Різноманітність живих організмів на Землі. Як розрізняють рослини

Про матеріал
Матеріали цього уроку допоможуть доступно та в цікавій формі пояснити про значення рослин та їх різноманітність на землі, а також розрізняти основні групи рослин
Перегляд файлу

                                                                                                           

Тема: Різноманітність живих організмів на Землі. Як розрізняють рослини

Мета: Продовжити формувати поняття про неживу і живу природу, уявлення   про значення   рослин, різноманітність рослин на землі; навчити дітей розрізняти  основні групи   рослин; виробляти навички   дослідницької роботи  та спостереження;  розвивати   зв’язне мовлення, пізнавальну активність, логічне мислення; виховувати естетичні почуття, бережливе ставлення до природи рідного краю

Обладнання: ілюстрації  до уроку, інтерактивна дошка, презентація, гербарій, малюнок дуба, шкала оцінювання, мікрофон, «плутанка», фоторепортаж  групи дослідників, тематичний словник

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Методи навчання:  фронтальний метод «Мікрофон»; груповий метод, інтерактивний прийом «Психологігна настанова на урок», робота в малих групах; технології «Незакінчені речення»

Форми організації уроку: групова, фронтальна

                                                     Хід уроку:

І. Організаційний  момент (слайд №1)

1.Вправа «Вітання»

У школі справу, хоч яку

Починаєм   по дзвінку.

Тож хвилини  не втрачаєм,

І урок розпочинаєм.

2.Психологічна  хвилинка

  Гра «Побажання»

  • Отже, починаємо працювати. Повернулися один  одного, посміхнулися, побажали успіхів.

Рада, що у вас відмінний настрій, тому я сподіваюся, що урок пройде цікаво. Головне  наше завдання – бути уважними, активними, винахідливими, а головне – працьовитими. Давайте покажемо, що ми знаємо і як уміємо працювати.

3. Девіз уроку  (слайд№2)

  Нехай  не погасне бажання малят

  Творити добро на планеті  Земля.

ІІ. Підсумок фенологічних спостережень. «Як почуває себе ненка Україна»

 

- Яка пора року господарює в Україні? Який сьогодні день тижня? Яке число?

- Які зміни відбулися в неживій природі? А чи відповідає погода зимі, яку ви так любите? Чому?

- Що роблять дерева? Що їм сниться?

ІІІ. Підсумки гідрометцентру ( Слайд №3).

  -Надійшов час надати слово нашому гідрометцентру. Ми хочемо дізнатися  про погоду сьогодні. З  нами Владислава погода.

- Владислав : - Вітаю всіх , кого цікавить, яка буде сьогодні погода.

- День ясний. Температура повітря – 12 С. Вітер помірний. Сонечко світитиме післяобіду, але грітиме не дуже. Астрологи радять у цей день старанно працювати, а зірки кажуть , що учні 3 класу мають змогу у цей  день отримати високі бали .

- Хай вам невдачі і негоди не роблять  у житті погоди .  Щасти вам!

- Діти, давайте звернемось до нашого календаря спостереження і з’ясуємо, яка  ж була погода минулого  тижня? Скільки ясних днів було , похмурих-…, хмарних -…? Чи були опади ?

ІY. Актуалізація опорних  знань( слайд № 4)

  1. Ми з вами закінчили розділ , який називається «Нежива природа».  Що ж належить до неживої природи?А якою ще буває природа? Чим жива природа  відрізняється від неживої?
  • Чи хочете ви зустрітися з героями найулюбленіших мультфільмів на казковому подвір’ї? Тож надаю таку можливість. Роздивіться уважно цей слайд і назвіть все, що належить до живої природи.
  1. Відгадайте загадку ( слайд № 5)

Тільки вийдеш ти із хати ,

То зустрінеш нас.

Ми – це сад зелений,

Ми – гаї  й діброви,

Ми – це трави й квіти .

Хто такі ми , діти? ( Рослини)

3.Слухання вірша. (Звучить музика Вівальді «Пори року» (весна, літо, осінь, зима)

Було у матері – Природи

Дві донечки  такої вроди,

Хто їх побачить хоч на мить  -

Не міг забуть і розлюбить .

Голубооку звали Флора.

У неї очі ,наче зорі.

Завжди замріяна , тендітна,

Ласкава, ніжна та привітна.

А Фауна – швидка,як вітер,

Могла з птахами полетіти ,

І за оленями  стрибати,

Та з білочками пустувати.

Обидві світ живий любили,

Відтак його  боготворили.

