Відкритий урок
Тема уроку: Сон. Біоритми.
Мета уроку: освітня – ознайомити учнів з поняттям сну; сформувати уявлення про існуючі види снів, акцентувати увагу учнів на біологічному значенні снів та сновидінь для людини; розповісти про можливі порушення сну та методах їх профілактики; надати цікаву та пізнавальну інформацію про відкриття вчених. Розвиваюча – розвивати вміння учнів систематизувати отримані знання, встановлювати зв’язки нового навчального матеріалу з раніше вивченим; сприяти збагаченню словникового запасу учнів та розвитку пізнавального інтересу. Виховна – виховувати бережливе ставлення до свого організму; довести учням, що організм людини – втілення неповторності, яку дарувала нам природа; акцентувати увагу на єдності класного колективу.
Основні поняття і терміни: сон, фази сну, сновидіння, явища під час сну.
Обладнання: карточки для тестування, додаткові джерела інформації , ноутбук.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Методи та прийоми: бесіда, випереджувальні завдання та повідомлення учнів, складання опорної схеми, інтерактивний прийом «Мікрофон».
Хід уроку
І.Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальних досягнень учнів.
До вашої уваги , я пропоную послухати вірш(Слайд 2)
«Я бачу сни…..
Я бачу як з веселки кольори
Вступають на поріг до них,
Я бачу те ,що не змогли
Створити люди, серед днів сумних
Примарні сни
Я поринаю в новий світ
Я поринаю в свої сни . »
Учні про, що цей вірш ? Як ви вже зрозуміли сьогодні ж мова піде про сон як добовий ритм. тему уроку «Сон та біоритми » (запис у зошити теми уроку)
IIІ. Вивчення нового матеріалу.
План уроку(Слайд 3)
1. Що таке сон? (Слайд 4)
Отже Сон — це періодичний стан організму людини, який характеризується виключенням свідомості і зниженням здатності нервової системи відповідати на зовнішні подразники. «Сон – джерело всіх сил, бальзам для хворої душі» – писав В.Шекспір. Темі сну присвячували свої твори художники, музиканти, поети.
Засновником «науки про сон» є М. М. Манасеїна, учениця фізіолога І. Р. Тарханова, яка в 1870-ті рр. на цуценятах вивчала значення сну для організму. Аналізуючи свої результати, вона дійшла висновку, що сон для організму важливіший за їжу. (Слайд 5)
2. Теорії походження сну (Слайд 6)
Активна теорія сну
Пасивна теорія сну
Хімічна теорія сну
Гальмівна теорія сну
Сучасні теорії сну
Існує три основних типи:
1) енергетичних,
2) інформаційних,
3) психодинамічних
3. Сон – складний періодичний процес(Слайд 7)
У 50-х роках минулого століття була досліджена електрична активність головного мозку людини під час сну та неспання.Записи електричних струмів мозку (електроенцефалограми) виявили, що сон – це складний періодичний процес. Повноцінний сон складається з 5 циклів, що закономірно чергуються. Кожен з цих циклів триває від 1 до 1,5 години і починається фазою повільного сну, яку змінює фаза швидкого сну. (Слайд 9)
Зробимо порівняльний аналіз двох фаз сну та визначимо біологічне значення кожної з них.
ФАЗА ПОВІЛЬНОГО СНУ
Перша фаза – повільний сон. Триває 75 – 80 % усього сну. На цій фазі проходить сповільнення серцебиття, дихання, кровообігу, обмінних процесів, тобто організм певним чином розслаблюється та трішечки відпочиває. . І стадія – засипання. Це проміжна стадія між бадьорістю та сном. ІІ стадія – наступає приблизно через 20 хвилин після першої, та може періодично повторюватись впродовж всього сну. ІІІ стадія – повільний сон. Націй стадії мозок в певній мірі відпочиває, але продовжує контролювати життєво важливі процеси. ІV стадія – швидкий сон. Це найкоротша стадія сну. Після цієї стадії наступає пробудження.
Кучерук Вікторія, прошу тебе узагальнити отримані уявлення про повільний сон та його значення
Повільний сон
Повільний сон (син.: повільнохвильовий сон, ортодоксальний сон), триває 80-90 хвилин.
1-я фаза Дрімота. Для неї характерно обдумування і переживання проблем, що виникли протягом дня.
2-я фаза Поверхневий сон. Відбувається подальше зниження м'язової активності, пульс і дихання сповільнюються. Мозок поступово перестає працювати.
3-я фаза Сон помірної глибини.Є перехідною.
4-я фаза Глибокий сон. В цей час мозок отримує самий повноцінний відпочинок і відновлює свою працездатність. В цій фазі сну людини важко розбудити. Перші дві фази вважаються поверхневим повільним сном, а другі дві - глибоким . Повільний сон ще називають ортодоксальним сном . У молодих здорових людей поверхневий сон займає біля половини часу усього нічного сну, а глибокий сон 20-25%.
Рухова діяльність |
Припиняється |
Тонус м’язів |
|
Температура тіла |
|
Кров’яний тиск |
|
Інтенсивність обміну речовин |
|
Серцева діяльність |
Біологічне значення:
під час повільного сну відбувається гальмування нейронів кори та підкіркових структур, відновлення клітин, які втомилися, синтез речовин, необхідних для нейронів головного мозку, ріст клітин
ФАЗА ШВИДКОГО СНУ
Друга фаза – фаза швидкого сну. Триває 20 – 25 % усього сну.Серцебиття прискорюється, мозок активно починає працювати. Саме в цей час людина починає бачити сновидіння.V фаза – парадоксальний
Русланка, ти готувала повідомлення про швидкий сон. Розкажи, будь ласка, які зміни відбуваються в організмі під час швидкого сну? (повідомлення учениці)
Ця стадія означає «швидкі рухи очей» ). Для швидкого сну характерні прискорені рухи очних яблук під закритими повікми - це є першим принциповою відмінністю від повільного сну. Друга відмінність є те, що у фазі швидкого сну мозок зовсім не відпочиває, а навпаки, активізується. Підвищується також частота серцевих скорочень, але при цьому великі м'язи повністю розслаблені. А найцікавіше, що у фазі швидкого сну людини розбудити найскладніше, хоча його стан найбільш наближене до стану неспання. Тому швидкий сон ще називають парадоксальним. У новонароджених швидкий сон складає 50%, у дорослих - 20-25%, у літніх людей - 15%. Але є один факт, який не викликає суперечок - у швидкому сні до нас приходять самі яскраві сновидіння! В інших стадіях сни теж присутні, але вони розмиті і ми дуже погано їх пам'ятаємо. Вчені стверджують, що сон добре запам'ятається вам, тільки якщо ви прокинетеся у фазі швидкого сну. (Слайд12)
Дихання |
Частішає, глибшає |
Серцева діяльність |
|
Інтенсивність обміну речовин |
|
Температура тіла |
|
Очі |
Швидко рухаються |
М’язи тулуба і кінцівок |
З’являються мимовільні рухи тулуба і кінцівок |
Біологічне значення:
забезпечує функції психологічного захисту, переробку денної інформації, фіксацію потрібної інформації у довготривалій пам’ятіШвидкий сон – найважливіший для підтримання нормального стану психіки. На жаль, з віком швидкий сон стає все коротшим, і навіть може зникнути зовсім. Тому люди старечого віку скаржаться на поганий сон. У фазі швидкого сну нам сняться сновидіння, але пам’ятаємо ми лише останні на момент пробудження сни. Якщо ми прокидаємося у фазі швидкого сну, ми не відчуваємо ефекту «сонного сп’яніння», почуваємося бадьоро.
Функції сну: :(Слайд12)
4.Сон і сновидіння:(Слайд15)
Русланка згадала про те, що у фазі швидкого сну ми бачимо сновидіння. В окремих випадках цілі зони кори великих півкуль продовжують працювати під час сну. Тоді люди бачать сни. Отже сновидіння — особливий період, стан сну, коли людина сприймає певну, спроектовану мозком реальність, що може включати в себе всі типи відчуттів. Людина, котра спить, як правило, не розуміє, що знаходиться уві сні, і тому не має змоги контролювати хід подій сновидіння. Наука, що вивчає сни й сновидіння, називається онейрологією.
Причина сновидінь — різна ступінь гальмування ділянок головного мозку. Саме тому уві сні людина може розв’язати складні задачі, пригадати місцезнаходження потрібної речі, знайти геніальні шляхи розв’язання проблем.
Розлади сну. :(Слайд17)
Неспання (безсоння) — ознака хвороби, а сонливість — результат перевтоми.
Летаргія — хворобливий стан нерухомості. Всі функції організму в цьому стані послаблені. Але лікар може визначити скорочення серця, слабкий пульс і дихання. Напади летаргії тривають, як правило, від декількох годин до кількох тижнів, а в деяких випадках — місяців і років. В 1918 р. І.П. Павлов спостерігав за хворим Качалкіним, який заснув 1896 р. і всі роки спав. Під час сну він зістарівся. Прокинувшись, хворий розповів, що розумів всі події,пам’ятав їх, але не міг прокинутися від слабкості. Бразильська співачка М. Сантос після автомобільної катастрофи одержала травму мозку, заснула і спала 7 років. Прокинулася в 1967 р.
Лунатизм (сомнамбулізм) — порушення сну, при якому свідомість відсутня, людина спить, а рухові центри працюють. Тому людина під час сну ходить.
А зараз до вашої уваги я пропоную розглянути види сну та пограти гру на англійській мові:(Слайд18)
Клас ділиться на 3 групи, витягуючи кольорові зірочки. Учитель роздає кожній групі картки для самостійної роботи. Завдання: поставити слова у правильному порядку, щоб отримати короткий опис кожного виду сну. Час виконання роботи до3-4 хвилини.
Завдання на картках:
Картка №1.
1)Can, cause, a, dream, response, strong, emotional
And, great, sadness, fear, anxiety, typically.
May, be, unable, people, to, return, to, for, sleep, a, period, small.
A dream can cause a strong emotional response.
Typically: fear, anxiety, and great sadness.
People may be unable to return to sleep for a small period.
Картка №2.
2)Its, a, dream, bad, feeling, terrible, a, to, be, awakened, at, night, by, panic.
You, also, scared, feel.
Because, in, the, middle, its, dark, of, the, night.
A bad dream it`s a terrible feeling to be awakened by panic at night . You also feel scared Because it`s dark in the middle of the night.
Картка №3.
3). Can,cause,a,dream, strong,response,emotional,good,a.
Hapiness,calmness,love,typically.
People, awaken, often, in,a, good mood.
They,are,ready,to,problems,solve,their,problem.
A good dream can cause a strong emotional response.
Typically: happiness, love, calmness .People often awaken in a good mood.
They are ready to solve their problems.
V. Мозковий штурм.
What feelings can be evoked by dreams:
VІ. Хвилинка релаксації:(Слайд19)
21 століття – століття, коли від ритму життя та активності у суспільстві залежить наша доля. Час біжить, ми завжди поспішаємо і ніколи не маємо часу на відпочинок, переосмислення та відновлення гармонії у собі.Кожен шукає можливість знайти для себе щось, що допоможе відпочити від усіх зовнішніх факторів – для когось це музика, для когось – читання книг, ще для когось – йога та медитація. І сьогодні я хочу розповісти вам про два стилі, подібні між собою, але водночас і дуже різні – зентангл і дудлінг Не лякайтесь цих слів, адже багато хто з вас вже має безліч шедеврів у цих напрямках. Заінтриговані?
Дудлінг – це політ фантазії, те, що прийнято називати уявою. це несвідомий, мимовільний малюнок (каракулі, квіточки, ялинки та інші образи), який ми малюємо, сидячи на нудних уроках, або під час довгої телефонної розмови. За даними досліджень психологів, дудлінг допомагає людині: не втратити концентрацію, невчасно не задрімати, не витрачати багато енергії на обробку не цікавої інформації. Тобто дудлінг дозволяє уникнути двох крайнощів: перевантаження мозку і втрати сприйнятливості. Дудлінг має багато схожих рис з модним тепер дзен-мистецтвом, яке володіє своєрідним шармом. В дудлінгу фантазія безмежна, вільна, не має ніяких строгих правил і є величезний простір для творчості. Вам потрібні лишень листок паперу і чорна (або інша) ручка.
Зентангл – це суміш малювання і медитації,тобто це абстрактний художній мініатюрний твір, яке створюється з візерунків, що не мають смислового навантаження, на аркуші паперу для малювання. Малюнок в стилі зентангл повторює орнаменти, лінії, кола та інші форми, кожна з яких має назву «Тангль». Тангль з’єднуються між собою в химерні візерунки. Відмінність від дудлінга полягає у тому, що для зентанглу потрібна максимальна концентрація
Малювання в таких техніках – це можливість розслабитися, зменшити ритм божевільного життя, а також створити чудові витвори мистецтва. Результати досліджень показують, що він покращує пам’ять, стимулює творчі здібності, піднімає настрій, заспокоює в стресових ситуаціях і може бути використаний як інструмент управління гнівом. Тим, хто працює з великим об’ємом інформації, зентангл допомагає «перезавантажити» мозок – ніби ви задрімали і прокинулися свіжими, повними сил. Крім того, відточуючи штрихи, удосконалюючи свої візерунки і малюнки, ви коригуєте зорово-моторну координацію, яка необхідна для малювання, так що зентангл допомагає набути впевненості в собі.
Практична робота
Пропоную вам взяти аркуш (чорного чи білого) паперу і перевести на них технікою зентангл і дудлінг свій сон, що найбільше запам’ятався. Це може бути будь-який сюжет ваших сновидінь. Будьте винахідливі! Почніть малювати і не зупиняйтесь, не соромтесь помилок, не стирайте нічого без крайньої необхідності. На виконання завдання (5 хв.). (Роботу учні виконують в групах під музику Вагнера)
5. Чи будь який сон – здоровий? :(Слайд20)
Діти, ви маєте досить високий рівень поінформованості про здоровий спосіб життя. Тому зараз ми пограємо в гру. Вправа «Ланцюжок думок»
Сьогодні я принесла подушечку яка називається саше, наповнена лікарськими травами лавандою,чебрецем,хмілем та вересом – аромат яких знімає головний біль, заспокоює і має снодійний ефект. Той, кому я дам у руки ароматичну подушку, промовляє відоме йому правило здорового сну.
Правила гігієни сну:
- не включати яскраве освітлення, мобільний телефон і не дивитись на годинник;
- кімнату перед сном добре провітрити;
У разі порушення сну можна пити відвари глоду, валеріани, кропиви собачої,меліси, тепле молоко з медом. Якщо ці засоби не допомагають , треба звернутись до лікаря.
Вовчик і Віта підготували для нас цікаві повідомлення
Віта: Психологи провели експеримент: 2 дні поспіль вони фотографували групу молодих людей. Першого дня всі учасники експерименту мали можливість добре виспатися, а перед другою фотосесією всі вони провели безсонну ніч. В результаті сторонні спостерігачі одноголосно назвали значно привабливішими та здоровішими осіб, що гарно виспалися. Краса приходить уві сні. У косметології навіть існує поняття «косметичний сон», коли людині приписують спати не менше 12 годин на добу, щоб відновити свіжість та молодість організму.
Звичайно, для більшості українок це неприпустимо, але треба ж таки визнати, що наслідки недосипання відчутно відбиваються як на фізичному стані людини, так і на її зовнішньому вигляді, у першу чергу – на обличчі: шкіра тьмяніє, з’являються темні кола під очима, самі очі втрачають блиск і хворобливо виглядають. Отже, перебуваючи у ролі косметолога, я не раджу порушувати режим і закінчувати справи за рахунок нічного сну.
Вовчик: Окрім нічного сну у багатьох культурах існує короткочасний денний сон – сієста. У країнах із спекотливим кліматом робота підприємств та офісів вдень переривається не на обідню перерву, як у нас, а на сієсту. Науково доведено, що сієста тривалістю 30 хвилин покращує здоров’я, запобігає пригніченому настрою, стресу, високому тиску, покращує пам’ять, полегшує навчання, сприяє подовженню працездатності і зберігає бадьорість до пізнього вечора. Короткочасний денний відпочинок знижує смертність від серцево-судинних захворювань на 37%. Я б радив усім українцям запровадити у свій режим дня сієсту. Щоправда триваліший денний сон збиває природний біологічний годинник і викликає нічне безсоння.
Біоритми - це регулярні кількісні та якісні зміни життєвих процесів, що відбуваються на всіх рівнях життя . 1729 року французький астроном де Меран, спостерігаючи за рослинами, відкрив явище біологічної ритмічності. Наука про біоритмічні процеси називають біоритмологією.
Види біоритмів:(Слайд22)
Фізіологічні:
добові;
сезонні;
приливні;
місячні ритми.
Екологічні:
ритми биття серця;
ритми тиску;
ритми артеріального тиску.
Відповдно до міжнародо визначеної класифікації біоритмологічних типів усі люди належать до однієї із трьох груп: ранішньої (жайворонки), вечірньої (сови) та проміжної (голуби) (Слайд23)
V. ПІДСУМОК УРОКУ:(Слайд23)
Ми пройшли всі контрольні пункти.
Тому на закрплення знань я пропоную вам виконати тест до яких груп людей ви відноситесь
1. Чи важко вам вставати вранці?
а) так – 3б. в) рідко – 1б.
б) іноді – 2б. г) дуже рідко – 0б.
2. В який час ви лягаєте спати?
а) після 1 год. ночі – 3б. в) з 2200 год.-2300год. – 1б.
б) з 2330год.-1год. – 2б. г) до 2200 год.-0б.
3. Який сніданок маєте ви на протязі першої години після пробудження?
а) багатий і різноманітний – 3б. в) бутерброд – 1б.
б) некалорійний – 2б. г) чашка чаю чи кави – 0б.
4. Пригадайте неприємності, які трапились на роботі (школі) і вдома?
а) в першу половину дня – 1б.
б) в другу половину дня – 0б.
5. Від чого ви могли б легко відмовитись?
а) від ранкового чаю чи кави – 2б.
б) від вечірнього чаю – 0б.
6. Як легко під час канікул чи відпустки ви порушите свою звичку, пов’язану з прийняттям їжі?
а) дуже легко – 0б. в) важко – 2б.
б) легко – 1б. г) залишається все без змін – 3б.
7. Вранці вас чекають важливі справи. Наскільки раніше звичного ви ляжете спати?
а) більше, ніж на 2 год. – 3б. в) менше, ніж на 1 год. – 1б.
б) на 1-2 год. – 2б. г) як завжди – 0б.
Висновки:
Прошу зачитати свої результати
VІ. ОЦІНЮВАННЯ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Оцінки за урок отримаєте на наступному уроці.
VІІ. Д/З §_:(Слайд32)Наш урок я хочу завершити таким віршем
Нехай вам сняться кольорові сни,
Здоровий сон не полишає дому,
Нехай він збереже вас від біди
І відганяє непотрібну втому!