Роберт Бернс «Чесна бідність». Уславлення у вірші справжніх людських чеснот

Про матеріал
Цей конспект допоможе ознайомити з короткими біографічними відомостями та основними віхами творчості Р.Бернса; з’ясувати місце поезії «Чесна бідність» у його творчому доробку; дослідити образну палітру твору та показати уславлення у вірші справжніх людських чеснот: духовності, шляхетності, честі, чесності, розуму тощо; поглиблювати знання учнів про антитезу як виражальний засіб та основу побудови художнього тексту, повторити про афоризм;
Перегляд файлу

Тема:  Роберт Бернс «Чесна бідність». Уславлення у вірші справжніх  людських чеснот

Мета навчальна: ознайомити з короткими біографічними відомостями  та основними віхами творчості Р.Бернса; з’ясувати місце поезії  «Чесна бідність» у його творчому доробку; дослідити образну палітру твору та показати уславлення у вірші справжніх людських чеснот: духовності, шляхетності, честі, чесності, розуму тощо; поглиблювати знання учнів про антитезу як виражальний засіб та основу побудови художнього тексту, повторити про афоризм;

розвивальна: розвивати навички виразного читання , пам'ять , увагу, логічне мислення, спостережливість, формувати навички аналізу художнього твору;

виховна:        виховувати милосердя, благородство, взаємоповагу один до одного та справжні людські чесноти: чесність, честь, шляхетність

Обладнання: портрет Р.Бернса, словник літературознавчих термінів, роздатковий матеріал,  карта Великобританії

Тип уроку: урок сприймання художнього твору

Епіграф:                                                       

                                                                   Знання – лиш карб, людина – скарб,

                                                                    Цінніший від усього.

                                                                       Роберт Бернс «Чесна бідність»

Хід уроку:

І. Актуалізація опорних знань учнів

1. Вступна бесіда

 - Які в світі бувають люди?

- Чи може змінюватися людина?

- А що, на Вашу думку, означає бути чесним? доброзичливим?

- Як Ви розумієте значення слова «бідність»?

2. Гра «Хто більше?»

Учні працюють рядами. Потрібно заповнити таблицю, записавши у відповідні стовпчики  позитивні та негативні якості людини. З деякими пригадати вислови чи скласти власні речення.

 

Позитивні якості

Негативні якості

Честь

Злість

Чесність

Зрада

Любов

Підлість

Доброта

Лукавство

Вірність

Обман

Людяність

Боягузтво

Справедливість

Лицемірство

шляхетність

Жадність

 

Наприклад: Щиру людину, яка вдає з себе щиросердну, називають лицемірною.

За гроші честі не купиш.

Краще чесно вмерти, ніж погано жити.

Хто честі не має, тому й сто ковалів її не скують.

Хоч чоловік убогий, але слово його чесне.

 

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку, мотивація навчальної діяльності.

Творчість поета,  з якою ми ознайомимося на сьогоднішньому уроці має таке саме значення для світової літератури, як і творчість Т.Шевченка для української. Адже недаремно його український Кобзар назвав «поетом народним та великим». Це людина, яка зажила слави всенародного поета ще за часів свого короткого життя. Його поезія увиразнила дух шотландського народу, бо нерідко поезії цього відомого митця народжувалися просто під час роботи в полі. Він писав про найважливіше для народу - про свободу, людську гідність, любов до Батьківщини.

Отже, сьогодні ми звернемося до особистості та творчості митця, співця життя шотландського фермера, хлібороба, краси рідної природи,  героїчного минулого Шотландії, знаменитого поета  Р.Бернса. Тому тема  нашого уроку: «Роберт Бернс «Чесна бідність». Уславлення у вірші справжніх людських чеснот». Перед вами знаходиться і епіграф до уроку. Це рядки взяті із самої поезії Р.Бернса : «Знання – лиш карб, людина – скарб, Цінніший від усього». Тож зараз ми з Вами ознайомимося із постаттю відомого шотландського поета Р. Бернса; з’ясуємо, яке місце посідає поезія «Чесна бідність» у його творчому доробку; виокремимо образну палітру твору, розкриємо яскравість та силу її поетичних образів, дослідимо уславлення у вірші справжніх людських чеснот: духовності, шляхетності, честі, чесності, розуму; повторимо теоретичний матеріал про антитезу як виражальний засіб та основу побудови художнього тексту, згадаємо і про афоризм; поговоримо про повагу до особистості незалежно від її матеріального статку, прагнення бути чесним, милосердним, благородним, спираючись саме на поезію митця.

ІІІ. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу

  1. Робота з портретом

Погляньте на портрет поета.

  • Яким, на Вашу думку, був Р.Бернс? (Надзвичайно порядною, працелюбною, талановитою людиною, мав почуття власної гідності)
  • Що Вас вражає у його зовнішності? (Погляд, очі, губи)
  • Який у нього вираз обличчя? (Задуманий)
  • Поміркуйте, які риси характеру були йому притаманні? (Чесність, доброта, милосердя, чуйність)
  1. Розповідь вчителя про Шотландію

(Вчитель показує Шотландію на карті Англії)

Шотландія – це держава, яка входить до складу Сполученого Королівства Великобританії та Північної Ірландії, займає північ острова Великобританії і граничить на суші з Англією. Певний час ця країна була самостійним королівством, а тепер автономна монархія. Це Батьківщина відомих письменників і поетів, які зробили великий внесок у розвиток світової літератури.

Шотландська література має свою багату історію. Класикою в літературних жанрах являються твори Р.Бернса і В.Скотта, Р.Стівенсона та

 Д. Хочча. Література Шотландії включає великий спектр творів літератури, написаної на англійській, шотландським гельським, скотськім, французькій, британській, латинській мовах. Лише XVIII століття стало «золотим віком» для літератури Шотландії. Перш за все для поезії, бо в цей час творчість Р.Бернса почала набувати світової слави.

  1. Діалог з поетом

Учні, які отримали випереджальне завдання допомагають учителеві в ігровій формі ознайомити клас з біографією митця.

Учень: Шановний пане Роберте Бернс, розкажіть будь ласка, як пройшло ваше дитинство?

Поет: Я народився 25 січня 1759 року в родині бідного селянина фермера. Навчатися можливості не мав, тому, як тільки навчився грамоті, покинув шкільну науку, бо потрібно було допомагати батькові. З 12 – ти років почав наймитувати, не доїдав, не досипав. В   13 років почав працювати з дорослими в полі, вечорами читав все,  що потрапляло до рук. На 15 році життя став єдиним годувальником сім ї. Батько  розумів, що саме освіта допоможе нам з братом вибитися у люди, тому часто вечорами заставляв нас писати та читати.

Учень: Хто ознайомив Вас з народними казками, піснями, баладами?

Поет: Хочу подякувати своїй одній далекій родичці, яка не знала грамоти, але знала багато казок та пісень. Слухаючи її розповіді я запам’ятовував, зіставляв, фантазував. Це й збудило в мене потяг до поезії. Найбільше подобалися пісні, де розповідалося про таких людей простих, як і я сам.

Учень: А що ви можете розповісти нам про свої збірки?

Поет: Після смерті мого батька, а мені тоді було 25 років ми з родиною переїхали до Мохліна. Там ми з братом невтомно вдень працювали на фермі, а ввечері я писав поезії. Саме тоді я і почав захоплюватися шотландською мовою, став автором дружніх послань, драматичних діалогів. Вже у 1786 році побачила світ моя перша збірка, яка одразу привернула велику увагу читців, навіть з’явилися прихильники, які запросили мене до Едінбурга. Пізніше вийшла і друга збірка.

Учень: Що Ви найбільше цінували у своєму житті, а що засуджували?

Поет: Найцінніше для мене – це рідний край, а засуджував я весь час підлабузництво, бідність, нещирість.

  1. Робота з епіграфом
  • Якою людиною Ви вважаєте Роберта Бернса?
  • Поміркуйте, чому саме цей вислів взятий епіграфом до нашого уроку?
  • Чому автор наголошує, що людина – це скарб?
  1. Розповідь учителя про історію написання поезії  «Чесна бідність»

Поезія «Чесна бідність» була написана поетом як відгук на події революції, яка тоді відбувалася у Франції. Дану поезію навіть назвали шотландською марсельєзою, тобто піснею французьких повстанців. В її основі – ліричний мотив шотландської пісні, у якій був приспів: « Нічого, нічого, що ми звання простого».

  1. Виразне читання вчителем поезії «Чесна бідність» напам’ять

Хай бідні ми, хай злидні ми,

Не маємо нічого,

А будьмо чесними людьми

Й не біймося нікого.

 

Нічого, нічого,

Що ми звання простого!

Звання — лиш карб, людина — скарб,

Цінніший від усього.

 

Хоч ми їмо черстві шматки,

Вдягаємось убого,

А в багача булки й шовки —

Ми людяніш од нього.

 

Нічого, нічого,

Що ми живем убого,

А чесним бути в бідності —

Найвище од усього.

 

Бундючиться вельможний лорд,

Що сотні слуг у нього;

Дурний, як пень, лихий, як чорт,

А строїть з себе Бога.

 

Нічого, нічого,

Що стрічка й хрест у нього,

Бо хто розумний чоловік, —

Сміється з того всього.

 

Король зведе в дворянський стан

Лакейчука двірського,

Людини ж праведної сан

Не дасться ні від кого.

 

Що з того пустого

 

Дворянства гербового?

Шляхетний дух, шляхетний ум

Шляхетніш того всього.

 

Молись же всяк, щоб стало так —

А йдеться вже до того! —

Щоб ум і честь, де тільки єсть

Пробили скрізь дорогу.

 

Нічого, нічого,

Діждем ладу нового,

Торжествуватиме весь світ

Братерства перемогу!

  1. Бесіда на первинне сприймання твору
  • Який настрій викликала у Вас поезія?
  • Яку картину зобразив автор?
  • Чи доводилось Вам бачити такі картини у реальному житті?
  • Які саме?
  1. Виразне читання поезії «Чесна бідність» учнями ( 2 учні0
  2. Словникова робота

Чесний – 1. Правдивий, сумлінний;

                  2. Той, що відзначається громадською та особистою гідністю,   сумлінно ставиться до своїх обов’язків; щирий і відвертий у поведінці з людьми.

Честь -  суспільно – моральна гідність людини, що викликає і підтримує загальну повагу, почуття гідності.

Карб – помітка зроблена для пам’яті.

Лорд (…бундючиться вельможний лорд…) – 1. Феодал – землевласник;

                       2. Титул людини у Великобританії (Лорд канцлер, лорд мер)

Лакейчук ( … лакейчука двірського…) – людина, яка служить при дворі пана, виконує його обов’язки.

Сан (…людини праведної сан..) – 1. Звання, пов’язане з високим чесним  положенням у суспільстві;

                                     2. Звання служителя християнського культу (релігії).

Дворянство ( ….дворянства гербового…) – це землевласники, які мають феодальну власність на землю.

Шляхетний (дух, ум) – це людина, яка володіє певними особливими  якостями, що вирізняють її з поміж інших.

Достоїнство – повага до себе, усвідомлення своїх прав та обов’язків.

  1. Бесіда за змістом прочитаного
  • Чому поезія називається «Чесна бідність»?
  • Які рядки з тексту поезії перегукуються з назвою? (.. а чесним бути в бідності – найвище од усього….)
  • Про кого поет розповідає у І- й строфі? (Про бідну людину, яка не цурається свого звання. Автор створює узагальнений образ простого народу.)
  • Які образи автор змальовує у ІІ – й строфі? (Образ богача)
  • ІІІ – строфі? (Образ вельможного лорда)
  • ІV  - й строфі? (Образ короля)
  • Які художні тропи допомагають митцеві передати настрій, почуття? (Емоційне забарвлення передають повтори, питальні та окличні речення)
  1. Робота з теоретико – літературними поняттями

Афоризм – крилатий вислів

Антитеза – це стилістична фігура, яка поєднує контрасні поняття, тобто іншими словами – це протиставлення. Вона широко використовується в прозі та драматургії, але найчастіше зустрічається в поезіях.

12.  Бесіда за змістом прочитаного

-  Що в поезії протиставляється? (Бідність – багатству, шляхетність – дурості, честь – пихатості)

- Знайдіть в поезії приклади антитези і зацитуйте.

 

Хоч ми їмо черстві шматки,

Вдягаємось убого,

А в багача булки й шовки —

Ми людяніш од нього.

 

Король зведе в дворянський стан

Лакейчука двірського,

Людини ж праведної сан

Не дасться ні від кого.

  • Як антитеза допомагає розкрити головну думку твору? ( Поет протиставляє моральні якості матеріальним цінностям)
  • Кого автор протиставив у поезії шотландському народові? ( Багача, який має булки та шовки;  вельможного лорда, що сотні слуг у нього; короля, який може ввести у дворянський стан лакейчука двірського)
  • Які риси  Роберт  Бернс підкреслює в тих, хто протиставлений народу? ( Самозакоханість, пихатість, дурість)
  • Чи піклується король, лорд, багач про народ? (Ні)
  • Чи поважає народ короля, лорда, багача? (Ні. Між ними відсутнє взаємопорозуміння)
  •  Чим пишається  король та лорд?  ( Своєю належністю до високого роду, своїм багатством)
  • Чому страждає народ? (Суспільство несправедливе)
  • У що вірить автор? (У соціальну справедливість)
  • Яка основна думка поезії? (Віра у світле братерство)

IV. Узагальнення і систематизація  набутих знань учнів

  1. «Перехрестя»

  Учні обговорюють у групах завдання, самостійно роблять висновки і обґрунтовують їх.

1 група – це група, яка стверджує думку про необхідність матеріальних багатств для людини;

2 група -  це група, яка стверджує думку про  цінність справжніх людських чеснот;

3 група -  займає нейтральну позицію.

2. «Мікрофон»

За його допомогою кожен учень висловлює свою думку: « Щоб стати справжньою людиною необхідно бути…..»

 (Учитель малює сонце, центром якого є людина, а учні домальовують  промінці, написавши на них певні слова)

 

 

 

 

3.Підсумкова бесіда

- Чи є актуальними і зараз ті проблеми, які піднімає автор у поезії?

- А чи існують у світі  ті морально – етичні принципи, які сповідував автор?

- На чому, на вашу думку, наголошував Роберт Бернс?

4. Узагальнююче слово вчителя

Роберт Бернс -  це гордість шотландського народу. Навіть тоді, коли ім’я його стало відомим на всю країну, він продовжував боротися зі злиднями.  Хоча поезія «Чесна бідність» і написана більше ніж 200 років тому, але в наш час вона звучить як гімн народу трудівнику. Проблеми, порушені  в ній залишаються актуальними і нині.  Але поет був переконаний, що духовність, шляхетність, честь, чесність, благородство душі – це риси справжньої людини, виховувати які слід кожному з нас. Тільки чесні та доброзичливі, благородні та розумні люди зможуть збудувати здорове суспільство.

Отже, сьогоднішню нашу з вами розмову про шотландського діяча та його поезію я хочу закінчити  словами з мудрої книги – Біблії: « Не хлібом єдиним буде жити людина».

V. Підведення підсумків

VI. Оголошення і коментар домашнього завдання

  1. Вивчити  напам’ять поезію «Чесна бідність»
  2. Дібрати народні прислів’я та приказки про високі моральні якості людини
  3. Написати твір – роздум «Як стати справжньою людиною…»

 

 

 

1

 

doc
Додано
7 квітня 2020
Переглядів
2800
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку