Тема: Різноманітність живих організмів на Землі. Як розрізняють рослини
Мета: Продовжити формувати поняття про неживу і живу природу, уявлення про значення рослин, різноманітність рослин на землі; навчити дітей розрізняти основні групи рослин; виробляти навички дослідницької роботи та спостереження; розвивати зв’язне мовлення, пізнавальну активність, логічне мислення; виховувати естетичні почуття, бережливе ставлення до природи рідного краю
Обладнання: ілюстрації до уроку, інтерактивна дошка, презентація, гербарій, малюнок дуба, шкала оцінювання, мікрофон, «плутанка», фоторепортаж групи дослідників, тематичний словник
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Методи навчання: фронтальний метод «Мікрофон»; груповий метод, інтерактивний прийом «Психологігна настанова на урок», робота в малих групах; технології «Незакінчені речення»
Форми організації уроку: групова, фронтальна
Хід уроку:
І. Організаційний момент (слайд №1)
1.Вправа «Вітання»
У школі справу, хоч яку
Починаєм по дзвінку.
Тож хвилини не втрачаєм,
І урок розпочинаєм.
2.Психологічна хвилинка
Гра «Побажання»
Рада, що у вас відмінний настрій, тому я сподіваюся, що урок пройде цікаво. Головне наше завдання – бути уважними, активними, винахідливими, а головне – працьовитими. Давайте покажемо, що ми знаємо і як уміємо працювати.
3. Девіз уроку (слайд№2)
Нехай не погасне бажання малят
Творити добро на планеті Земля.
ІІ. Підсумок фенологічних спостережень. «Як почуває себе ненка Україна»
- Яка пора року господарює в Україні? Який сьогодні день тижня? Яке число?
- Які зміни відбулися в неживій природі? А чи відповідає погода зимі, яку ви так любите? Чому?
- Що роблять дерева? Що їм сниться?
ІІІ. Підсумки гідрометцентру ( Слайд №3).
-Надійшов час надати слово нашому гідрометцентру. Ми хочемо дізнатися про погоду сьогодні. З нами Владислава погода.
- Владислав : - Вітаю всіх , кого цікавить, яка буде сьогодні погода.
- День ясний. Температура повітря – 12 С. Вітер помірний. Сонечко світитиме післяобіду, але грітиме не дуже. Астрологи радять у цей день старанно працювати, а зірки кажуть , що учні 3 класу мають змогу у цей день отримати високі бали .
- Хай вам невдачі і негоди не роблять у житті погоди . Щасти вам!
- Діти, давайте звернемось до нашого календаря спостереження і з’ясуємо, яка ж була погода минулого тижня? Скільки ясних днів було , похмурих-…, хмарних -…? Чи були опади ?
ІY. Актуалізація опорних знань( слайд № 4)
Тільки вийдеш ти із хати ,
То зустрінеш нас.
Ми – це сад зелений,
Ми – гаї й діброви,
Ми – це трави й квіти .
Хто такі ми , діти? ( Рослини)
3.Слухання вірша. (Звучить музика Вівальді «Пори року» (весна, літо, осінь, зима)
Було у матері – Природи
Дві донечки такої вроди,
Хто їх побачить хоч на мить -
Не міг забуть і розлюбить .
Голубооку звали Флора.
У неї очі ,наче зорі.
Завжди замріяна , тендітна,
Ласкава, ніжна та привітна.
А Фауна – швидка,як вітер,
Могла з птахами полетіти ,
І за оленями стрибати,
Та з білочками пустувати.
Обидві світ живий любили,
Відтак його боготворили.
Тож вирішила мудра мати
Природні їм дарунки дати:
Мрійливій Флорі – світ рослинний,
А жвавій Фауні - тваринний,
Щоб берегли і доглядали,
Від всього злого захищали.
Живуть в легендах і понині
Живого світу дві богині.
- Отже, діти, як називається рослинний світ? (Слайд №8)
- Правильно. Флора. А тваринний?
- Правильно,фауна. (Слайд №9)
- А до якої природи належать тварини і рослини?
- Які ще живі організми вас оточують?
Y. Оголошення теми та мети уроку (Слайд №6)
- Працюючи злагоджено, уважно, використовуючи свої знання, вміння, спробуємо якомога більше дізнатися про різноманітність живих організмів на Землі та як розрізняють рослини. Запрошую вас до роботи.
- Як ви думаєте, чи потрібно нам вивчати цю тему?
Очікувані результати
Від уроку сподіваємось дізнатися. Завдання уроку.
- Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
- Діти, у вас на партах картки. Запишіть на них свої очікування від уроку і прикріпіть на цей 100-літній дуб, який росте у нашому парку.
1. Глибше розкрити поняття «жива і нежива природа»
2. Ознайомитись із царствами живих організмів. ( Слайд №7)
3.З ‘ясувати значення рослин у природі та житті людей.
4. Дослідити види рослин.
YІ. Вивчення нового матеріалу ( Слайд №10)
рослини;
тварини;
віруси;
гриби;
дроб ‘янки
2. Запис поняття «Царства природи» до особистих словничків
Перше царство живої природи , яке ми будемо вивчати – рослини. Їх ще називають зеленим дивом Землі.
3. Проблемні запитання.
- Надаємо слово кореспонденту.
Кореспонденти
( інтерактивний метод «Мікрофон»)
Я, …, завітав до вас , щоб дізнатися, чи було б життя без рослин? Чому? Надаю можливість висловити свою думку всім бажаючим. ( Відповіді учнів)
Рослини – зелене диво Землі,бо
. рослини дають кисень для дихання;
. дають їжу для людей і тварин; ( ліцензійний диск або презентація)
. з рослин виготовляють різні речі;
. рослини прикрашають життя та очищають повітря, вдихаючи
вуглекислий газ;
. з рослин виготовляють ліки.
Кореспондент №1
Кореспондент №1
Кореспондент №2.
Вчитель . Ще цікаво, що одні рослини ростуть самі ( дикорослі), інші вирощують люди (культурні). Одні рослини ростуть у полі, другі – на луках, треті – у лісі, а ще інші - під водою чи на воді.
Вони хочуть ознайомити нас зі світовими рекордами рослин.
1.Найвище дерево сьогодні – секвоя, представник Північної Америки. Висота найбільшого із цих гігантів – 112 м, вага – 2,5 тисячі тонн.
2.Найбільші квіти у рафлезії, що росте у вологих лісах Південної Азії. Розмір квітки – близько метра. Вага – понад 10кг.
3.Найбільші листки у вікторії – вона росте у водоймах Південної Америки. Розмір такого листка – більше двох метрів.
4.Найтовще дерево – африканський баобаб. Його висота не дуже велика – близько 20м.А от стовбур може сягати сорока метрів в обхваті.
5. Найбільш а трава – гігантська бромелія, що росте в Південній Америці. Вона може сягати десяти метрів.
6.Найвища трава – бамбук. За добу він може вирости на метр. А взагалі сягає тридцяти метрів.
Фізкультхвилинка
Всі стомились працювати,
Будемо з «LEGO» відпочивати.
Жовта – тупаєм, кружляєм,
Від роботи спочиваєм,
А зелена – присідаєм
Й руки в гору піднімаєм.
Голубу тримаю я –
Плескає вся дітвора.
В кошик цеглиночки складемо,
Працювати всі почнемо.
– Чи хотіли б ви побувати в найкращому , найзаповітнішому куточку нашого села?
( Презентація про Гребениківський парк – 5хв)
а) самостійне читання тексту (с. 106 – 107)
Чи зрозуміли ви, як люди розрізняють рослини?
а) робота з гербарієм
- Кожна група отримує рослини кількох видів.
Вам треба розглянути їх, порівняти , чим вони подібні між собою, а чим відрізняються.
Спікер - головуючий групи, визначає , хто буде презентувати думки.
Секретар – веде запис.
Посередник – слідкує за часом
б) виступи представників груп;
в) підбиття загального підсумку роботи з гербарієм. Ви тепер переконались, як можна відрізнити рослини одна від одної.
Інтерактивна вправа «Незакінчене речення».
- Якщо всі вони схожі…
- Рослини одного виду подібні…
- У природі є …
- На Землі росте…
- В Україні…
(додатково)
- Прочитати плутанку . (Відмінність між живою та неживою природою)
(Живе, живиться, дихає, росте, розмножується, відмирає)
Соціологи – Ми проводили соціологічні дослідження, що знають учні початкових класів про різноманітність рослин у вигляді тестів – опитування. За результатами склали діаграму. Було з ‘ясовано,що кращими знавцями є учні 3 класу. (Слайд №13)
YІІ. Закріплення вивченого матеріалу.
(« На урок»)
YІІІ. Заключна частина
1.Рефлексія.
Гра «Комплімент і порада»
Самооцінювання
ІY. Домашнє завдання
С.105 – 107- читати статтю
І – Скласти усну розповідь « Що дають мені рослини? »
ІІ – Намалювати квітку, яка найбільше подобається?
Кожній групі дізнатися,скільки видів рослин росте на шкільній клумбі?