Різнорівневі завдання з теми серце та кровоносні судини

Про матеріал
В роботі представлені різнорівневі завдання з теми: «Кров та кровоносна система». Завдання можна використовувати на окремих етапах уроків, що представлені у календарно-тематичному плануванні. Людське серце – один з найголовніших органів. Орган, без якого життя людини неможливе. Відомо, що серце перекачує кров. Людська кров постачає організм поживними речовинами і киснем. Плюс до всього кров очищає організм від метаболічних відходів. В роботі представлені біологічні задачі, різнорівневі тести, які формують різноманітні компетентності.
Перегляд файлу

Різнорівневі завдання з біології 8 клас  на тему «Кров та кровоносна система»

Підготувала учитель біології Авдіївської загальноосвітньої школи I-III ступенів № 7 Лихацька Наталія Олексіївна.

C:\Users\User\Desktop\Лихацкая Н.А..JPG

Робота в секції «Компетентнісне навчання».

 

Пояснювальна записка.

В роботі представлені різнорівневі завдання з теми: «Кров та кровоносна система». Завдання можна використовувати на окремих етапах уроків, що представлені у календарно-тематичному плануванні. Людське серце – один з найголовніших органів. Орган, без якого життя людини неможливе. Відомо, що серце перекачує кров. Людська кров постачає організм поживними речовинами і киснем. Плюс до всього кров очищає організм від метаболічних відходів. Серце ж перекачує кров.

За день серце перекачує величезні обсяги крові. Від семи тисяч до десяти тисяч. За рік через серце прокачує до трьох мільйонів літрів. За життя через серце проходить двісті мільйонів літрів.

На швидкість серцебиття і кількість крові впливає фізичне навантаження або емоційний стан. Коли навантаження підвищується, організму потрібно більше крові. В моїй роботі, в рамках реалізації математичної компетентності представлені математичні задачі, пов`язані з роботою серця. Також, розв`язуючі завдання. Ми знаходимо відповіді на питання : 

• Як працює серце людини?

• Чи завжди воно працює однаково, чи може воно працювати, не втомлюючись, протягом усього життя?

Що таке кровоносна та лімфатична системи?

Яку будову має кров? В роботі також представлені посилання на інтернет-ресурс, який можна використовувати під час навчання теми.

  1. Календарно-тематичне планування з теми «Кров та кровоносна система».

 

Тема 6. ТРАНСПОРТ РЕЧОВИН (7 год)

1.

Внутрішнє середовище організму. Поняття про гомеостаз. Лімфа.

2.

Кров, її склад та функції. Групи крові та переливання крові.

Лабораторна робота: Мікроскопічна будова крові людини.

3.

Зсідання крові.

4.

Імунна система. Імунітет. Алергія. СНІД.

5.

 

 

Система кровообігу. Серце: будова та функції. Робота серця.

Лабораторне дослідження: вимірювання частоти серцевих скорочень.

Дослідницький практикум: Самоспостереження за частотою серцевих скорочень упродовж доби, тижня.

6.

Будова та функції кровоносних судин. Рух крові. Кровотечі.

7.

Серцево-судинні хвороби та їх профілактика.

 

  1.  Компетентності, які реалізуємо при виконанні різнорівневих завдань:

1. Грамотність
(Literacy competence)

2. Мовна компетентність
(Languages competence)

3. Математична компетентність та компетентність у науках, технологіях та інженерії
(Mathematical competence and competence in science, technology and engineering)

4. Цифрова компетентність
(Digital competence)

5. Особиста, соціальна та навчальна компетентність
(Personal, social and learning competence)

6. Громадянська компетентність
(Civic competence)

7. Підприємницька компетентність
(Entrepreneurship competence)

8. Компетентність культурної обізнаності та самовираження
(Cultural awareness and expression competence)

 

Без ядра горіх ніщо, так само, як і людина без серця. Г. Сковорода

А що таке для нас серце?

Це всього лиш м`язовий орган.

Чи може не правда все це?

Мязовий орган, який говорить.

 

Іноді серце підкаже,

Як швидше дістатись мети.

І вірну дорогу покаже,

Якою нам треба іти.

 

В серці і сум і печаль,

І радість й любов до неньки,

Кохання і щастя, сльози і жаль,

А воно ж в нас таке маленьке.

 

Припустим розміром з кулак,

Та я у це вірить не мушу.

Ви краще скажіть мені як,

Бог вміщує в нім нашу душу?

 

Ми серцем людей обираєм,

З ким будем дружити завжди.

Кого ми в житті покохаєм,

Забувши про примхи біди.

 

Ми з серця беремо турботу,

Про себе та близьких людей.

Наснагу і щирість роботи,

А також сукупність ідей.

Багато хто це прочитає

І буде бурчати тобі,

Що серцем ми не обираєм,

І що головне в голові.

 

Та я ці дурниці відкину!

Про голову тільки ти мрієш?

Знайдеш безсердечну людину,

Тоді ж ти всю суть зрозумієш!

 

 Різнорівневі завдання з теми «Кров. Кровоносна система»

І рівень

1.Укажіть. як називається підтримка сталості внутрішнього середовища організму.( Кожна правильна відповідь по 0,5 б.)

 а)тиск,

 б)пульс,

в)гомеостаз,

г)фільтрація. 0,5б

2.Укажіть, де утворюються еритроцити:

а)безпосередньо у крові,

б)печінці,

в)селезінці,

 г)червоному кістковому мозку. 0,5б

3.До органів імунної системи належать:

 а)печінка,

 б)селезінка,

 в)мигдалики,

г)серце. 0,5б

4.Позначте вміст лейкоцитів в 1 мм3 крові у здорової людини:

 а)4-5 млн.,

б)200-300 тис.,

 в)6-8 тис.,

 г) 1 млн.  0,5б

5.Визначте показник аналізу крові, що є ознакою недокрів’я:

 а)збільшення кількості еритроцитів,

б)збільшення кількості лейкоцитів,

 в)зменшення кількості тромбоцитів,

 г)зменшення кількості еритроцитів. 0,5б

6.Який вчений відкрив явище клітинного імунітету:

 а)І.Мечников,

б)Пауль Ерліх,

 в)Пастер,

г)Е.Дженнер. 0,5б

7.Позначте ознаки антигенів:

 а)спеціальні білки плазми крові,

б)чужорідні для організму хімічні речовини,

 в)клітини-пожирачі,

г)лімфоцити.  0,5б

8.Виберіть ознаки тромбоцитів:

а)червоні безʹядерні клітини,

 б)безбарвні ядерні клітини,

 в)безʹядерні кровʹяні пластинки. 0,5б

9.Вкажіть імунітет, який виникає після введення лікувальної сироватки: а)активний штучний,

 б)пасивний штучний,

 в)природний набутий,

г)природний вроджений. 0,5б

10.Пересаджування тканин та органів в межах одного організму або від одного організму до іншого, - це:

 а)трансплантація,

б)інтерференція,

в)трансферація,

г)трансдукція. 0,5б

11.Вкажіть, що забезпечує гуморальний імунітет:

 а)фагоцити,

б)антитіла,

 в)т-лімфоцити,

 г)інтерферон. 1б

12.Укажіть, як називається рідка тканина, що циркулює в кровоносній системі людини:

 а)лімфа,

б)кров.

в)тканинна рідина.

 г)нейроглія. 0,5б

13.Укажіть, де руйнуються еритроцити:

 а)у червоному кістковому мозку,

б)у жовтому кістковому мозку,

 в)у нирках.

 г)у селезінці і печінці. 0,5б

14.До органів імунної системи належать:

 а)підшлункова залоза,

б)вилочкова залоза (тимус),

в)слинні залози,

 г)потові залози. 0,5б

15.Позначте вміст еритроцитів в 1 мм3 крові у здорової людини:

 а)4-5 млн.,

б)200-300 тис.,

в)6-8 тис.,

г) 1 млн. 0,5б

16.Виберіть показник аналізу крові, що є ознакою запального процесу: а)збільшення кількості тромбоцитів,

 б)збільшення кількості еритроцитів,

в)збільшення кількості лейкоцитів,

 г)зменшення кількості лейкоцитів. 0,5б

17.Який вчений відкрив явище гуморального імунітету:

а)І.Мечников,

б)Пауль Ерліх,

в)Пастер,

 г)Е.Дженнер.0,5б

18 .Виберіть ознаки інтерферону:

а)антитіла, які виробляються особливим видом лейкоцитів,

б)спеціальні білки, які містяться в плазмі крові,

в)т-лімфоцити,

 г)фагоцити. 0,5б

19.Виберіть ознаки лейкоцитів:

 а)червоні безʹядерні клітини,

 б)безбарвні ядерні клітини,

 в)безʹядерні кровʹяні пластинки. 0,5б

20.Вкажіть, коли виникає резус-конфліки:

а)під час введення несумісної за групою крові.

 б)під час вагітності, коли мати і дитина є резус-негативними,

 в)під час вагітності, коли мати резус-позитивна, а дитина – резус-негативна, г)під час вагітності, коли мати резус-негативна, а дитина – резус-позитивна. 0,5б

21.Спадкове захворювання, зумовлене порушенням зсідання крові через нестачу певного білка крові:

 а)анемія,

б)недокрів’я,

 в)гемофілія,

г)фенілкетонурія. 0,5б

22.Вкажіть, що забезпечує клітинний імунітет:

а)фагоцити,

 б)антитіла,

в)т-лімфоцити,

г)інтерферон. 1б

II рівень

1.Приведіть у відповідність види імунітету та основні умови їх формування:

1)природний вроджений,

  А)створюється після введення сироваток,

 2)природний набутий,

    Б)виникає після перенесеної хвороби,

3)штучний пасивний,

    В)створюється після вакцинації,

4)штучний активний.

  Г)передається дитині від матері.2 б

 

 

2.Приведіть у відповідність сполуки гемоглобіну та їх короткі визначення:

1) оксигемоглобін,

А)сполука гемоглобіну з чадним газом,

2) карбгемоглобін,

  Б)сполука гемоглобіну з киснем,

3) карбогемоглобін,

  В)сполука гемоглобіну з нітратами,

4) метгемоглобін.

    Г)сполука гемоглобіну з чадним газом. 2б

 

 

 

III рівень .

Поставте знак + (плюс) проти вірного твердження  і – (мінус) проти невірного:

а)зсідання крові неможливе, якщо вона не містить йонів Калію;

б)якщо еритроцити помістити в фізіологічний розчин, то вони набрякнуть і лопнуть;

в)людина з 4 групою крові – універсальний реципієнт. 

г)людям з ІІ групою крові можна вливати кров І, ІІ, ІІІ групи;

д)лейкопенія – це зменшення кількості еритроцитів;

е)при алергії утворюються антитіла з підвищеною чутливістю. 1б

Подивиться відеоролики за посиланням, та розв`яжіть задачі.

Робота серця: https://www.youtube.com/watch?v=mXx4d7sqXxY

Будова серця: https://www.youtube.com/watch?v=QlewVahd7PM

Подивиться на слайд, пояснить, що зображено на малюнку.

Задача № 1 З фізики відомо, що швидкість руху рідини у замкнутій системі

судин тим більша, чим менший діаметр судини. Як же пояснити той факт, що у капілярах кровоносної системи швидкість руху крові найменша?

Задача № 2 Скільки років за життя людини (65 років) серце відпочиває? Скільки відпочивають шлуночки? Скільки відпочивають передсердя?

Задача № 3 Загальна кількість гемоглобіну в крові людини – 600-700г. Який максимальний об’єм кисню в крові людини, якщо 1 г гемоглобіну при повному насиченні зв’язує 1,34 см3 кисню?

Задача № 4 . Єгипетські фараони вважали, що в них «голуба кров» і її не можна змішувати з кров’ю простолюдинів. Тому шлюби були внутрішньосімейні. Якого кольору кров? Чим зумовлюється колір крові? Чи може кров бути блакитною?

Задача № 5 Одна цигарка скорочує життя на 15 хвилин, одна людина курила з 15 років, висмалюючи по 10 цигарок кожен день. Вона вмерла в 55 років. Скільки людина ще прожила?

Алгорітм розв`язання задачі.

  1. 40*360=14610 хвилин
  2. 10*15=150 хвилин;
  3. 14610* 150= 2191500 хвилин втрачено;
  4. 2191500: 60=36525 годин втрачено;
  5. 36525: 24=1522 днів;
  6. 1522:360= 4 роки 227 днів

Відповідь: 4 роки 227 днів.

C:\Users\User\Documents\img21.jpg

IV рівень, Виконання лабораторних робіт.

https://www.youtube.com/watch?v=l3oBb7BiC7M

 подивиться відеролік та виконайте лабораторну роботу за інструктивною карткою.

 

Лабораторна робота №1

Тема: МІКРОСКОПІЧНА БУДОВА КРОВІ ЛЮДИНИ.

Мета: вивчити будову та функцію еритроцитів та тромбоцитів крові людини.

Обладнання : мікроскоп, мікропрепарати крові людини, посилання на відео

«Кров людини під мікроскопом»)

Хід роботи:

1. Повторити правила роботи з мікроскопом та мікропрепаратами.

2. За малого збільшення мікроскопа розгляньте мікропрепарат крові людини.

3. Зверніть увагу на кількість, форму і розміщення основних видів кров’яних клітин.

4. Переведіть мікроскоп на велике збільшення, розгляньте та порівняйте структуру

еритроцитів та лейкоцитів.

5. Порівняйте форму, розмір, наявність ядра в еритроцитах і лейкоцитах людини.

6. Заповніть таблицю.

Формені елементи

Функції

 

Перенесення кисню й вуглекислого газу

 

Забезпечення зсідання крові

 

Забезпечення імунітету

 

ПОРІВНЯННЯ БУДОВИ ТА ФУНКЦІЇ ЕРИТРОЦИТА ТА ЛЕЙКОЦИТА ЛЮДИНИ

Формений елемент крові

C:\Users\User\Documents\image004.jpg

малюнок форма розмір наявність ядра, кількість (вказати яких більше

чи менше), функція.

Висновок:

1. Чому еритроцит людини не містить ядра?

2. Чому лейкоцити мають амебоподібну форму?

3. Люди, які мешкають високо в горах мають більшу кількість еритроцитів. З чим це пов’язано?

Практична робота № 2. Вимірювання частоти серцевих скорочень і артеріального тиску

Мета:навчитися знаходити пульс і визначати частоту серцевих скорочень та величину артеріального тиску.

Обладнання й матеріали: годинник із секундною стрілкою або секундомір, апарат для вимірювання артеріального тиску, зошит, підручник.

                      Хід роботи

1. Знайдіть у себе на тілі ділянки, де артерії розташовані близько до поверхні тіла, і намацайте пульс (найбільш зручні — променева, скронева й сонна артерії).

2. Засічіть час і протягом 30 секунд підрахуйте пульс. Дані помножте на 2 й визначте частоту скорочень вашого серця.

3. Уважно прочитайте правила користування апаратом для вимірювання артеріального тиску.

4. Надягніть манжету на плече учня, у якого визначаєте артеріальний тиск, і з допомогою стетоскопа знайдіть артерію на ліктьовому згині руки.

5. Накачайте в манжету повітря до повного припинення руху крові по артерії (рух крові контролюється з допомогою стетоскопа).

6. Поступово зменшуйте тиск у манжеті, випускаючи з неї повітря, і відмітьте значення, які відповідають верхній та нижній межі артеріального тиску.

7. На основі отриманих даних зробіть такі висновки:

а) якою є частота ваших серцевих скорочень на момент проведення роботи;

б) що визначає верхню та нижню межі артеріального тиску.

                      Висновок:

В наш сучасний час дужу поширились захворювання серця. Все це йде від перевантажень, стресів, поганих звичок (куріння вживання алкоголю, наркоманія, ожиріння). Хвороби не тільки збільшуються, а і омолоджуться. Всі повинні знати будову і роботу свого серця, берегти його. Хворобу легше передбачити чим лічити, це стосуються матеріальної частинки нашого життя.  Тому теоретичні знання з цієї теми допоможуть зберегти своє здоров`я.

           Список використаних джерел:

1. Амосов Н.М., Бендет Я.А. Фізична активність і серце. - Київ: Здоров'я, 1984. - 232 с.

2. Боберській І. Рухліві забави та ігри. - Львів: НТШ, 1994. - 64 с.

3. Болобан В.М. Система навчання рухам у складних умовах підтримки статодинамічної стійкості; Автореф. дис. докг. пед. наук. - К,, 1990. - 45 с.

4. Бондаревський Є.А. Надійність тестів, які використовуються для характеристики особи. «Теорія і практика фізичної культури». 1970. - № 5, С. 15-18.

 

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
10 травня 2019
Переглядів
2392
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку