мислення, творчу активність учнів; уміння використовувати знання з інших предметів; виховувати етично-ціннісне ставлення до природи.
Урок: №2
Тема уроку : Різноманітність життя (на прикладах тварин, рослин, грибів, бактерій). Поняття про віруси.
Мета уроку:
Освітня: розширити знання учнів про різноманітність живої природи, характерні ознаки представників різних груп організмів; розвивати логічне мислення, творчу активність учнів; уміння використовувати знання з інших предметів; виховувати етично-ціннісне ставлення до природи.
Розвиваюча: розвинути критичність, систематичність, послідовність мислення; встановлювати причино - наслідкові зв`язки; сформувати вміння порівнювати, аналізувати, робити висновки, працювати з додатковою науково-популярною літературою, готувати стислі повідомлення, розвивати вміння самостійно працювати з текстом та малюнками підручника.
Виховна:виховувати розуміння цінності природи як першоджерела матеріальних і духовних сил кожної людини; формувати науковий світогляд, виховувати дбайливе ставлення до природи, здійснювати екологічне, естетичне, патріотичне виховання.
Тип уроку: комбінований
Методи і методичні прийоми: словесні (розповідь, пояснення, бесіда),наочні (демонстрація таблиць, гербаріїв), практичні (робота з таблицями).
Основні поняття: біологія, тварини, рослини, гриби, бактерії, віруси, клітини, неклітинні форми життя
Внутрішньопредметні і міжпредметні зв’язки: історія, географія, народознавство,українська література, природознавство, хімія,фізика.
Обладнання: дидактичні картки, таблиці із зображенням об’єктів вивчення
біології.
Література: для вчителя:
1. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів «Біологія. 6-9 класи»[Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://mon.gov.ua/activity/education/zagalnaserednya/navchalni-programy.html.
2. Методика навчання біології та природознавства: Практикум [Текст] / [Мороз І.В. та ін.;за ред. І.В. Мороза]. – К.: НПУ імені М.П. Драгоманова, 2010.– 143 с.
3. Котик Т.С. Біологія. 6 клас. Методичні матеріали до уроку. Книжка для вчителя / Т.С.Котик, П.Г. Балан. – К.: Генеза, 2014. – 208 с. – Режим доступу: http://pidruchniki.in.ua/knizhkadlya-vchitelya-biologiya-6-klas-kotik-balan.
4. Остапченко Л.І Біологія 6 клас. підруч.для загальноосвіт. навч. закл. 6 – й [кл.] / Л.І.Остапченко [та ін.]. – К. : Генеза, 2014. – 224 с.
5. Задорожний К.М. Усі уроки біології. 7 клас. - Х.: Вид. група «Основа», 2008.
6. Тагліна О.В .Біологія 6 клас. Плани – конспекти уроків.-Х.: Ранок,2008.
1. Андерсон О.А . Біологія 6 клас Роб. зошит / О.А. Андерсон. - К.: Школяр, 2014. – 112 с.
2. Остапченко Л.І Біологія 6 клас. підруч.для загальноосвіт. навч. закл. 6 – й [кл.] / Л.І.Остапченко [та ін.]. – К. : Генеза, 2014. – 224 с.
Структура уроку:
№ етапу |
Етап уроку |
Час (хв.) |
1 |
Організаційний момент |
1 |
2 |
Перевірка домашнього завдання |
11 |
3 |
Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми, мети і завдань |
1 |
4 |
Сприйняття і усвідомлення учнями нового матеріалу, осмислення зв’язків та залежностей між елементами виучуваного |
20 |
5 |
Узагальнення і систематизація вивченого |
10 |
6 |
Підбиття підсумків уроку,аргументація оцінок |
1 |
7 |
Повідомлення домашнього завдання |
1 |
Хід уроку
№ п/п |
Навчальний зміст |
Методи, методичні прийоми і засоби навчання |
1. |
Організаційний момент Привітання. Перевірка присутності та готовності учнів до уроку. |
Бесіда |
2. |
Перевірка домашнього завдання
2. Бесіда
3. Доповіді «Значення рослин» у… (на вибір) а) медицині; б) побуті; в) культурі та мистецтві; г) літературі |
Інструктаж Гра « Розумна скринька»
Обговорення доповідей |
3. |
Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми, мети і завдань уроку Для кожної людини, яка щиро любить рідну землю, її природа — найчарівніша у світі. Та мені здається, що немає нічого прекраснішого за українські краєвиди. Золотом котяться пшеничні хвилі на степових просторах української землі. Чистим блиском вони сліплять очі під блакитно-бездонним небом, сонячним віддзеркаленням зігрівають кожну твою клітиночку. Душа народжує пісню, і ти раптом розумієш, що мелодію до неї творять дзвінкі потоки великих і малих річок. Вони розкинули свої срібні стрічки серед зелених дібров, серед квітучих степів, у сивих горах. Квіти… Як їх багато на моїй землі! Вони скрізь: і біля охайних осель, і на нивах, і на білих рушниках. З ранньої весни лунають над цим квітучим багатством пташині пісні. Прорізують повітря стрижі та ластівки, поважно пливуть лелеки, неначе граються з морськими хвилями чайки… А соловей є символом співочої української мови… Світ живої природи дивує й захоплює нас. Століттями люди - на спостерігала, вивчала та описувала різні організми, а з часом поділила їх на великі групи — царства. Запитання до учнів: — Представників яких царств ви розглядали у 5 класі на уроках природознавства? Тема уроку : Різноманітність життя (на прикладах тварин, рослин, грибів, бактерій). Поняття про віруси. Науки, що вивчають життя. Методи вивчення організмів |
Прийом «Дивуй»
Запитання до учнів |
4. |
Сприйняття і усвідомлення учнями нового матеріалу, осмислення зв’язків та залежностей між елементами виучуваного. План: 1. Різноманітність життя: тварини, рослини, гриби, бактерії. 2. Поняття про віруси. 1. Різноманітність життя: тварини, рослини, гриби, бактерії. Нині відомо близько 100 тисяч видів грибів, 500 тисяч видів рослин і 2 млн. видів тварин. Клітини їх мають ядро, тому і входять до групи надцарство ядерних організмів – Еукаріоти. Крім клітинних існують і неклітинні форми життя – віруси. Вони не виявляють ознак життя поза межами організму хазяїна, але, проникнувши в нього, починають рости і розмножуватися. Разом рослини, тварини, бактерії і віруси становлять світ живої природи. Розповідь про систематику та категорії. Основна одиниця систематики – вид – це група організмів, подібних за будовою та процесами життєдіяльності, які вільно схрещуються і дають плідне потомство. Розповідь про середовища існування організмів – частина природи, яка оточує живі організми, з якою вони взаємодіють: Запис опорного конспекту - водне – ставки, озера, річки, моря; - наземне – ліси, степи, долини, пагорби, пустелі, луки, гори, болота; - підземне – грунт; - організми – паразити.
|
запис на дошці і у зошитах
Розповідь за табл. «Покрито-насінні
Запис опорного конспекту
|
5. |
Узагальнення і систематизація знань Гра: “Знайти пару”. Учні в парах пригадують рослини своєї місцевості різних середовищ існування. Один називає середовище, а інший рослину цього середовища. Найкращі записують у зошит. Наприклад: - мішаний ліс – підсніжник звичайний; - болото – аїр тростинний; - лука – конюшина; - ставок – латаття біле; - хвойний ліс – сосна звичайна. Гра «Казка» Підніміть ліву руку вгору. Правою рукою візьміться за вказівний палець лівої – нехай він символізує царство Рослини. Уявіть свою улюблену квітку, яка виросла і зацвіла на вашому вказівному пальці. Середній палець буде уособлювати царство Тварини. Уявіть, як на нього вистрибнула ваша улюблена тварина і говорить до вас. А зараз візьміться за безіменний палець. Нехай він представляє царство Гриби. Уявіть, що цей палець перетворився на гриб (опеньок, білий…). Потім торкніться до мізинця. Він найменший і тому символізує мікроорганізми (бактерії), які входять до царства Дроб’янок (від дрібний, маленький). Залишається великий палець, який направлений вбік від інших – нехай він позначає царство Віра (віруси) – неклітинні форми життя. Щоб краще все запам’ятати, складіть кулак і побачите, що чотири пальці символізують рослин, тварин, гриби і бактерії (організми клітинної будови), бо вони тримаються разом, а великий - віруси (мають неклітинну будову), окремо, лише торкається до них. |
Гра «Знайди пару»
Гра «Казка»
|
7. |
Підбиття підсумків уроку Інтерактивна гра « Мікрофон» закінчи речення. « Сьогодні на уроці я повторив…» « Сьогодні на уроці я зрозумів…» « Сьогодні на уроці я дізнався…» « Сьогодні на уроці я навчився…» |
Бесіда |
8. |
Повідомлення домашнього завдання Параграф § , відповісти на запитання в кінці § ; Скласти сенкан «Віруси» |
Інструктаж, запис на дошці, у щоденниках |
1