Тож вирішила мудра мати

Природні їм дарунки дати:

Мрійливій Флорі – світ рослинний,

А жвавій Фауні -  тваринний,

Щоб берегли і доглядали,

Від всього злого захищали.

Живуть в легендах і понині

Живого світу дві богині.

- Отже, діти, як називається рослинний світ? (Слайд №8)

- Правильно. Флора. А тваринний?

- Правильно,фауна. (Слайд №9)

- А до якої  природи належать тварини  і рослини?

- Які ще живі організми вас оточують?

 Y. Оголошення  теми  та мети уроку (Слайд №6)

- Працюючи злагоджено, уважно, використовуючи свої знання, вміння, спробуємо якомога більше дізнатися про різноманітність живих організмів  на Землі та як  розрізняють рослини. Запрошую вас до роботи.

- Як  ви думаєте, чи потрібно нам вивчати цю тему?

Очікувані результати

Від уроку сподіваємось дізнатися. Завдання уроку.

- Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

- Діти, у вас на партах картки. Запишіть на них свої очікування від уроку і прикріпіть на цей 100-літній дуб, який росте у нашому парку.

1. Глибше розкрити поняття «жива і нежива природа»

2. Ознайомитись із царствами живих організмів. ( Слайд №7)

3.З ‘ясувати значення рослин у природі та житті людей.

4. Дослідити види рослин.

YІ.  Вивчення нового матеріалу ( Слайд №10)

  1. Розповідь з елементами бесіди.  Усі живі організми вчені поділили на 5 царств:

               рослини;

               тварини;

     віруси;

     гриби;

             дроб ‘янки

2. Запис поняття «Царства природи» до особистих словничків

  • Хоча всі царства дуже різні, але між ними існує тісний взаємозв’ язок.

 Перше  царство живої природи , яке ми будемо вивчати  – рослини. Їх ще називають зеленим дивом Землі.

  • Сьогодні у нас,  без сумніву, незвичайний урок. Що нас чекає ще невідомо. Разом з нами  працює екологічна рада,  до якої входять: кореспонденти, соціологи, довідкове бюро.

3. Проблемні запитання.

- Надаємо слово кореспонденту.

 Кореспонденти

( інтерактивний метод «Мікрофон»)

Я, …, завітав до вас , щоб дізнатися, чи було б життя без рослин? Чому? Надаю можливість висловити свою думку всім бажаючим. ( Відповіді учнів)

  • Дякую. Мені було приємно з вами спілкуватися.
  •                   Отже,підведемо підсумок:

Рослини – зелене диво Землі,бо

.  рослини дають  кисень для дихання;

.  дають їжу для людей  і тварин;         ( ліцензійний  диск або презентація)

.  з рослин виготовляють різні речі;

.  рослини прикрашають життя та очищають повітря, вдихаючи  

   вуглекислий газ;

.  з рослин виготовляють ліки.

Кореспондент №1

  • Правильно. Рослини – друзі людини, людина без рослин обійтися не може. На землі близько 500 000 видів рослин. В Україні – 16 000 видів.  «Мозкова атака».
  • Де живуть рослини?
  • Скільки років можуть жити рослини?

Кореспондент №1

  • Деякі рослини живуть  тисячу років,а деякі  - всього кілька тижнів. Одні рослини  досягають гігантських розмірів,а інші   ледь помітні для людського ока. Найменшу квітку серед рослин України має водоплавна ряска. Діаметр її складає всього 0,5 мм. (Слайд №11)

Кореспондент №2.

  • Найстарішим деревом в Україні вважається1300-річний дуб в урочищі Юзефін Рівненської області
  • У селі Верхня Хортиця , неподалік Запоріжжя стоїть могутній дуб. Висота цього велетня 36 метрів, коло стовбура – 6м32см, діаметр крони 43м.  (Слайд № 12)

Вчитель . Ще цікаво, що одні рослини ростуть самі ( дикорослі), інші вирощують люди (культурні). Одні рослини ростуть у полі, другі – на луках, треті – у лісі, а ще інші - під водою чи на воді.

  • Що спільного у рослин? ( Будова – корінь , стебло, листки, квітка, плід)
  • Чим відрізняються одна від одної? ( Розміром, способом життя, будовою, виглядом,умовами, тривалістю життя).
  • Надійшов час надати слово представникам довідкового бюро.

Вони хочуть ознайомити нас зі світовими рекордами рослин.

1.Найвище дерево сьогодні – секвоя, представник Північної Америки. Висота найбільшого із цих гігантів – 112 м, вага – 2,5 тисячі тонн.

2.Найбільші квіти у рафлезії, що росте у вологих лісах Південної Азії. Розмір квітки – близько метра. Вага – понад 10кг.

3.Найбільші листки у вікторії – вона росте у водоймах Південної Америки. Розмір такого листка – більше двох метрів.

4.Найтовще дерево – африканський баобаб. Його висота не дуже велика – близько 20м.А от стовбур може сягати сорока метрів в обхваті.

5. Найбільш а трава – гігантська бромелія, що росте в Південній Америці. Вона може сягати десяти метрів.

6.Найвища трава – бамбук. За добу він може вирости на метр. А взагалі сягає тридцяти метрів.

             Фізкультхвилинка 

 Всі стомились працювати,
Будемо з «LEGO» відпочивати.
Жовта – тупаєм, кружляєм,
Від роботи спочиваєм,
А зелена – присідаєм
Й руки в гору піднімаєм.
Голубу тримаю я –
Плескає вся дітвора.
В кошик цеглиночки складемо,
Працювати всі почнемо.

– Чи хотіли б ви побувати в найкращому , найзаповітнішому куточку нашого села?

( Презентація  про Гребениківський  парк – 5хв)

  • Заплющіть оченята. Хто відчув тепло ? Отже, ви стали здоровішими.
  1.     Робота з підручником.

а) самостійне читання тексту (с. 106 – 107)

Чи зрозуміли ви, як  люди розрізняють рослини?

  • Правильно. У рослин різні квітки й листки . Вид – це як родина, в якої кілька діток.  У них є багато спільного , але є й різне.  Щоб відрізнити такі рослини одну від одної, учені дали їм назви з двох слів.  Це точно так, як у людей  прізвище та ім’ я. (диск). Наприклад,ромашка лікарська, ромашка без ‘язичкова, ромашка не пахуча. Це три види ромашок.
  • Рослини одного виду подібні між собою, а різних видів – не схожі.
  1. Робота в групах

а) робота з гербарієм

- Кожна група отримує рослини кількох видів.

Вам треба розглянути їх, порівняти , чим вони подібні між собою, а чим відрізняються.

Спікер  - головуючий групи, визначає , хто буде презентувати  думки.

Секретар – веде запис.

Посередник – слідкує за часом

б) виступи представників груп;

в) підбиття загального підсумку роботи з гербарієм. Ви  тепер переконались, як можна відрізнити рослини одна від одної.

Інтерактивна вправа «Незакінчене речення».

- Якщо всі вони схожі…

- Рослини одного виду подібні…

- У природі є …

- На Землі росте…

- В Україні…

(додатково)

- Прочитати плутанку . (Відмінність між живою та неживою природою)

(Живе, живиться, дихає, росте, розмножується, відмирає)

  • До слова запрошуємо соціологів.

Соціологи  – Ми проводили соціологічні дослідження, що знають учні початкових класів про різноманітність рослин у вигляді тестів – опитування. За результатами  склали  діаграму. Було з ‘ясовано,що кращими знавцями є учні 3 класу. (Слайд №13)

YІІ. Закріплення вивченого матеріалу.

  1. Тестування

(« На урок»)

  1. Робота в парах.
  • Обміняйтеся листочками і перевірте ,як ви виконали завдання, на допомогу   -  інтерактивна дошка.

YІІІ. Заключна частина

1.Рефлексія.

Гра «Комплімент і порада»

  • Чи не марно пройшов наш урок?
  • Хто сподобався,  як працював?
  • Кому ви хочете зробити комплімент? Кому потрібно дати пораду? Яку?

Самооцінювання

  • Подивіться на шкалу оцінювання .
  • Хто відчуває,що працював на повну силу, а хто міг би  працювати краще?
  • Спробуйте оцінити себе за допомогою «Шкали оцінювання»
  •  Кожен з вас прикріплює листок зі своїм ім’ям навпроти  відповідної цифри.
  • Чи все заплановане ми виконали? Так яке добро на планеті Земля ви повинні творити?

ІY. Домашнє завдання

С.105 – 107- читати статтю

І – Скласти усну розповідь « Що дають мені рослини? »

ІІ – Намалювати квітку,  яка найбільше подобається?

Кожній групі дізнатися,скільки видів рослин росте на шкільній клумбі?

 

 

docx
Додав(-ла)
Кошлата Ніна
Додано
26 жовтня 2022
Переглядів
423
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку